zonnepanelen loskoppelen

Op donderdag 2 januari 2025 22:08:37 schreef Sine:
Dat is ook maar beperkt houdbaar ... als in 27 de saldering ervanaf gaat zul je iets met gescheiden telwerken nodig hebben.

Zolang je maar een paar kw verbruikt op de meter is er geen probleem.

Maar vanaf nu is het afgelopen volgens rdi https://www.rdi.nl/onderwerpen/wettelijke-plicht-slimme-of-digitale-me…

EricP

mét CE

Ah, interessante lijst. Mijn Ferrarismeter van Liander met metercode 162G uit 1984 staat er nog niet bij, ben benieuwd wanneer die gaat vervangen worden dan.

Zodra jij gedocumenteerd terug gaat leveren (en volgens de netcode moet je dat melden) en salderen einde oefening is.

Maar goed... Ik heb zo'n spionage meter ook geweigerd. Dus kwam er een monteur met een niet spionerende digitale meter. Althans, dat was beloofd. Voordat die beste man is gaan schroeven, ff dat nummer in startpage gedouwd: nee meneer, deze heeft radio aan boord, dit is niet wat is afgesproken. Afijn, hoop geblaat over 'kun je uitzetten' (eh... nee, dat kan niet... dat is nou juist het probleem). De man is gegaan. Aantal weken later een collega. Zelfde spelletje. Die is ook gegaan. Degene die daarna kwam had het wel voor elkaar. Dus die hangt er nu.

Eneco is een drama administratief. Zelfs het verwerken van meterstanden was een brug te ver. Nee, ik ga niet betalen voor een verkeerd verwerkte meterstand. Geschillencommissie. Oh, er werd iemand wakker. Eneco aan de telefoon met excuses en hoe het zo ver heeft kunnen komen en vervelend enzo en ze gaan het direct corrigeren. uiteraard vergoeden we de kosten van de geschillencommissie. Het enige wat er kwam was een slotsommatie, of ik toch nog even wilde betalen (eh... nee, dat wil ik niet...).
Toen werd het tijd voor een advocaat. En dat bracht schot in de zaak: binnen 2 dagen de correcte facturen. Ze hebben de advocaat betaald. Ze hebben de geschillencommissie betaald. En ik kreeg nog een 'schijntje' voor de tijd die ik er in had gestoken. Al met al hebben ze een bedrag wat ik ze normaal in 18 maanden betaal aan kosten vergoed. Het was te moeilijk om op het eerste (tweede, derde) briefje (bellen is zinloos, verder dan de blikken trut kom je zelden en als je verder komt krijg je iemand die alleen maar een 'draaiboek' kan volgen aan de lijn) ff wakker te worden en de boel te corrigeren.
Als klap op de vuurpijl flikken ze hetzelfde een jaar later. Uiteraard de telefoonnummers bewaard, dus gelijk maar bij hun juridische afdeling begonnen. De vriendelijke mevrouw wist na het opgeven van mijn klantnummer weer wie ze aan de lijn had: joh, je hebt een week om het te corrigeren. Gelukkig begreep ze dat en zie: binnen 2 dagen de correcte afrekening. Sindsdien gaat het goed.

Kortom: gewoon die discussie aan gaan. Vriendelijk briefje sturen en direct door naar de geschillencommissie als ze het niet binnen de daarvoor vastgelegde termijn opgelost hebben.

Op vrijdag 3 januari 2025 08:53:39 schreef EricP:
Maar goed... Ik heb zo'n spionage meter ook geweigerd.

Hou toch eens op met die term spionage. Dat is echt flauwekul.

EricP

mét CE

Eh... Klaas... dat is het DOEL.
Inzicht in wat je wanneer verbruikt... Het DOEL van die dingen. Dat is niks anders dan bekijken (en bewaren) hoe mijn leven in elkaar zit: spionage. Dus nee, geen onzin. Gewoon benoemen wat er gebeurt. Niks meer, niks minder.

ja flinke spionage
met een thuisaccu geeft dat ding 16u van de dag 0 verbruik in, 0 verbruik uit aan
goh daar hebben ze toch wat aan

EricP

mét CE

Eens, DK. Alleen... 99% (en waarschijnlijk meer...) van de mensen hebben geen thuis accu. Maar voor die enkeling die dat wel heeft en ook nog werkend heb je natuurlijk gelijk.

Op vrijdag 3 januari 2025 13:29:02 schreef EricP:
Eens, DK. Alleen... 99% (en waarschijnlijk meer...) van de mensen hebben geen thuis accu. Maar voor die enkeling die dat wel heeft en ook nog werkend heb je natuurlijk gelijk.

kleine prijs voor je privacy 8)7

en binnen een aantal jaar staan wijken vol met die dingen, die worden op elke hoek van de straat aangeboden
en waarschijnlijk komt er na het salderen nog subsidie op ook

beetje raar idee om nu een heel netwerk spionage meters uit te rollen om er vervolgens niks meer aan te hebben

revado

Honourable Member

Op vrijdag 3 januari 2025 12:38:56 schreef KlaasZ:
[...]Hou toch eens op met die term spionage. Dat is echt flauwekul.

Daar ben ik het ook mee eens, onzin.

Ik denk dat de reden niet die "spionage" is maar de angst voor het terug krijgen van een lagere prijs en niet 1:1 kunnen salderen.

Dit topic begint ook flink te ontsporen trouwens :)

EricP

mét CE

beetje raar idee om nu een heel netwerk spionage meters uit te rollen om er vervolgens niks meer aan te hebben

Eh... Was er niet iets met 2G en allerlei meters die het dan niet meer zouden doen? :) Heb je zo ook niks meer aan (ja, die zullen vast wel weer vervangen gaan worden).

Ik denk dat de reden niet die "spionage" is maar de angst voor het terug krijgen van een lagere prijs en niet 1:1 kunnen salderen.

Dat is natuurlijk onzin. Een digitale meter met 4 telwerken heeft precies dezelfde eigenschappen. Alleen... die spioneert niet.

Op donderdag 2 januari 2025 22:01:00 schreef renekant:
Heb toen gezegd, hang er maar eentje naast en als blijkt dat die oude meter niet goed is mag je hem vervangen. De monteur pleegde een belletje en is afgedropen....

Ehhh??? Ik zie een tweede meter. Een "kan op slim gezet worden" exemplaar. Heb ik niet opgelet dat die voor iemand anders is of zo? In JOU meterkast? Dat mag niet meer.

Op vrijdag 3 januari 2025 12:42:29 schreef EricP:
Inzicht in wat je wanneer verbruikt... Het DOEL van die dingen. Dat is niks anders dan bekijken (en bewaren) hoe mijn leven in elkaar zit: spionage. Dus nee, geen onzin. Gewoon benoemen wat er gebeurt. Niks meer, niks minder.

De elektriciteitsproducenten (en distributeurs) hebben helemaal geen belang bij om per adres te weten wanneer jij douched (en je elektrische boiler daarna een tijdje gaat stoken). Wat ze willen weten is de optelsom van minstens een hele wijk. Daar hebben ze de slimme meters niet voor nodig.

De ANGST bestaat binnen bepaalde groepen dat onverlaten toegang zouden kunnen krijgen tot de verzonden data. DAN zou een inbrekersgroep kunnen zeggen: "Laten we deze week wijk 2613 targetten"... Wie is in die wijk vanaf vrijdag of zaterdag ineens niet meer thuis? (zal wel een weekje op vakantie zijn), dan komen we ma op di langs.

Inbraken op die database zijn tot op heden uitgebleven of niet aan het licht gekomen.

In de VS blijken de meters onderling een mesh-netwerk op te zetten. Met SDR kan je meeluisteren naar de berichten. Er worden vorderingen gemaakt met het decoderen van die data. Vooralsnog lijkt de encryptie stand te houden. (maar het is niet uitgesloten/waarschijnlijk dat men een encryptie-met-zwakheden heeft gekozen en dat het te kraken valt).

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 3 januari 2025 15:12:37 (61%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
keebrev

Special Member

Op donderdag 2 januari 2025 22:36:21 schreef Peter112:
Maar vanaf nu is het afgelopen volgens rdi https://www.rdi.nl/onderwerpen/wettelijke-plicht-slimme-of-digitale-me…

Stukje er uit:

Dat zijn super slimme meters. Next generation.Ze kunnen je opgewekte vermogen van de zonnepanelen (en je eigen verbruik) draadloos meten!

Ieder (Mini)Wattje is er een...
EricP

mét CE

De elektriciteitsproducenten (en distributeurs) hebben helemaal geen belang bij om per adres te weten wanneer jij douched (en je elektrische boiler daarna een tijdje gaat stoken). Wat ze willen weten is de optelsom van minstens een hele wijk. Daar hebben ze de slimme meters niet voor nodig.

ALS dat zo is DAN is de vraag waarom ze er toch hangen niet meer dan gerechtvaardigd. Tenslotte zit er dan blijkbaar niemand op die data te wachten. Toch is er op grote schaal in geïnvesteerd: het verhaal klopt niet.

De ANGST bestaat binnen bepaalde groepen dat onverlaten toegang zouden kunnen krijgen tot de verzonden data. DAN zou een inbrekersgroep kunnen zeggen: "Laten we deze week wijk 2613 targetten"... Wie is in die wijk vanaf vrijdag of zaterdag ineens niet meer thuis? (zal wel een weekje op vakantie zijn), dan komen we ma op di langs.

Je ziet het veel te onschuldig. ALS data er is DAN wordt die misbruikt. Soms met een wettelijke basis (ANPR), meestal als lek. Om te kijken of iemand thuis is, kun je in deze tijd van het jaar ook prima ff met een flir rond kijken. Veel simpeler.

Inbraken op die database zijn tot op heden uitgebleven of niet aan het licht gekomen.

ALS die data niet nodig zou zijn, dan zou er ook niemand geld uitgeven aan het beheren van een databeest. Dat gebeurt dus wel. Ofwel: iemand heeft meer belang bij die data dan dat het aan kosten veroorzaakt (ik ben dat niet). Dat is simpele economie.

In de VS blijken de meters onderling een mesh-netwerk op te zetten. Met SDR kan je meeluisteren naar de berichten. Er worden vorderingen gemaakt met het decoderen van die data. Vooralsnog lijkt de encryptie stand te houden. (maar het is niet uitgesloten/waarschijnlijk dat men een encryptie-met-zwakheden heeft gekozen en dat het te kraken valt).

Kwestie van tijd... De encryptie gaat onderuit, de random number generator blijkt toch niet zo random te zijn of er wordt ergens een key gejat / verloren / onhandig mee omgegaan. DES was ook een tijdje 'veilig'. En toch opeens niet meer. Toen werd het 3DES. Wat toch ook niet de oplossing was. AES gaat tussen nu en 10, 15 jaar ook stuk - en dan heeft het het nog best lang vol gehouden. Waar zijn we dan? EC? Dat zit vast niet in die meter die er al 15 jaar zit...

revado

Honourable Member

Even terug naar de vraag waar het om begon van TS in deze hele discussie.
Had TS een "slimme" meter gehad, dus een meter met 2 of 4 telwerken, dan was het anders gegaan.
Die meters kan je ook laten blokkeren tegen op afstand uitlezen, maar dat zal wel weer een andere discussie uit gaan lokken.
Met deze slimme meter zou er meer terug geleverd zijn op de betreffende tellers dan gebruikt, TS had dan een lagere prijs gekregen voor die "te veel" geleverde kWh's.
Weg discussie met die te ver terug gedraaide ferraris meter.
Ik verwacht dat de energieleverancier toch wel een keer komt kijken als er ineens bijna niets meer gebruikt wordt terwijl dat eerst wel zo was, en wil checken of die meter nog wel goed werkt.

Het verhaal "spionage" gaat mij ook veel te ver.

En TS horen we al niet eens meer.

Voor de ts is zou niet zo maar iedere keer de panelen uitzeten, is funest voor je pv installatie.

Wat wel zou kunnen is bv een week uitzetten daarna een week weer aan zodanig dat je rondom de nul blijft hangen.

Ik heb gisteren een oud collega gesproken deze wist het volgende

In 2025 krijgen alle adressen met een ferraris meter nog eenmaal een bericht voor een wissel naar een digitale meter. In 2026 zijn alle ferraris meters volgens de metrologiewet een niet meer toegestaan meetmiddel voor afrekening.
In 2026 zou de netbeheerder de lijst met weigeraars naar de rechtbank kunnen sturen met een verzoek tot handhaving.
Bij toewijzing(ik zou niet weten waarom de rechter dit zou tegenhouden) kunnen ze je juridisch afdwingen om mee te werken, desnoods met deurwaarder en politie.

Mocht het zover komen dan ben je denk 2000 euro aan extra kosten kwijt.

Heb je een digitale en dus niet slimme dan wordt je vanaf 2027 waarschijnlijk weer benadeeld omdat het plan is om met een capaciteitstarief tarief te komen. Onze regering is meestal langzaam dus waarschijnlijk wat meer tijd nodig. In België is dit al langer.

de saldering stopzetten kan ook pas als al die oude ferraris meters zijn vervangen. anders kun je zelf dik betalen voor terugleveren met je slimme meter en je buren die maar klagen en smoezen blijven verzinnen als men met een nieuwe meter aan komt kunnen nog wel salderen. ken er die wel een slimme meter wilden, maar als je hoofdzekeringkast bij de buren zit, dan word dat dus niet gedaan. komt er corona overheen en 5 jaar later was daar nog geen slimme meter geplaatst, moest eerst een nieuwe kabel gelegd worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb niet alles gelezen, maar die ESS schakelt de DC kan af. Die verbreekt een signaaltje naar een relais, en daarmee gaat ie uit. Zorg wel dat je die ESS niet kwijt raak.

zit sinds 2009 in de PV.