Op maandag 20 januari 2025 14:24:56 schreef nonius:
Materiaalkeuze en de lasverbinding met het frame is door de fabrikant gemaakt dus dat zou goed moeten zijn....
fabrikanten besparen net overal op, en zou me niet verwonderen dat ze de frames ergens laten maken waar het goedkoper kon.
het is de laatste tijd al ferm in het nieuws geweest over brekende frames bij bakfietsen. zo erg dat verschillende fabrikanten al een verkoopverbod hadden.
meen nogthans dat vogue niet meer mag verkocht worden in NL, maar op belgische online shops kan je ze gewoon bestellen. alsof ze in belgie op onze super fietspaden niet zouden breken ![>:)](/images/smilies/devil.gif)
en die krengen kosten dan 3000€...
https://www.bright.nl/nieuws/1226729/bakfietsfabrikant-vogue-krijgt-ve…
ik heb gelukkig de voorganger nog (vogue family mover) met het andere type frame. vogue gecontacteerd en mijn model fiets breekt niet....
lol, nee, dat zie ik dat ze niet breken.
nu zal die althans niet meer breken, de stalen bout erin is veeeel sterker en dikker. de lagers ook vervangen (om de dikkere diameter aan te kunnen)
Op zondag 19 januari 2025 22:38:51 schreef nonius:
van welke staalkwaliteit is die stalen bus gemaakt? Indien automatenstaal, houd er dan rekening mee dat dit niet lasbaar is. Ook andere staalsoorten (C40 bijv.) zijn niet, of hooguit zeer lastig, lasbaar. Het feit dat het nu vast lijkt te zitten is geen garantie dat er zich geen scheuren en breuken gaan ontwikkelen. En met name bij een (bak-)fiets kan dit tot problemen en ongevallen leiden, zoals reeds bekend.]
het is al een oudere fiets en de lasnaden breken hier toch niet.
nu heb ik er een bout + moer doorgestoken en zo vast gezet. er zijn geen lasnaden die gaan breken op mijn bevestiging. de hele bout moet in 2 breken om nu nog kapot te gaan
![](/forum/file/120923/forum-post)
![https://www.circuitsonline.net/forum/file/120774/forum-post](https://www.circuitsonline.net/forum/file/120774/forum-post)
op bovenstaande foto zit ze er als test in. in de finale versie is die er ondersteboven in gegaan zodat er meer bodemvrijheid was (met de moer in de laadbak zoals het origineel ook was)
het frame kanteld ook naar de zijkant als je een bocht neem. als die rechtdoor gaat, staat het frame ook rechtop.
zou mijn boorgat 1mm scheef zitten aan de onderkant, dan zou de fiets schuin staan bij rechtdoor rijden.
bij het boren was het frame opgespannen in bankvijs, tegen de werktafel getrokken, maar ook de achterkant zat vast aan het gebouw.
het is hier moeilijk te zien, maar van de zadelbuis loopt er een spanband naar mijn metalen stellingspaal om de fiets vast te houden op spanning.
de staander van boormachine zit ook vastgeschroeft op die tafel. buiten de speling op het ding zelf, kon die staander ook geen mm verschuiven.
in de finale boring werd er nog een rondel bovenop gelast om de boor te geleiden (op de eerste foto zie je de sporen nog van wegslijpen, net onder de moer)
![https://www.circuitsonline.net/forum/file/120783](https://www.circuitsonline.net/forum/file/120783)
de volgende stap had geweest om het frame aan mijn werktafel te lassen
. maar zover ben ik niet gegaan