Feedback nieuw ontwerp

Hier geen problemen gezien alles werkt tot nu toe goed.
Ik ben van oordeel dat alles went, als je er een weekje mee werkt weet je niet meer hoe het vroeger was :D

edit: ben een beetje te snel geweest, mijn vinger is al moe van het naar beneden scrollen, als je de ultra lange
berichten van Blackdog en Miedema doorsnuistert mag je achteraf handmassage toepassen :)

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 18 januari 2025 17:04:04 (39%)

LDmicro user.
rob040

Golden Member

Op zaterdag 18 januari 2025 16:50:07 schreef MGP:
Ik ben van oordeel dat alles went, als je er een weekje mee werkt weet je niet meer hoe het vroeger was :D

Dat is ten dele waar, als alleen de layout verandert is het wennen. Maar nu wordt het meer schuiven en scrollen. Iets wat het minder overzichtelijk maakt en persoonlijk vind ik het irritant worden om te gebruiken.

blackdog

Golden Member

Hi MGP, :-)

Ik kan het daar niet mee eens zijn, het "nieuwe" design is dermate slecht in mijn ogen, dat ik dan vrijwel zeker nog meer op EEVblog ga rondhangen.
Dat iets door mijn strot geduuwd krijg, gaat niet betekenen dat ik het daarna lekker ga vinden.

Behalve de optimela LT website dacht ik vanmiddag dus ook hieraan:
Sinds lange tijd weer een spritsen gekocht van Nobo, die ik vroeger graag kocht, niet meer te vreten, vieze nare nasmaak, product is dus gesloopt...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Oef, haters be hating... Gezellige feedback voor iemand die het ook maar in zijn vrije tijd doet. Verandering is altijd moeilijk blijkt maar weer :-)

Ik vind het wel een goede basis om de site weer bij de tijd te krijgen. Maar zoals reeds uitgebreid gemeld, moet de densiteit echt een stuk hoger. Enorme margins, paddings en font-sizes zijn "modern" maar niet zo bruikbaar op een site die wél inhoud heeft.

• Eindelijk mobiel bruikbaar! Praise the lord! Mijn toiletbezoeken worden ongetwijfeld een stuk langer.
  • Het lettertype is een verbetering tov. de gedateerde Trebuchet MS. Een Segoe UI ofzo vind ik wel nog mooier. Smaakgevoelig.
  • Lettergroottes: een h1 is 60px super-duper-in-your-face, en het tekstje "Golden member" is dan weer ieniemienie 12px. Zelfs het reply-tekstvakje is slechts 14px. De balans is een beetje zoek.
  • Het nieuwe menu bovenaan is absoluut een verbetering. CO is vooral het forum en dat staat nu op plaats 1.
  • De username op een post staat daar wel echt verloren. Een grotere font of een "card" (achtergrondje errond evt met avatar/Golden member/sig) zou helpen.
  • De balk met reply/quote icons onder elke post neemt erg veel verticale ruimte voor zeer weinig functionaliteit. Kunnen die icoontjes in de postheader zoals vroeger?
  • De smileys in een post zijn wat klein tov. de tekst. De verticale uitlijning klopt ook niet helemaal.
  • Ik mis wel wat eigenheid. De tijd dat een website in PS ontworpen werd en vervolgens "gesliced" is gelukkig lang voorbij, maar een custom logootje moet er toch wel in kunnen vind ik. En wie weet zelfs een subtiel PCB-traces-achtergrondje in de donkere vlakken of footer of iets dergelijks. Een béétje frivoliteit mag hopelijk nog in deze duistere tijden.

Ik heb hier eens een paar CSS rules in mijn Stylish addon geflanst om de densiteit op een paar plekken wat normaler te maken. Desktop only.

h1 {
    font-size: 2.5rem;
}
.container.home .home-slogan h1 {
    margin-bottom: 2rem;
}
.listing--small .list-item {
    margin-bottom: 0.75rem;
    padding-bottom: 0.75rem;
}
.container.home .home-aanbod h2{
    font-size: 2rem;
    margin-bottom: 1rem;
}
.swiper.swiper--aanbod .swiper-slide {
    max-width: 18rem;
}
.user-message-list__message {
    padding-top: 1rem;
    margin-bottom: 1rem;
}
.user-message-list__message__content {
    padding-bottom: 1rem;
}
.user-message-form {
    padding-top: 2rem;
    padding-bottom: 1rem;
}

Op een desktop-PC met een groot (ultra) HD display forum berichten lezen met een telefoon displaylayout met 80% white-space en een beperkte tekst regelbreedte? Nee dat is niet wenselijk.

benleentje

Golden Member

Die nieuwe redesign is wel een van meest irritante websites ooit. Als dit het word ga ik nog liever naar facebook.

Er is zoveel verkeerd aan dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen met wat ik het meest irritant vind. Maar 1 ding is zeker alles is veel te groot.

Nu ik er over nadenk het meest ergerlijke en overheersend is die balk bovenin, die dan ook veel te groot is en niet ineens echt bovenin staat maar gewoon half over de bovenste deel van de tekst staat.

Verandering is altijd moeilijk blijkt maar weer

Notmaal ben ik juist voor verandering en ben ik van mening dat je iets eerst moet proberen omdat je gewoon aan dingen moet wennen. Maar dit is me echt veel te erg.

Het is net alsof je van een professioneel forum terug gaat naar de kleuterklas

Oef, haters be hating...

Nee ik haat niemand.

Op zaterdag 18 januari 2025 17:04:30 schreef blackdog:
Ik kan het daar niet mee eens zijn, het "nieuwe" design is dermate slecht in mijn ogen, dat ik dan vrijwel zeker nog meer op EEVblog ga rondhangen.

Ik zoek wel een andere hobby maar dit ga ik niet accepteren.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

IK heb nu voor de 2de keer het nieuwe ontwerp aangezet.

Want ik ik realiseerde me nu net pas dat je ook in en uit kan zoomen. Als je een op het nieuwe ontwerp een heel stuk uitzoomt dan word het allemaal wat kleiner en een stuk beter.

Wat me nu opvalt.
Als je voor het nieuwe ontwerp kiest is die grootte veel te groot en ik moest een heel stuk uitzoomen
In het formulier beantwoorden is de titel nog iets te groot en de tekst waarmee je aan het typen bent juist net iets te klein
Als we dan toch een knoppenbalk bovenin hebben dan mis ik daar een 2de regel met de knoppen
- Laatste discussie. Dat is eigenlijk wel de meest belangrijke knop.
- De knop beantwoorden zou daar van mij ook mogen
De knoppenbalk mag wel wat kleiner.
De paarse knoppen naast de groene knop posten vind geen goede combinatie, de kleuren mogen wel wat zachter.

Wat toch wel irritant blijft is dat je nu veel meer moet scrollen.
Als je via het toetsenbord de knop END gebruikt dan zit je daar tegen een groot zwart vlak te kijken, dat deel mag ook wel een stuk kleiner.
Maar eigenlijk als ik END gebruik zou ik liever zo uitkomen dan de groene knop beantwoorden links onderin het scherm staat

KGE

Golden Member

Het zou mooi zijn wanneer de website zelf het type apparaat zou herkennen. Op de computer heb ik liever een veel kleiner lettertype en breedbeeld in plaats van 'vertical' zoals op een telefoon 'gebruikelijk' is. Misschien is het ook mogelijk om de instelling in cookies te bewaren?

JeroenVdB

Honourable Member

Op de eerste plaats is het heel erg wennen omdat ik al ~20 jaar naar dezelfde site kijk. Aan de andere kant is vernieuwing key... Ik heb het gevoel dat er nog niet heel erg naar UX is gekeken :-) Daarnaast is bij mij de tekst "Het grootste elektronicaforum van de Benelux"beeld vullend als ik op de site land.

Wat mij betreft mag de landingspage meer info vervatten. Maar ik ben ook maar een persoon met een mening ;-)

Edit: View resolution 1920x 1080 @ Chrome Versie 131.0.6778.265 (Officiële build) (64-bits)

[Bericht gewijzigd door JeroenVdB op zaterdag 18 januari 2025 18:16:29 (10%)

RAAF12

Golden Member

Op zaterdag 18 januari 2025 17:11:06 schreef subsonik:
Oef, haters be hating... Gezellige feedback voor iemand die het ook maar in zijn vrije tijd doet. Verandering is altijd moeilijk blijkt maar weer :-)

Direct uiten vind ik prima, in het buitenland vinden ze dat bot of onbeleefd. NL is meer van cut the crap, zeggen waar het op staat. Vriendelijk zijn is een pose als je in het gevlei wil raken bij de medemens. Azijnzijkers, bromberen en querulanten zijn vaak boeiender dan al dat aangepaste volk dat elkaar namekkert. Zo dat is er uit, have a good day :-)
Jeroen heeft een hobby dat is mooi. Houwen zo :-)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
JeroenVdB

Honourable Member

Op zaterdag 18 januari 2025 18:25:25 schreef RAAF12:
[...]

Direct uiten vind ik prima, in het buitenland vinden ze dat bot of onbeleefd. NL is meer van cut the crap, zeggen waar het op staat. Vriendelijk zijn is een pose als je in het gevlei wil raken bij de medemens. Azijnzijkers, bromberen en querulanten zijn vaak boeiender dan al dat aangepaste volk dat elkaar namekkert. Zo dat is er uit, have a good day :-)
Jeroen heeft een hobby dat is mooi. Houwen zo :-)

Zo is dat!
En Jeroen zal vast de feed-back uit dit topic meenemen om het een en ander te schaven.

Allereerst denk ik dat het positief is dat er een nieuwe layout is. Complimenten voor de eerste opzet! Persoonlijk vind ik de navigatie erg wennen. Ik ben de weg kwijt. Ik ga proberen niet op de oude layout terug te vallen omdat dat bekend is :)

Op zaterdag 18 januari 2025 17:56:43 schreef benleentje:
IK heb nu voor de 2de keer het nieuwe ontwerp aangezet.

Want ik ik realiseerde me nu net pas dat je ook in en uit kan zoomen. Als je een op het nieuwe ontwerp een heel stuk uitzoomt dan word het allemaal wat kleiner en een stuk beter.

Wat me nu opvalt.
Als je voor het nieuwe ontwerp kiest is die grootte veel te groot en ik moest een heel stuk uitzoomen
In het formulier beantwoorden is de titel nog iets te groot en de tekst waarmee je aan het typen bent juist net iets te klein
Als we dan toch een knoppenbalk bovenin hebben dan mis ik daar een 2de regel met de knoppen
- Laatste discussie. Dat is eigenlijk wel de meest belangrijke knop.
- De knop beantwoorden zou daar van mij ook mogen
De knoppenbalk mag wel wat kleiner.
De paarse knoppen naast de groene knop posten vind geen goede combinatie, de kleuren mogen wel wat zachter.

(...)

Dat is precies wat mij ook opvalt.
In mijn geval was uitzoomen tot 80% goed leesbaar (in het oude ontwerp heb ik nooit aan de zoom-fuctie gedacht, misschien kan de nieuwe grootte vergelijkbaar worden?). De tekst in het tekstvak bij beantwoorden is een stuk kleiner. Hiervoor zoom ik dan weer naar 100%. Het zou fijn zijn als dat dezelfde grootte krijgt.
De erg grote verschillen in de opmaak (eerder benoemd als koeienletters) geven een eigen identiteit maar vind ik een beetje uit verhouding.

De navigatiebalk bovenaan vind ik ook in de weg staan en te groot uitgevallen. Het zou prettiger zijn als deze helemaal boven aan staat. De bovenruimte heeft geen toegevoegde functie in de leesbaarheid - het maakt het naar mijn smaak drukker. Links was toch prettiger. Daar is het nu vooral erg leeg. Als dit afhankelijk van het schermformaat automatisch aanpast, is bovenaan wel een mooie nieuwe functie bij een verticaal scherm.

Waar de kleur paars mee moet matchen snap ik ook niet. Er moet iets anders in het hoofdthema paars kleuren wil het misschien mooi worden.

De quote-knop, onder de berichten, zou naar mijn mening rechts onderin een logischer plaats zijn.

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED
bprosman

Golden Member

Op mijn telefoon een prima theme, ook qua tekst/wit. Op mn computer ben ik het met de anderen eens, veel te veel wit. En als de rechter kolom aan staat , staan de berichten veel te veel naar links uit t midden. Maar zo zullen de meesten wel iets hebben, het is nieuw en wennen. Op mn tel een hele verbetering.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op mijn PC scherm erg veel wit en erg grote letters, mag wel iets minder en compacter!

Net nog een paar keer opnieuw het nieuwe design ingeschakeld en, ook met uitzoomen, sorry, maar het blijft waardeloos. Ik waardeer de mensen achter het forum die het draaiend houden en er veel tijd en energie insteken, maar dit beschouw ik als een grote achteruitgang. De term 'enshittification' komt zelfs bij me op. De website is, zoals ze nu is, wat mij betreft (vrijwel) perfect. Ik schrijf 'vrijwel' tussen aanhalingstekens omdat niets perfect is, maar ik kan zo snel geen onhebbelijkheden van de huidige website bedenken waar ik me aan erger. Dus wat mij betreft een 9.8 als cijfer, in de huidige toestand.

Blijkbaar bezoekt 62% de site mobiel. Ik behoor tot de 38% die het via een computerscherm bekijkt. Een minderheid blijkbaar, maar wel een grote minderheid.

Net even een paar screenshots gemaakt van de oude en nieuwe situatie. In de oude situatie heb ik alle belangrijke informatie in één oogopslag:

Nu:

Straks:

Kom op zeg, je kunt toch niet serieus, met droge ogen, beweren dat dit een verbetering is?! Dit is zo beroerd dat ik er nauwelijks woorden voor kan vinden.

Nogmaals, alle lof voor degenen die achter de schermen deze website draaiende houden, maar deze verandering is mijns inziens geen verbetering. Verre van.

set SCE to AUX.
Lambiek

Special Member

Jongens het is nog maar een voorbeeld hé, wie weet hoe mooi het nog gaat worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Op zaterdag 18 januari 2025 17:11:06 schreef subsonik:

Verandering moet je inderdaad nooit om de verandering doen. Ik denk echter wel dat je hier een groep gebruikers mee tegemoet komt. Alleen is dat maar ongeveer de helft van de gebruikers. Vandaar dat de simpelste oplossing is om met thema's te gaan werken. Dat is de meest gangbare oplossing binnen de industrie; zelfs in de oersoftware die ik voor mijn fora gebruik zit die mogelijkheid.

Zo'n thema zit hem voornamelijk in de stylesheets, maar je code en je html moeten er rekening mee houden. Ik verwacht dat dat best te doen is om omschakelbaar te maken en houden.

Je kunt dan op je gemak de nieuwe versie optimaliseren met de gebruikers die daar ook echt nuttige feedback op kunnen geven en niet met degenen die de oude layout (ongeacht hun motivatie, er is niks ergers dan zeiken over zeikers dus dat ga ik niet doen) sowieso prettiger vonden. Er zijn rationele gronden, dus haters be hating vind ik sowieso een irrationeel antwoord.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alhoewel 62% van de bezoeken mobiel is, is dat aantal wel de juiste maatstaf?

Hiermee bedoel ik - hoeveel minuten spendeert iedere groep gebruikers op de site? Het zou mij niet verbazen als de verdeling precies andersom is, als je het hebt over gebruikstijd.

Je gaat niet op je telefoon een technisch diepgaand commentaar schrijven, of documentatie voor iemand opzoeken/downloaden, of schema's bekijken e.d.
Op een tablet misschien nog wel te doen, maar op 'n telefoon? Nope.

Ik weet niet of die metrics beschikbaar zijn, maar ik zou daar even naar kijken alvorens het ontwerp toe te spitsen op mobiel gebruik.

Overigens ervaar ik weinig problemen met de huidige site via firefox mobiel. Het voornaamste probleem is hoe tekstvakken weergegeven worden.

Ik zal de nieuwe versie een dezer dagen even uitproberen om te zien hoeveel verbetering het geeft op m'n telefoon. De screenshots van de rest doen me in ieder geval wel al denken, dat er zoals anderen vinden, teveel witruimte is. Op mijn telefoon of PC kan ik in de huidige situatie ongeveer een hele dag aan nieuwe berichten weergeven op 't scherm.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 18 januari 2025 19:27:57 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Ik denk niet dat het een discussie is dat je mobiel expliciet moet ondersteunen. Ik rond het voor het gemak even af op 50%, maar het kan ook best nog wat meer afwijken. Alleen denk ik niet dat dat echt heel relevant is, de doelgroep is groot genoeg om de site bruikbaarder te willen maken.

Wel is het zo dat een mobiele layout eigenlijk altijd in wisselende mate onbruikbaar is voor traditionele computers. Vandaar dat ik aangeef dat 3 layouts/styles/thema's waarschijnlijk het minste is waar je fatsoenlijk mee wegkomt. De huidige layout met eventueel kleine aanpassingen om hem werkend te houden voor zover dat niet het geval zou zijn, en dan twee nieuwe layouts voor verticale/horizontale schermen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 januari 2025 19:27:54 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Op zaterdag 18 januari 2025 19:16:03 schreef nonius:
Net nog een paar keer opnieuw het nieuwe design ingeschakeld en, ook met uitzoomen, sorry, maar het blijft waardeloos.

Ja dat klopt nog steeds niet geweldig maar wel beter.
Door het uitzoomen zie ik wel waar de ontwerper naar toe wil en kan ik wel betere feedback geven.

Dit is wat ik nu zie

Feedback voor PC gebruiker
Tekst bericht wijzigen te groot
Knoppen paars en groen te groot
Paars vloekt met groen ( voor mij) De groene knop wat zachter groen en de kleur paars vervangen voor dezelfde kleur groen.
De knop upload op dezelfde regels als de andere knoppen
Het hele veld voor tekstinvoer gecentreerd op de pagina.

Het zachte groen om het invoerveld mag nog een stuk minder opvallend zijn.

Titelbalk met circuits online te groot.
Knop laatste discussie weer terug. Moet nu eerst op forum klikken en dan weer op laatste discussie.

Gebruikersnaam te groot en te prominent in beeld.Kleur groen om de gebruikersnaam maakt het nog opvallender dan nodig is.

Ik heb behoefte aan hoge informatie dichtheid. .Alle sites of UI van computerprogramma's die nieuwe stijl presenteren = veel wit = veel niks = veel scrollen.. Meteen weg die handel.. Ik snap dat we om moeten naar nieuwe stijlen enzo maar tweakers had dit probleem bij de nieuwe site een tijd terug ook, die hebben na veel weerstand een optie toegevoegd om "witte regels" of iets dergelijks te definieren zodoende je de informatiedichtheid weer kon vergroten.

HarmP

Golden Member

"Alsof je door een sleutelgat naar de site kijkt".

Complimenten voor het werk wat er ingestoken is. De nieuwe opzet heeft potentie, maar er moet mijns inziens nog wel wat aan geschaafd worden. Ik heb een sterke voorkeur voor 'veel overzicht', dus bijvoorbeeld veel topic regels op 1 pagina. De nieuwe stijl gaat helemaal de andere kant op.

Zelf bekijk ik de site regelmatig op drie verschillende manieren:
- iPad in 'landscape' (meestal)
- telefoon
- via browser op pc

Met name op de iPad is de layout, in landscape mode (4:3 ratio) heel onprettig.
Dit is vooral door: veel te veel wit; veel verticale spaties; en de breedte niet goed gebruiken.
Daar heb ik ook de 'zoom' optie niet kunnen vinden, en is de tekst te groot.

met de iPad in verticale (portrait) mode is de layout beter, maar de tekst nog steeds veel te groot.

Wordt een iPad of andere tablet als PC of als mobiel device gezien? Kan ik daar in de nieuwe layout voor de PC layout kiezen?

In een webbrowser op een PC met een scherm met 16:9 ratio is het beter, omdat ik daar de zoomknop wel gevonden heb, en het scherm breed genoeg is dat grote horizontale marges minder storen.

Op mijn telefoon (iPhone) is het forum beter leesbaar dan voorheen, maar zou het van mij ook compacter mogen.

Ik sluit me grotendeels bij de feedback van subsonik (en anderen) aan.

Is er behoefte aan hulp in de vorm van reviews van de layout? Ik wil graag helpen met het verbeteren van de site, maar omdat ik zelf niet in de software zit kan ik die niet actief aanpassen.

Groeten,
Harm

Paulinha_B

Honourable Member

Mij maakt het niet al te veel uit, ik hecht meer belang aan inhoud dan aan vormgeving. Ik heb de nieuwe presentatie dan ook maar vluchtig bekeken, vond het er wel fraai uitzien, maar veel wit inderdaad.

Dat ook telefoongebruikers goed moeten bediend worden, ja, natuurlijk. Maar ik zie wat in het argument "tel niet het aantal connecties, tel hun tijd online". Totaal zonder feitelijke onderbouwing heb ik toch een gevoel dat de meeste waardevolle/inhoudelijke/constructieve bijdragen vanop een pc worden gepost, desktop of laptop, en die interface zou dan ook primair moeten zijn. Zelf bezoek ik deze site enkel vanaf de pc, trouwens.

En kan de server niet detecteren vanaf welk soort apparaat er wordt geconnecteerd, en in functie daarvan de meest geschikte presentatie aanbieden? Ik herinner me sites die https://$SITE/m/ aanboden voor telefoons, en https://$SITE/v/ of zoiets voor andere.

CO was op mobiel tot nut toe een beetje behelpen: met de telefoon verticaal was het font veel te klein.

Het nieuwe ontwerp is op mijn gewone computer ABSOLUUT AFSCHUWELIJK.

Ik heb geld uitgegeven voor een groot scherm en dan kan ik niet gewoon "leesbare letters" op m'n scherm vullen, maar alles zit met ONTIEGELIJK VEEL TE VEEL witte ruimte (of groen) verspreid zodat ie iedere 3 sec moet scrollen.

Ik ben me bewust van dat dit "modern" is en dat als je dit niet doet GOOGLE je gaat "straffen", maar ik vind de oude site/layout werkbaar, de nieuwe niet. Om google tevreden te stellen vind ik het best als je het default maakt voor "iedereen", maar ik zou graag zien dat ik voor de oude layout kan blijven kiezen.

Ik denk dat het nu een setting is per "account' Dat zou maken dat ik steeds moet wisselen als ik "een keertje" op m'n mobiel naar CO ga. Voor mij zou het handig zijn dat ik kan instellen: Op m'n mobiel de neiuwe "mobile-vriendelijke" layout en op m'n desktop de oude layout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/