Een smartphone is defacto niet erg geschikt om 'normale' websites goed en prettig weer te geven. (het scherm is veel te klein)
Om een site daarvoor te optimaliseren is eigenlijk het straffen van gebruikers die wel een 'echte' computer gebruiken...
Special Member
Een smartphone is defacto niet erg geschikt om 'normale' websites goed en prettig weer te geven. (het scherm is veel te klein)
Om een site daarvoor te optimaliseren is eigenlijk het straffen van gebruikers die wel een 'echte' computer gebruiken...
Special Member
Voor mij mag de oude website blijven.
Golden Member
Op zaterdag 18 januari 2025 20:39:19 schreef Arco:
Hi Arco, ik vind dat voor een forum eigenlijk juist wel kunnen. Een voor ons erg relevant voorbeeld is het eevblog forum: Dat vind ik op een iPad/PC prettiger, maar op een telefoon ook prima te doen.
Op zaterdag 18 januari 2025 20:22:44 schreef HarmP:
Wordt een iPad of andere tablet als PC of als mobiel device gezien?
Ik schrijf dit vanaf een iPad, mods mogen kijken hoe de site dat ziet. Afaik doet de iPad-safari zich standaard voor als een desktop-safari.
De nieuwe layout is voor mij ook te onoverzichtelijk door (te) veel lege ruimte (en te grote letters, misschien). Maar gezien hoe vaak dat genoemd komt dat vast goed.
Wel zou ik eigenlijk graag altijd de mogelijkheid houden terug te gaan naar de huidige/‘oude’ layout. In elk geval zo lang er nog gebruikers van zijn. Dan maakt het ook niet uit wie er ontevreden is over de ‘nieuwe’…
Heck, zouden we for nostalgia’s sake nog terugkunnen naar de layout van vóór 2009?
Basicly, eigenlijk heeft Jeroen het de eerste keer al goed gedaan
Edit:
En ik geef dus de voorkeur aan de oude/huidige layout, ook voor ‘mobiel’ gebruik op die tablet.
Persoonlijk denk ik dat je "Vraag en Aanbod" ook wel kan afschrijven met de nieuwe layout. Met de oude kon je direct zien of er iets nieuws was, met de nieuwe moet je specifiek op het menu klikken om te kijken. Vervolgens zie je maar een item heel groot en moet je scrollen voor de rest. Op de hoofdpagina is het helemaal erg. Moet je drie "pagina's" naar beneden scrollen en mis ik op dat punt een snelkoppeling naar het totale overzicht. (Ja het zit in de werkbalk, maar ik verwacht bij de foto's ook een link) Ik denk dat het aantal toevallige kijkers daardoor behoorlijk minder wordt.
Honourable Member
Ik heb de reacties gelezen , en wel via de nieuwe layout.
Allereerst wil ik toch een compliment maken aan Jeroen.
Het maken, bijhouden en bijwerken van zo'n site kost enorm veel tijd, maar vraagt ook veel creativiteit.
Zo'n layout aanpassen is een hele grote stap, en een leerproces waar veel input voor nodig is.
Dat is er al volop gegeven , dus ik weet zeker dat Jeroen daar mee aan de gang zal gaan.
Ik sluit mij aan bij "te veel wil, te grote vakken en te groot lettertype", en de tekstvakken mogen van mij breder.
Maar ik ga het een kans geven en ga er een paar dagen mee spelen om te kijken of het went.
En kijken of er aanpassingen komen.
Meteen 2 puntjes:
Wat ik handig vind in de nieuwe layout is dat er bij de laatste update ook staat door wie die is gedaan.
Bovenaan mis ik de knop "laatste discussies" , daarvoor moet je eerst een stap terug.
[Bericht gewijzigd door revado op zaterdag 18 januari 2025 22:21:18 (14%)
Golden Member
Ik weet nog hoe de huidige versie ontvangen werd. Dat was niet erg positief. Zweetvoetje had zelfs een of andere skin gemaakt waardoor je de oude layout kon blijven gebruiken.
Ik vind de nieuwe een verbetering. Nu kan ik eindelijk ook via mijn telefoon werken zonder loepbril of maar een deel van een regel kunnen zien.
Ik ben het er mee eens dat er erg veel wit is maar ik vind de leesbaarheid zo veel beter. Posts lijken wel langer zo, maar ik heb nu geen moeite meer om snel een post helemaal te lezen. Doordat bij de oude layout de regels zo lang en het font zo klein was zat ik soms met een vergrootglas erbij (monitor staat te ver weg voor een leesbril)
De nieuwe layout heb ik op 133% in firefox staan en ik heb het vergrootglas de laatste weken niet meer hoeven gebruiken. Ik mis de oude layout nu absoluut niet meer. Ik moest even wennen maar toen zat de beantwoorden knop nog rechts boven en was er nog geen "eerste ongelezen bericht" knop.
Je kunt ibij de instellingen de forum tracker aanzetten. Die komt dan rechtsonder in beeld. Daar kun je op "activiteit" drukken en dat heeft het zelfde effect als " laatste discussies".
Honourable Member
Ook ik sluit me aan bij de 'teveel wit en te grote letters" groep; de informatiedichtheid van de schermen is ernstig gedaald tot een onhandig nivo.
Ik kijk standaard op een 1920x1200 monitor via Firefox in een window van 1024x1200, teruggeschaald naar 80% omdat ik van vrijwel alle websites de letters te groot vind.
In de nieuwe layout staat er VEEL minder informatie op het scherm en moet ik (om eenzelfde leeservaring te hebben) terugschalen naar 60% (maar dan zijn de icoontjes weer te klein). Bij V&A schaal ik nóg verder terug om nog een beetje overzicht te houden.
Wat ik een (grote) stap in de verkeerde richting vind is dat vrijwel alle navigatie nu achter menu's is verborgen: je klikt en scrollt je wezenloos... Muy irritante. Erger nog: de zoekoptie verschijnt pas als je een topic hebt aangeklikt...
Wat dan weer wel handig lijkt is de knop "eerste ongelezen bericht", al is de werking ervan onduidelijk.
In de oude layout had je de keuze om de rechterkolom weg te laten als je kijkvenster kleiner werd dan 768 pixels, nu verdwijnt de (minder bruikbare door te weing topics) forumtracker zonder boe of bah, net als elk ander blokje in de rechtermarge. Die rechterkolom in het redesign is alleen wel wat voorbarig met de knop "beantwoorden"...
Toch nog een positieve noot: in het forum overzicht meteen de auteur en tijd van de laatste reactie zien is wel handig.
Golden Member
Over die nieuwe "look" ben ik niet erg optimistisch
Logisch,want ik ben lichtelijk autistisch...
Special Member
Golden Member
Op zaterdag 18 januari 2025 19:16:03 schreef nonius:
Kom op zeg, je kunt toch niet serieus, met droge ogen, beweren dat dit een verbetering is?! Dit is zo beroerd dat ik er nauwelijks woorden voor kan vinden.
+1
Golden Member
98% van de tijd kijk ik op de laptop en kan alles prima lezen. In gevallen dat iets te klein is bijv. een wazige pic van een user doe ik Ctrl+muiswiel om het beeld groter te maken.
Of met twee vingers het beeld groter maken, net zoals op een telefoontje met touch screen. Maar hoe minder interactie met hand en keyboard hoe beter. In de auto gebruik ik spraakbesturing voor veel functies. Maar dat terzijde.
het vele wit op de co site vind ik ook niet zo fijn, maar dat is met alle sites wel zo. heb er al jaren een browser plugin voor die de achtergrond zwart maakt.
mét CE
Erg jammer dat er zoveel ruimte niet gebruikt wordt - het lijkt wel de website van de gemiddelde bank. Volledige geoptimaliseerd voor een telefoon. Geen goed idee. Juist een hoge informatie dichtheid (ofwel: houd het overzichtelijk, maar gebruik zoveel mogelijk ruimte zinnig) is fijn.
Een teletubbie lettertype mag dan misschien 'modern' zijn, maar het is niet bruikbaar.
Helemaal eens met de reacties van Arco, nog een keer Arco, nonius, Jeever en pamwikkeling.
Terwijl ik - 'oude' layout dit zit te tikken, is het edit window ook veel smaller dan nodig en wenselijk - wederom eindeloos scrollen Wellicht heeft dat met de 'zoom' te maken (75%) om nog een beetje overzicht te hebben.
Een en ander neemt niet weg dat Jeroen waardering verdient voor het werk - het is nogal wat. Beide layouts naast elkaar houden wordt natuurlijk een bak meer werk en daar zit Jeroen (neem ik aan...) ook niet op te wachten. Hmz... wijsheid? Niet teveel configureerbaar hebben (dat is vooral werk en introduceert bugs), maar 75% lege pagina en dan maar scrollen met idioot grote letters is niks.
Het is verdrietig, maar ik kies er voor deze offtopic onzin niet nog eens te ondergaan.
Iedereen bedankt voor de vele inspiratie, ik heb enorm genoten als er eens iets geschetst en in breadboard geprikt kon worden.
Golden Member
Off topic? Is het niet dat iedereen wordt gevraagd wat er ervan gevonden wordt. Nieuwe layout is niet definitief maar een voorzet. Mooi zou zijn als er democratisch werd gestemd. Bij 51% ja stemmers komt de nieuwe layout er! En als de FAQ wordt gelezen staat daar dat een redelijke mate van off topic wordt toegestaan. En de bevoegde instanties grijpen wel in. Have fun op deze misty, foggy day! Nog 33 min. dan start er een live stream vanaf Pieterburen. https://www.youtube.com/watch?v=Ru9Mh1yvpds
Golden Member
Kan minstens de <Laatste discussies> knop prominenter aanwezig zijn ? Liefst in de menu-balk
Ik ben benieuwd naar de doelstellingen van de redesign. Een modernere look&feel kan ik mij voorstellen. Maar wat zijn de andere doelen?
Golden Member
Jeroen, nogmaals complimenten voor het werk wat je in dit forum steekt. Ik vind de discussie een beetje negatief worden, hoe kunnen we jou het beste helpen/ondersteunen/feedback geven?
Ik heb een beetje rondgekeken naar sites die voor mij vooral voor het forum interessant zijn. Veel daarvan zitten in de technische hoek, en hebben een layout die lijkt op de 'oude' CO. Een paar daarvan zijn op mobiel beter te gebruiken dan de oude CO.
Voorbeelden:
https://www.eevblog.com/forum/index.php
https://cnczone.nl/ --> deze schakelt voor mij goed tussen iPad/PC en telefoon
https://www.1zu160.net/ (duitstalig modelspoor forum) deze heeft een modernere layout dan bijvoorbeeld CNCzone, en heeft voor PC, iPad en telefoon drie verschillende layouts.
Honourable Member
Op zondag 19 januari 2025 10:33:34 schreef HarmP:
Jeroen, nogmaals complimenten voor het werk wat je in dit forum steekt. Ik vind de discussie een beetje negatief worden, hoe kunnen we jou het beste helpen/ondersteunen/feedback geven?
+1
Ik wil toch ook even reageren, en ik ben het meeste reactie wel eens.
Inderdaad is een site onderhouden etc veel werk. Dat doe je niet zomaar effe tussendoor.
Ik heb de indruk dat de nieuwe site gemaakt is met een standard web-framework. Daar heb ik dan wel commentaar op: want die zo'n framework gemaakt hebben ontsporen ook vaak in dingen die gebruikers niet willen en rammen dat door je strot heen. Dus als je dan mee gaat in updates van zo'n framework ben je afhankelijk daarvan. Kan een nadeel zijn.
Even terug naar de huidige site, ik kijk ook vaak met mijn mobiel "even" op de site, maar ik post daar vrijwel nooit iets. Dit omdat daar een telefoon gewoon niet geschikt voor is (vrijwel onmogelijk om dat fatsoenlijk te maken). Dan wacht ik tot ik thuis ben en post daar wel mijn verhaal (op een LT of PC).
Tablets gaat nog wel omdat de grootte nog enigszins te doen is.
Dus inderdaad, zoals aangegeven, meer dan 50% bezoekt de site, maar waarvoor precies? Alleen of effe te kijken of er iets interessants voor hem/haar tussen staat (posts of V&A) of ook om nuttige dingen te doen zoals iets posten (met fotos) of op V&A te reageren?
Naar mijn mening is de huidige site absoluut goed en helemaal niet oudbollig. Er zouden wat dingetjes aangepast kunnen worden (zoals wat meerdere keuzes in font types). En waarschijnlijk wat andere suggesties hier al opgenoemd.
Tjsa, nu het mobiele aspect: elke web-server kan de headers teruglezen van de client (hier gebeurd dat ook vanwege de rechter menubalk), dus waarom niet gewoon de (huidige) site van de juiste sylesheet(s) voorzien als de scherm resolutie te klein wordt? Dat gebeurd al 25 jaar zo bij ook andere sites.
De website moet waarschijnlijk hier en daar wel wat aangepast worden met wat style en div tags en misschien ook stukjes structureel toe te voegen maar ik denk dat het veel minder werk is.
Groot voordeel is dat je het wel gefaseerd in stapjes kunt doen.
Over oude dingen gesproken, wat ook absoluut geen verbetering is: M$ heeft een 10+ jaar geleden zo ongeveer alle SW pakketten "verpest" door die "ribbon" interface bovenin. En bleekmiddel er overeen gemieterd, zit geen kleur meer in. Vreselijk, ik gebruik nu niks meer van hun behalve een oude visio2003 waar dat nog niet in kapot is en gewoon een lekkere simpele menubalk. Wat een vreselijke zooi hebben ze er van gemaakt, niet meer mee te werken.
-edit-
Het is natuurlijk erg zonde dat Jeroen er veel tijd ingestoken heeft (als alles straks weer verdwijnt). We hadden ook een discussie kunnen starten wat er beter kan op de site en hoe dat opgelost zou kunnen worden.
Maar het nadeel daarvan is natuurlijk dat zo'n discussie ook snel ontspoort.
Op zondag 19 januari 2025 10:33:34 schreef HarmP:
Voorbeelden:
https://www.1zu160.net/ (duitstalig modelspoor forum) deze heeft een modernere layout dan bijvoorbeeld CNCzone, en heeft voor PC, iPad en telefoon drie verschillende layouts.
Deze heeft hier een layout die weer voor verticale schermen "past". Als je niet bovenaan de pagina staat wordt de helft van het scherm niet gebruikt. Hier hadden ipv 12 van die icoontjes zeker 12 of 24 getoond kunnen worden. Ik bepaal zelf wel waar ik kijk.
Jou andere twee voorbeelden zijn "phpbb": open source software om een forum te implementeren.
Helemaal eens met Henri62:
Naar mijn mening is de huidige site absoluut goed en helemaal niet oudbollig. Er zouden wat dingetjes aangepast kunnen worden (zoals wat meerdere keuzes in font types). En waarschijnlijk wat andere suggesties hier al opgenoemd.
Tjsa, nu het mobiele aspect: elke web-server kan de headers teruglezen van de client (hier gebeurd dat ook vanwege de rechter menubalk), dus waarom niet gewoon de (huidige) site van de juiste sylesheet(s) voorzien als de scherm resolutie te klein wordt? Dat gebeurd al 25 jaar zo bij ook andere sites.
Ik heb geen moeite met veranderingen, maar dit nieuwe ontwerp gaat voor mij niet wennen...
Er zijn andere methodes om het design aan te passen aan het device waarmee je het bezoekt. Dan kom je inderdaad op stylesheets terecht.
Graag het oude design behouden en een mogelijkheid inbouwen om naar het " moderne design" te kunnen schakelen, en terug naar het oude a.u.b.
Golden Member
Op zondag 19 januari 2025 11:31:18 schreef rew:
[...]Deze heeft hier een layout die weer voor verticale schermen "past". Als je niet bovenaan de pagina staat wordt de helft van het scherm niet gebruikt. Hier hadden ipv 12 van die icoontjes zeker 12 of 24 getoond kunnen worden. Ik bepaal zelf wel waar ik kijk.Jou andere twee voorbeelden zijn "phpbb": open source software om een forum te implementeren.
Hi rew, ik snap je punt. Ik had deze site aangedragen omdat die bij mij op drie verschillende typen devices een voor mij bruikbare layout heeft. Ik heb daarbij vooral naar het forum gekeken.
Welke elementen zou je op een andere plek willen zetten? Waar zou je die willen hebben?
Overigens ga ik bij het eevblog tegenwoordig nooit meer via de hoofdsite, ik begin al meteen bij het forum.
Volgorde plaatjes: Bovenaan iPad (4:3 landscape), midden PC (16:9 landscape, niet gevuld), onderaan telefoon. Op de iPad en PC vind ik de layout van de onderwerpen 'lekker compact'. Op de PC is er veel loze ruimte, op de iPad is het scherm perfect gevuld.
Van de technische (on)mogelijkheden van verschillende software voor een forum heb ik geen verstand.
.
Eindelijk een hedendaags design.
Vertikaal op tablet en smartphone zonder inzoomen leesbaar en aanklikbaar.... heerlijk.
Op pc nog niet ingelogd... kan ik dus nog niks van zeggen.
En de foutjes zullen er gaandeweg wel uitgroeien.
Duidelijk is dat we het niet fijn vinden wanneer we aan iets nieuws moeten wennen... wss door genetische aanwezig van luiheid en gemakzucht.