Remmotor van een bouwlift

Hoi, ik heb in mijn schuur een oude, 1985, bouwlift van ALULIFT staan en wil die gebruiken om spullen, bv wasmachines ed naar boven te brengen. Wordt niet veel of vaak gebruikt, maar heb al een tijdje het probleem dat de lift bij het stoppen wat vertraagd op de rem gaat staan. Klein stukje omhoog en dan op stop drukken blijft ie gelijk staan, maar als hij langer dan bv 1 meter omhoog of omlaag gaat duurt het een sekonde of soms 2 voordat de rem inklapt.

Is dit een probleem dat is op te lossen of einde verhaal voor de lift?

Simon

heb het typeplaatje ge-upload, wellicht herkent iemand het.

is de rem mechanisch of elektrisch? klinkt me als een mechanische rem die blijft hangen door het weinige gebruik. wrs wat vet her en der wat vernieuwd moet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik vermoed een mechanische rem, maar kan er niet 1 2 3 bij want volledig afgeschermd. Zou dan misschien met wat smeren verholpen kunnen worden begrijp ik, dank je voor de reactie.

is de lift met knoppen die je in moet houden tot de lift op hoogte is? of 1x drukken en loopt vanzelf naar de andere zijde toe? in eerste geval kan er een rustcontact op de knoppen zijn wat vuil is en de rem aanstuurt in geval elektrische rem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die remmen werken toch meestal andersom?
Spanning op de motor, dan ook spanning op de rem zodat die gelost wordt.
Motor uit, dan ook de rem uit en die wordt dan door veerdruk aangedrukt.
Dus hij zal wel ergens mechanisch klemmen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

meestal werkt de rem via een elektromagneet.
Die trekt de rotor bij bediening iets naar opzij, en lost zo de rem.
Je rotor kan dus iets heen en weer. Lossen door een elektromagneet en remmen door een veer.
In het aansluitkastje van de motor zit dan meestal een zg remblokje, die gelijkspanning maakt voor de elektromagneet.
Omdat het allemaal nog (deels) werkt denk ik eerder aan een mechanisch probleem
Dan rest alleen nog de motor uit elkaar te halen, schoonmaken, en misschien een beetje vet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik denk .... dat TS best eerst eens de afscherming afneemt en ons dan vertelt of foto post van wat daar onder zit. :X

De knoppen moet ik 1x indrukken en dan blijft ie lopen tot ik op de middelste rode knop druk. Dan stopt de motor en hoor ik een klik en staat ie op de rem, behalve zoals ik zei als hij wat langer doorgaat, dan hoor ik de klik pas na een seknde en is de lift wat teruggezakt voor hij op de rem staat.

Hetgeen KlaasZ aangeeft komt mij ook het logischte voor, zal eens kijken of ik de omkasting, die lekker is vastgeroest, los kan krijgen en iets kan zien.

[Bericht gewijzigd door Stonewallshit op vrijdag 24 januari 2025 22:51:28 (50%)

Op vrijdag 24 januari 2025 22:45:43 schreef OXO:
Ik denk .... dat TS best eerst eens de afscherming afneemt en ons dan vertelt of foto post van wat daar onder zit. :X

Doe ik Oxo

De rem wordt vaak een paar seconden vertraagd gelicht, de motor moet eerst aan de windtrommel trekken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Waarschijnlijk een kwestie van opnieuw de rem af stellen. de remblokken verslijten namelijk, dus de remfunctie wordt minder.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb hier wat foto's van het geheel, misschien kunnen jullie hier dan iets meer van zeggen

Gezien de afmetingen van de ventilatorkap op foto 4 gaat daar een magneetrem zitten.
Logischer wijze gaat de spanning er tegelijk met de motor op en af.
Verder demonteren... , wat zit er in de motor aansluitdoos... , is er een schema...

GJ_

Moderator

Als ik die kabel zie is de enige kabel een drie aderige.

Op zaterdag 25 januari 2025 18:47:55 schreef OXO:
Gezien de afmetingen van de ventilatorkap op foto 4 gaat daar een magneetrem zitten.

Als het inderdaad een drie aderige is zit de rem waarschijnlijk bij de motoraansluitingen aangesloten. En dan is het niet raar dat hij erg vertraagd gaat remmen en dus terugvalt, sterker nog, dan mag je blij zijn dát ie nog remt als je zakt.

En die lange kap doet niet iets van een schuifanker vermoeden.

wrs dan ingesleten remvoering. als ie moet remmen op snelheid haalt ie het niet, motor net op gang wel. klinkt als de remvoering wat verstellen. vaak kun je de rem verder naar voren draaien. doorgaans werkt de rem met een brugcel over 2 fasen van de motor.

heb dat het laatste nog gedaan bij een freesbank motor. duurt maar 4 min voor die is uitgelopen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wrs dan ingesleten remvoering. als ie moet remmen op snelheid haalt ie het niet, motor net op gang wel. klinkt als de remvoering wat verstellen.

Bij een afgesleten remvoering wordt de luchtspleet met de magneet te groot waardoor er problemen ontstaan bij het openen van de rem.
TS hoort zijn rem een seconde te laat dicht vallen... dat is dus net het omgekeerde

schreef Stonewallshit:
De knoppen moet ik 1x indrukken en dan blijft ie lopen tot ik op de middelste rode knop druk. Dan stopt de motor en hoor ik een klik en staat ie op de rem, behalve zoals ik zei als hij wat langer doorgaat, dan hoor ik de klik pas na een seknde en is de lift wat teruggezakt voor hij op de rem staat.

Remmen die hun voeding halen van de motorklemmen gaan trager dicht door inductiespanning van de uitlopende motor.
Daarom dat (sommige) gelijkrichtblokjes de mogelijkheid hebben om DC te onderbreken via een NO contact van de contactor.
Dus wat zit er in de klemmendoos van de motor?
In mijn beleving heb ik remmen met schuifanker ook nooit horen klikken...

GJ_

Moderator

Een schuifanker klikt behoorlijk hoor. Maar dit lijkt me een normale rem.

Versleten voeringen zorgen er inderdaad voor dat de rem niet meer los komt omdat de luchtspleet te groot word.

Op zaterdag 25 januari 2025 19:52:00 schreef testman:..doorgaans werkt de rem met een brugcel over 2 fasen van de motor..

Bij dit soort toepassingen: nooit.
De uitlopende motor kan namelijk als generator gaan werken en zo voorkomen dat de rem terugvalt.
De rem moet apart worden aangestuurd. En als het echt snel moet word de DC van de rem ook nog eens apart gestuurd, dat scheelt tientallen tot enkele honderden milliseconden, afhankelijk van het formaat. Bij deze bouwgrootte reken op 100 tot 200ms verschil tussen AC en DC schakelen.

Mooie uitdaging...heb trouwens geen schema.

Ik ga eerst even verder met het demonteren. De kap van de ventilator en het kastje van de aansluitingen. Hoop dat de aansluitingen in dat doosje wat duidelijkheid geeft hoe het zou werken.

Dank voor alle hulp!!

Simon

mel

Golden Member

Soms zitten aan een motor 3 kabels: motor, rem, en bij een fo geregelde motor: de fan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op zondag 26 januari 2025 12:55:43 schreef mel:
Soms zitten aan een motor 3 kabels: motor, rem, en bij een fo geregelde motor: de fan.

Sterker nog: ik heb er vooral veel met 4 of 5 kabels: Motor, ventilator, rem, encoder, temperatuursensoren.
Voor een bouwlift is 2 kabels altijd genoeg. In veel kranen/bouwliften zit niet eens een thermisch relais, dus sensoren en ventilatoren zijn ook nutteloos.

Er zitten 4 kabels aangesloten.

Ik heb de kap eraf en 2 foto's van de rem gemaakt die ik bijvoeg. Heb het kastje van de aansluiting nog niet los, maar wil nu eerst kijken wat er gebeurt als ik hem weer aanzet en of de rem wel wordt bediend en doorslipt of dat hij niet of met vertraging wordt bediend(maar moet dan eerst nog weer wat aansluiten nog.)

Ohja, met bedienen bedoel ik dus of de spoel hem wel los laat en de rem in werking laat gaan of dat de spoel hem niet loslaat of met vertraging loslaat

[Bericht gewijzigd door Stonewallshit op donderdag 30 januari 2025 11:17:10 (18%)

Amaai... remschoenen.... alles demonteren, reinigen, opschuren voeringen en terug gangbaar maken gevolgd door een drupje olie (niet op de voeringen >:) )
En eens kijken of bij stoppen de spanning direct van de spoel gaat, wat ik wel verwacht... maar zeker controleren ipv aannemen.

[Bericht gewijzigd door OXO op donderdag 30 januari 2025 11:33:16 (30%)

GJ_

Moderator

Op donderdag 30 januari 2025 11:22:24 schreef OXO:
Amaai....

precies, wat een fraaie rem. Én erg ongebruikelijk op een bouwliftje.
Daar valt nog wel e.e.a. aan schoon te maken en af te stellen. Maar ook hier wil je eigenlijk niet dat de remspoel parallel over de motor zit aangesloten. Controleer dat ook even.

Zijn die voeringen niet nog asbesthoudend? Zoja zou ik voorzichtig zijn met schoonmaken.

GJ_

Moderator

Op donderdag 30 januari 2025 12:00:51 schreef maus0611:
Zijn die voeringen niet nog asbesthoudend? Zoja zou ik voorzichtig zijn met schoonmaken.

In dat geval maar even niet opschuren. Zelfs het gebruiken word dan ineens bedenkelijk.