Remmotor van een bouwlift

Op donderdag 30 januari 2025 11:22:24 schreef OXO:

En eens kijken of bij stoppen de spanning direct van de spoel gaat, wat ik wel verwacht... maar zeker controleren ipv aannemen.

Ik heb het voor elkaar gekregen. Heb gechecked of de spoel de rem los liet en dat gebeurde niet direct, duurde een paar tellen. Als hij hem los liet blokkeerde de rem hem direct en goed vast ook. en de rem was niet de oorzaak dat hij bleef hangen, maar de spoel.

Het leek alsof de stroom niet direct stopte, maar dat kon ik zo niet meten omdat ik dan nog meer moest demonteren, echter als ik even tegen de spoel aanschopte liet hij gelijk los en ging hij op de rem.

Schoongeveegd en een beetje olie op de staaf die in de spoel zit en de rem aantrekt en voila, de rem vlogg er nu direct op bij het indrukken van de stop knop.

Misschien een combinatie van dingen, de inductiespanning naar de spoel en de staaf die vies was? Ik weet het niet want handmatig ging hij heel gemakkelijk en en uit de spoel.

Slecht te zien op de foto, maar er staat 220V op volgens.

Verder wil ik jullie allemaal hartelijk danken voor alle hulp en suggesties.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 1 februari 2025 10:52:19 schreef Stonewallshit:
[...]

Ik heb het voor elkaar gekregen. Heb gechecked of de spoel de rem los liet en dat gebeurde niet direct, duurde een paar tellen. Als hij hem los liet blokkeerde de rem hem direct en goed vast ook. en de rem was niet de oorzaak dat hij bleef hangen, maar de spoel.

Het leek alsof de stroom niet direct stopte, maar dat kon ik zo niet meten omdat ik dan nog meer moest demonteren, echter als ik even tegen de spoel aanschopte liet hij gelijk los en ging hij op de rem.

Schoongeveegd en een beetje olie op de staaf die in de spoel zit en de rem aantrekt en voila, de rem vlogg er nu direct op bij het indrukken van de stop knop.

Misschien een combinatie van dingen, de inductiespanning naar de spoel en de staaf die vies was? Ik weet het niet want handmatig ging hij heel gemakkelijk en en uit de spoel.

Slecht te zien op de foto, maar er staat 220V op volgens.

Verder wil ik jullie allemaal hartelijk danken voor alle hulp en suggesties.

Goed dat je het op het kunnen lossen, vaak is het iets simpels inderdaad.
Een rem is een veiligheidsissue dus die moet vlot en goed werken.

Denk ook dat het laatste millimetertje voordat de magneetkern zich volledig sloot wat stroef heeft gelopen.
Dat merk je enkel bij het sluiten en niet bij het openen van de rem.
Bij korte draaitijden kreeg de kern natuurlijk niet zoveel tijd op zich vast te trekken.... en had dus ook minder tijd nodig om terug los te komen.

echter als ik even tegen de spoel aanschopte liet hij gelijk los

Foei... zo'n mooie nostalgische mechaniek geef je hooguit een tik :'(