Hoe deze haspel te openen? Er zitten geen schroefjes in.
Golden Member
Hoogstwaarschijnlijk een kliksysteem waar je niet simpel van buitenaf bij kan.
Maar eh: een haspel met 4 aansluitingen die 'wel 660 Watt' aan kan? Misschien tijd voor een echte?
links en rechts die 2 cirkeltjes uitboren?
waarschijnlijk als je beetje zoekt koop je voor <15 euro een nieuwe
handvat om op te rollen is ook al afgebroken
Special Member
Zal ultrasoon gelast zijn, of een zéér stevig kliksysteem.
(zo'n artikel wordt mee gesmeten en dan wil je wel dat 't veilig blijft...)
Ik gok ook op die twee zwarte rondjes links en rechts. Dat zijn afdekdopjes die je er met een puntig gereedschap uit kunt wippen. Daar zit dan waarschijnlijk een schroef onder.
Ik heb een iets modernere gele, zonder resetbare thermische beveiliging, waarvan ik eigenlijk wilde kijken of er wel een niet-resetbare zekering oid in zit, omdat ik 660W ook wel erg weinig vind.
Daarvan lijkt het zwarte deel ergens aan de binnenkant vastgeklikt te zitten op de 4 hoekjes, te zien als je door de achterkant naar binnen kijkt.
Maar losklikken lukte me niet, en ik wil 'm niet slopen (want hij werkt gewoon nog).
Ik weet niet of het systeem bij deze rode hetzelfde is.
Eigenlijk wil ik gewoon een 16A haspel, of het nou nodig is of niet. Maar bij gebrek daar aan iets met een (thermo)zekering er in.
Golden Member
Op zondag 26 januari 2025 15:42:30 schreef RAAF12:
Die rondjes zijn van de mal die kunnen niet open,
om precies te zijn , zijn dat afdrukken van de uitstoot pennen om het product uit de mal te duwen / stoten
Special Member
Dat 'ie secuur dicht zou zitten was te verwachten...
(Hema kwaliteit en niemand wil een claim door blootliggende contacten bij een val)
Het zwarte gedeelte waar de stekkers ingaan zat op 4 plaatsen geklikt maar daar was geen beweging in te krijgen.
Dat ziet er precies zou uit als bij mijn gele. (Behalve dat die nog in elkaar zit, want ik kreeg er ook geen beweging in en wilde niet overgaan op destructieve methoden)het is gewoon luiheid! nieteswelles.
Misschien dat 'ie nondestructief open kan nu de foto's laten zien hoe 'ie in elkaar zit... Maar da's dan leuk voor een ander.
EDIT: en inderdaad, de mijne is ook "made in Denmark"
Golden Member
Een zwevend stopcontact erop en je hebt een verlengdraad die handiger is aan de boormachine, circelzaag of heggenschaar.
Golden Member
Op zondag 26 januari 2025 16:43:13 schreef klaasy:
[...]
om precies te zijn , zijn dat afdrukken van de uitstoot pennen om het product uit de mal te duwen / stoten
Dat is een goede aanvulling op mijn korte 'mal' bericht. De kunststof is nog warm als het de mal verlaat vandaar de afdruk op het plastiek.
Ik kom er steeds meer achter dat dingen die ik vanzelfsprekend vind dat niet voor een ander hoeft te zijn. Maar dat terzijde!
Golden Member
Made in Denmark staat er achterop misschien een bijproduct van de Lego fabrieken....
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 27 januari 2025 08:37:31 (100%)
Golden Member
Dus toch maar eens een nieuwe haspel kopen!
Gratis tip, Tieman Qwatt Pro kabelhaspel Homemaster.
Geen aandelen;)
Golden Member
Zo'n losse haspel waar de kabel niet wordt opgesloten maar op een open haspel wordt opgerold lijkt me wel wat. Wel iets minder compact dan zo'n oproldoos model van de Hema. Maar in de praktijk werkt dat makkelijker als het snoer rustig wordt rondgedraaid om het weer op de haspel te krijgen. Ik ga het bekijken, dank voor de tip.
Golden Member
Welke haspel het prettigs werkt hangt ook af van de lengte. Ik gebruik nu thuis vooral van die dichte tot ca 10 meter werken heel goed voor me. Die van 15 meter is al wat minder goed oprolbaar maar nog wel lekker klein. Bij gewone haspels heb je soms dat ze deels afrollen en ze nemen heel wat meer ruimte in.
Special Member
Gratis tip, Tieman Qwatt Pro kabelhaspel Homemaster.
Of op een regenachtige zondagmiddag zelf iets in elkaar fröbelen van een afvalstukje multiplex? Mijn voorkeur gaat uit naar deze zelfbouwsels, de combinatie van stroom & verlichting is verdraaid handig bij de verbouwing en andere werken aan het huis. Door hun gewicht en lage zwaartepunt zijn ze ook stabiel, ze vallen niet zo snel om. De gote haspel heeft 40m kabel maar is gebouwd op de groei, voor 100m
(PS: Misschien dat Buzzy de oude stalen Philips contactdoos (met 12NC) herkent.... de andere was mijn broer erg blij mee. One man's trash is another man's treasure.)
Op maandag 27 januari 2025 09:13:18 schreef LetterHenk:
[...]Gratis tip, Tieman Qwatt Pro kabelhaspel Homemaster.
Geen aandelen;)
die ken ik, stevige stalen beugel met kunstof haspel.
die hema haspel was niet bepaald jong meer, haalt wrs de 30 jaar wel. ken het ding nog van toen ik opgroeide..
Golden Member
84-2 staat er op voorkant dat zal 1984 zijn dat de haspel gekocht is. Maar af en toe was er stroomuitval vandaar de zoektocht naar de fout. En de lange kabel komt van pas bij een buitenhuisklus of als piekbegrenzer bij grote trafo's. De thermo switch zal kapot zijn gegaan maar meten kan niet want die heeft een klap met de hamer gehad.
Hmm '1984' het boek van Orwell Toevallig dat daar net een item over was in de koffiehoek
Jerome
Een zwevend stopcontact erop en je hebt een verlengdraad die handiger is aan de boormachine, circelzaag of heggenschaar.
Er zit inmiddels een contra stekker aan het rode snoer vast. Gebruiksklaar. Kabels met losse eindjes gaan gauw irriteren in de rommelbak.
Golden Member
Op maandag 27 januari 2025 16:42:56 schreef nonius:
Of op een regenachtige zondagmiddag zelf iets in elkaar fröbelen
Prachtig huisvlijt Nonius, vooral de eerste
Op maandag 27 januari 2025 18:38:26 schreef testman:
die ken ik, stevige stalen beugel met kunstof haspel.
Ik bedoel om precies te zijn dit model:
ik dacht aan deze, in de bouw veel voorkomend. plastic houders overleven daar niet.
1984 is de hema haspel niet van, toen had de hema nog die bekende witte of bruine haspels met 2 wcd's die in menig huishouden ook nog aanwezig zijn. heb die lang geleden vaak zat gezien in gesmolten klomp uitvoering als men er 2 frietpannen in gestoken had maar niet afgerold
denk ergens uit de 90's die rode hema haspel, vaak overlijd de thermische beveiliging uiteindelijk door het vaak uitschakelen onder last.
Die 'Hema' haspel heb ik hier ook in twee verschillende uitvoeringen (beide geel i.p.v. rood), maar dan van het merk 'Elro'. Er staat een CE-markering op dus ze zullen in elk geval van na 1992 zijn. Ene is 10m lang (en 10A max. (2300W), andere 18m (6A max, 1380W). Op die van Raaf12 staat geen CE-markering, dus die zal vermoedelijk wat ouder zijn dan de mijne.
Zijn best handige haspeltjes als je maar een kort verlengsnoertje nodig hebt. Maar dus niet (non-destructief) demonteerbaar en daardoor maar beperkt repareerbaar.
Die kunststof Tieman haspel op de foto hierboven is in elk geval nog wel repareerbaar, zo te zien, voor iemand die tri-wing bitjes heeft. Niet-repareerbare (beter: demonteerbare) verlengsnoeren zijn één van die dingen die me behoorlijk irriteren....
Golden Member
Eens, al was het maar om die vervelende aanraakbeveiliging voor de contacten te verwijderen.
Golden Member
Ook dat. De Hema heeft dat niet, blijkbaar weer een achterlijke EC norm om kinderhandjes met breinaalden enzo voor een schok te behoeden. @nonius de Elra lijkt heel erg op het Hema model. Staat er op de achterkant Made in Denmark? Deze heeft zwart snoer, rood vind ik toch ietsje mooier. Mja, jouw haspels zijn wel intact. Zo'n thermische beveiliging in het midden bij welke temp knalt die eruit?