Haspel openmaken?

Op één van de twee haspels staat inderdaad 'Made in Denmark' op de bodem van het handvat. Bij de andere haspel zit er op dat plek alleen een blanco rechthoek. Blijkbaar heeft men de matrijs gemodificeerd en het 'Made in Denmark' uitgefreesd of gevonkt, en vervangen door een blanco rechthoekig inzetstukje. Dus vermoedelijk is ergens tijdens de productierun de matrijs geëxporteerd naar een lage(re)-lonenland.

Kinderbeveiliging zit er gelukkig niet in. Kinderbeveiligingen. Da's nog zoiets dat m'n levensvreugde vergroot....

set SCE to AUX.
RAAF12

Golden Member

Een kinderhand is gauw gevuld ;) Ik ben toch voor zo'n open haspel gegaan, maar dan een wat kleiner formaat.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

idd die achterlijke kinderbeveiliging overal op, is ook 1 of andere norm wrs die dat weer voorschrijft. ook merk inbouw wcd's hebben dat intussen standaard. nu gaan die wel goed open doorgaans maar het blijven ellende dingen. net als die ellende verpakkingen voor knoopcellen, plastic erover want die constant met zn foon bezig zijnde ouders van nu laten die batterijen binnen handbereik slingeren van de kinderen blijkbaar :?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op dinsdag 28 januari 2025 20:26:22 schreef testman:
idd die achterlijke kinderbeveiliging overal op, is ook 1 of andere norm wrs die dat weer voorschrijft. ook merk inbouw wcd's hebben dat intussen standaard. nu gaan die wel goed open doorgaans maar het blijven ellende dingen. net als die ellende verpakkingen voor knoopcellen, plastic erover want die constant met zn foon bezig zijnde ouders van nu laten die batterijen binnen handbereik slingeren van de kinderen blijkbaar :?

In België zijn kinderbeveiligingen zelfs verplicht in woningen. Zo ver zelfs dat driefasige stopcontacten niet mogelijk zijn tenzij je zo'n bak koopt met een schakelaar met interlock (spanning kan alleen worden aangezet als er een stekker in zit). Dit zijn stopcontacten van enkele honderden euro's per stuk. Alsof in mijn hobby hok waar mijn draaibank en schaafmachine staan het gevaar dat CEE stopcontact zonder kinderbeveiliging is.

Op woensdag 29 januari 2025 07:03:36 schreef Harrie729:
[...]

In België zijn kinderbeveiligingen zelfs verplicht in woningen. Zo ver zelfs dat driefasige stopcontacten niet mogelijk zijn tenzij je zo'n bak koopt met .

ik mag hopen bij nieuwe woningen alleen dan, niet dat je bij verkoop van je huis de hele bunt kunt gaan vernieuwen.

Op woensdag 29 januari 2025 07:20:16 schreef testman:
[...]

ik mag hopen bij nieuwe woningen alleen dan, niet dat je bij verkoop van je huis de hele bunt kunt gaan vernieuwen.

Ik vind er geen uitzondering voor in het AREI (die zijn er voor sommige andere gevallen wel in oude installaties). Dus in theorie zal elk huis zonder kinderbeveiliging bij verkoop worden afgekeurd. Nu heeft Niko (het meest voorkomende stopcontact in België denk ik) al wel jaren kinderbeveiligingen op zijn stopcontacten.

Dit is wel een probleem voor de koper en niet voor de verkoper, want die mag een woning met afgekeurde installatie verkopen en de koper moet het dan binnen een bepaalde tijd oplossen. Enige wat de koper hieraan kan doen is een ontbindende voorwaarde op de koop stellen dat de installatie goedgekeurd moet zijn maar de meeste verkopers gaan hier niet op in en verkopen wel aan iemand anders in dat geval.

[...]

In België zijn kinderbeveiligingen zelfs verplicht in woningen.

Kun je geen Gira kopen in Belgie?
https://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=803916

(ik heb net 50 Schucko's van die serie gemonteerd. Allemaal zonder insteekbeveiliging)

RAAF12

Golden Member

Hergebruik, contrastekker erop. Geen haspel maar via op de hand-elleboog manier gewonden. En twee keer krimpkous over elkaar bij de stekker daar werd de isolatie (1mm) iets minder van de kabel, vlakbij de stekker output.
Gewone krimpkous zonder lijm.

Ik had hem liever nog iets strakker gehad, maar dat lukte niet.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 30 januari 2025 14:01:11 (99%)

Turbokeu

Golden Member

[...]
In België zijn kinderbeveiligingen zelfs verplicht in woningen.

Inderdaad.
In bestaande oude(re) woningen worden bestaande WCD's zonder kinderbeveiliging 'gedoogd' maar owee als de eigenaar zijn woning wenst te verkopen...
De toekomstige koper is dan verplicht om, binnen de 18 maanden na aankoop, alle WCD's te vervangen door WCD's mèt kinderbeveiliging èn aarding, nog afgezien van andere redenen tot afkeur van de elektrische installatie (verplichte keuring!), en vervolgens te laten herkeuren.

Op woensdag 29 januari 2025 09:56:30 schreef blurp:
[...]
Kun je geen Gira kopen in Belgie?
https://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=803916

(ik heb net 50 Schucko's van die serie gemonteerd. Allemaal zonder insteekbeveiliging)

In België kan je nergens nog een WCD zonder kinderbeveiliging vinden (of het moet een oude stock zijn van véle tientallen jaren geleden, volgens mij mogen ze wettelijk niet eens meer verkocht worden).

Ik heb totaal geen probleem met kinderbeveiligingen als ze werken zoals bedoeld.
Met Niko en Legrand materiaal (beiden aanwezig hier in huis) geen enkel probleem, hetzelfde kan ik niet zeggen van 99.99% van de stekkerdozen uit de supermarkt/bouwmarkt/Aldi/Lidl/Action/whatever.
Daar moet je de stekker met de voet instampen...(letterlijk!)

Gira ben ik nooit tegengekomen (en ik heb alle mogelijke bouwmarkten in België bezocht).
Hier is het Niko, Legrand en soms ook Bticino, afgezien van de eigen huismerken van de bouwmarkten (Profile, Sencys e.d.).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
RAAF12

Golden Member

Gewoon WCD's met gaten voor de stroom en gelukkig dat die WCD's in NL wel te koop te zijn. Die regelneven in Brussel zijn helemaal doorgeslagen, de idiotie ten top.

Kinderbeveiliging is op zich een goed idee. Maar het probleem is dat de uitvoering vaak knudde is. Eén keer ben ik zo boos geworden door een weigerachtige beveiliging dat ik de steker er met een hamer doorheen geslagen heb.
Overigens zijn er ook wel die goed werken.

Arco

Special Member

Dat komt door de uitvoering.

Meestal zijn het platte plaatjes met een licht schuine bovenkant.
De horizontale druk van de steker moet dan het plaatje vertikaal bewegen, wat niet makkelijk gaat bij meeste implementaties.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha! Kinderbeveiligingen.
Een anecdote. Toen ik net begon met lopen en al veel belangstelling voor lampjes en draadjes en schakelaars had, vonden mijn ouders het nodig de lage stopcontacten te beveiligen. Met zo'n platte insteeekbeveiliging waar je de stekker een kwartslag moet draaien om hem door te kunnen steken.

Die beveiliging had ik als peuter binnen een halve dag gekraakt. :)

Die beveiliging had ik als peuter binnen een halve dag gekraakt.

_/-\o_

Indrukwekkend! Want als volwassen werktuigbouwkundig ingenieur vormen kinderbeveiligingen voor mij regelmatig een onoverkoombaar probleem!

Het aantal keren dat ik in een vlaag van uiterste frustratie met een fles met 'kinderveilige' dop naar de bankschroef ben gelopen om, in combinatie met een waterpomptang, de dop te verwijderen, valt niet meer op de vingers van een hand te tellen. Ik acht mezelf niet beneden-gemiddeld intelligent of technisch begaafd, maar bij sommige doppen begin ik toch wel eens aan mezelf te twijfelen.... 't is niet alleen kind-veilig maar zelfs nonius-veilig.

Overigens, die losse kinderbeveiligingen uit het plaatje hadden ze bij een schoolvriendje thuis. Als klein kind zat ik me al af te vragen wat dáár nou toch het nut van was. Ook toen al was het voor mij ondenkbaar dat je iets, dat daar niet voor bedoeld is, in het stopcontact steekt.

En recent bij een familielid zo'n beetje alle wandcontactdozen hersteld. Daar was overal het plastic frontje van afgebroken door de grote krachten die er op uitgeoefend moesten worden vanwege de kinderbeveiliging.

Nog een leermomentje: er bestaan huurders die een losgekomen wandcontactdoos terugmonteren met kauwgom. Eerst dacht ik dat het slechte siliconenkit was die niet goed uitgehard was, totdat de sterke geur van pepermunt uiteindelijk m'n kwartje deed vallen.... Kauwgom. Hoe haal je het in je hoofd?!

Ook altijd een hoop gedoe met de Duspol om contact te proberen te maken. (die losse kindbeveiliging van TinusTech is wat dat betreft een verademing, daar kom je ook met een Duspol makkelijk in.)

set SCE to AUX.

Op donderdag 30 januari 2025 16:38:35 schreef Turbokeu:
[...]Inderdaad.
In bestaande oude(re) woningen worden bestaande WCD's zonder kinderbeveiliging 'gedoogd' maar owee als de eigenaar zijn woning wenst te verkopen...
De toekomstige koper is dan verplicht om, binnen de 18 maanden na aankoop, alle WCD's te vervangen door WCD's mèt kinderbeveiliging èn aarding, nog afgezien van andere redenen tot afkeur van de elektrische installatie (verplichte keuring!), en vervolgens te laten herkeuren.

[...]In België kan je nergens nog een WCD zonder kinderbeveiliging vinden (of het moet een oude stock zijn van véle tientallen jaren geleden, volgens mij mogen ze wettelijk niet eens meer verkocht worden).

Als je woning van voor 1981 is en er geen aarding voorzien is aan het stopcontact mag je wel nog steeds een stopcontact zonder aarding plaatsen, maar die kinderbeveiliging is wel verplicht.

Wat die WCD's zonder kinderbeveiliging betreft: mogen nog gewoon verkocht worden. Ze mogen namelijk in schakel en verdeelborden (dus bv stopcontact in je zekeringskast thuis achter een deur) en in niet huishoudelijke installaties nog wel gebruikt worden.

Op vrijdag 31 januari 2025 00:33:53 schreef TinusTech:
Ha! Kinderbeveiligingen.
Een anecdote. Toen ik net begon met lopen en al veel belangstelling voor lampjes en draadjes en schakelaars had, vonden mijn ouders het nodig de lage stopcontacten te beveiligen. Met zo'n platte insteeekbeveiliging waar je de stekker een kwartslag moet draaien om hem door te kunnen steken.

Die beveiliging had ik als peuter binnen een halve dag gekraakt. :)

die inplakdingen zijn helemaal ellende. zeker met een dikke stekker erin en vermogen wat erover gaat. de pennen komen dan eigenlijk te ondiep en de stekker maakt slecht contact, zeker bij die ongeaarde wcd's.