Gitaar bedradingschema?

Hallo,

Een vintage electrische gitaar voorzien van nieuwe potmeters blijkt een lastiger klusje dan gedacht.
Het betreft een in de mid 1960's gebouwde gitaar van het merk en type: Teisco MJ-2L.
De gitaar is voorzien van 2 humbucker pick-ups, met voor elke pick-up een aparte aan/uit schakelaar, tone regelaar en volumeknop.

Op de foto kan je zien dat de tone regelaars, met nieuwe condensatoren al zijn aangesloten. Nu weet ik niet zeker hoe beide volumeknoppen moeten worden verbonden.
Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat de beste manier is om dit circuit aan te sluiten?

Roland11

Golden Member

Bedradingschema gitaar? Da's E A D G B E dacht ik ;-)

fred101

Golden Member

Volume: van element naar buitenste contact, andere buitenste naar massa, middelste naar tone of uitgang. Hier een video over elke stap/connectie en diverse opties, oa zoals in de 50's en nu. https://www.youtube.com/watch?v=agiuo02m8aY

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 26 maart 2025 20:27:57 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Op woensdag 26 maart 2025 19:08:13 schreef Roland11:
Bedradingschema gitaar? Da's E A D G B E dacht ik ;-)

Dat is BESNARINGschema :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Weet je wel zeker dat je vanaf het element direct naar de tone pot moet? Of waar komt deze bedrading die er nu al zit vandaan?
In de schema's zoals ik ze ken, gaat de draad vanuit het element eerst naar de volume pot en dan de tone pot.
Heb je geen voorbeeld zoals het eerst was?

Op woensdag 26 maart 2025 20:25:34 schreef fred101:
Volume: van element naar buitenste contact, andere buitenste naar massa, middelste naar tone of uitgang. Hier een video over elke stap/connectie en diverse opties, oa zoals in de 50's en nu. https://www.youtube.com/watch?v=agiuo02m8aY

Deze is precies wat ik bedoel en lekker duidelijk. Dank je voor het delen.

Op donderdag 27 maart 2025 09:28:06 schreef Ricotjuh:
Weet je wel zeker dat je vanaf het element direct naar de tone pot moet? Of waar komt deze bedrading die er nu al zit vandaan?
In de schema's zoals ik ze ken, gaat de draad vanuit het element eerst naar de volume pot en dan de tone pot.
Heb je geen voorbeeld zoals het eerst was?

De foto welke ik heb bijgevoegd is het voorbeeld. Helaas waren twee pots niet meer verbonden, dus tot daar wist ik het a.d.h.v. het voorbeeld.

Maar omdat het een vintage gitaar is, wil ik de vintage bedrading en de bijbehorende sound behouden, zoals ook in het Youtube filmpje word besproken.

Op woensdag 26 maart 2025 20:25:34 schreef fred101:

De basis is me volkomen duidelijk, maar wat me nog steeds niet helder is; in het voorbeeld word een Gibson Les Paul als voorbeeld gebruikt. Deze heeft één extra schakelaar (schematisch weergegeven tussen de elementen) terwijl mijn Vintage Teisco gebruik maakt van twee extra schakelaars voor het in/uitschakelen van het gewenste element.
Hoe moet ik de twee schakelaars verbinden?

Het kan aan mij liggen. Maar het bedradingschema van de Les Paul is toch heel anders dan in jou voorbeeld. Zoals ik al eerder aangaf gaan jou elementen direct naar de tone pots, terwijl die van een les paul circuit, eerst naar de volume pots gaan. Dus wil je het bedradingsschema vanuit het YouTube filmpje aanhouden, dan zul je naar mij inziens de bedrading moeten aanpassen.

Op maandag 31 maart 2025 13:41:03 schreef Ricotjuh:
Het kan aan mij liggen. Maar het bedradingschema van de Les Paul is toch heel anders dan in jou voorbeeld. Zoals ik al eerder aangaf gaan jou elementen direct naar de tone pots, terwijl die van een les paul circuit, eerst naar de volume pots gaan. Dus wil je het bedradingsschema vanuit het YouTube filmpje aanhouden, dan zul je naar mij inziens de bedrading moeten aanpassen.

[bijlage]

De bedrading aanpassen is prima, dan word het de 50’s stijl. Maar op welke manier moeten de schakelaars dan worden aangesloten?

Even op Dimarzio.com kijken wiring diagrams. Daar staan genoeg mogelijkheden tussen.