scherm vervangen in Apple silicon macbook

Sinds Apple Silicon Macs op de markt zijn, gebruikt Apple daarin een softwarematige koppeling tussen bepaalde onderdelen. Een scherm kan je niet zomaar veranderen of er zitten donkerdere zones is.

Met de iPhones hebben ze zich ook op die manier beziggehouden, maar blijkbaar is dat vanaf ios en zoveel teruggetrokken.
Mijn eigen praktijkervaring leert dat je een scherm en een batterij nu gewoon kan swappen. Wellicht nog wel een melding, maar alles is 100% functioneel zoals het hoort.

Weet iemand hoe dat op de Mac zit?
Ik zou een Macbook pro M1 16" kunnen aankopen voor een leuk bedrag, maar die LCD is kapot. Ik heb een bron waar ik voor een schappelijke prijs een nieuw scherm kan aankopen, maar als het geheel niet werkt heeft het allemaal weinig zin.

Ik heb aan mijn macbook M4 2 extra schermen hangen, zijn gewoon verbonden met usb-c, zelfs geen extra voeding nodig. Even op ebay zoeken naar UperfectDE.

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Henk H.

Golden Member

Volgens mij gaat de vraag over het vervangen van een defect scherm, waarna het nieuwe scherm niet goed weergeeft. Niet zozeer om het koppelen van meerdere externe monitoren.

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet niet of bijvoorbeeld iFixit daar een specifieke handleiding (incl. de procedure en benodigdheden, bijvoorbeeld software) voor heeft?

Wat Henk zegt bedoel ik inderdaad.

Ik dacht zelfs dat iFixit ooit een video uitbracht toen de nieuwe generatie Apple Silicon macs op de markt kwam, met de boodschap dat een nieuw lcd op een macbook steken niet lukt.
Je kreeg lichte en donkerdere balken in beeld.

Met iPhones hetzelfde gedoe, maar dat kan intussen. vandaar de vraag, weet iemand of het met macbooks ook lukt? Ik vind er niet echt veel van...

PE9SMS

Golden Member

Misschien heeft/geeft Louis Rossmann (Youtube o.a.) daar informatie over...?

This signature is intentionally left blank.

Op zaterdag 5 april 2025 09:59:10 schreef PE9SMS:
Misschien heeft/geeft Louis Rossmann (Youtube o.a.) daar informatie over...?

Daar kan ik nog eens gaan in kijken, maar die man doet volgens mij niet echt veel herstellingen meer. Hij zal het nu wel te druk hebben om te leuteren over Trump zijn capriolen.

maartenbakker

Golden Member

Dat zal op twee manieren meevallen. Hij leutert (in Nederlands Nederlands: zinloze verhalen ophangen) zelden, en het zal er best al een tijdje ergens tussen staan als hij of zijn personeel het onderzocht heeft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 5 april 2025 12:32:18 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zaterdag 5 april 2025 12:27:26 schreef maartenbakker:
het zal er best al een tijdje ergens tussen staan als hij of zijn personeel het onderzocht heeft.

Klopt. En bij iPhones is dat nog maar zeer recentelijk dat het lukt. Ik dacht ergens met iOS 18.1 of .2 ofzo. Dan spreken we over de herfst van 2024.
Het zou zo maar kunnen dat men bij MacOS nog wat achter loopt, als het überhaupt mogelijk zal worden zonder extra gedoe.
Je kan natuurlijk bij Apple zelf aankopen en de herstelling zelf uitvoeren. Dat werkt perfect, want dat deed ik eerder bij een defect scherm van een nagelnieuwe iPhone 14 pro.

Een macbook te koop gesteld voor 500€ + een scherm rechtstreeks van bij Apple voor 1000€ is economisch onverantwoord te noemen natuurlijk.

Op voorwaarde dat je er een Apple scherm in stopt (vraag me trouwens af of er überhaupt namaak schermen van bestaan. De makers daarvan weten toch ook dat je er eigenlijk niks mee kan), schijnt het te werken volgens deze link:
https://nl.ifixit.com/Answers/View/744273/Display+issues+on+MacBook+Pr…
(gekozen oplossing update 2)