Mosfet voor grafische kaart

Hallo allemaal,
Ik probeer een EVGA gtx3080 te repareren die sluiting heeft op een van de 12 V connectoren.
Ik vindt onder de thermische camera een mosfet die heet wordt als ik volatage injecteer.
Op die mosfet staat AL00 en daaronder 0Y13. Ik kan deze echter niet online vinden en zou de kaart graag repareren.
Ik heb de code ingetoetst op alltransistors.com maar kom ook niet echt verder.

Jullie hebben mij laatst prachtig geholpen met het vinden van een diode, dus ik dacht probeer het ook eens voor een mosfet.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vriendelijke groet Jules

Arco

Special Member

't Is in ieder geval een onderdeel van Alpha & Omega Semiconductor, lijkt een custom iets...
Als 'ie nog heet wordt is hij waarschijnlijk nog heel, en zit de sluiting daarachter...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 11 april 2025 14:32:39 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien eventjes snel een short-circuit tracer in elkaar prutsen, van een oud cassetterecorder kopje? Daarmee is de fout vrij snel getraceerd, verwacht ik.

set SCE to AUX.
Arco

Special Member

Bij signaalproblemen is dat een heel handige tool, bij voedingssluitingen niet/een stuk minder...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoals ik het nu zie maakt deze sluiting naar gnd
Het is een voedingslijn en geen signaal.
Ik ga vanavond eens de mosfet van het moederbord halen en kijk dan of de sluiting weg is: ik wilde vooraf weten of ik aan het onderdeel kan komen.
Hoe heb je deze gevonden flas2b?

Nog belangrijker dan: het is dus géén MOSFET, maar een power module.

Dat die heet wordt, duidt er op dat het ding zelf waarschijnlijk niet stuk is, maar er, zoals Arco al zegt, iets er na stuk is. Dat ding probeert waarschijnlijk gewoon z'n werk te doen maar als er sluiting is, wordt 'ie heet.

Wat meet je op pin 30? Dat is de thermische waarschuwings-pin.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik zou de spoel eraf halen, en dan met een labvoeding de rest van de kaart voeden, zodat je deze chip even buitenspel zet. Je kunt dan, door de spanningsval over spoortjes te meten, gaan zoeken waar de stroom loopt, of de stroom van de labvoeding hoger zetten en met de thermische camera kijken wat er warm wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Heb je de middelen om zo een ding van de kaart te krijgen dan? Die nieuwere grafische kaarten hebben veel dikke lagen en ik heb de middelen niet om zo een ding succesvol los te krijgen zonder schade.

Arco

Special Member

Op vrijdag 11 april 2025 16:12:25 schreef ConsoleKid:
Ik ga vanavond eens de mosfet van het moederbord halen en kijk dan of de sluiting weg is: ik wilde vooraf weten of ik aan het onderdeel kan komen.

Geen goed idee, want hij is waarschijnlijk niet kapot. ('t is ook geen mosfet zoals reeds gezegd)
Voor vervangen van QFN/DFN moet je wel over de nodige skills en tools beschikken om kans op succes te hebben...

Ja ik heb daar de tools en skills voor. Ik repareer veel PlayStation en Xbox consoles waarbij ik ook wat grotere chips (bv Southbridge op de ps) van het mb af haal en een nieuwe plaats na reballen.

Die PlayStation boards zij ook wel dik.
Ik kan ook de coil verwijderen en dan meten: vwb verwijderen zitten die niet ver van elkaar af. Dat er een electrolytische condensator direct naast zit is het vervelende maar ook dat zal niet de eerste keer zijn.

Zodra ik er aan toe kom zal ik een update posten! Bedankt voor alle input heren!
Vriendelijke groet Jules

Sine

Moderator

Op vrijdag 11 april 2025 16:57:19 schreef SparkyGSX:
Ik zou de spoel eraf halen, en dan met een labvoeding de rest van de kaart voeden, zodat je deze chip even buitenspel zet.

Dan moet je wel weten welke spanning je daar verwacht ... en waarschijnlijk een ERG stevige voeding hebben met externe sense lijntjes.

- Output (THWN) 0V to VCC
- 50A continuous output current
- Up to 80A with 10ms ON pulse
- Up to 120A with 10us ON pulse

Arco

Special Member

Die 3.3v is een aanname? (veel moderne chips met veel rekenkracht werken op een véél lagere spanning)
Reparatie via de 'trial and error' methode is meestal niet de meest effectieve...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 15 april 2025 16:07:07 (29%)

kans is dat er wel meer kapot is, de echte oorzaak dat die fet eruit is gefikt. vaak de processor in sluiting door oververhitting cq overclocken. 0-7-1,8V is vrij normaal voor die processoren als voeding. heb dat weleens uitgezocht door een externe labvoeding erop te zetten en kijken waar het ging roken of iig heet werd. in dit geval lag een tantaaltje in sluiting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als er bv bij een Xbox de Fet heet wordt haal ik m er af om te kijken of de sluiting weg is: en of de fet in diode geen doorslag heeft. Het is een begin. Ik leer nog veel van storingen zoeken en doe dit met eigen spullen als ik het kapotrepareer heb ik weer wat geleerd. Tips zijn dan ook altijd welkom.
Als de stroom door de gpu zou zijn gegaan had ik daar op zijn minst een hete plek verwacht te zien onder de thermische camera.
Voltage injectie doe ik in deze circuits met ca 1,2 v beginnen en dan langzaam opvoeren. En current limit instellen.

Vriendelijke groet Jules

trix

Golden Member

wel interessante materie,.....maar ver boven mijn pet ;)

eigenwijs = ook wijs

Ik heb de chip verwijderd en nu is de sluiting op de 12V connector weg. Dat kan 2 dingen betekenen: de chip is idd defect en maakt sluiting naar gnd of in het circuit achter deze chip zit een sluiting. Ik kan dat niet goed bepalen: volgenz mij is dat circuit lage impedantie of weerstand oid.
Ik ga een vervangende chip bestellen, en plaats deze op de kaart.

Eens kijken wat er dan gebeurd met de sluiting op de 12 V connector...

To bee continued

Op woensdag 16 april 2025 19:24:53 schreef trix:
wel interessante materie,.....maar ver boven mijn pet ;)

Ook boven de mijne ;)

als er op een voedingslijn van 1,4V sluiting zit heb je nogal wat stroom nodig om het ic dan heet te krijgen. dat kun je beter met beleid doen anders stook je een printspoor weg met de hoge teststroom. maar de kans is groot dat het ic zelf de oorzaak is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op donderdag 17 april 2025 08:53:40 schreef ConsoleKid:
Ik heb de chip verwijderd en nu is de sluiting op de 12V connector weg. Dat kan 2 dingen betekenen: de chip is idd defect en maakt sluiting naar gnd of in het

sluiting in de chip kan je meestal nog steeds meten als de chip los is. Meestal zijn de power aansluitingen wat groter...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/