3 fasige motor valt uit

Hallo,
Ik heb een stofafzuiging met een 3 fasige motor die na korte tijd de differentieel doet afgaan.
Tussen de aarding en elke spoel meet ik ongeveer 1,4KOhm.
Bij de opstart zat de waaier geblokkeerd, de motor heeft zo 5 tot 10 seconden onder spanning gestaan.
Kan de motor op die tijd doorgebrand zijn?
Met vriendelijke groeten, Mil

High met Henk

Special Member

1.4 K is voor mij reden om het toch eens goed te bekijken...
even voor je beeldvorming: op 400 V is dat dus al 30 mA. nu heb je als het goed is maar 230V naar aarde, maar is een BEHOORLIJKE lek voor een elektromotor

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Als je met een multimeter al 1,4K meet is dat gewoon erg stuk. Als je op de juiste manier meet zal je zien dat de weerstand nog veel lager is.

benleentje

Golden Member

Minimale waarde van de isolatie weerstand is 1MΩ en dat is dan meer voor lange kabels. Voor iets kleins als een motor moet je toch aan minimaal 2MΩ denken. Maar eigenlijk is dat bij een goede motor altijd meer dan 100MΩ

1,4kΩ is in alles gevallen veel te laag.

Ben het er nog niet mee eens dat het ook per se een defect motor is het kunnen ook de aansluitdraden van klemmen kast naar de interne wikkelingen zijn die ergens tegen de behuizing liggen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 23 april 2025 17:24:21 (25%)

Bedankt om mijn vermoeden te bevestigen, maar kan een motor op een paar seconden doorbranden?

Een Megger is het aangewezen instrument om zoiets te meten. Wanneer u met een DMM bij lage meetspanning (een paar volt) al 1.4 kilo-ohm meet dan is er zeker een probleem. Wel zou ik eigenlijk verwachten dat de aardlek vrijwel direct springt, niet met 5-10 seconden vertraging.

Evt. zou u ook zelf een klein meetinstrumentje/testlampje in elkaar kunnen prutsen als hierboven, en meten tussen massa en elk van de 3 fases op de motor. In principe zou de lamp niet mogen gaan branden, in geval een gloeilamp gebruikt wordt. In geval van een LED-lamp zou hij *zeer* zwak mogen branden, maar zeker niet op volle sterkte.

1.4k lek geeft, naar massa, 230 V / 1400 ohm = 164 mA lek. Da's héél veel en zou de aardlek *direct* moeten laten springen.

Ter info, m'n zelfbouw aardlektestertje test met (o.a.) 32 mA, en daarbij springen aardlekschakelaars direct; niet met 5-10 seconden vertraging.

maar kan een motor op een paar seconden doorbranden?

Mogelijk was er reeds langer een onderliggend probleem, ergens een zwak plekje in de isolatie?

En wat Benleentje zegt, eerst systematisch uitsluiten dat het probleem niet in de stekker, snoer of aansluitdoos zit. Soms zijn isolatieproblemen vrij simpel en snel op te lossen met wat extra isolatie. Het probleem zit lang niet altijd diep begraven tussen de motorwikkelingen....

set SCE to AUX.
benleentje

Golden Member

Op woensdag 23 april 2025 17:26:52 schreef Mil:
Bedankt om mijn vermoeden te bevestigen, maar kan een motor op een paar seconden doorbranden?

Nee dat kan normaal niet. En als dat wel was gebeurd dan ruik je dat onmiddellijk.

Meestal duurt het een stuk langer dan 10 sec voordat een motor doorbrand. Maar een waaier staat niet zomaar vast dat gaat eerst heel zwaar draaien en dan steeds zwaarder. Ik denk dat daar de motor al van beschadigd is geraakt. Voor een motor hoort ook een motor beveiliging en dat is de motor ook beschermt tegen te zwaar lopen of vastlopen.

Een Megger is het aangewezen instrument om zoiets te meten. Wanneer u met een DMM bij lage meetspanning (een paar volt) al 1.4 kilo-ohm meet dan is er zeker een probleem.

Mijn ervaring leert me toch dat als je met een DMM je 1,4k meet het met een megger het dan ook wel vaak is.

1.4k lek geeft, naar massa, 230 V / 1400 ohm = 164 mA lek. Da's héél veel en zou de aardlek *direct* moeten laten springen.

Dan denk ik dat de wisselstroom weerstand = impedantie op 50hz dan toch iets hoger is dan die 1,4k.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 23 april 2025 17:46:36 (12%)

1k4 is best nog hoog, kan opgehoopt zaagsel zijn in de motor zelf. schoonmaken kan genoeg zijn. met pech is het echt een isolatielek en dan word het laten herwikkelen of nieuwe motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op woensdag 23 april 2025 17:29:55 schreef nonius:
Een Megger is het aangewezen instrument om zoiets te meten. Wanneer u met een DMM bij lage meetspanning (een paar volt) al 1.4 kilo-ohm meet dan is er zeker een probleem. Wel zou ik eigenlijk verwachten dat de aardlek vrijwel direct springt, niet met 5-10 seconden vertraging.

[bijlage]

Evt. zou u ook zelf een klein meetinstrumentje/testlampje in elkaar kunnen prutsen als hierboven, en meten tussen massa en elk van de 3 fases op de motor. In principe zou de lamp niet mogen gaan branden, in geval een gloeilamp gebruikt wordt. In geval van een LED-lamp zou hij *zeer* zwak mogen branden, maar zeker niet op volle sterkte.

Ter info, m'n zelfbouw aardlektestertje test met (o.a.) 32 mA, en daarbij springen aardlekschakelaars direct; niet met 5-10 seconden vertraging.

[...]

Mogelijk was er reeds langer een onderliggend probleem, ergens een zwak plekje in de isolatie?

En wat Benleentje zegt, eerst systematisch uitsluiten dat het probleem niet in de stekker, snoer of aansluitdoos zit. Soms zijn isolatieproblemen vrij simpel en snel op te lossen met wat extra isolatie. Het probleem zit lang niet altijd diep begraven tussen de motorwikkelingen....

Nonius, dat testlampje werkt alleen maar als de aarde losgenomen is, anders zal het lampje op volle sterkte branden.
Nee aan dat de bedoeling is de spanning er op te zetten, waar haalt het lampje anders de voeding vandaan.
De aarde losnemen raad ik een niet deskundige niet aan.

Is het een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat, Het kan ook in de stekker; het snoer of de aansluiting zitten bv een losse draad tegen de aarde.
Maak de alle aansluitingen los en meet dan opnieuw.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op woensdag 23 april 2025 17:45:46 schreef testman:
1k4 is best nog hoog,

nee! Da's belachelijk laag.
Zelfs met zaagsel in de motor, die daar absoluut niet hoort te komen.

1,4K met een multimeter is met een megger normaal nog veel lager.

Nonius, dat testlampje werkt alleen maar als de aarde losgenomen is, anders zal het lampje op volle sterkte branden.
Nee aan dat de bedoeling is de spanning er op te zetten, waar haalt het lampje anders de voeding vandaan.
De aarde losnemen raad ik een niet deskundige niet aan.

Inderdaad, hebt volledig gelijk.

En wat anderen al zeiden, 1.4k met een DMM geeft aan dat er wel degelijk ergens een probleem zit; daar hoeft eigenlijk geen Megger of zelfbouw testlampje meer aan te pas te komen om dat vast te stellen.

Volgende stap is uit te zoeken waar het probleem zit: door de aansluitdraden van de motor los te halen en de individuele weerstand van elke fase naar aarde te meten. Idem voor netsnoer en stekker.

set SCE to AUX.

Tussen de aarding en elke spoel meet ik ongeveer 1,4KOhm.

Isolatie weerstand van 1,4k met een multimeter is zowiezo al einde oefening.
Enkel isolatiemetingen met een megger zijn betrouwbaar.

Bij de opstart zat de waaier geblokkeerd, de motor heeft zo 5 tot 10 seconden onder spanning gestaan.

Ken de karakteristieken van een thermiek of mbs niet maar naar mijn gevoel wachten die bij geblokkeerd opstarten geen 5 a 10 sec.
Onderschat deze kortstondige warmteontwikkeling in de wikkelingen niet...

Kan de motor op die tijd doorgebrand zijn?

Ja, je hebt het net zelf ervaren.

Op woensdag 23 april 2025 18:54:10 schreef OXO:
[...]
Isolatie weerstand van 1,4k met een multimeter is zowiezo al einde oefening.
Enkel isolatiemetingen met een megger zijn betrouwbaar.

Die laatste stelling mag je voor mij nog een keer uitleggen.

Een megger legt een hogere spanning aan en meet dan. Dit is van belang als de boel tot een tussenliggende spanning heel aardig isoleert maar pas bij een hogere spanning gaat geleiden waar het niet hoort.

Maar een meting van 1.4k met de multimeter is gewoon een betrouwbare meting: "Ding is stuk, isolatie is niet goed!". Wat is daar niet betrouwbaar aan?

Het wordt anders als de multimeter zegt dat er 15M weerstand is. DAN moet je een megger gaan halen / kopen / lenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik het zo allemaal lees denk ik wel dat de wikkelingen hun beste tijd gehad hebben.
De waaier was met een stuk hout geblokkeerd en ik heb de motor gewoon ingeplugd zonder enige beveiliging.
Er is rechtstreeks op de klemmen van de motor gemeten met weggenomen aansluitkabel en brugjes.
De weerstand tussen de aarding en elke klem was tussen 1.4K en 1.6K.
Intussen heb ik een andere stofafzuiging gevonden en zal het einde verhaal zijn voor deze.
Allemaal bedankt voor het meedenken!

benleentje

Golden Member

Maar een meting van 1.4k met de multimeter is gewoon een betrouwbare meting:

Helemaal mee eens. Als je met een DMM kan vast stellen dat de weerstand onder de 1M ohm zit dan heb je verder geen megger meer nodig.

1M ohm is volgens de NEN3140 in elektrisch gereedschap een onder drempel. Maar als ik bv 2M ohm meet met een megger dan is het voor mij ook al defect het hoort gewoon boven de 100M ohm te zijn.

Je kan bij elektrische kachels zo al de veroudering zien de isolatie weerstand word dan elk jaar iets lager, vond ik altijd wel grappig om te zien.

en zal het einde verhaal zijn voor deze.

Dat is met deze informatie nog niet te zeggen. Ik zou de motor altijd nog een keer ophalen om dat met zekerheid vast te stellen, of je moet het al gewoon ruiken. Maar zelfs dan weet je nog niet wat en waar de schade zit en is

Op woensdag 23 april 2025 18:19:24 schreef GJ_:
[...]nee! Da's belachelijk laag.
Zelfs met zaagsel in de motor, die daar absoluut niet hoort te komen.

1,4K met een multimeter is met een megger normaal nog veel lager.

plaatjes van het aansluitblok halen,. dan moet je 1 wikkeling overhouden met die 1k4. de andere 2 zouden oneindig moeten zijn in het goede geval. wrs toch iets verbrand of missende fase wat eea heeft genekt. ik kom nog vaak zat motoren zonder pkz tegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Er zijn ook motoren die nooit een beveiliging hebben meegekregen. Bij bv kranen komt dat nog wel eens voor.