tesla coil en dergelijke Deel 1

Dit topic is gesloten

Ik wil even vragen of er hier mensen zijn die werkelijk van plan zijn een teslacoil te maken. Ik wel namelijk. Als er nou nog meer zijn kunnen we samen de berekeningen maken en formules om dan ieder voor zich een geweldigge teslacoil te maken met de uitkomsten. Ik zit pas in 3 HAVO dus k ben nog geen natuurkundigge NOG LANG NIET!!;) Dus als we elkaar helpen...

Ik heb onderzoek gedaan naar de plastics voor de secundairy coil en je hebt 3 soorten plastic die je kunt gebruiken. Je hebt PE en PP, PE valt al af omdat die het gewicht niet aan kan PP is moeilijk te vinden en dan hou je er nog 1 over die zo te krijgen is.... PVC. Ik raad aan geen oud PVC te gebruiken omdat PVC de neiging heeft water op te zuigen als het lang licht en dat kan nare gevolgen hebben voor heel veel tijd en werk. Ik denk dat ik een halve meter wil wikkelen met 10cm doorsnee en 0,5mm draad dan kunnen er 1000 wikkelingen op en dat is goed want het aantal wikkelingen op de secundairy moet tussen de 800 en de 1200 liggen. Dan als condensator het liefst een polycap omdat dat lichter is en veel makkelijker als bottle capacitors. En ik wou deze sparkgap maken omdat die simpel, mooi en makkelijk te verstellen is.

Iemand nog meer ideeen?
Als er tenminste iemand is die een teslacoil wil maken...

maybe, als je dicht bij mij woont lijkt het me wel gaaf
ik woon in zaandam

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja best wel dan!:D Ik woon in Purmerend!:D Weet je waar dat ligt? Vast wel he?

hehe.....cool
kan ik je mail adres dan krijgen?
mijn mailadres is: zie profiel
kben aleen nog niet erg oud,
11 jaar namelijk
tijd verstrijkt, ben inmiddels 13 jr...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 16 februari 2005 19:31:23

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

gaan jullie elkaar van kant maken ?!

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 2 mei 2003 18:07:06 schreef ledlover:
hehe.....cool
kan ik je mail adres dan krijgen?
mijn mailadres is: mpvisser@doge.nl
kben aleen nog niet erg oud,
11 jaar namelijk

ik ben 12...

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.

jeroengoedbloed@hotmail.com
K ben 15

Doe je ook mee aedolon?

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op vrijdag 2 mei 2003 18:22:15

Maar dat maakt toch niks uit? Als er mensen zijn die hier flink hun best doen om formules en dingen te berekenen kun je het zelf thuis maken. Het berekenen is het moeilijkst.

dat weet ik..
plaats je ook foto's ?

Misschien wel maar denk dat ik nog wel zo'n 2 jaar bezig ben. Het is zo veel werk of dit jaar in de zomervakantie

Hey Tom
Dat ding dat jij wil maken werkt toch met statische electriciteit?

Op 2 mei 2003 16:44:55 schreef ·°*teslaman*°·:
Vet chill man:)!
Maar met zo'n hooge cappaciteit is het niet verstandig een teslacoil te maken... Das wel jammer.. Dan word de frequentie veel te laag. En Ace hou jij je bij het wikkelen van je transformer bezig met formules? Of wikkel je gewoon? En gebruik je nou een apparaatje?

Wou ik ben echt blij met dit topic:)

ja ik houd me bezig met formules...
maar ze in woorden uitgedrukt zijn ingangs vermogen is uitgangs vermogen
en uitgangs vermegen is zoveel spanniong wordt zoveel stroom wordt dat dan word de draad zo dik
die sort standaard dingen

en nee gebruik geen apparaatje..
heb 3 maanden zitten wikkelen met de hand.. paar keer ben ik er haast gek van geworden..

Op 2 mei 2003 17:08:56 schreef Aedolon:
neon verlichting transfo krijg je geen vonken mee (misschien halve mm), door normaal vochtige lucht kan je isolatiedoorslaag bij 1000V/1mm krijgen (lucht is de isolator) je kan een transfo van een microgolf gebruiken (secundair 2000V) en daar een charge pump achter zetten kom je toch tot een 8000V... je hebt eerder onsteekspoelen nodig tot 150kV pas wel op vanaf een bepaalde spanning krijg je ioniserende stralingen je wil niet oplichten in het donker (figuurlijk dan) en btw als je door een normale tesla coil geraakt word sta je niet meteen weer recht (of zelfs niet) MAW pas op :p dadelijk 5 CO members minder.... of blind ofzo

na 1 voordeeltje is er...
als je de coil goed maakt ben je zelf een stuk veiliger omdat er dan "geen circuit" is... net als met een schijdings trafo..

alleen is hier de spanning zoveel hoger dat de lucht en alles het circuit maakt dus voel je er wel wat van maar iig een HEEEEELLLL stuk minder, maar wat je ook doet... blijf met een tesla coil !!!ALTIJD!!! op een veilig afstand met een goed noodstop circuit en al dat soort dingen
en zorg btw dat er geen beesten bij in de buurt kunnen komen :P

Hahaha dat had ik al bedacht;)! Ik zal er aan denken. En kun je dan hier ff jouw formules op zetten? Dan kan ik ook eens wat berekenen..

Op 2 mei 2003 19:39:18 schreef ·°*teslaman*°·:
Hahaha dat had ik al bedacht;)! Ik zal er aan denken. En kun je dan hier ff jouw formules op zetten? Dan kan ik ook eens wat berekenen..

uhm moek ff gaan denken..
ik reken btw zonder verliezen
P=vermogen
I= stroom
U=spanning
i=in primair
u=uit secundair

Pi=Pu

Pi=U.I
Pu=U.I

hieruit haal je weer
Ui.Ii=Uu.Iu

dan is er nog een formule waarin je de draadweerstand mee uit kan reken
deze formule pas je zo aan dat je de lengte als uitkomst hebt
ik weet hem helaas zo niet meer uit me kop misschien dat iemand hem hier nog weet of ik me hem herinner..
formule was met draaddikte lengte en soortelijke weerstand

voorbeeld:
ik wil 50KV 2mA
dat is dus een vermogen van: 50k.2m=100w
hiermee kan je dus de prim stroom uitrekenen..
dus Pu=100w=Pi
Pi=Ui.Ii --> Ii=Pi/Ui=100w/230v=0,43A

de wikkel verhouding moet dus worden Np:Ns
die is evenredig met de spanning
dus 230:50k --> 1:217

nu we weten hoeveel stroom er primair moet lopen en hoeveel wikkelingen er zijn kan je uitreken hoelang de draad moet zijn en hoe dik
ditzelfde kunnen we dan doen voor de sec
dan ga je lekker wikkelen en klaar..

owja wat ik gedaan had was slagvaste pvc buis (rioolpijp bijv) pakken daar wikkel je de sec op.. heb je die af dan pak je een kleiner stukje buis met een iets grotere diameter en deze schuif je over de sec heen en daar wikkel je de prim wikkelingen op en dan is het aansluiten en klaar

Zeg omdat jij zo'n mooie transformer hebt kun je dan niet ff een Jacob's ladder maken? Dan kun je ons vertellen of het de moeite waard is. Je hebt alleen je transformer nodig en 2 grote dikke staven van metaal of koper. En die zet je tegen over elkaar in een beetje sterke kroonsteen en dan buig je die buizen naar achter zodat je een V vorm krijgt alleen mogen ze elkaar beneden niet raken. Dan moet je zorgen dat je staven onderin zo dicht bij elkaar staan dat je een vonk kan laten overspringen met de spanning die je hebt. Dus gewoon een beetje proberen. Je kan eventueel nog zout in water oplossen en dat dan op de staven wrijven het beste is als je het boven in doet. Dat krijg je een mooie gele vonk. Dus dan loopt het van naar benenden naar boven en word hij boven aan blauw:).
Denk je dat je het ff gaat proberen?

uhm ik heb een jacobslader gehad...
en ja dat is de moeite waard als vonken je intresseren..
ennuh grote stukken koper... 2 stukken VD draad ja das goed genoeg...
en dan aan de onderkant gewoon 2-5 cm afstand en bovenaan je spanning gedeeld door 10 ongeveer dan heb je het mooiste effect

ennuh van dat kleuren... doe er maar wat natrium op dan kreeg je of rood of blauw dat weet ik zo niet meer.. gaf iig een leuk effect
en zo zijn er nog veel meer stoffen die je erin op kan lossen

[Bericht gewijzigd door ace op vrijdag 2 mei 2003 20:09:05

Vet! Maar dat is dus heel erg simpel... Dan ga ik dat eerst proberen met mijn transformer om te kijken of die het doet.

Op 2 mei 2003 20:29:11 schreef ·°*teslaman*°·:
Vet! Maar dat is dus heel erg simpel... Dan ga ik dat eerst proberen met mijn transformer om te kijken of die het doet.

is idd heel erg simpel..
door verbranding van de lucht door de stroom trekt hij de vonk omhoog.. naar nieuwe zuurstof toe dus..

Natrium geeft rood/oranje licht, net zoals de meeste straatlampen, dat zijn nameljik natriumlampen.
Magnesium geeft wit licht, en strontium geeft ook een bepaalde kleur, welke weet ik niet meer. (En nee, het is niet bruin :P)

Gevaarlijke dingen en dergelijke is misschien een betere topictitel :)

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op vrijdag 2 mei 2003 20:33:03

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Maar zijn er nog mensen die een schema hebben voor een transformer met een ignition coil uit een auto? Het liefst met 2 Met een input van 230V en een output van zo'n 9000V en 30/60mA.

weet je dat zeker 60mA???
dat is namelijk meer dan 500W...

Een tesla coil werkt serieus zo rond 9000V en maximaal 60 en minimaal 30mA .
50 is ook prima

hoe wil je in godsnaam aan 9000volt komen
dat komt niet uit de meterkast...

Dit topic is gesloten