tesla coil en dergelijke Deel 1

Dit topic is gesloten

Zeg ace kan ik met een stuk koperdraad van zo'n 0,5mm van k denk rond de 50 meter en een ruime 2 meter 1,5 mm koper draad een beetje behoorlijke voeding maken? En als ik het op een dunnere secundaire buis doe dan kunnen er meer wikkelingen op. Heeft dat gevolgen voor de output?
Ik heb trouwens ook nog een oud klein spoeltje met koperdraad k denk zo rond de 0,1mm of nog dunner ofzo echt heel dun... Kan ik daar ook een voeding van maken? Daar heb k best wel veel van. En als ik dan dat hele dunne draad zou gebruiken zal ik dan dat hele dikke koperdraad gebruiken als primairy of dat draad van een 0,5mm?

Op 2 mei 2003 19:51:26 schreef ace:

[...]

uhm moek ff gaan denken..
ik reken btw zonder verliezen
P=vermogen
I= stroom
U=spanning
i=in primair
u=uit secundair

Pi=Pu

Pi=U.I
Pu=U.I

hieruit haal je weer
Ui.Ii=Uu.Iu

dan is er nog een formule waarin je de draadweerstand mee uit kan reken
deze formule pas je zo aan dat je de lengte als uitkomst hebt
ik weet hem helaas zo niet meer uit me kop misschien dat iemand hem hier nog weet of ik me hem herinner..
formule was met draaddikte lengte en soortelijke weerstand

voorbeeld:
ik wil 50KV 2mA
dat is dus een vermogen van: 50k.2m=100w
hiermee kan je dus de prim stroom uitrekenen..
dus Pu=100w=Pi
Pi=Ui.Ii --> Ii=Pi/Ui=100w/230v=0,43A

de wikkel verhouding moet dus worden Np:Ns
die is evenredig met de spanning
dus 230:50k --> 1:217

nu we weten hoeveel stroom er primair moet lopen en hoeveel wikkelingen er zijn kan je uitreken hoelang de draad moet zijn en hoe dik
ditzelfde kunnen we dan doen voor de sec
dan ga je lekker wikkelen en klaar..

owja wat ik gedaan had was slagvaste pvc buis (rioolpijp bijv) pakken daar wikkel je de sec op.. heb je die af dan pak je een kleiner stukje buis met een iets grotere diameter en deze schuif je over de sec heen en daar wikkel je de prim wikkelingen op en dan is het aansluiten en klaar

vermogen van een transfo wordt NOOIT uitgedrukt in W !! dit is omdat de fasehoek van de belasting afhangt ! het is VA => S = U * I [VA] en P = U * I * cos phi... trouwens 2mA... op 50kV ben je goed bij je hoofd ???? 2mA op 220V ga je al scheel kijken... ik wil wel meedoen :p met een jacobs ladder kan je kebab maken :d (ben wel veggie maarja...)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 2 mei 2003 21:24:22 schreef ·°*teslaman*°·:
Een tesla coil werkt serieus zo rond 9000V en maximaal 60 en minimaal 30mA .
50 is ook prima

*10... als je het goed doet 50mA is prima ?? heb je al eens zo een bugzapper gezien ? je zal uiteenspatten zoals die mug/vlieg

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Heb jij ooit een tesla coil met een Kema keur gezien? Er is nog NOOIT iemand geweest die heeft gezegt dat een tesla coil veilig is. Maar ik denk dat dat me juist aan trekt. Uit je transformer komt zo'n 50mA en dat is goed want dan moet het nog door de bottle capacitors en word het nog hoger opgekrikt in de primary en de secuandairy coil en omdat de spanning dan steeds hoger word gaat dat ten koste van het amperage dus het amperage zal minder worden als je de spanning omhoog gooit en dat is precies wat er in de teslacoil gebeurt. Dus uit de transformer zal een hoog amperage komen en een niet al te hoog voltage, de ontladingen die van de topload (toroid) komen zullen een veel hogere spanning hebben maar een stuk lager amperage.

En nog een tip.... Gebruik een tesla coil NOOIT als vliegen buzzer;)

bwah ik heb een hele collectie ervan... bottle capacitors => slecht ik heb er van een afbraak van een transformatorplein :d 300kV-22pF en 100pF het is misschien wel allemaal waar wat je zegt, je zelfgemaakte spul zal misschien nog geen rendement hebben van 60%... maar toch 50mA en er blijft 30mA over en de spanning is 10 keer zo hoog is nog steeds 3mA => GEROOSTERDE MENS !

[Bericht gewijzigd door Aedolon op vrijdag 2 mei 2003 23:20:03

klopt ja kwas ff vergeten dat bij een spoel altijd VA is.. dom dom dom.. maja kan gebeuren..

maar in het rekenwerk blijft in dit geval nog zo goed als hetzelfde..
cos phi kan je nu weinig mee rekenen aangezien we weinig info hebben..

Op 2 mei 2003 23:45:41 schreef ace:
klopt ja kwas ff vergeten dat bij een spoel altijd VA is.. dom dom dom.. maja kan gebeuren..

maar in het rekenwerk blijft in dit geval nog zo goed als hetzelfde..
cos phi kan je nu weinig mee rekenen aangezien we weinig info hebben..

de fasehoek is afhankelijk van de secundaire belasting :p.... bij een ohmse belasting is het (bijna) 0° anders heel erg inductief

Kan iemand me nou vertellen of ik met het beschikbare koperdraad een beetje behoorlijke transformer kan maken? Het hoeft dan geen enorme te zijn maar dat ie toch wel boven de KV haalt.

nee :p het moet een geisoleerde draad zijn... ga een onsteekspoel van een auto halen ofzo

Het is geïsoleert. Het is gewoon spoeldraad. Ik heb een behoorlijke spoel al eerder een keer gewikkeld met zo'n 0,5 mm draad. Er zitten rond de 750 wikkelingen op in 4 lagen over elkaar die ik nu ga verdubbelen. Kan iemand mij vertellen of ik dat als secundairy kan gebruiken voor een dergelijke transformer als Ace heeft gemaakt?

En kan iemand mij vertellen hoe je je primary moet aansluiten op 230Volt? Want dat begrijp ik niet... Als je een paar wikkelingen primair maakt dan is de weerstand toch maar zo klein dat je gewoon kortsluiting maakt? Dan vliegen de stoppen er toch uit? Dat begrijp ik niet.

Is er dan niemand die mij dit kan vertellen? Ik heb het idee dat dit topic een beetje vast loopt:'(.... Of ben ik nou gewoon ongeduldig?

Hele goede voorbereiding op dit soort experimenten vind je hier :)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

dit was onzin

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 5 mei 2003 12:57:47

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Oh dat zou kunnen ja... wat is wdg eigenlijk?

En Benm k kan niet op die site komen want ik heb een apple... Dat ding zegt dat ik alleen met Netscape daar kan komen... Dus die ga k maar ff downloaden.

Die site die Benm gaf is van Dela uitvaartverzekeringen :P, zeker de moeite waard dus als je je teslacoil voor de eerste keer aan zet. :D:P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Hahahaha wat een snuggle!:) Ga k helemaal Netscape downloaden! Maar kan iemand met zekerheid zeggen hoe je die primaire zo wikkelt dat de stoppen er niet uitvliegen? Hoe heb jij dat gedaan Ace? K wil het wel graag goed doen anders moet k straks toch echt wat gaan regelen bij die site van Benm....

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Oh okey... En dan is het getal dat eruit komt de afstand van het draad? Want windingen is verschillend... Dat ligt aan hoe een dikke buis je kiest waar je de winidingen op gaat wikkelen. En weet je ook zeker dat het werkt?

ojee ik weet dat niet zeker, nergens gelezen nergens gehoord
ik geloof zelf dat het gewoon onzin is

Oh hahaha dan zoek ik nog ff verder;). Maar toch bedankt.
Nog meer mensen met ideeen?!!

Hallo ik ben er weer na een weekendje bij m'n vriendin te hebben
doorgebracht.

Ik wilde inderdaad een tesla coil voeden met een electrostatische
generator.
Volgens de berekeningen van een programmaatje dat ik toegestuurd
heb gekregen zou ik een vonk van 12cm moeten krijgen met een stroom
van 16uA (micro Amp)

Mij staat iets bij van 10KV/cm als doorslagspanning van lucht.
dus zou ik al 120KV hebben op 16uA = 120.000*0.000016= 1.92VA
Is niet superveel maar ik hoef niet zo heel ver meer omhoog te transformeren met m'n
tesla coil.
Het is bij die wimshurst generator ook mogelijk deze constructie
in veelvoud op dezelfde as met de dezelfde aandrijving te maken.
In theorie zou ik er dus 10 achter elkaar kunnen zetten en dus een output van 19.2VA
kunnen hebben. ofwel 120KV bij 0.16mA da's wel interessant.
Het mooie is ook dat je het dus gewoon mee kan sjouwen zonder zware voeding.
En het bij wijze van spreken gewoon op de camping kan demonstreren.

Mogelijkerwijs helpt 't ook tegen de muggen want die houden niet van ozon geloof ik.

Enfin, ik wil ook wel meedoen met het tesla coil project dat hier wordt geopperd.
Ik studeer natuurkunde dus weet e.e.a. aan formules misschien sneller te vinden dan anderen.
Wel heb ik al een handige link voor jullie

http://230nsc1.phy-astr.gsu.edu/hbase/hframe.html

Hier kunnen jullie veel info over natuurkundig dingen vinden
met plaatjes applets etc.

Verder over het maken van vonken. Ik loop nu afstudeerstage bij TNO-PML waar ook
onderzoek wordt gedaan naar gevoeligheid van springstoffen voor Electrostatische Ontlading
Ik heb van een collega hier even wat info ingewonnen en het blijkt (uit zijn metingen)
Dat wanneer er eenmaal een stroom loopt door de lucht de spanning minder hoog hoeft te zijn om te lucht te laten geleiden.
Echter is er dan wel een minimale stroom om de vonk te onderhouden.
Wanneer je dus onder deze stroom grens komt kan de lucht niet meer worden geioniseerd en houdt de vonk
op te bestaan.
Ofwel, je condensator zal niet helemaal leeglopen. Dit is gunstig voor de vonkfrequentie maar niet voor de tijdsduur van een vonk.

Kunnen jullie het nog volgen?
Ik weet niet wat die minimale stroom is en wat de weerstand is van geioniseerde lucht etc.
Wellicht is dat nog uit te zoeken.

Ik hoor graag over de plannen van de tesla coils, en ik ben van plan
wanneer mogelijk, een "droge" poly cap te maken, dus zonder olie..maar gewoon goed geisoleerd.
Dit moet schelen in het gewicht en mogelijk lekkage risico.

Ik neem aan dat de olie na verloop van tijd ook tussen de platen gaat zitten.

Nou dat was wel weer ff genoeg..
tabee Coilers..

ScouBrou's Brouwmeester

Ik heb het een en ander over deze dingen gelezen. En vaak stond erbij dat beide wikkelingen in resonantie moesten zijn. Is dat echt nodig om dat ding te laten werken? Of gaat het eigenlijk alleen maar om de spanning zo hoog mogelijk op te voeren?

Nog een vraag.
Hoe is het zo dat die vonken in het rond vliegen en niet naar de grond of naar de onderkant van de primaire wikkeling?

Waar kun je eigenlijk gelakt koperdraad kopen om spoelen mee te wikkelen?

gr. Tom

ScouBrou's Brouwmeester

Dit topic is gesloten