Op 28 juni 2007 17:07:05 schreef klein is fijn:
Alweer deel vijf van het 'show je extreem mooie werk' topic.
Hier zijn de vorige drie delen:
Show your projects!
Show your projects! Part 2.
Show your projects! Part 3.
Show your projects! Part 4. Laatste pagina
Gelieve het chat niveau een beetje laag te houden en het mooie projecten niveau een beetje hoog.
het moet zijn: hier zijn de vorige VIER delen.
Ik ben weer terug van weggeweest, ben druk bezig met me andere hobby: brommers(met name Vespa's)
Maar ik dacht aan een elektronisch projectje. Zelf bedacht. Het is een projectje wat het nut heeft op het "tentenkamp" wat we volgende maand met de familie hebben. Vorig jaar en 2 jaar geleden gebruikten me een zaklamp om te communiceren tussen 2 tenten. We schenen met een sterke zaklamp op het eigen tentdoek door de zaklamp ertegenaan te drukken en de tent naast ons zag het licht. 1 keer knipperen was bijvoorbeeld dat de personen uit de ene tent naar de andere moesten komen etc.
Nu dacht ik: laat ik maar een simpel systeempje maken om te communiceren, zonder dat de andere "tentbewoners" er last van hebben en onze communicatie merken. Ik heb 3 sigarendoosjes genomen, 3 transistors, 6 leds, 3 drukschakelaartjes, een 9v blok en clip, wat weerstanden en heel wat kabels.
Als er in tent 1 op het knopje wordt gedrukt, ziet men in tent 2 en tent 3 dmv een led dat er in tent 1 op het knopje werd gedrukt. Als er in tent 2 op het knopje wordt gedrukt, ziet men in tent 1 en tent 3 dat er in tent 2 op het knopje werd gedrukt. Dit hetzelfde als er in tent 3 op het knopje wordt gedrukt.
Er moet alleen nog een verbindingsdraad tussen slave 1 en slave 2
Volgens mij had ik het ook zonder transistors kunnen doen, maarja
schema is denk ik niet nodig, is zo simpel...