Weerstand laten doorbranden.

Dit topic is gesloten

Simpele vraag, hopelijk een simpel antwoord.

Ik wil een 1/4 watt weerstand laten doorbranden op een batterij.
Simpele berekening:

P = V x V / R
1 = V x V / 10 ohm
1 = ca. 3,17 volt / 10 ohm.

De stroom is dan ca. 317 mA.

Ik moet dus iets meer dan drie volt op een 10 ohms weerstand zetten om hem te laten doorbanden (wanneer we even bij een "ontbrandingsdissipatie" van een Watt uitgaan)

Het gaat mij niet om de precieze waarden, maar of een standaard batterij deze stroom wel kan leveren / dan wel zelf ontploft o.i.d.
Dit is uiteraard niet de bedoeling.

Wat zijn hier de vuistregels voor? Een 2300 mAh levert, 2,3 A per uur toch? Dan is 'ie zeker leeg, of is het niet zo simpel?

De gemmiddelde penlite kan makkelijk 1A leveren, dus dat gaat wel goed.

Wat is eigenlijk het nut hiervan? Probeer je rook te maken?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Nee, vuur! :-)

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je met een te lage weerstand alsnog de batterij kunt kortsluiten. Dat wilde ik even zeker weten.

klein is fijn

Moderator

Pak een aansteker, veel handiger. ;)

Waarschijnlijk is een stukje weerstandsdraad of staalwol makkelijker en goedkoper (dan een weerstand, niet goedkoper en makkelijker dan een aansteker)...

[Bericht gewijzigd door KaRaMBa op donderdag 4 oktober 2007 14:30:05 (29%)

DE OLDE

Overleden

Op 4 oktober 2007 12:42:28 schreef Thefedaykin:
Simpele vraag, hopelijk een simpel antwoord.

Ik wil een 1/4 watt weerstand laten doorbranden op een batterij.
Simpele berekening:

P = V x V / R
1 = V x V / 10 ohm
1 = ca. 3,17 volt / 10 ohm.

De stroom is dan ca. 317 mA.

Ik moet dus iets meer dan drie volt op een 10 ohms weerstand zetten om hem te laten doorbanden (wanneer we even bij een "ontbrandingsdissipatie" van een Watt uitgaan)

Het gaat mij niet om de precieze waarden, maar of een standaard batterij deze stroom wel kan leveren / dan wel zelf ontploft o.i.d.
Dit is uiteraard niet de bedoeling.

Wat zijn hier de vuistregels voor? Een 2300 mAh levert, 2,3 A per uur toch? Dan is 'ie zeker leeg, of is het niet zo simpel?

Wat is het nut, behalve als een micromilieuvervuiling nut heeft??

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Een ontsteking van een vuurtje.
Geen zorgen, geen explosieven o.i.d.

Echt vuur zul je met een weerstand niet krijgen, tuurlijk waar rook is, is vuur. Maar je zult meer rook hebben dan vuur. Waarschijnlijk zie je alleen maar rook en geen zichtbaar vuur. Ik zou zeggen pak een aansteker met een elektronische ontsteking, haal de ontsteking eruit en klaar.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op donderdag 4 oktober 2007 14:44:43 (22%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Stroom an sich doet volgens mij niets. Het is de opname hiervan die iets warm doet worden. Die ontstekertjes vereisen echter wel een makkelijk te ontsteken bron (gas). Ik wil geen gas ontsteken, maar een vast materiaal.

Het werkt wel...

Alleen weet niet of het met een batterij werkt!

knip

* Technojunk stinkt nu ;(

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 4 oktober 2007 17:19:31 (38%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

een weerstand kan wel degelijk met een flinke vlam naar de eeuwige magneetvelden vertrekken.
ik zou het dan echter eerder met 10 ohm en 12v proberen. anders duurt het erg lang, en wie weet komt er dan wel geen eens een vlam uit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dan pak ik 1 ohm met drie volt.
Is nog 9 watt.

Loopt er alleen 3 ampere. Is weer niet zo geschikt.

Dan maar op anderhalf volt, is 2,25 Watt bij 1,5 ampere. Dat moet lukken.

Ik wil deze oplossing mobiel houden, dus met een batterijtje, niet met een zware accu.

een weerstand is niet gemaakt om door te branden. Dus zijn ook zo gemaakt dat wanneer er een te groot vermogen in een weerstand ontwikkeld word, dat deze niet ontvlamt, maar eerder doorsmelt.
het kan dan wel zijn dat een weerstand even rood word, en misschien een klein vonkje vormt, maar om er vuur mee te maken :s.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
marcob

Golden Member

Ik zou zeggen koop een zak weerstanden van verschillende waarde's. Kosten een dubbeltje per stuk. Stukkie draad, een batterij en proberen maar.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Oe! Leuk topic :) Ik maakte vroeguh zelf bommetjes met detonatie op afstand.

knip, er zijn ook minder verstandige lezertjes op dit forum

Wel had ik een security-switch aangebracht tussen de batterij en het fietslampje. Het zal je maar gebeuren dat bij het instellen van de alarmtijd je een foutje maakt.....

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 4 oktober 2007 17:17:33 (60%)

kijk eens aan, eindelijk een toepassing om tantaal elco's te gebruiken

-
GJ_

Moderator

Dit lijkt me een nutteloos topic aan het worden. Als je je destructieve lusten wil botvieren doe je dat maar ergens anders.

Dit topic is gesloten