Profielwerkstuk snelheidsmeter

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

-

[Bericht gewijzigd door Marissa op dinsdag 16 september 2008 15:19:47 (100%)

Ja die winkel hadden wij ook gevonden, maar volgens mij hebben ze daar geen componenten zoals weerstanden en LEDs of wel? zo'n winkel zochten wij met LEDs en weerstandjes enz.

[Bericht gewijzigd door Marissa op dinsdag 16 september 2008 15:20:20 (18%)

Welkom op onze geheel vernieuwde website.
Via deze site zullen wij U op de hoogte houden op het gebied van:
Elektronica componenten, Disco apparatuur, Geluidsinstallaties, Communicatie en 27 mhz apparatuur, digitale schotelsystemen en kleine muziekinstrumenten.
Naast deze website bent U natuurlijk van harte welkom in onze elektronica winkel in het centrum van Tiel.
Let U dan echter wel op onze openingstijden die hieronder vermeld staan.

Ik neem aan dat ze componenten verkopen...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

In Utrecht zit dicht bij het station radiocentrum elektronica (http://www.radiocentrum.com/).
Waarom bestel je de onderdelen niet online? Dat is vaak een stuk goedkoper. Kijk bv eens bij dickbest.nl

Ik keek net even in de datasheet van de ATMEGA32, en zag dat deze maar 1 input capture unit heeft, in plaats van 2. Deze is dus niet zonder meer bruikbaar voor de dubbele input capture methode.

Het wachten op de ingang in een while loop kan natuurlijk wel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Interrupt win je weinig tot niets mee mee in vergelijking met gewoon je pin pollen.

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

Daar win je zeer zeker wel wat mee; een loopje om te pollen kost toch al snel een stuk of 10 cycles, als je ook nog moet tellen en controleren op een timeout, dus je hebt een resolutie van clock/10. Met een CCP unit haal je een resolutie die gelijk is aan de clock.

Met 1 CCP unit kan het ook wel, als je met een paar NAND poortjes of zo een van de twee sensors kan kiezen d.m.v. een uitgang van de controller. Dan krijg je het volgende op de capture ingang: !( !(S1 & C) & !(S2 &!C ) ), waarbij S1 en S2 de sensoren zijn, en C de selectie uitgang van de controller.

Dit, dus:

code:


S1 ---- 
       |-
          !&-----------
       |-              |
C -----                |-
       |-                 !&---- Capture ingang
       |  !&---        |-
       |-      |-      |
                  !&---
S2 ------------|-
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Nee, ik had het over de CCP. De AVR serie heeft, voor zover ik weet, geen mogelijkheid om een CCP op beide flanken te triggeren.

Een software interrupt gebruiken kan natuurlijk ook, maar dan zit je met een enigszins variabele interrupt latency, zeker als je nog andere interrupts gebruikt. Een CCP gaat altijd goed, zolang de worst-case interrupt latency maar niet langer is dan de minimale tijd tussen twee capture events.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 17 september 2008 09:52:12 schreef SparkyGSX:
Daar win je zeer zeker wel wat mee; een loopje om te pollen kost toch al snel een stuk of 10 cycles, als je ook nog moet tellen en controleren op een timeout, dus je hebt een resolutie van clock/10. Met een CCP unit haal je een resolutie die gelijk is aan de clock.

....

Dit, dus:

10 cycles noem ik weinig. Vooral bij zo'n project waar de accuraatheid bijna geheel afhangt van de sensoren en de afstand daartussen. Als de 10 cycles een fout van 1% zou veroorzaken, zou ik al heel verbaasd zijn.

Bovendien is al aangegeven dat de acuraatheid niet zo heel belangrijk is. Je moet prioriteiten stellen en vooral als je zoals in dit geval nieuw bent met microcontrollers. Dan zou ik het lekker bij pollen laten en niet mieren****** om een paar microseconden.

Kan je schema niet gewoon met een (N)OR port? Kan het mis hebben, weet niet veel van PICs.

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

Ja, dat kan waarschijnlijk ook wel, maar ik zie niet in wat dat voor voordelen zou hebben. Het gaat erom, dat je met een uitgang kunt selecteren welke ingang je gebruikt. Zoals ik al zei, kun je dat natuurlijk ook met een standaard multiplexer doen.

10 cycles lijkt me ook een goede situatie, slim geoptimaliseerd en geschreven in assembler.

Welke resolutie nodig is, is natuurlijk afhankelijk van de te meten tijd en de gewenste nauwkeurigheid. Pollen lijkt me in dit geval ook het beste.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nuja, met een OR port gebruik je gewoon beide sensoren op 1 ingang. Dat is hier al helemaal makkelijk, je hoeft toch niet te weten van welke sensor de interrupt komt :)

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

Ja, dat zou kunnen, maar natuurlijk alleen als de detectie ramen verder uit elkaar staan dan de diameter van de bal, anders is de eerste sensor nog niet vrij voordat de tweede onderbroken worden, en mis je dus de tweede interrupt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

als fotodiode denken we aan een bpw-34, wat is het verschil met een bpw-34 b behalve het bereik? welke kunnen we beter gebruiken?

we willen de fotodiode aansluiten op de chip (we nemen trouwens de PIC16F628A) we willen er een opam(CA 3140 E (HAR)is dit een goede?) tussen plaatsen, kun je dat dan direct op de input van de chip zetten?

we willen de displays aangestuurd laten worden door de chip. we kunnen denk ik beter eerst 3 kleine 7-segment gebruiken om het te proberen, en als het werkt kun je grotere aansluiten. wat heb je nodig om zo'n display aaan te sluiten? moet elk segment apart op de chip worden aangesloten? heb je nog meer dingetjes nodig? weerstanden voor tussen de voeding en de display is dat genoeg?

kan iemand uitleggen hoe de displays ongeveer aangesloten moeten worden en hoe?

Shiptronic

Overleden

maak het jezelf makkelijk en begin met een LCD en zie het werkend te krijgen, dan kun je door evalueren naar een 7-segment, groot of klein.

iik heb nog een setje liggen

pic starters bord (incl. PIC16F628A + power adapter)
progger (incl.alle aansluitkabels)
LCD-scherm (mischien al voor gemonteerd en aangesloten)

losse pic-starterbordje printplaat heb ik ook nog liggen, die kun je evt. gebruiken voor je eind peoject het leen bordje + progger en LCD moeten terug, kan aleen afgehaald worden, wordt niet verstuurd

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 20 september 2008 18:03:00 (58%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

we gaan volgende week dinsdag naar tu delft om daar de chip te programmeren. daar hebben ze die chips en daar mogen we er 1 van hebben. en kunnen we hem ook programmeren dus hebben we het niet nodig, maar bedankt voor het aanbod.

als fotodiode willen we de bpw34 gebruiken is dit de beste of kunnen we beter een andere gebruiken? moet je die op een apart prinyplaatje zetten of hoe kun je die het beste aansluiten?

voor de rest zie vorig bericht van mij!

High met Henk

Special Member

marissa: ik zag net grote LED displays staanbij vraag en aanbod

linkje http://www.circuitsonline.net/aanbod/cat/7#3311

is nog niet eens zover weg ook.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ja, die zijn wel 17 euro per stuk dan kom je op 51 euro uit alleen voor het display, beetje veel voor schoolproject! We hebben bij leds-buy.nl 7 segment display gevonden van 10 cm (groot genoeg) voor 6.50 euro. dan kom je op 19.50 uit dat is een betere prijs. maar welke kleur kun je dan het beste pakken groen of rood, welke is het best zichtbaar? ook overdag?

High met Henk

Special Member

tegenlicht is zowel bij groen als bij rood een probleem...

ik zou zelf rood nemen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het gaat erom dat je het in normaal daglicht of klaslokaal vanaf een paar meter gewoon goed kunt lezen. maar zit er dan verschil tussen rood en groen of is er bijna geen verschil qua zichtbaarheid?

High met Henk

Special Member

rood heeft meestal meer intensiteit.

een kapje eromheen doet vaak wonderen. Soort van zonnescherm

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

oke! ons leek groen wel een vette kleur, maar als je het niet kan zien heb je er ook niks aan! de displays wilden we zowiezo al inbouwen.

edit://
op conrad staan LED 7 segments displays. wat betekend HWA en maakt het nog uit of je anode of kathode neemt? of heb je twee anodes en 1 kathode en andersom nodig als we ze aansluiten op de PIC. we hadden nog een idee na een beetje gezocht te hebben. je kunt tussen de PIC en het display nog een 4511ic aan te sluiten. Dit IC decodeert een BCD code (4 cijferige binaire code) om naar een decimaal cijfer (0 t/m 9). je heeft zo maar 4 uitgangen van de PIC nodig per 7 segment display in plaats van 7 uitgangen. dat scheelt 9 uitgangen!
kan dit? of is dit een slecht idee?

[Bericht gewijzigd door Marissa op maandag 22 september 2008 17:17:03 (68%)

Dat is wel een goed idee, kijk hier maar even naar:
http://www.doctronics.co.uk/4511.htm

Daar staat onder andere "The 4511 is designed to drive a common cathode display and won't work with a common anode display. You need to check that you are using the right kind of display before you start building." - Common cathode dus als je gebruik wil maken van de 4511.
Als je ze rechtstreeks aanstuurt (kost meer pinnen, maar geeft meer vrijheid die jullie toch niet nodig hebben) maakt het in principe niet uit wat je kiest maar het is wel zo makkelijk om ze alle 3 hetzelfde te kiezen ivm aansturing maar ik zou gewoon voor die 4511 gaan, zo duur zijn ze ook niet.

Die afkorting kan ik zo ff niets over zeggen, het is wel handig om als je het over een product bij conrad hebt de link of het product nummer te geven want die zoekmachine/site rammelt aan alle kanten en ik krijg er niet eens een 7-segments display mee gevonden.

Ja op die site hadden we ook al gekeken. maar het display wat we bedoelde was deze:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…
het is die van 57 mm met art. nr: 160134 - 8A is deze geschikt?

voor 3 displays heb je dus 3 4511 dingen nodig?
maar deze hebben ze alleen in groen en niet in rood. maak dat veel uit?