Op 10 februari 2010 23:32:04 schreef kombucha:
is de plaats voor die grote capaciteiten voldoende ?
waar is de middenaftakking van ic3 mee verbonden ?
moeilijk te volgen zo waar zijn de schema ?
Ja, ik heb de condensatoren opgemeten qua grootte. Diezelfde maat heb ik in het schema gebruikt.
Met de ontstoringscondensatoren. Ik zie dat deze nog niet als 'route' waren gedaan. In mijn nieuwe schema zijn alle verbindingen volgens mij wel getekend.
Op 10 februari 2010 23:37:33 schreef steve04:
- Bepaalde componenten zijn nog niet verbonden
- Vermijd rechte hoeken
- Let op met de clearance hiermee bedoel ik de plaats tussen koperbaantjes onderling en de plaats tussen de koperbaantjes en pads (zie TP5.)
- Persoonlijk vindt ik het nogal wat bizar gerout. Bv.: de verbinding tussen TP1 en D5 en waarom gebruik je afgeronde baantjes?
- De zoekfunctie kan je ook heel wat helpen er zijn al heel wat topic geweest met als onderwerp PCB controle...,... .
Mag je bij de nieuwe Eagle ook geen 'rechte' 90graden bochten maken? Deze zijn op zich al veel ronder van zichzelf.
Dat was het inderdaad. Ik heb het nu beter gedaan volgens mij.
Op 10 februari 2010 23:56:57 schreef klein is fijn:
Loze banen, vage hoeken, kortsluitingen, ripup and retry.
[...]Geen idee, dit is een board layout, geen schema.
Een schema is overgens wel enorm handig als je een board layout moet beoordelen. Ik zie nu al een mega misser zitten wat betreft verbindingen, en er zullen er wel meer zijn. Eerst je schema op orde hebben, daarna pas aan je board beginnen. Alle moeite die we nu in die layout zouden gaan steken is vrij nutteloos als het schema niet blijkt te kloppen. En dat is zonde van de (onze) tijd.
Nieuwe board lay-out en schema is gepost.
Op 11 februari 2010 00:06:10 schreef Henry S.:
Er is niet over na gedacht hoe stromen lopen.
Klopt, grote stromen moesten een grote afstand afleggen... Had er niet echt over nagedacht.
Op 11 februari 2010 14:21:39 schreef weardguy:
Goed... daar gaan we dan...
Moeten de spanningsregelaars gekoeld worden? Zo ja... dan heb je geloof ik isolatie-setjes nodig voor de regelaars onderling, om geen sluiting te krijgen: mochten die isolatiesetjes niet nodig zijn, dan is de ruimte voor enige koeling alsnog erg krap.
De 'clearance' (ruimte tussen sporen onderling en eilanden, ga je nooit redden: kijk eens naar TP5 en kijk hoe dicht het spoor erlangs loopt.
Kijk ook eens naar de ruimte die C5 inneemt: tenzij je die exacte maat kan vinden zou ik extra ruimte houden zodat je niet in de knel komt met D11. Hetzelfde geldt voor C1.
Wat doen die vreemde open 'lussen' hangende aan de uitgang van de spanningsregelaars op die printen?
Er is een dubbel spoor vanaf TP1: niet echt fout, maar overbodig.
TP2 en TP15 lijken wel aan elkaar te zitten: verwijder er 1 en je hebt wat meer ruimte rond C5.
Waarom D1-D4 niet wat meer spreiden? Je hebt ze in 2 groepjes van 2 heeeel dicht bij elkaar gezet.
D5 lijkt mij overbodig op deze manier.
TP3 en TP4 zijn dubbel uitgevoerd. (dat wil zeggen: ze zitten aan elkaar, dus waarom niet 1 verwijderen?)
En een algemene tip:
Zet de background color eens op white, dat kijkt een stuk prettiger
Deze isolatiesetjes zijn volgens mij niet nodig. Met een kabeltje worden ze op een aluminiumbehuizing geplaatst. Deze is ruim voldoende hebben we al berekend.
Deze maat heb ik gemeten met een liniaal. Dezelfde als die we gaan gebruiken.
Welke lussen?
De board afmeting is 80 x 80. Maar de montage gaten op 70 x 70. Het is alleen wel de bedoeling dat het zo klein mogelijk wordt. Daarom heb ik alles zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst.
Tp4 is de - en tp3 is een testpin voor een led. Deze led komt op de behuizing vandaar de testpinnen. Maar dat had je niet kunnen weten zonder schema.
Ik weet niet hoe ik de background op white zet?
Op 11 februari 2010 14:44:12 schreef JesperR:
waarom zit je uitgang van 7812 aan de ingang van 7805, dit is onnodig zo kun je maximaal 1A gebruiken ipv 2x 1 A.
waarom is de uitgang van de 7812 aangesloten op de wisselspanning ingang?
waar gaat t verdwaalde spoot heen ?
waarom gaat de 7805 uitgang via een diode naar de wisselspanning?
waarom 7 diodes ?
waarom zit je plus aan de min via 2 diodes in sper
edit: zit je toevallig op leeuwenborgh ?
De max A van beide zal in dit geval 1A zijn. Maar dit is de opdracht dus en zo moeten wij het doen, bedankt voor de tip.
Wisselspanningingang? Er is een + een _ en een adjust? Volgens mij zit hij zo goed aangesloten ?
Omdat wij 3 beveiligingsdiodens moeten gebruiken voor één van de 2 schakelingen.
Omdat dit beveiligingsdioden zijn.
Nee, ik zit op ROC Flevoland. In Almere. Ik doe MBO niveau 4.
Op 11 februari 2010 22:24:35 schreef watchout3:
het schema wat het zou moeten zijn.
http://img35.imageshack.us/img35/571/schema.png
Tevens zou ik toch maar eens de weerstanden en C's nakijken.
lib RCL => R-EU => 0207/10 (voor de weerstanden)
lib RCL => C-EU => C025-050x075 (voor de condensators)
vand de condensator lib ben ik niet zeker maar je zal hem wel vinden (5mm steek zou ie moeten zijn)
Stel dat je je schema moet hertekenen raad ik je aan om gelijk ook de pads van de componenten groter te maken. De standaard lib van eagle zuigt nogal...
Maten zijn al gemeten en ik heb de juiste maten gebruikt!
Bedankt iedereen voor zijn/haar reactie!