Eagle circuit

Hallo,

Op school hebben wij de opdracht gekregen een voeding te bouwen. Hiervoor had ik eerder al een topic geopend. Inmiddels ben ik een stuk verder en heb ik een board gemaakt in Eagle. Omdat ik nog niet erg bekend ben met Eagle zou ik graag wat tips willen hebben mochten mensen die hebben.

http://img715.imageshack.us/img715/4804/33557077.png
PS: Als je op de thumbnail klikt krijg je een grote scherm te zien.

Wat zijn dingen die beter zouden kunnen aan dit schema?

Mvg,
Anton

is de plaats voor die grote capaciteiten voldoende ?
waar is de middenaftakking van ic3 mee verbonden ?

moeilijk te volgen zo waar zijn de schema ?

- Bepaalde componenten zijn nog niet verbonden
- Vermijd rechte hoeken
- Let op met de clearance hiermee bedoel ik de plaats tussen koperbaantjes onderling en de plaats tussen de koperbaantjes en pads (zie TP5.)
- Persoonlijk vindt ik het nogal wat bizar gerout. Bv.: de verbinding tussen TP1 en D5 en waarom gebruik je afgeronde baantjes?
- De zoekfunctie kan je ook heel wat helpen er zijn al heel wat topic geweest met als onderwerp PCB controle...,... .

klein is fijn

Moderator

Loze banen, vage hoeken, kortsluitingen, ripup and retry.

Op 10 februari 2010 22:49:22 schreef AntonL:
Wat zijn dingen die beter zouden kunnen aan dit schema?

Geen idee, dit is een board layout, geen schema.

Een schema is overgens wel enorm handig als je een board layout moet beoordelen. Ik zie nu al een mega misser zitten wat betreft verbindingen, en er zullen er wel meer zijn. Eerst je schema op orde hebben, daarna pas aan je board beginnen. Alle moeite die we nu in die layout zouden gaan steken is vrij nutteloos als het schema niet blijkt te kloppen. En dat is zonde van de (onze) tijd.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op donderdag 11 februari 2010 00:03:49 (31%)

Henry S.

Moderator

Er is niet over na gedacht hoe stromen lopen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

en post dat eens op het uploadarchief in plaats van op 'imagecrap'

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Goed... daar gaan we dan...

Moeten de spanningsregelaars gekoeld worden? Zo ja... dan heb je geloof ik isolatie-setjes nodig voor de regelaars onderling, om geen sluiting te krijgen: mochten die isolatiesetjes niet nodig zijn, dan is de ruimte voor enige koeling alsnog erg krap.

De 'clearance' (ruimte tussen sporen onderling en eilanden, ga je nooit redden: kijk eens naar TP5 en kijk hoe dicht het spoor erlangs loopt.

Kijk ook eens naar de ruimte die C5 inneemt: tenzij je die exacte maat kan vinden zou ik extra ruimte houden zodat je niet in de knel komt met D11. Hetzelfde geldt voor C1.

Wat doen die vreemde open 'lussen' hangende aan de uitgang van de spanningsregelaars op die printen?

Er is een dubbel spoor vanaf TP1: niet echt fout, maar overbodig.

TP2 en TP15 lijken wel aan elkaar te zitten: verwijder er 1 en je hebt wat meer ruimte rond C5.

Waarom D1-D4 niet wat meer spreiden? Je hebt ze in 2 groepjes van 2 heeeel dicht bij elkaar gezet.

D5 lijkt mij overbodig op deze manier.

TP3 en TP4 zijn dubbel uitgevoerd. (dat wil zeggen: ze zitten aan elkaar, dus waarom niet 1 verwijderen?)

En een algemene tip:
Zet de background color eens op white, dat kijkt een stuk prettiger ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

waarom zit je uitgang van 7812 aan de ingang van 7805, dit is onnodig zo kun je maximaal 1A gebruiken ipv 2x 1 A.

waarom is de uitgang van de 7812 aangesloten op de wisselspanning ingang?

waar gaat t verdwaalde spoot heen ?

waarom gaat de 7805 uitgang via een diode naar de wisselspanning?

waarom 7 diodes ?

waarom zit je plus aan de min via 2 diodes in sper

edit: zit je toevallig op leeuwenborgh ?

het schema wat het zou moeten zijn.
http://img35.imageshack.us/img35/571/schema.png

Tevens zou ik toch maar eens de weerstanden en C's nakijken.
lib RCL => R-EU => 0207/10 (voor de weerstanden)
lib RCL => C-EU => C025-050x075 (voor de condensators)
vand de condensator lib ben ik niet zeker maar je zal hem wel vinden (5mm steek zou ie moeten zijn)

Stel dat je je schema moet hertekenen raad ik je aan om gelijk ook de pads van de componenten groter te maken. De standaard lib van eagle zuigt nogal...

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb direct een nieuw schema gemaakt. Dit is het resultaat. Een hele verbetering vind ik zelf.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/boardeagle.png

Dat is mijn board.

Dit is mijn schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/schemaeagleanton.png

Henry S.

Moderator

Onleesbare layout.

En

Op 11 februari 2010 00:06:10 schreef Henry S.:
Er is niet over na gedacht hoe stromen lopen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 10 februari 2010 23:32:04 schreef kombucha:
is de plaats voor die grote capaciteiten voldoende ?
waar is de middenaftakking van ic3 mee verbonden ?

moeilijk te volgen zo waar zijn de schema ?

Ja, ik heb de condensatoren opgemeten qua grootte. Diezelfde maat heb ik in het schema gebruikt.

Met de ontstoringscondensatoren. Ik zie dat deze nog niet als 'route' waren gedaan. In mijn nieuwe schema zijn alle verbindingen volgens mij wel getekend.

Op 10 februari 2010 23:37:33 schreef steve04:
- Bepaalde componenten zijn nog niet verbonden
- Vermijd rechte hoeken
- Let op met de clearance hiermee bedoel ik de plaats tussen koperbaantjes onderling en de plaats tussen de koperbaantjes en pads (zie TP5.)
- Persoonlijk vindt ik het nogal wat bizar gerout. Bv.: de verbinding tussen TP1 en D5 en waarom gebruik je afgeronde baantjes?
- De zoekfunctie kan je ook heel wat helpen er zijn al heel wat topic geweest met als onderwerp PCB controle...,... .

Mag je bij de nieuwe Eagle ook geen 'rechte' 90graden bochten maken? Deze zijn op zich al veel ronder van zichzelf.

Dat was het inderdaad. Ik heb het nu beter gedaan volgens mij.

Op 10 februari 2010 23:56:57 schreef klein is fijn:
Loze banen, vage hoeken, kortsluitingen, ripup and retry.
[...]Geen idee, dit is een board layout, geen schema.

Een schema is overgens wel enorm handig als je een board layout moet beoordelen. Ik zie nu al een mega misser zitten wat betreft verbindingen, en er zullen er wel meer zijn. Eerst je schema op orde hebben, daarna pas aan je board beginnen. Alle moeite die we nu in die layout zouden gaan steken is vrij nutteloos als het schema niet blijkt te kloppen. En dat is zonde van de (onze) tijd.

Nieuwe board lay-out en schema is gepost.

Op 11 februari 2010 00:06:10 schreef Henry S.:
Er is niet over na gedacht hoe stromen lopen.

Klopt, grote stromen moesten een grote afstand afleggen... Had er niet echt over nagedacht.

Op 11 februari 2010 14:21:39 schreef weardguy:
Goed... daar gaan we dan...

Moeten de spanningsregelaars gekoeld worden? Zo ja... dan heb je geloof ik isolatie-setjes nodig voor de regelaars onderling, om geen sluiting te krijgen: mochten die isolatiesetjes niet nodig zijn, dan is de ruimte voor enige koeling alsnog erg krap.

De 'clearance' (ruimte tussen sporen onderling en eilanden, ga je nooit redden: kijk eens naar TP5 en kijk hoe dicht het spoor erlangs loopt.

Kijk ook eens naar de ruimte die C5 inneemt: tenzij je die exacte maat kan vinden zou ik extra ruimte houden zodat je niet in de knel komt met D11. Hetzelfde geldt voor C1.

Wat doen die vreemde open 'lussen' hangende aan de uitgang van de spanningsregelaars op die printen?

Er is een dubbel spoor vanaf TP1: niet echt fout, maar overbodig.

TP2 en TP15 lijken wel aan elkaar te zitten: verwijder er 1 en je hebt wat meer ruimte rond C5.

Waarom D1-D4 niet wat meer spreiden? Je hebt ze in 2 groepjes van 2 heeeel dicht bij elkaar gezet.

D5 lijkt mij overbodig op deze manier.

TP3 en TP4 zijn dubbel uitgevoerd. (dat wil zeggen: ze zitten aan elkaar, dus waarom niet 1 verwijderen?)

En een algemene tip:
Zet de background color eens op white, dat kijkt een stuk prettiger ;)

Deze isolatiesetjes zijn volgens mij niet nodig. Met een kabeltje worden ze op een aluminiumbehuizing geplaatst. Deze is ruim voldoende hebben we al berekend.

Deze maat heb ik gemeten met een liniaal. Dezelfde als die we gaan gebruiken.

Welke lussen?

De board afmeting is 80 x 80. Maar de montage gaten op 70 x 70. Het is alleen wel de bedoeling dat het zo klein mogelijk wordt. Daarom heb ik alles zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst.

Tp4 is de - en tp3 is een testpin voor een led. Deze led komt op de behuizing vandaar de testpinnen. Maar dat had je niet kunnen weten zonder schema.

Ik weet niet hoe ik de background op white zet?

Op 11 februari 2010 14:44:12 schreef JesperR:
waarom zit je uitgang van 7812 aan de ingang van 7805, dit is onnodig zo kun je maximaal 1A gebruiken ipv 2x 1 A.

waarom is de uitgang van de 7812 aangesloten op de wisselspanning ingang?

waar gaat t verdwaalde spoot heen ?

waarom gaat de 7805 uitgang via een diode naar de wisselspanning?

waarom 7 diodes ?

waarom zit je plus aan de min via 2 diodes in sper

edit: zit je toevallig op leeuwenborgh ?

De max A van beide zal in dit geval 1A zijn. Maar dit is de opdracht dus en zo moeten wij het doen, bedankt voor de tip.

Wisselspanningingang? Er is een + een _ en een adjust? Volgens mij zit hij zo goed aangesloten ?

Omdat wij 3 beveiligingsdiodens moeten gebruiken voor één van de 2 schakelingen.

Omdat dit beveiligingsdioden zijn.

Nee, ik zit op ROC Flevoland. In Almere. Ik doe MBO niveau 4.

Op 11 februari 2010 22:24:35 schreef watchout3:
het schema wat het zou moeten zijn.
http://img35.imageshack.us/img35/571/schema.png

Tevens zou ik toch maar eens de weerstanden en C's nakijken.
lib RCL => R-EU => 0207/10 (voor de weerstanden)
lib RCL => C-EU => C025-050x075 (voor de condensators)
vand de condensator lib ben ik niet zeker maar je zal hem wel vinden (5mm steek zou ie moeten zijn)

Stel dat je je schema moet hertekenen raad ik je aan om gelijk ook de pads van de componenten groter te maken. De standaard lib van eagle zuigt nogal...

Maten zijn al gemeten en ik heb de juiste maten gebruikt!

Bedankt iedereen voor zijn/haar reactie!

klein is fijn

Moderator

Op 11 februari 2010 23:03:59 schreef AntonL:
Een hele verbetering vind ik zelf.

Nog slechter dan de eerste vind ik zelf.

Stappenplan voor het maken van een PCB:

  1. Goede footprints opzoeken (een 2200uF elco heeft een ander formaat dan een 3300uF elco, om even een voorbeeld te noemen)
  2. Componenten logisch neerzetten. Dus connectors en dingen die aan een koelblok hangen aan de buitenkant, elco's niet dichtbij hete dingen zetten, onderdelen fatsoenlijk op een raster zetten en als het even kan netjes naast elkaar zetten. En zeker geen onderdelen over elkaar plaatsen zoals je hebt gedaan met die elco.
  3. Routen met een fatsoenlijke breedte. Er kan maar 1A doorheen, daar heb je geen 2mm brede baan voor nodig. 50mil max, dat is breed genoeg. Kijk waar je stromen lopen, gebruik een steraarde, en houd hoofdstroom en feedback gescheiden bij de LM337.
  4. Je silkscreen fatsoenlijk neerzetten. Is niet altijd nodig, maar wel netjes omdat je vervolgens zelf (en wij) nog kan zien wat wat is.
  5. Optimalisatie. Het kan altijd beter.

Gaandeweg kan je wat switchen tussen punten 2, 3 & 4 als het niet lekker past, maar dit is wel de hoofdvolgorde om het af te werken.

Plaats je componenten eens anders, zorg voor een logische opbouw (connectoren aan de buitenzijde, onderdelen die op een koelplaat komen ook). De print kan bijna met dezelfde lay-out als het schema opgebouwd worden.

Kijk verder ook eens naar de afmetingen van de componenten. Sommige staan bijna in elkaar.

Verder lijkt de dikte van de banen me wat overdreven voor de LM regelaars, daar ze maar 1.5A kunnen leveren. Kijk ook eens naar de clearances tussen de banen.

Pas de silk ook eens aan. Zet er ook bij de aansluitingen waarvoor ze dienen (bv +12V +5V GND, ...). Dit werkt alleen maar handiger als je het later gaat aansluiten.

Ja, we moeten alles zo compact mogelijk maken. Dat er zulk sorot maten opgegeven worden is eigenlijk onzin want zo groot mag het toch niet worden... (80 x 80 printplaat, boorgaten op 70 x 70)

Ook dit MOET anders kun je de banen opnieuw trekken. We moeten zo dik mogelijk. Ik heb geen ervaring verder weet niet hoe zo'n grote baan welke stroom aan kan. Dit is de eerste keer dat ik met Eagle werk...

Wat is silk? En je bedoelt bij de testpinnen? Want bij die andere pinnen kan je dat niet erbij plaatsen of wel?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 11 februari 2010 23:49:32 (42%)

Henry S.

Moderator

Op 11 februari 2010 23:19:55 schreef AntonL:
Klopt, grote stromen moesten een grote afstand afleggen... Had er niet echt over nagedacht.

De lengte op zo'n klein printje zou me echt worst wezen, het gaat om welke stroomkringen er zijn, stervoeding (niet alleen de massa btw).

Op 11 februari 2010 23:39:04 schreef AntonL:
Ja, we moeten alles zo compact mogelijk maken. Dat er zulk sorot maten opgegeven worden is eigenlijk onzin want zo groot mag het toch niet worden... (80 x 80 printplaat, boorgaten op 70 x 70)

Begin dan eens met een nette layout metde juiste shapes en componenten. Waarom zou je bijv 1N540x diodes gebruiken?
Regelaars plat? Zoja dan liggen ze verkeerd, zonee gebruik de juiste shape.

Je kan later altijd inkrimpen, mar als de basis fout is dan wordt het ook niets.

Je schema is btw ook niet echt leesbaar, krijg er nekkramp van.

Ik heb geen ervaring verder weet niet hoe zo'n grote baan welke stroom aan kan. Dit is de eerste keer dat ik met Eagle werk...

Heeft niets met Eagle te maken, daar zijn tabellen voor.

Wat is silk?

Silkscreen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Mag ik een vraag stellen over dat schema? (of heb ik hierboven iets gemist?)

Waarom zitten er op twee voedigen een "uitgang" met een grote weerstand er tussen?

Waarom zit er in de adj van de negatieve voeding twee testpinnen en geen weerstand?

Waarom is er in de neg. voeding voor 240 ohm tussen uit en adj gekozen, terwijl ik dacht dat normaliter 120 ohm genomen wordt?

(antwoord B is misschien: we zetten elders een potmeter neer. Ok, dan: Waarom zit er geen condensator tussen GND en adj? )

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 februari 2010 00:33:55 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 februari 2010 23:19:55 schreef AntonL:
Mag je bij de nieuwe Eagle ook geen 'rechte' 90graden bochten maken? Deze zijn op zich al veel ronder van zichzelf.

Gewoon 45 graden bochten gebruiken. Veel gangbaarder en netter.

Op 11 februari 2010 23:19:55 schreef AntonL:
Deze isolatiesetjes zijn volgens mij niet nodig. Met een kabeltje worden ze op een aluminiumbehuizing geplaatst. Deze is ruim voldoende hebben we al berekend.

Het is dat ik je niet helemaal volg, want daarom zeg ik dit: het gaat om de verbinding onderling: de metalen koelvinnen zijn met een van de 3 aansluitpinnen verbonden.

Op 11 februari 2010 23:19:55 schreef AntonL:
Welke lussen?

Op je oude print-ontwerp zaten bij beide voedingen 2 grote open lussen...

Op 11 februari 2010 23:19:55 schreef AntonL:
Het is alleen wel de bedoeling dat het zo klein mogelijk wordt. Daarom heb ik alles zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst.

Het is begrijpelijk dat het zo klein mogelijk moet, maar er zitten gewoon grenzen aan: je moet de boel nog wel in elkaar kunnen zetten. Ik weet niet of jullie het printje zelf maken, maar stel dat je na het etsen en dergelijke ergens niet helemaal lekker boort, dan kan die elco zo ineens verhinderen dat ernaast een condensatortje geplaatst wordt.

Op 11 februari 2010 23:19:55 schreef AntonL:
Ik weet niet hoe ik de background op white zet?

In eagle > Options > User interface en van daaruit moet je het redden ;)

Op 11 februari 2010 23:19:55 schreef AntonL:

Voor een voorbeeld hoe het ongeveer moet (ook dit is niet perfect, ik ontwerp nog maar een maandje of 2 printen)
@ Henry... kijk je ook even mee? Weet ik gelijk wat jij ervan vind :P
http://www.m-voorloop.nl/CO/printje.gif

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Er is een mooi tooltje om de breedte van de sporen te berekenen

http://circuitcalculator.com/wordpress/2006/01/31/pcb-trace-width-calc…

Als je de print zelf gaat etsen dan is de minimale clearance (bij onze etsmachine op school) 0.2 mm. Ik nam meestal iets van 0.3 of 0.35 omdat 0.2 soms niet goed ging. de standaard pad (van de de kleinste pads van weerstanden en kleine condensators) in eagle zijn eigenlijk net niet groot genoeg, daar boorde ik soms een van weg. Die zou ik iets groter maken. En als je klaar bent dan is er nog een ulp die in het gat van de pads wat koper te laten zitten en een klein gaatje van weg etst. Dit is om de boor te centreren.

Je kunt in de drc de minimale clearance instellen, volgens mij kun door de drc je pads ook groter laten tekenen, dit heb ik nog nooit geprobeerd.

De ulp heet drillaid.ulp

Dit zijn even wat tips ik heb je print nog niet echt bekeken.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Op 11 februari 2010 14:21:39 schreef weardguy:
En een algemene tip:
Zet de background color eens op white, dat kijkt een stuk prettiger ;)

In het verleden ben ik begonnen met technisch tekenwerk op de tekentafel,wit papier,logisch
Toen de computers langzaam aan ook voor cad gebruikt werden, ging over op autocad, hier begon ik ook met een witte achtergrond, maar zit je langdurig achter het scherm dan werkt dat erg vermoeiend voor de ogen.
Ik merkte op dat collega's zonder uitzondering met een zwarte achtergrond werkten, en ben daar dus op ook op overgestapt.
Ik weet bijna zeker dat het overgrote deel van de CO leden, welke met een cadprogramma werken ook een zwarte achtergrond gebruiken.
O ja. Alle mij bekende technische cadprogramma's starten op met zwart beeld.

@ Legacy: het zou goed kunnen dat het mijn persoonlijke voorkeur is: ik ben iets meer dan een jaar geleden aan m'n rechteroog geopereerd, en sindsdien heb ik erg veel moeite met het onderscheiden van kleuren met weinig contrastverschil, zoals in dit geval blauw en zwart.

Dit, samen met het feit dat ik sinds de operatie heel veel moeite heb met het vormen van 1 beeld met beide ogen, zal er wel aan bijdragen dat ik de achtergrond kleur op wit gezet heb ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
klein is fijn

Moderator

Op 12 februari 2010 04:41:35 schreef weardguy:
@ Henry... kijk je ook even mee? Weet ik gelijk wat jij ervan vind :P
http://www.m-voorloop.nl/CO/printje.gif

Kan beter (steraarde moet je ook weer niet te letterlijk nemen, twee gelijkrichters levert kleinere elco's op, en andere dingen), maar dat kan je beter even afhandelen in een eigen topic.

Achtergrond kleurtje is inderdaad persoonlijk. Zelf vind ik zwart een stuk prettiger als ik er een paar uur naar zit te turen.

http://img18.imageshack.us/img18/8615/voedingtest.png
ben ziek thuis dus heb ook dat printje even gemaakt om de tij de doden.

de onderkant krijg je niet te zien, die mag je zelf doen.

Op 11 februari 2010 23:26:50 schreef klein is fijn:
[...]Nog slechter dan de eerste vind ik zelf.

Stappenplan voor het maken van een PCB:

  1. Goede footprints opzoeken (een 2200uF elco heeft een ander formaat dan een 3300uF elco, om even een voorbeeld te noemen)
  2. Componenten logisch neerzetten. Dus connectors en dingen die aan een koelblok hangen aan de buitenkant, elco's niet dichtbij hete dingen zetten, onderdelen fatsoenlijk op een raster zetten en als het even kan netjes naast elkaar zetten. En zeker geen onderdelen over elkaar plaatsen zoals je hebt gedaan met die elco.
  3. Routen met een fatsoenlijke breedte. Er kan maar 1A doorheen, daar heb je geen 2mm brede baan voor nodig. 50mil max, dat is breed genoeg. Kijk waar je stromen lopen, gebruik een steraarde, en houd hoofdstroom en feedback gescheiden bij de LM337.
  4. Je silkscreen fatsoenlijk neerzetten. Is niet altijd nodig, maar wel netjes omdat je vervolgens zelf (en wij) nog kan zien wat wat is.
  5. Optimalisatie. Het kan altijd beter.

Gaandeweg kan je wat switchen tussen punten 2, 3 & 4 als het niet lekker past, maar dit is wel de hoofdvolgorde om het af te werken.

Ik heb ze opgemeten de condensatoren en ze waren qua grootte even groot...

Baan breedte MOET zo breed mogelijk. Anders kunnen wij de banen opnieuw gaan maken. Dit is de opdracht van de docenten. Hoe groter de banen zijn hoe minder storingen er mogelijk kunnen optreden...

Op 11 februari 2010 23:57:32 schreef Henry S.:
[...]
De lengte op zo'n klein printje zou me echt worst wezen, het gaat om welke stroomkringen er zijn, stervoeding (niet alleen de massa btw).
[...]
Begin dan eens met een nette layout metde juiste shapes en componenten. Waarom zou je bijv 1N540x diodes gebruiken?
Regelaars plat? Zoja dan liggen ze verkeerd, zonee gebruik de juiste shape.

Je kan later altijd inkrimpen, mar als de basis fout is dan wordt het ook niets.

Je schema is btw ook niet echt leesbaar, krijg er nekkramp van.
[...]
Heeft niets met Eagle te maken, daar zijn tabellen voor.
[...]
Silkscreen.

Bij ons moeten de stroomkringen logisch zijn en de banen moeten zo kort mogelijk. Aan deze eis kan ik niks veranderen. Ik heb een nieuw board gemaakt deze is hopelijk logischer.

Dioden zijn een gegeven van school. Deze dioden moeten we gebruiken ivm functie eis en kosten...

Die tabellen maken vrij weinig uit, dikke banen hoort bij de opdracht, dat wil de docent.

Op 12 februari 2010 04:41:35 schreef weardguy:
[...]
Gewoon 45 graden bochten gebruiken. Veel gangbaarder en netter.
[...]
Het is dat ik je niet helemaal volg, want daarom zeg ik dit: het gaat om de verbinding onderling: de metalen koelvinnen zijn met een van de 3 aansluitpinnen verbonden.
[...]
Op je oude print-ontwerp zaten bij beide voedingen 2 grote open lussen...
[...]
Het is begrijpelijk dat het zo klein mogelijk moet, maar er zitten gewoon grenzen aan: je moet de boel nog wel in elkaar kunnen zetten. Ik weet niet of jullie het printje zelf maken, maar stel dat je na het etsen en dergelijke ergens niet helemaal lekker boort, dan kan die elco zo ineens verhinderen dat ernaast een condensatortje geplaatst wordt.

[...]
In eagle > Options > User interface en van daaruit moet je het redden ;)
[...]

Voor een voorbeeld hoe het ongeveer moet (ook dit is niet perfect, ik ontwerp nog maar een maandje of 2 printen)
@ Henry... kijk je ook even mee? Weet ik gelijk wat jij ervan vind :P
http://www.m-voorloop.nl/CO/printje.gif

Volgens mij heb ik nu geen haakse bochten meet (geen 90graden bochten)

Ik zal hem met witte achtergrond uploaden als dat lukt!

Op 12 februari 2010 20:51:35 schreef JesperR:
[afbeelding]
ben ziek thuis dus heb ook dat printje even gemaakt om de tij de doden.

de onderkant krijg je niet te zien, die mag je zelf doen.

Hartstikke bedankt! ik ga eens kijken of ik die na kan maken, die ziet er heel mooi uit! :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 13 februari 2010 00:10:11 (5%)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/1211.png

Hier is mijn schema!

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/1212.png

Dit WAS mijn schema... pc viel uit en het was niet opgeslagen. Thanks jesper, ik ga eens kijken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen ziet er erg nice uit!

[Bericht gewijzigd door AntonL op vrijdag 12 februari 2010 21:04:19 (48%)