Op dinsdag 18 februari 2025 16:12:18 schreef McAwesome:
Nixiebuizen zijn nu eenmaal niet perfect, ook niet in het echt. De cijfers op jouw klokje lijken erg op die van de IN-8-2, zie foto hieronder (ik heb niks met deze klok te maken, het is een afbeelding van het internet):
Inderdaad IN8-2.
Heb indertijd ook een klokje met IN8-2 gebouwd (buisjes waren goedkoop, redelijk groot (18mm) en hadden niet de door mij extreem "gewraakte '2' als digit '5'" zoals meestal bij de USSR buisjes.
Was een DCF77 Claus Urbach kitje in een Mike Mayberry's alu Klök behuizing:

Doorverkocht aan een zus...
PS: Na een paar jaar gebruik lichtte het horizontale streepje van de '2' van de buisjes nog maar gedeeltelijk op, ik moet nog nog altijd het displayprintje vervangen door één met IN-16's.
Op dinsdag 18 februari 2025 15:30:23 schreef Arco:
Als je er lang naar kijkt, beginnen kleine onvolkomendheden toch licht te ergeren... 
Zo is de onderstreep van de '2' niet recht, en de 4 is te smal.
En inderdaad zijn nixies niet perfect, al is de ene wel méér of minder perfect dan de andere... 
Eind 19e 20e eeuw kocht ik zoveel mogelijk nixiebuizen aan (voor zover mijn financiën toelieten).
Na een tijdje werdt ik wel veeleisender i.v.m. de vormgeving en zichtbaarheid van de digits.
Zo hebben de meeste USSR (en vele andere) buisjes een nogal grof (dikwijls 'honeycomb') raster als anode dat de zichtbaarheid/leesbaarheid van het digit beperkt.
Bij nixiebuizen met grotere digits zoals de IN-18 (40mm) of de Z568/Z5680/B7037 (50mm) is dit minder van invloed wegens de grotere verhouding rastergrootte/digitgrootte.
Ter vergelijking:
Russisch IN-17 buisje (9mm):

Japans CD13a buisje (ook 9mm):

Daarom heb ik o.a. een nieuw Claus Urbach kitje herbouwd met Japanse CD66p buisjes (12mm):

De Russische IN-18 in een Klök behuizing kon natuurlijk niet ontbreken:

Ik heb trouwens (denk ik) nog een zestal Urbach klokkitjes liggen (en een aantal lege en reeds bestukte nixiedisplayprintjes).