Defecte JVC RX-8012R

Diamon

Golden Member

Zojuist is mijn reciever uitgevallen, nadat hij iets van een uurtje had aangestaan. Toen hij uitviel, was er ook een plop op de boxen te horen.
Ik heb alles afgekoppeld en de reciever weer aangezet.
Nadat ik hem aangezet heb, hoor je het relais van de voeding aan gaan en daarna gaat het relais van de luidsprekers aan. Na een paar seconden dat het relais van de luidsprekers is aangegaan, valt de volledige reciever uit en hoor je weer even een plof over de luidsprekers.

Heeft iemand een idee of vermoeden waar ik moet zoeken.
Zelf heb ik het vermoeden dat er iets mis is bij een relais voor de luidsprekers?.

Ik wil de receiver eigenlijk niet vaak aan en uitzetten, straks gaat daardoor er nog meer stuk.

Voor een hoge resolutie foto van de binnenkant, klik hier. Het is een foto van internet.

[Bericht gewijzigd door Diamon op zondag 11 april 2010 15:49:59 (10%)

Henry S.

Moderator

Vermoedelijk gelijkspanning op een uitgang. Luidsprekers sowieso nu afkoppelen en gaan meten voor de speakerrelais.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Diamon

Golden Member

Ook na het loskoppelen van het pcb met speaker relais valt de receiver uit. Kan er een check inzitten of alles wel aangesloten is?.
Kan via Eservice helaas geen manual vinden van deze reciever.

Er zit een fout in de eindtrap, afkoppelen vd relais pcb heeft alleen maar tot gevolg dat er geen belasting meer aanhangt, de fout is daarmee niet opgelost.
Meten of er op de dikke witte weerstanden die aan de emitters van de eindtorren zitten, ook gelijkspanning staat, zoals Henry al aangaf.

ik denk niet dat er spanning op uitgang staat.
als daar spanning op staat bij inschakelen dan komt relais helemaal niet op,doordat de eindtrap zich bij inschakelen moet instellen duurt het dan ook even voordat relais inkomen.
ik denk veeleer aan de beveiligingschakeling welke slechte condensatoren heeft(tijdvertraging).
of de kleine elco's in voeding?
maar daar heb je dus het schema voor nodig.
zie je meelbox-als dit nog geldig is-.

gr, weetal

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

ga je eerst eens je wat verdiepen in de materie,voor je probeert behulzaam te zijn,met alle eventueele gevolgen van dien.Ik bedoel het niet verkeerd,maar Henry S. en Maarten A. hebben het bij het goede eind.Die hebben buiten de leeftijd mee,ook een berg ervaring hebben,waar jij en ik nog veel van kunnen leren.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Controleer of de zekeringen op de print die op zijn kop gemonteerd zit aan de grote trafo nog wel goed zijn, daarna de print controleren die daar weer onder zit.Defecte diode kan de oorzaak zijn dat dit toestel terug in stand by gaat.
Is dat allemaal goed dan kun je de main print eruit halen en controleren op slechte soldeer verbindingen en dan met name bij de onderdelen die op een koelblokje zijn gemonteerd.Wat bij deze ook voorkomt is een lek geslagen elcotje naast het opstaande digi paneeltje.

@akino:even het volgende:ben jij al eindtrappen tegengekomen welke spanning op de uitgang hadden en waarbij toch het relais inkwam?lezen wat ts schrijft!je houdt dan heel weinig speakers over if so.
veel eerder denk ik aan een uitschakeling via het besturingssysteem.
of wat ik al schreef,het vertragingscircuit in de beveiliging.

gr, weetal

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

Er staat altijd spanning op de uitgang,het is maar een paar mV,maar da's ook spanning ;)

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
bjokal

Golden Member

Gelijkspanning op de uitgang en het speakerrelais komt toch op komt niet voor? Zeker weten van wel.
Al diverse malen meegemaakt, vaak door hele lullige foutjes in bijvoorbeeld de voeding.
Een enkele voedingsspanning weg, eindtrap scheefgetrokken en de DC beveiliging niet goed werken.

In het geval van deze receiver, begin maar met het doorsolderen van de voeding.
Er zitten twee weerstanden in die kokend heet worden, al diverse malen problemen mee gehad.
Ze zijn goed te herkennen aan de donkerbuine plekken op de bodemprint aan de achterzijde.
Op de foto zitten ze rechts naast de DSP print. Ook meteen de rest van deze print nakijken, er zitten
nogal wat voedingstorren op die los kunnen komen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Henry S.

Moderator

Op 12 april 2010 19:39:31 schreef Akino:
Er staat altijd spanning op de uitgang,het is maar een paar mV,maar da's ook spanning ;)

De meeste beveiligingen komen pas in bij een paar volt gelijkspanning.
En idd kan een scheefgetrokken voeding de DC-beveiliging beinvloeden.

Deze receiver komt me bekend voor, wegens sluiting van de standby-poot van de µC ging een uit dezelfde serie op de sloop.

Paar dingen die me opvielen:
-veel warmte op de basisprint.
-de eindversterkers zitten bijelkaar gestampt, warmte.
-darlington eindtrappen, slecht voor de slew-rate ed.
-krappe trafo.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Klopt precies Henry,
Te klein, te krap bemeten, alles wordt te warm.. echt een JVC dus.
RX-ES1 is ook zo'n "succes verhaal" ;)
Als jarenlang doet JVC zoiets, bijv. 5V stabiliseren met een 7805 en dan 20V op de ingang zetten, wordt alles lekker bloedheet.

bjokal

Golden Member

Ah, ben dus niet de enige die JVC wat aan de hete kant vind. Ik denk meteen weer aan de TH-A5.
3 brugcellen op een klein koelblokje, en de bijhorende elco's ONDER dat koelblokje. Was wel makkelijk om je koffie op warm te houden.

sluiting van de standby-poot van de µC

Dat is toevallig, de laatste waar ik aan heb zitten sleutelen had hetzelfde euvel.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Diamon

Golden Member

Even een kleine update vanuit Zwolle.

Ik heb besloten om niet zelf aan de gang te gaan met deze reciever.
Een vriend van mij (MNM(tm) die zo nu en dan op dit forum actief is) gaat een poging wagen om er achter te komen waarom die weer in de stand-by valt.

Ik heb de servicemanual, partlist en schema van de RX-8012vsl en de servicemanual, partlist van de RX-8012psl. Dit kreeg ik van Weetal in mijn emailbox, waarvoor dank :).

Weet iemand of er veel verschil tussen de 8012R en VSL / PSL zit ?.

Mochten er nog mensen zijn die dit apparaat kennen en eventuele bekende problemen weten, dan verneem ik dat natuurlijk graag.
Zou iemand misschien even in Euras willen kijken, misschien dat daar nog reparatie tips in staan.

Diamon

Golden Member

Nah, gistermiddag eens lekker aan 't klussen geweest aan dat ding.
Eerst maar eens op het processorboard alle soldeerverbindingen (in de voedingslijnen en alles wat warm wordt) opnieuw gesoldeerd.
Resultaat: geen verschil. :(
Nu doet de processor een controle van de diverse voedingsspanningen.
Op de betreffende pinnen gemeten of daar alles wel goed was: nee dus.
Blijkt dat de USB5V en TUNER5V spanningen (verzorgd door resp. Q941 en Q921) niet aanwezig waren. Deze worden beide van spanning voor zien via twee in serie staande 8.2Ω, 2W weerstanden, waarvan er 1 gewoon stuk was.
Daar een andere weerstand voor in terug gebakken: dat gaf al meer resultaat.
Echter, in plaats van zonder melding na enige seconden weer terug in stand-by te vallen, verscheen na enkele seconden de melding "OVERLOAD" op het display. En dat terwijl er helemaal niets op de speaker-uitgangen was aangesloten!
Nu loopt er een 4-draads verbinging van het processor-board naar het poweramp-mainboard. Daarover loopt ook de 'PROTECT'-draad. Na los koppelen van deze draad bleef de versterker wel gewoon aan en verscheen de melding "OVERLOAD" ook niet in het display.
Logische gedachte is dan: er zit een fout in 1 van de poweramp-modules.
Daarom dus eerst de voeding naar het poweramp-mainboard los gekoppeld (da's dus die 3-draads kabel die rechtstreeks op het trafo-printje aangesloten zit). Gevolg: nog steeds de melding "OVERLOAD" (de 4-draads kabel tussen processor-board en poweramp-mainboard had ik in tussen als weer terug aangesloten!).
Vaag zaakje, dus toen maar iets drastischer aanpak: alle poweramp-modules uit mainboard getrokken, behalve die voor de center speaker, en nog maar eens kijken: nog steeds "OVERLOAD". *GROM*
Ding weer uit, ook de center module eruit en ding weer aan: geen "OVERLOAD" deze keer. (Opmerking: de rear en center uitgangen zijn nooit gebruikt!) Ding weer uit, rear-R module er terug in, ding aan: DING DOOD! :( Focking sluiting in de CPU! :(

Vóórdat het ding helemaal ter ziele ging, dus ten tijde dat 't ding aan ging en de 4-draads verbinding niet aangesloten was, bleek dat op meerdere speaker-uitgangen een DC-offset van ruim 6V (!) stond!!
Nou kan ik me voorstellen dat zoiets bij één speaker-uitgang kan gebeuren als gevolg van een defecte poweramp-module, maar bij ALLE uitgangen???
Er ging dus blijkbaar echt wel iets mis in het poweramp-mainboard (gek genoeg óók zonder de powervoeding!), waardoor de processor in protectie ging, maar wat?

Afijn, nu dus op zoek naar een nieuwe processor(board) en een antwoord op de vraag wat er dan mis gaat op 't poweramp-mainboard.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Tja van alles dus,omdat alles veel te dicht op elkaar zit word alles veel te heet met als gevolg dat de condensatoren vroegtijdig overleden zijn, en daardoor ook de rest van de eind trappen naar de knoppen gaat.En alles is veel te krap bemeten.Je kun je geld betrer investeren in een goede versterker,bijv.Bryston,dan heb je de eerste 25jaar geen omkijken naar,nl zo lang is de garantie.

Klein (!) schopje, is deze JVC nog ooit met goed gevolg gereanimeerd?
Heb eenzelfde hier, waarvan ook ik de 8.2Ohm 2w weerstanden vervangen heb, omdat hij niet aan wilde gaan. Gaat nu wel weer aan, maar direct zonder dat er iets is aangesloten ook het "OVERLOAD" probleem. Overige solderingen op het bord waar die weerstanden op zaten bekeken en in orde bevonden.

Inmiddels de defecte power module gevonden, kanaal rechts achter is kapot. Ga maar eens doormeten en vervangen wat nodig is.

[Bericht gewijzigd door JdM op woensdag 30 september 2015 17:18:58 (16%)