Ik kreeg regelmatig mail met de vraag of het niet ook in engels kan.
Dit topic is gesloten
Golden Member
Mijn Joule Thief V2 , V1 was gister ook af maar ben hem al kwijt V1 was alle pootjes aaneen solderen ,
V2 heeft een printje
en de spoeltjes komen uit pc voeding ;d ( ze werken allemaal Eig , transfo vorm of ferriet kern
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00484-1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00485-1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00486-1.jpg
V1 komt mss nog wel te voorschijn
Mvg
[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 augustus 2010 00:19:16 (3%)
ik zal bij deze ook eens twee projecten (of eigenlijk een projectje en een project) showen.
Het eerste project is:
Een schakeling waarmee ik de fietsverlichting kan laten branden op (oplaadbare) batterijen. De schakeling zorgt ervoor dat de verlichting na ongeveer 1 minuut stil staan automatisch wordt uitgezet. D.m.v. een reedcontactje van een kilometerteller wordt iedere keer de tijd gereset.
Binnenkant:
buitenkant:
Project 2:
Een versterker op basis van een TDA7293. Deze wordt ingezet in een basversterker waarvan de eindversterker niet meer te repareren was (te veel rotte printbanen). Mijn zelfgemaakt versterkerprintje heb ik aangesloten op de aanwezige voorversterker.
Plaatje van versterkerprintje:
De andere kant, met daarop een gaatjesprint om de voeding van de voorversterker te verzorgen (had ik achteraf gezien natuurlijk best op de versterkerprint erbij kunnen zetten)
Op de foto's ziet het er overigens rommeliger uit dan het daadwerkelijk is, maar ik zal evengoed nog proberen om de kabels een beetje te bundelen en vast te maken met een tywrap o.i.d.
Op 30 juli 2010 08:49:44 schreef fred101:
Ik vrees dat ik meer doelde op de spelling van 'englisch', dat is namelijk duits voor 'engels' oftewel 'english' in het engels.
Foutje bedankt
Moderator
Ze worden blijkbaar populair, mijn uitvoering van de ELV esr meter.
De meter is zo van een sloop print afgezaagd en een beetje verbouwd om, de gruwelijk grote 4,7uF c's heb ik vervangen door losse 1uF ctjes en de null trimmer heb ik naar buiten gebracht zodat meetleidingen te compenseren zijn. ( met waardes in het .01 ohm bereik niet overbodig )
De montage van de print is wat knullig, maar het geheel was voor een ander doosje gedacht.
Hoi,
paar pagina's terug had ik iets geschreven van mijn ambi light, maar was nog aan het wachten op mijn RGB strip. Gister binnen gekomen en vandaag maar rap gemonteerd.
Ben aan het proberen er een filmpje van te uploaden, maar youtube werkt niet echt mee :s
Ojeke
Ik ben ook erg benieuwd naar je schema Ojeke. Mooi project!
Op 31 juli 2010 14:46:18 schreef theove:
Ik ben ook erg benieuwd naar je schema Ojeke. Mooi project!
Dankje
om de een of andere reden wil youtube mijn filmpje nog steeds niet slikken. Schema en code staat net op mijn site, www.ojeke.tk , en dan doorklikken naar ambi light
MVG
Ojeke
youtube pikt copyright artikelen niet ( ja amerikaans dus ), verander de titel eens en een evt muziekachtergrond die van een band is .
Gelukt
De led's knipperen met een frequentie sneller dan het oog, maar de camera ziet de flikkering wel nog. Dus in het filmpje lijkt hij wat onrustig, maar das is hij niet.
http://www.youtube.com/watch?v=Obmf48h_TLQ
ojeke
Golden Member
Sine, wat is het schema cq principe v an de jouwe ?
Moderator
Deze : http://www.elv.de/ESR-Messger%C3%A4t-ESR-1-inkl-Messleitungen,-Komplet…
Er staat een 250mV wisselspanning via een weerstand over de uitgang, die spanning wordt versterkt en gelijkgericht en daarna op het display gezet.
Heb ook maar eens een zener / diode / led tester gemaakt.
Met een pic stel ik de stroom in en lees ik ook terug de stroom en de spanning af. Met 2 drukknoppen kan men de stroom tot 20 mA instellen, de spanning gaat tot 28 V.
En waarom nu zo een grote behuizing zouden sommige zeggen. Wel ik probeer me aan bepaalde maten te houden zodat ik al mijn toestellen op elkaar kan stapelen. Juist de hoogte kan afwijken maar de breedte en diepte zijn altijd hetzelfde.
Mijn ogen gaan tranen van deze pure schoonheid...
Of, hoe je met een beetje moeite en wat zorg niet enkel een goed-werkende schakeling bouwt, maar tevens bewijst dat zelfbouw ook het oog kan strelen.
[Aanvulling]
Verandert de kleur van je display, of is dat een foutje van je fototoestel?
[Bericht gewijzigd door pros op maandag 2 augustus 2010 21:05:09 (19%)
Zo. Mijn eerste LED Cube. Geheel aangestuurd door een 16f628A, geprogrammeerd in JAL. Filmpje
Okee, op sommige plaatsen kon het soldeerwerk wat beter, maar hij doet het.
Op 2 augustus 2010 21:02:05 schreef pros:
Verandert de kleur van je display, of is dat een foutje van je fototoestel?
Dank u pros, de kleur van het display verandert ook, er zit een RGB led. Ook de naam reddevil boven het display is verlicht.
@Moitzie: Bwah, geen mens kijkt naar het soldeerwerk, de LED's of de PIC. (Wel naar het filmpje)
Maar die torren, waar heb je die in Wodansnaam vandaan?
@reddevil: ah, is dat zo'n display met 2 LEDjes aan de zijkant?
[Bericht gewijzigd door pros op maandag 2 augustus 2010 21:48:57 (21%)
Gaaf die torren lijkt op BC107 en of BC108.
Op 2 augustus 2010 21:46:26 schreef pa3gws:
Gaaf die torren lijkt op BC107 en of BC108.
Bijna, een BC107 en BC109. Ze komen van Supermoduul.
@pros, Ja er zitten 2 leds in, die breek ik af en zet er een smd rgb led in de plaats. Het gaat over deze display: http://www.samenkopen.net/action_product/655301/820775
Golden Member
@Reddevil
Ik ben wel geintereseerd in het schema wat je voor het display gebruikt om de stroom in te stellen. Is de schakeling verder zoals die op CO staat? met dit als uitbreiding?
@Moitzie: prachtig, en dat met een 628.
Golden Member
Op 1 augustus 2010 00:32:24 schreef Sine:
Deze : http://www.elv.de/ESR-Messger%C3%A4t-ESR-1-inkl-Messleitungen,-Komplet…Er staat een 250mV wisselspanning via een weerstand over de uitgang, die spanning wordt versterkt en gelijkgericht en daarna op het display gezet.
Sine, dat is een heel andere manier van meten. Dat geeft een klein bereik en Xc en ESL beinvloeden de meting. Eigenlijk meet je hier gewoon XC en D. Wil niet zeggen dat het geen handig ding is als je elco groter dan 100uF meet. Ze gebruiken een multimeter IC wat ook in de fluke 8022 . Maar dit soort meters zijn er genoeg. Deze meet wisselspanning, andere gebruiken een diodedetector maar je moet een zwevende spanningsval meten. Op de site van Freddy staat een goede methode. Deze geeft ongeveer de zelfde uitkomst als mijn meter. De diodedetector mets ala die van bob parker geven compleet afwijkende maten. Bijna alle elcos onder 10uF worden afgekeurd. Vergelijk je meter eens met de meetmethode van Freddy of een vna meting dan heb je een aardige indicatie of je meter betrouwbaar is. Het is namelijk zo verwonderlijk dat geen enkel gerenomeerd merk een esr voorzet module heeft of een ingebouwde esr functie in zijn multimeter. Het zit alleen in complexe lcr meters en als het met piekdetectie ook kon dan konden we van fluke wel een esr module kopen zoals je een temperatuur probe kan kopen.
Mijn meter meet het fase verschil wat veroorzaakt wordt door puur het esr deel. Hij kan ook geen weerstanden alleen meten want die geven geen faseverschuiving. Als ik een kleine weerstand in serie met de condensator zet geeft hij keurig deze waarde weer. Daarbij was mijn uitgangstest dat bij kleinere condensators deze waarde nog steeds moet kloppen. Dus een 500nF mag niet een hogere waarde geven als een 10UF. Natuurlijk eerst de twee condensators op lage esr uitgezocht. Ik kan echter ook maar 0 tot 50 ohm meten maar wel tot lage nF waarden.
@Reddevil, ik ben sprakeloos. Het formaat van de koeling en de behuizing vind ik wat overkill maar het is een prachtig apparaat geworden. Heel mooi.
@Moitzie, die torren waren indd ook het eerste wat mij opviel! Waarom eigenlijk geen goedkopere torren zoals een BC337? Deze TO-18 torren kun je bijna als een buis bovenop je behuizing monteren zo mooi.
Netjes gedaan met een 628, leuke effecten.
Edit: ontwerpje van mij, voor m'n labvoeding.
Misschien dat er nog wat kleurtjes veranderen, misschien ook niet. Dat is een kwestie van een klik op de goede layer. Daarnaast heeft elke millimeter tien bij tien pixels dus scherp wordt het ook wel.
Op dit fotosoepwerk heb ik ook een layer met drill holes en zo, da's handig straks in de schuur met de boor/dremel. Even erop pritten en lekker aan de slag.
Op 3 augustus 2010 10:12:01 schreef mr.stijntje:
@Moitzie, die torren waren indd ook het eerste wat mij opviel!Waarom eigenlijk geen goedkopere torren zoals een BC337? Deze TO-18 torren kun je bijna als een buis bovenop je behuizing monteren zo mooi.
Netjes gedaan met een 628, leuke effecten.
Ik had een iets verouderd transistor lijstje dat ook niet uitgebreid was, en daaruit volgde dit als een goede oplossing. En gezien het feit dat ik toch nog wat bij Supermoduul moest hebben, besloot ik maar voor deze te gaan. (Ik heb nu wel een uitgebreide nieuwe transistorlijst )
Dit topic is gesloten