Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

ik heb voor m'n raspberry pi een 1mm pitch flatcable gekocht. Gewoon op de bekende zoektermen zoeken bij Farnell. Maar als je een nieuwe 24c64 op zo' flatcable wil aansluiten zal je toch echt zo'n printje dan zelf moeten gaan etsen. Dit zal toch echt geen "standaard product" zijn om een ep-rom aan te sluiten. Ieder weldenkend mens zal een footprint voor de PLCC component gewoon op de print maken, ofwel een PLCC voetje monteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew:
Helemaal mee eens, maar het gaat om het volgende....

http://farm9.staticflickr.com/8067/8222592130_c4a302ed84.jpg

Een adapter om de EPROM in PLCC-uitvoering inclusief flexprint te kunnen programmeren als een "normale" 28-pens DIL EPROM in een normale programmer. (let op de omwisseling van de contactrijen!)
Dit ding is niet meer te koop en zeer zeldzaam, dus er is eigenlijk maar een optie: zelf (na-)maken.

@Lord Anubis

Ik heb deze catalogus ook doorgezocht, maar ik vond geen 14-pens 90-graden uitvoering.
Ik wil nog wel een keer heel erg goed er door heen zoeken, want dit komt wel dicht in de buurt.

Maar een nadeel is dat je hiervoor bij de grote jongens (Farnell, DigiKey etc.) terecht komt en dan weer met hoge minimum order voorwaarden c.q. -boetes te maken krijgt...... :-(

Allebei bedankt voor de reacties!

PA0HJA

Dit schreef PA0HJA :

Een adapter om de EPROM in PLCC-uitvoering inclusief flexprint te kunnen programmeren als een "normale" 28-pens DIL EPROM in een normale programmer.

Openingsbericht : http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1452239#1452239 :
[....] zit in portofoon Kyodo KG109 voor het printje met de EPROM [....]

Hele verhaal lezen !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Jezus, is CO veranderd in een pedante-oude-mannen-club?

/I'm out.

Op 27 november 2012 07:58:27 schreef alex278:
Jezus, is CO veranderd in een pedante-oude-mannen-club?

/I'm out.

Die conclusie trok ik een paar jaar geleden al, dat is ook de reden dat ik hier niet al te vaak meer kom :)

@PA0HJA: die FPC connectoren 1mm pitch, 14 contacts, bottom contact zijn gewoon via Farnell te krijgen. Ja, je zit dan met een minimum order maar dat vind ik vrij logisch voor een commercieel bedrijf. Je kan toch moeilijk verwachten dat ze je een component van 60 cent gaan versturen voor 60 cent? Dit soort componenten zijn inderdaad slecht leverbaar voor de hobby omdat er zo weinig gebruik van gemaakt wordt. Misschien kan je met wat andere mensen hier op het forum een inkoopactie organiseren te saam met mensen die ook nog wat nodig hebben van Farnell, Digi, Mouser, RS etc.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

@alex278

Bedankt voor je reactie, maar zo simpel is het helaas niet.....
Maar wel logisch dat je hier aan denkt, ik heb zelf ook eerst in die richting zitten denken.

Door de truuk met de flexprint, creerden ze eigenlijk een "niet bestaand" type EPROM dat niet op de standaard manier te programmeren is.
Het is denk ik een poging geweest destijds (ong. 1995?) om te voorkomen dat de frequenties in deze portofoon te makkelijk konden worden gewijzigd, mogelijk destijds een wettelijke verplichting(?)

Dit deden ze door de contactrij 1 tot en met 16 (PLCC) om te zetten in 15 tot en met 28 (DIL) en 17 tot en met 32 (PLCC) om te zetten in 1 tot en met 14 (DIL) via de flexprint constructie, waar de 27C64 op gesoldeerd zit.
Niet (goed) zichtbaar op de foto is dat de ene kant van de flexprint onder de EPROM door naar de andere kant gevouwen is om dit te bereiken:

http://farm9.staticflickr.com/8210/8222821031_b5678326a0_z.jpg

Het is ondoenlijk om de EPROM steeds te desolderen, in een standaard 32 PLCC naar 32 DIL adapter te plaatsen, een EPROM-programmer wijs te maken dat dit toch echt een DIL 32 pin(!) 27C64 is (normaal is dit een 28 pin DIL!), na programmeren weer te solderen enz. enz.
Laat staan dat de flexprint dit overleefd....

Kortom ze zijn er destijds inderdaad in geslaagd om het moeilijk te maken! :-)

Zeker NU, nadat een FFC/FPC connector niet (meer) of moeilijk te krijgen is.......

:-)

@Xenobinol

Ik realiseer me dat ter dege!
Vandaar dat ik hoopte op een alternatief adresje voor de hobbyist.
Maar het frustreert wel, zeker nu het aantal electronicazaken voor de hobbyist zo is afgenomen.

Bedankt voor de reacties.

maartenbakker

Golden Member

Zijn er niet van die knijpers die je gewoon over de ingesoldeerde EPROM kan plaatsen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zijn er niet van die knijpers die je gewoon over de ingesoldeerde EPROM kan plaatsen?

Het lijkt me dat dit in principe zou kunnen, alleen heb ik ze nooit gezien en lijkt het mij een nogal kritisch (klein) ding voor een PLCC IC behuizing.

Ik denk het dus niet.

Maar wel bedankt voor de reactie en het meedenken!

PA0HJA

Ik ben op zoek naar een voeding met mijn inziens een vreemde spanning !
4Volt DC@3ampere zelfbouw is in deze geen optie iemand tips waar ik het beste kan zoeken ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hoe kritisch is deze eis van 4 Volt?

Ik zou denken iets kant-en-klaars in de vorm van een + 5V(PC-) voeding.
De voeding omlaag regelen of de +5 Volt 0,7 Volt laten zakken door een power-diode in serie met de verbruiker o.i.d., spanning na de diode is 4,3 Volt.

4 Volt is natuurlijk afwijkend genoeg om niet zomaar kant-en-klaar te koop te zijn.

De truuk met de 5Volt en een stevige diode spookte ook al door mijn hoofd !
Het is voor een of andere exotische thermische printer die in verwegistan staat.
Aangezien de printer niet meer leverbaar is en de specificaties echt 4Volt@3Amp zijn, denk ik dat het toch redelijk kritisch is !
Het is niet een of ander label printertje echt een exotisch ding.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Hugo Welther

Moderator

@PAØHJA
Pomona maakt PLCC testclips, ook in 32 pins. De 5733. http://www.tequipment.net/pdf/Pomona/5733.pdf

http://www.tequipment.net/Pomona5733.asp
Kost wat maar dan heb je ook wat, omgerekend ±€35,00

[Nieuwsgierig mode aan]. HI.
Moet je zo vaak die porto's herprogrammeren of is het een reeks porto's.
[Nieuwsgierig mode uit]

73 PA2HW

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@Hugo Welther,

Bedankt voor de tip! (en maartenbakker!)

Zo zie je maar weer, dit forum werkt best wel! :-)
En ook ik leer weer wat!

Ik bekijk nog even of het wat zou kunnen zijn.
Maar zag al wel een minimum orderbedrag van $60! Dit word dus in NL na inklaring zo maar $80 - $90! (Als je pech hebt....)

Om je nieuwsgierigheid te bevredigen:
Dit is niet voor mijzelf, maar om een collega zendamateur uit ON een beetje te helpen.
Het gaat om meerdere portofoons maar ik denk niet zo vaak.

Of we moeten al helemaal niet uit de programmering (de logische inhoud bsdoel ik dan) komen, dan zal er minstens eentje véél vaker worden geprogrammeerd.... :-)

Maar nu mijn nieuwsgierigheid: Waarom wil je dat weten?

In ieder geval bedankt!

PA0HJA

Op 16 februari 2012 08:06:21 schreef Marcoos:
Voor reparatie van een beweegbare stoel zoek ik onderstaande relais:

OKS2C-SDC24V-S
12A 28VDC
15A 125VAC
1055030

Iemand een idee?

[afbeelding]

ik zoek precies dezelfde ik kan hem alleen echt niet vinden op conrad/farnell?

iemand een linkje?
ik ben ontzettend slecht in deze spullen opzoeken.

@nielsken15:
Zoek het eens in de automobielen garage omgeving. Vooral vrachtwagens hebben een 24Volt systeem.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

@PA0HJA ... Ik snap nu pas dat je het stuk wat op het PCB zit zoekt (of toch niet?)
Hier bij farnell. Heben ze gewoon 24 connectoren die prima voldoen aan je eisen.

Als je HEEL desparate bent, kan je een raspberry pi slopen. Daar zitten er twee op. Die zijn dan wel 15 pins breed, dus je moet zelf zorgen dat je je ffc aan de goede kant er in drukt. (anderzijds, het is heel goed mogelijk dat je nooit een DSI display of een CSI camera gaat aansluiten.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo rew,

Klopt helemaal!
Het is inderdaad de bedoeling om de EPROM-flexprintjes "buiten" de portofoon op de (nog te maken) adapterprint te plaatsen met de bewuste connectoren om ze dan als een normale EPROM 27C64 op een prom programmer te kunnen programmeren. Sorry dat ik misschien niet helemaal duidelijk was!

Ik heb even vlug naar de door jouw gevonden FPC/FFC connectoren gekeken en het lijkt me dat er daar in ieder geval wel een bij zit die geschikt is en hiervoor te gebruiken is.

Moet nog wel even het exacte type bepalen (en de kennis over de huidige leverings-voorwaarden nog weer eens opfrissen) en dan kan ik die info doorspelen.

Heel erg bedankt voor het helpen!

PA0HJA

Op 4 december 2012 14:11:39 schreef nielsken15:
[...]

ik zoek precies dezelfde ik kan hem alleen echt niet vinden op conrad/farnell?

iemand een linkje?
ik ben ontzettend slecht in deze spullen opzoeken.

Zoek op grootte of pinafstand.
Een vervanger is misschien een T7N

Anoniem

Op 27 november 2012 07:58:27 schreef alex278:
Jezus, is CO veranderd in een pedante-oude-mannen-club?

/I'm out.

Jij stond ook niet vooraan in de rij toen ze de goede manieren uitgedeeld hebben hé? :-)
En dan nog, heb je daar een probleem mee?
Wij zjn de generatie die de hele ontwikkeling van elektronica intensief hebben meegemaakt. Tegenwoordig is er voor velen geen lol meer aan. Ofwel moeten ze teruggrijpen naar oude zaken, die nog beheersbaar zijn, ofwel moeten ze vaststellen dat voor moderne spullen alles zo complex en miniatuur is, dat je niets meer kunt maken dat qua prijs, afwerking en afmetingen nog maar in de buurt komt van zelfs minderwaardig fabrieksspul.
Ik heb hier een ic in mijn hand ter grootte van een half klontje.
Er staan 480 pennen aan. Ik zou begot niet weten hoe die @home te solderen op een print.

Als ik zo"n minachtende sneer lees, dan troost ik me met de wetenschap dat voorgaande indachtig, jij nooit zult weten wat ik allang weer vergeten ben. :-)

Ik begrijp dus best dat je één brok frustratie bent

Er staan 480 pennen aan. Ik zou begot niet weten hoe die @home te solderen op een print.

Je begint, net als deze ouderling, met iets dat wat minder pootjes heeft. En vandaar ga je verder. >:)
Alhoewel, 480 pinnen is voor ondergetekende ook te veel van het goede. Dat zijn evenveel pinnen als 12 stuks Z80...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
maartenbakker

Golden Member

Op 27 november 2012 11:15:10 schreef Xenobinol:
[...]

Die conclusie trok ik een paar jaar geleden al, dat is ook de reden dat ik hier niet al te vaak meer kom :)

Ook @alex278:

Snel op de teentjes getrapt? Wat is er mis met iemand erop wijzen dat hij iets over het hoofd gezien heeft? Dat de toon je niet bevalt kan niet aan de schrijver liggen, want technische tekst is niet echt een goed middel om emoties en toonzetting over te brengen. Daardoor ontstaan soms misverstanden als je die dingen alsnog tussen de regels probeert in te vullen.

Ik word er bovendien soms ook op gewezen dat ik iets over het hoofd heb gezien en ga me dan kortstondig zitten schamen, bovendien weet ik dat ik soms diagonaal lees. De leeftijd van degene die me daarop wijst doet er niet toe en de toon ook niet (mits binnen de grenzen van het betamelijke), bovendien kan ik ook wel eens uit de hoek komen en vind mezelf geen oude man (ook niet pedant, al zal het misschien een keer zo overkomen al is dat niet bedoeld. Tip: hak je tenen en andere kwetsbare uitsteeksels eraf en kweek een beetje eelt op je ziel, dan komt het ook niet meer zo op je over). Trouwens, zoals GD al terecht stelt, als je veel kennis hebt kom je automatisch al pedant over zeker... Pas als je op die manier onjuistheden of schofferingen verkondigt is daar wat op aan te merken, lijkt me.

Samengevat: Iets luchtig opvatten en vooral incasseren zijn soms moeilijk. Gebeurde dat maar eens vaker. Zelfs mensen die de bal kaatsen verwachten hem vaak niet terug, ten overstaan van het hele land in de politiek bijvoorbeeld.

@jochem: ook na m'n 2e edit? :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

^^ wat hij zegt. (edit: ook na z'n edit) :) editedit: potverdrie, nou goed, ik ben het ook na de 10e edit vast nog wel gedeeltelijk met maarten eens!

@GD: 480 pennen, wat is dat voor package dan? Als je geen pennen had gezegd zou ik bijna op een BGA gokken. En ja, die gaan met de hand echt heel lastig.

Het 'gewone' smd-werk is echt een kwestie van wennen hoor. Een gefabriceerde print met soldermask helpt wel, dan hoef je ook niet scherp te kunnen zien. Fluxen en tin trekken. Voor de controle gewoon even een goede loep pakken.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 4 december 2012 21:29:30 (12%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten