Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Beide IC's gebruiken 3 pinnetjes input, output en massa. Even de beide sheets vergelijken. De aansluitingen staat erbij. Check ook de varistor aan de 230V zijde of beter nog, vervangen na die storing op het net.
Elco's ook maar even meten cq. vervangen.Kost geen drol, tenslotte.

edit:Inderdaad; bij die nieuwere 5041 hebben ze de suffix aangebracht om het 5V type te duiden.
Waarschijnlijk kan een plaatselijke onderdelenhandelaar het IC ook wel bestellen. Dat scheelt verzendkosten.

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s

Op 7 december 2012 13:00:10 schreef Nburgmeijer:
Ik ben wel geintresseerd in anderen tidak. Wel het liefst Cesium met hoogste gevoeligheid richting uv.

pm of mail me anders maar

Kan je je mail in je profiel zetten ? Ik heb een paar buisjes ligen, maar weet niet of ze bruikbaar zijn, o.a. een 155UG UV-detector van Philips. Of je die kunt gebruiken, hangt af van wat je wilt doen.
Je kunt mij ook mailen, zie mijn profiel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Hallo,

Weet iemand hier toevallig waar je zoiets kunt kopen voor een redelijke prijs:

Hitachi MCU HD6475208F, FQP package, 10 MHz.

Een bejaarde micro controller.
We kunnen er niet omheen, we moeten iets ouds kopiëren/namaken.

Ik heb het internet er al op afgezocht, vond er alleen een voor CHF 20 in een PLCC package, maar we hebben er een paar meer nodig en CHF 20 vinden we te duur voor zo'n bejaard chipje.

Wel vooraad zàt bij die Chip-brokers gezien (althans dat beweren ze), maar daar praat je denk ik al gauw over grote aantallen.
Heeft iemand ervaring met zaken doen met die chip-brokers?

PA0HJA

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 10 december 2012 22:51:50 schreef PA0HJA:
Hallo,

Weet iemand hier toevallig waar je zoiets kunt kopen voor een redelijke prijs:

Hitachi MCU HD6475208F, FQP package, 10 MHz.

Een bejaarde micro controller.
We kunnen er niet omheen, we moeten iets ouds kopiëren/namaken.

Je kun het bij Huijzer components in Alkmaar proberen, hebben wel een minimaal order bedrag. Daar heb ik ook wel eens wat exotisch spul gekocht.
Maar al met al zal het niet echt goedkoop worden, of je moet een mazzeltje hebben dat hier iemand nog iets heeft liggen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nou ik heb de sprong in het diepe gewaagd en een aantal van die chip-brokers een aanbod laten doen.

Een nieuwe ervaring voor mij.
Best wel veel respons voor een RFQ (Request For Quotation) voor "maar" 10 stuks!

Tot nu toe interessantste aanbod komt van "Pese". (Bedankt Henry S.)

Ik denk dat ik met alle "officiële" bijkomende kosten erbij (porto, BTW 20,5%, inklarings kosten €12,50, e.d.) op dit moment zo rond de € 8 - € 11 per stuk uitkom.

Nog wel redelijk veel voor een "obsolete", over-de-datum (produktie datum allemaal ong. 10-15 jaar geleden), surplus component, maar misschien wel redelijk voor een aantal van slechts 10 stuks?

Ik vermoed dat deze prijs bij aantallen boven de 10 stuks maar onder 100 stuks wel niet heel veel meer omlaag zal gaan?

Eigenlijk heb je het hier over electronica schroot/afval (10.000-den stuks hier en daar volgens eigen zeggen nog op vooraad!), want zal wel nooit meer in nieuwe designs worden toegepast.

Henri62 ook bedankt voor je reactie.

PA0HJA

Tja, de mensen die NU die chips willen gebruiken doen dat niet vrijwillig. Die MOETEN. Dus uitknijpen kan. Maar anderzijds, d'r zijn ook andere mensen die die chips nog hebben liggen. Dus als je te hard knijpt, gaat een ander wat verkopen. En je kunt er donder op zeggen dat die 10k stuks er meer dan 9k van de prullenbak in gaan OOIT.

En dan is het ook nog zo, dat hoewel je NU dus een 4k 14-pins "SOC" kan kopen, voor 60 eurocent. Maar dat kon vroeger niet! Mijn eerste microcontroller (nou ja, tweede) was een 8051 compatible ding van 150 gulden.... (baas betaalde). Dat was dan een ontwikkel ding waar een 27C32 op kon. De uiteindelijke productie dingen waren waarschijnlijk OTP, en rond de 20 gulden. 10 euro. Kortom, je koopt die dingen niet eens tegen rentekosten of inflatiecorrectie!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En dan is het ook nog zo, dat hoewel je NU dus een 4k 14-pins "SOC" kan kopen, voor 60 eurocent. Maar dat kon vroeger niet! Mijn eerste microcontroller (nou ja, tweede) was een 8051 compatible ding van 150 gulden.... (baas betaalde). Dat was dan een ontwikkel ding waar een 27C32 op kon. De uiteindelijke productie dingen waren waarschijnlijk OTP, en rond de 20 gulden. 10 euro. Kortom, je koopt die dingen niet eens tegen rentekosten of inflatiecorrectie!

Klopt v.w.b. de "devaluatie" van de bejaarde processor ontwerpen en de hiervan geproduceerde chips a.g.v. de voortschrijdende techniek.

Wat ik niet begrijp is dat er blijkbaar velen liever op hun oude (grote-) voorraden blijven zitten door het vragen van onrealistisch hoge prijzen, dan proberen ze op tijd te dumpen voor de werkelijke marktwaarde -die van overjarige electronica productie overschotten- om er in ieder geval nog een beetje geld aan over te houden of om de kosten voor het afvoeren van de overgebleven voorraden te kunnen financiëren. (Niet dat ik verwacht dat dat persé op een verantwoorde manier gebeurd in het Verre Oosten...)

Misschien ook een gebrek aan voldoende inzicht op het gebied van techniek en electronica en de harde werkelijkheid daarvan m.b.t. de genoemde "devaluatie". (zoals op b.v. de PC markt)
Ze lijken niet te weten wat ze verhandelen, ze verkopen alleen aantallen van "iets", wat waarschijnlijk "ooit" een bepaalde prijs had en waarschijnlijk daar nog voor in de boeken staat, ik denk ook op provisie basis.

80 - 90 % van de Email-aanbiedingen worden gedaan door vrouwen.
Zonder vrouwen te willen discrimineren, kreeg ik de beste (meest realistische-?) aanbiedingen van mannelijke verkopers.... -?-

En blijkbaar hebben ze dat van het "te hard knijpen" ook door...

Ik heb inmiddels een paar aanbiedingen binnen die al weer fors lager liggen dan de rond de €10 die ik eerder noemde! :)

PA0HJA

Het punt is denk ik dat als je als bedrijf iets obsoletes nodig hebt de prijs niet zo van belang is.
In verhouding tot een redesign, test, herkwalificatie etc. is een paar honder euro voor wat chips altijd spotgoedkoop. Vergelijk het met de professionele markt voor tweedehands meetapparatuur.

Wij hebben goede ervaring met http://components.kreisler.nl. Hier bestellen we wel eens obsolete componenten, meestal voor reperatie, dus vaak enkele stuks. Goedkoop is het echter niet.

Op 13 december 2012 01:09:51 schreef PA0HJA:
Misschien ook een gebrek aan voldoende inzicht op het gebied van techniek en electronica en de harde werkelijkheid daarvan m.b.t. de genoemde "devaluatie".

Soms ontstaat er een tekort aan die "oude" chips. Iemand heeft niet doorgehad dat ze obsolete werden, en te laat een "lifetime" supply van die dingen gekocht.

Een redesign kan om diverse redenen duur zijn:
* personeel is opgestapt.
* een inhuur figuur of ander bedrijf heeft het ontworpen.
* het is gekeurd voor veel geld.
* Het werkt betrouwbaar, als we wat nieuws maken zullen daar vast initiieel bugs in zitten.
* etc.

Dan worden ze steeds zeldamer en gaan ze veel geld opbrengen.

Ik denk dat er een aantal bedrijven zijn die dit soort componenten opkopen als "overstock, raken we aan de straatstenen niet meer kwijt" tegen bijvoorbeel 10% van de waarde. Door het nu tegen 100-1000% van de waarde te verkopen lopen ze al prima binnen als ze de helft ooit verkocht krijgen.

In jou geval is er (nog) geen tekort aan deze chips. Er zijn tientallen handelaren die er nog hebben. Dus moeten ze pakken wat ze kunnen pakken, en dat is ook enkele tientallen verkopen voor minder dan een tientje per stuk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 december 2012 21:56:17 schreef Tidak Ada:
[...] Kan je je mail in je profiel zetten ? Ik heb een paar buisjes ligen, maar weet niet of ze bruikbaar zijn, o.a. een 155UG UV-detector van Philips. Of je die kunt gebruiken, hangt af van wat je wilt doen.
Je kunt mij ook mailen, zie mijn profiel.

@tidak: Ik heb nu reeds buisjes uit amerika ontvangen en ze werken prima. Nog bedankt voor de moeite!

Op 13 december 2012 01:09:51 schreef PA0HJA:
[...] 80 - 90 % van de Email-aanbiedingen worden gedaan door vrouwen.
Zonder vrouwen te willen discrimineren, kreeg ik de beste (meest realistische-?) aanbiedingen van mannelijke verkopers.... -?-
[....]PA0HJA

Ze hebben waarschinlijk vouwennamen, omdat ze ontdekt heebbn dat dat beter verkoopt ;)

@Nburgmeijer :
mocht je nog willen experimenteren met zo'n 155UG, dan hoor ik het wel. De post binnen NL is noiet zo duur en ik kan ook in BE posten.
Het buisje zelf is gratis.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Ja, kon best wel eens zo zijn, heb ik ook al gedacht!
Of misschien een thuiswerkbaantje?

Wat me ook interesseert is wat jullie denken van de productie datum (Date Code).

Ik kan me hier van alles bij voorstellen, maar hoe belangrijk is dit tegenwoordig (nog) bij IC's, er van uitgaande dat ze op een normale, fatsoenlijke manier zijn geproduceerd?

PA0HJA

Even uitbakken en goed reinigen voor het solderen.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Raaf12:

Bedankt voor je reacties. Echter kwam ik er vandaag achter, dat een verscholen varistor gesneuveld was. Na deze vervangen te hebben, kwam er weer licht in de print.

Hoi,

weet een van jullie waar ik dit kastje kan krijgen?
ik heb het originele apparaat (TG-310), en het lijkt mij wel mooi om een upgrade voor buizenelectro erboven te plaatsen, in dezelfde soort behuizing. eventueel zonder de aluminium schotten, die kan ik zelf wel zagen. mag ook gebruikt zijn, als er niet in het plastic is geboord. het ALU frontje doet er niet toe.
ik heb het kastje tot nu toe nog niet kunnen vinden en de mensen van tti willen me ook niet helpen.

[Bericht gewijzigd door The Engineer op zondag 16 december 2012 11:40:09 (11%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
pa3gws

Golden Member

Hallo allemaal
In de voeding van een oude Pioneer tuner versterker kom ik een diode tegen met de opdruk W140.
Hij meet in beide richtingen 20 Ohm dus ga ik ervan uit dat hij stuk is.
Google verteld mij dat het een tunnel diode is.
Wie weet waar hij te koop is of nog beter waardoor ik hem kan vervangen.
Bij de punt van de pijl zit hij.
Ik heb helaas geen beter schema.
http://www.uploadarchief.net/files/download/stukje%20schema.jpg

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 22 december 2012 20:13:37 (19%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Zo aan het schema te zien wel ja. Tunneldiodes kom je in een versterker niet tegen. Je komt ze ueberhaupt weinig tegen.

Let overigens op dat er volgens het schema geen W140 inzit (met Google kom ik dan uit op een Mercedes waar die versterker wel een paar keer inpast :+) maar een WZ-140. Subtiel verschil, maar de Z is al wel een hint richting zener.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

W140 is wel degelijk een tunneldiode.
WZ140, zoals in het schema aangeduid, is idd. een zenerdiode.

Leuke oefening voor de TS: probeer een onderdeel te vinden, waarvan de opdruk overeenkomt met de type-benaming in het schema.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
pa3gws

Golden Member

Die mercedes ben ik ook al tegen gekomen. :-p
Maar op de Diode staat echt alleen maar W140 en niet meer.
En dat is een tunnel diode dus ja wat stop je er dan in.
@pros
Hoe bedoel je?
Zie hier de rest kreeg ik niet op de foto :-)
http://www.uploadarchief.net/files/download/diode-w140.jpg

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 22 december 2012 21:09:02 (24%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Jappen, maar zij niet alleen, laten om de haverklap letters weg uit de opdruk van componenten.

zo heb ik hier, op een BC327-40:

code:


. BC
7 - 40
 A18 .

Lekker duidelijk. Wie zo'n ding wil vervangen, zonder over het schema te beschikken, gaat naar een BC-7 of een BC7-40 zoeken...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Vaak (maar er zijn uitzonderingen, dus altijd dubbel- en/of sanity-checken) is de documentatie in dit soort gevallen maatgevend.

Ook uit het schema blijkt dat een tunneldiode hier geen enkel doel zou dienen. De 14V meetwaarde aan de kathode is ook veel te mooi en moet dus kloppen met de zener die in het schema staat aangegeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Ah op die fiets.
Dat kom je inderdaad wel vaker tegen en dat zet je mooi op het verkeerde been.
En in dit geval is het vervelende dat de W140 ook een diode is.;-)
Ik ga maar voor een 14 Volt 1 watt zener.
Helaas niet op voorraad dus tot na de kerst maar even in de kast.
@maarten dat had ik dus even over het hoofd gezien. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten