betere dcf77 module kopen

Op 1 januari 2011 13:44:50 schreef Arco:
Ik heb zo'n 8 jaar geleden deze paneelmeter-module gekocht bij Conrad. (Helaas, ze hebben ze niet meer...)
Een van de beste die ik heb, werkt echt altijd en overal, op 1 LR44 celletje.
Heeft een aansluiting/header op de achterzijde met het signaal...

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb er zo ook een, kun je me misschien aan de gegevens helpen over de pin-out van de connector achterop? Ik kan de beschrijving niet meer vinden.... Bij voorbaat dank,
Louis

Turbokeu

Golden Member

Ter info: Conrad voert, naast het 641138 DCF77-ontvangertje nu ook een andere (betere?) ontvanger: Klik

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

[ge edit]
Erop lijkend, helaas niet hetzelde, dank driessens_nl:
DCF-module bij Conrad Bestnr.: 641871 - 89

[Bericht gewijzigd door RoelP op dinsdag 1 maart 2011 20:09:02 (39%)

@RoelP: helaas is dat niet dezelfde module. Lijkt er sterk op maar deze heeft geen uitgang op de achterkant en daarbij vreet dit ding batterijen.

Excuus voor de kick, maar ik heb een vraagje over de aangeraden klok/wekker.

Op 2 januari 2011 16:40:21 schreef Henk424:
De Portland DCF wekker staat nog steeds in de schappen van de Hema.
Prijs: 7,95
Ik heb wekkers van aardig wat andere merken opengeschroefd, o.a. Aldi en Lidl e.d. maar nergens anders ben ik een 'losse' en goed toegankelijke module tegen gekomen.

Alle wekkers/klokken van de lokale Hema hebben een Hema merk erop staan, geen Portland of wat dan ook. De enige DCF-klok/wekker die ik op de site van Hema kon vinden heeft geen losse DCF-module.

Heeft iemand een foto dan wel productlink van de goede klok?

Ik heb een paar DCF77 Modules bij Reichelt besteld en ben daar nu mee aan het testen.
Ze werken op plaatsen waar een Conrad module geen goed ontvangst had, dus dat ziet er goed uit !

http://www.reichelt.nl/index.html?ACTION=3;ARTICLE=57772;SEARCH=DCF77 MODUL

Wat wel vreemd is: Deze module heeft een PON Ingang, waamee je de module kan in-of uitschakelen (als ik het goed begrijp).

Deze zou bij normaal gebruik hoog gemaakt moeten worden, maar omdat er in de module een verbinding zit tussen deze Ingang en de Gnd, krijg je dan kortsluiting. Als ik deze ingang niet gebruik dan werkt de module gewoon !

Op 15 januari 2013 16:18:36 schreef bartgrefte:
Excuus voor de kick, maar ik heb een vraagje over de aangeraden klok/wekker.

[...]
Alle wekkers/klokken van de lokale Hema hebben een Hema merk erop staan, geen Portland of wat dan ook.

Die link van Henk424 dateert ook van 2 januari 2011. Is dus heel goed mogelijk dat die dingen ruim 2 jaar later niet meer in het assoritment van Hema zit. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Turbokeu

Golden Member

Op 25 april 2013 14:44:57 schreef MMSoft:
Deze zou bij normaal gebruik hoog gemaakt moeten worden, maar omdat er in de module een verbinding zit tussen deze Ingang en de Gnd, krijg je dan kortsluiting. Als ik deze ingang niet gebruik dan werkt de module gewoon !

I.t.t. wat ik in antwoord op je mail beweerde moet de PON ingang inderdaad laag (GND) gemaakt worden (niet hoog, +UB) om de DCF77 module in te schakelen (te snel door de DS gelezen).

Het verwondert mij niet dat er van fabriekswege een harde (soldeer?)verbinding tussen de PON ingang en massa bestaat maar dat zou dan wel in de DS mogen vermeld worden (anders inderdaad risico op kortsluiting van de voeding als de PON ingang gebruikt wordt).

De PON ingang heeft trouwens enkel praktisch nut bij batterijvoeding of knoopcelvoeding.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Die link van Henk424 dateert ook van 2 januari 2011. Is dus heel goed mogelijk dat die dingen ruim 2 jaar later niet meer in het assoritment van Hema zit.

Heb ik in 2012 naar gekeken. Model Portland kon ik niet meer vinden. Heb een ander klokje gekocht, maar DCF deel is niet eenvoudig te scheiden.
Uiteindelijk een Meinberg kaartje gevonden. Doet het zelfs in de PC (met externe antenne).

Het verwondert mij niet dat er van fabriekswege een harde (soldeer?)verbinding tussen de PON ingang en massa bestaat maar dat zou dan wel in de DS mogen vermeld worden

Er zit een dun spoortje (met een klein ringetje er tussen), dit lijkt mij makelijk door te krassen. Het duurt nog wel eens een tijdje voordat deze Reichelt module zijn eerste puls ontvangt (tot wel 40 sec), maar als deze eenmaal ontvangst heeft geeft deze een betrouwbaar signaal af.
Zelfs 20 Cm vanaf mijn PC heb ik goed ontvangs.
Kortom: Deze module is een paar euro duurder dan die van Conrad, maar is dan ook duidelijk beter...

Op 25 april 2013 15:35:42 schreef MNM(tm):
[...]
Die link van Henk424 dateert ook van 2 januari 2011. Is dus heel goed mogelijk dat die dingen ruim 2 jaar later niet meer in het assoritment van Hema zit. ;)

I know, maar had gehoopt dat iemand die nog wist te vinden ergens ;)

Uiteindelijk heb ik de Conrad module maar besteld. In eerste instantie kreeg ik die niet werkend, totdat ik erachter kwam dat elke voorbeeldsketch een pin gebruikte die door het Arduino ethernetshield in gebruik was.

Even op een andere pin aansluiten en het werkt prima :D

Ondertussen heb ik ook een manier gevonden om het via een timeserver op het internet te doen, voor het geval de Arduino op een plek komt waar de DCF ontvanger niks kan ontvangen. Helaas werkte dat eerst ook niet goed, kreeg GMT tijd en die loopt nu 2 uur achter. NL zit in tijdzone GMT+1 en het is zomertijd. Gelukkig iemand gevonden die een stukje code heeft geschreven om DST ondersteuning toe te voegen.