Reparatie Backlight Iiyama C300WT

Beste Mensen.

Ik krijg een IIyama 30" LCD TV waarvan de backlight niet meer werkt.
Het model nummer is PLC300WT-S0XP.
Als het toestel wordt aangezet dan zie je heel kort een blauw scherm met het kanaal nummer en dan wordt het zwart.
Geluid werkt prima en hij reageerd ook prima op de remote.
Is er iemande bekend met een dergelijk toestel en met name de reparatie van de backlight.
Hij is eigenlijk bestemd voor de kliko maar als ik hem aan de gang kan krijgen dan kan ik er iemand heel blij mee maken. :-)
Enkele foto's.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2891.jpg
Dit is het backlight board.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2893.jpg
Type nummer backlight board.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2894.jpg
Het Main board.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2895.jpg
Type nummer van het Mainboard.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2903.jpg
En tot slot de elco,s rond de voeding.
Wie o wie heeft de gouden tip.
Edit
Na wat gegoogle dit gevonden.
didnt fix it but I fooled it and It was easy. On the 20 pin oz960 which is a ccfl controller I noticed that pin 10 was rising and staying well above 2.75v thresehold,( more like 3.75v) this will allow the Backlight to start up for a second or two then turn off. The reason for this is pin 9 is low allowing the oz960 to not monitor overcurrent on start up. then as pin 9 rises in voltage pin 10 should be falling in voltage, but mine doesnt. So an easy fix is to put a LED from pin 10 to ground This holds pin 10 to around 2.4v, normal operating voltage.
En zowaar er is weer beeld. :-p

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 16 september 2011 21:47:41 (23%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Dat iemand de moeite neemt om zo'n omslachtige en op termijn schadelijke (dus niet meer laten spelen!) workaround te vinden terwijl het mankement vrijwel altijd supersimpel is.... Een van de secundaire wikkelingen van die 4009A-trafo'tjes is stuk. Zeer gebruikelijk bij inverters van Darfon (meestal op AUO-schermen) met 40xxx-trafo'tjes. Uit te meten door de weerstand van de secundaire wikkelingen te meten (2 per trafo, aan de buitenste poten). Geheid dat je 1 of 2 meetwaarden vindt die meer dan een paar procent afwijken of zelfs volkomen onderbroken zijn.

Wel apart om te zien dat iiyama, dat ooit als contractfabrikant voor Mitsubishi-televisies begon, al jarenlang weinig/niks/steeds minder zelf fabriceert. De echte fabrikant van dit ding kon ik zo snel nog niet vinden, maar Google voor de grap eens op NLC27C1.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker
Maarten het was niet mijn bedoeling de TV nu dicht te schroeven en te denken klaar is klara.
Maar ik was nieuwsgirig of de rest van het toestel nog werkte, en dat doet het dus nu vind ik het de moeite waard om door te spitten. :-)
De trafo's hebben pin nummers van 1 tot 8.
http://www.uploadarchief.net/files/download/trafo%20iiya.jpg
Ik gok dat de secundaire wikkelingen tussen de pinnen 3-4 en 5-6 zitten klopt dat?
En ik meet bij alle trafo's op 1 na waarden van 24,9 tot 27,3KOhm maar bij eentje meet ik tussen pin 5-6- 40KOhm.
Is dat de boosdoener en zo ja waar koop ik zo een trafo?
Op Ebay vind ik er zat maar is die ook ergens in Nederland verkrijgbaar?
Edit
Kan ik testen of dat de oorzaak is door hem eruit te halen en de TV weer te testen?
Of gaat dat roken. :-p

Als je een beetje de tijd hebt, wat is dan precies het probleem met eBay?

Het is wel zeer waarschijnlijk dat de enige afwijkende de fout is, natuurlijk.

Het enige probleem met Ebay is dat het ding vreselijk in de weg ligt. :-)
Dus hoop ik er iets dichterbij een te vinden.
Ik heb de trafo's nogmaals gemeten en het is inderdaad de enige met een afwijking.

maartenbakker

Golden Member

De secundaire wikkelingen zitten tussen 1-8 en 4-5, was even de nummering vergeten (zelfde als bij IC's dus). De te verwachten waarden liggen ergens tussen 900 ohm en 2k afhankelijk van het type trafo. Ik denk echter dat je met jouw metingen de defecte er ook al uit hebt kunnen pikken.

De trafo'tjes zijn volop te koop bij Aswo, per stuk of per set van 8. Je kan ze dus in eshops ook vinden maar dan zijn ze soms prijzig. Mag niet meer dan 10 a 15 euro per stuk kosten of 65 per 8. Ik kijk straks wel even of ik toevallig wat heb liggen, dan kan het helemaal snel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten
Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
En ik meet tussen de pinnen 1-8 en 4-5 inderdaad 900 Ohm alleen bij die ene daar meet ik tussen 4-5 34 KOhm.

Yes hij werkt weer als een speer.
En mede namens Maarten die supersnel een vervangende inverter trafo heeft geregeld.
Maarten bedankt en altijd tot een wederdienst bereid. :-)
http://www.uploadarchief.net/files/download/iiyama1.jpg

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 19 september 2011 20:44:20 (16%)

maartenbakker

Golden Member

De succesverhalen zijn natuurlijk altijd het mooiste :) Graag gedaan.

Toch nog een kleine kanttekening die in andere topics wel ter sprake kwam... Soms begeven 1 of meer van de resterende trafo'tjes het na enige tijd ook. Vandaar dat je ze ook in sets van 8 tegenkomt. Nou had ik maar 1 trafo'tje liggen dus het kon zo snel toch niet anders, maar misschien iets om in je achterhoofd te houden. Ik heb er zelf geen betrouwbare statistieken over; voor hetzelfde geld speelt het apparaat weer 4 jaar voor de volgende gaat.

Die kans zit er inderdaad wel in.
Maar dan weet ik waar te zoeken en kan ik ze bestellen voor ik dat ding ophaal.
Hij lag nu vreselijk in de weg en het was liefdewerk oud papier. :-p
En hopen dat hij het voorlopig blijft doen.

Hij heeft er weer de brui aan gegeven.:-p
Als ik nu de resterende trafo's allemaal vervang.
Is dan het backlight probleem voor wat betrefd de trafo's opgelost.
Of gaan die kl... dingen weer op korte termijn stuk.
Want in dat geval kan die TV beter de Kliko in.

Anoniem

Nee niet weggooien..

even meten of er weer een defect is..(ik kijk morgen even in de voorraad kast) soms zitten die dingen ook slecht gesoldeerd..

maartenbakker

Golden Member

Na 2 maanden gebruik is dus (misschien?) ook de volgende trafo doorgepiept... Tsja dat was een kans en toh het proberen waard geweest. Fabrieksnieuwe trafo'tjes gaan meestal toch wel een paar jaar mee, dus de rest ook ineens vervangen (1 is natuurlijk al nieuw) kan wat levensduur betreft wel lonen.

Mocht je alsnog besluiten het ding richting de kliko te doen dan wil ik hem wel overnemen voor wat je mij destijds voor het trafo'tje betaald hebt, dan waag ik er een poging aan of hij gaat in de hoek voor onderdelen.

Ok bedankt voor de antwoorden.
Ik ga hem deze week weer ophalen en als er weer 1 trafo fout meet vervang ik ze gelijk allemaal.

Anoniem

Helaas de 4009 heb ik niet meer..

Alleen 4002/4003/4004/4006/4010/4014/4018/..

@intake
Thanks voor de moeite.
Ik heb ze op ebay gevonden voor $ 7,50 dus ga ik ze daar wel bestellen.
Duurt wel even maar goed ik denk dat ik de TV bij de eigenaar uit elkaar haal.
En alleen de PCB met de trafo's meeneem dan kan hij op de berg onderdelen passen.>:-)

Laatste update.
Alle trafo's vervangen en het beestje speelt weer als een tierelier.
Ik hoop dat hij dat nu voorlopig blijft doen. :-)
Iedereen bedankt voor de tips.