4 pins fan sturing/controller

Ik hoop dat iemand me opweg kan helpen,ik wil een stuurprint/controller maken,om een 4 pins (PWM) fan aan te sturen.
Loop nu al een paar dagen te zoeken,maar veel nuttige info kan ik niet vinden.
De fan komt niet in een PC,dan was er geen probleem geweest,gezien m'n moederborden vol zitten met 4 pin headers.
De fan die eraan moet komen is een Delta elctronics AFC0912DE
Deze verbruikt maximaal 2.5A/12V
Deze fan draait zonder goede stuuring maar op halve kracht.

Wat ik tot nu toe aan enigzins nuttige informatie heb gevonden,is het volgende;

PWM Frequency: Target frequency 25 kHz, acceptable operational range 21 kHz to 28 kHz
Maximum voltage for logic low: VIL = 0.8 V
Absolute maximum current sourced: Imax = 5 mA (short circuit current)
Absolute maximum voltage level: VMax = 5.25 V (open circuit voltage)
This signal must be pulled up to a maximum of 5.25V within the fan.

Bron en specificaties voor 4 pins fan stuuring

Van een poolse website heb ik het volgende
http://pavouk.org/hw/fan/4wirelogic.png
Bron+info van de poolse site,in engels

Tot zover ik het begrijp loopt er over de PWM draad een 5 volt TTL/PWM stuursignaal van +/- 25Khz.
100% duty cycle is 100% toerental.
Dus via de PWM draad is te toerental te regelen.Dit stuursignaal zou volgens mij best met een 555 lukken.
Maar hoe en wat de functie van de Tach(io) draad is,ontgaat me een beetje.

Of ik zie het verkeerd,of zit te moeilijk te denken,en hoef ik in mijn geval geen rekenig te houden met de Tach draad.

Het liefste wil ik het zo simpel mogelijk,geen speciaal IC.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

He die Mark,
Zie dat je weer op CO bent! Lang geleden. Nu nog op msn ;).

Wat betrefd die tach draad, volgens mij kun je die gewoon negeren. Volgens mij is deze draad alleen bedoeld om een computer (moederbord) te vertellen hoeveel rondjes de fan maakt (zodat je hem kunt uitlezen in de bios/software/whatever).

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

(1 malig ff off topic/chatmode.....moderators bij deze sorry)

Hey Jhonny,ja ik ben weer online,MSN komt nog,eerst ff wat langslepende projectjes wegwerken,wat toch makkelijker gaat als er weer internet in huis is.Voor ik weer te veel tijd achter de PC zit te verprutsen,dacht dat je met vakantie was ;) (chatmode uit)

Dacht ik ook al van de tacho draad,toch even kijken of er nog andere slimme CO'ers er ook zo over denken,of nog tips voor me hebben.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Zonder tacho gebeurt er niet veel,en ik ben bang dat er maar een manier is en dat is met behulp van een speciaal IC,
http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/38-02/fan_speed.…
met digitale sturing,moet ik gaan programeren et etc etc,en daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten,en dat enkel maar om 1 ventilator aan te sturen.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Output is opened collector and main board must have pull-up resistor to 12V

The term open-collector typically refers to a transistor output where the collector (output) of the transistor is not connected to a positive voltage. Since a transistor used in outputs is a saturated switch, the collector needs to be connected to a positive voltage to complete the transistor circuit. This positive voltage need not be any specific value as long as it is above the transistor saturation level. Because of this, an open collector output can be connected to a range of voltages using a pullup resistor. This resistor is required for the output to function as it completes the transistor's circuit.

Many logic chips and circuits use open-collector outputs for reasons such as creating hardware logic and interfacing different voltage levels.

Bron: acroname.com

Wat ik zo kan bedenken is dat je de transistor niet ver genoeg open stuurt, waardoor uiteindelijk de fan niet gaat draaien. Als je hem niet aansluit stuur je de transistor uberhaupt niet open, dus zal de fan ook nooit gaan draaien.

Probeer eens een spanningsdeler te maken met een potmeter (ene kant op de +, andere kant op de -, loper op de TACH), zodat je op de TACH de spanning kan variëren.

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Het plaatje van de poolse meneer haal ik ook uit de datasheet van de ADM1027
Tot zover ik het begrijp mist er dus logica,wat praat tussen de Tacho en de PWM.
Na 4 dagen intensief zoeken niet veel wijzer geworden dan een datasheet van de ADM1027

Ga wel verder met een 2 draadsventilator.Stukken makkelijker en uiteindelijk net zo goed.

In ieder geval wel bedankt voor je reactie

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Die logica is voor zover ik kan zien gewoon een transistor, die in de fan zelf zit. De tacho is een open collector ingang. Ik neem aan dat je het principe van een transistor kent? Zo niet, foei!

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Ik heb de weerstanden R1 en R3,zoals in bovenstaand plaatje vervangen door 50K potmeters,en er gebeurt alsnog helemaal niets.
Dat de fan niet gaat draaien wekt inderdaad de indruk dat ik op het goed spoor ben.
Ik heb de TTL uitgang van m'n functiegenerator gebruikt,tussen de 20 en 30Khz.

Dat ik er bijna niets over kan vinden,andere mensen die zo'n type fan los aansturen,wekt bij mij toch de indruk dat er toch echt meer nodig is.Meer uitzoekmoeite is het me niet waard,het was leuk geweest als ik de delta fan had kunnen gebruiken op vol toerental.

[Bericht gewijzigd door Akino op donderdag 25 maart 2010 13:17:49 (66%)

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Heb je ook een datasheet van de vantilator zelf?

Ik ben op m'n werk ook bezig met een ventilator die 4 draden heeft.
Sample krijg ik eerdaags binnen... (dat is een sunon 12V op de pwm draad moet een pwm signaal van 5V komen met een bepaalde frequentie)

De andere draad komt een tacho signaal vanaf.
Wat DJohnny ook al schreef, volgens mij kan die draad gewoon los blijven liggen.
volgens de datasheet van mijn ventilator draait mijn ventilator op 100% als ik de PWM draad los laat liggen.
Dus alleen de voeding aansluiten zou voor de sunon al voldoende zijn.

Wellicht heb je hier wat aan.

Lammert

Nee,ik heb helaas geen datasheet van de fan,deze is speciaal gemaakt in opdracht en voor Dell.Zie de link in mijn startpost
Als de delta alleen voeding krijgt,draait deze 6000 R.P.M
Ik heb diverse fannen (coolermaster/intel boxed) geprobeerd met het zelfde resultaat,fan draait niet.
Voedingsspanning van een 4 pins fan rechtstreeks PWM is geen sucses,komt er een piepend geluid uit.
Misschien dat jij er wel uitkomt en me zo alsnog een handje kunt helpen.
Kun je fannen ook al als sample bestellen?Met een 2/3 draads 92x92x38 zou je me erg blij maken ;)

De tacho hangt met de weerstanden aan de plus en ground,zie datasheet ADM1027+plaatje van de poolse meneer

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Als er werkelijk 100% dutycycle in de specificatie staat, kan je de PWM-draad dus aan een vaste spanning leggen als je maximaal toerental wil. Kennelijk heeft Dell wel een pull-upweerstandje en de andere niet. 6000RPM klinkt als voluit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 25 maart 2010 20:27:05 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je het PDF document leest, dan lijkt het me duidelijk:
- 12V pullup op de tacho en verder niets mee doen.
- PWM niet verbinden (fan heeft interne pullup naar 5V, 100% PWM = constante spanning = volle snelheid). Als je de snelheid wil regelen zet je hier een PWM signaal op van 25kHz (eventueel via NPN transistor).

Ik heb hier zelf een aantal fans met 4-pin connector waar ik gewoon 12V op zet en die zonder problemen draaien. Misschien zijn je fans defect? Ofwel is het een custom ding dat geen enkele specificatie volgt.

Net geprobeerd,zonder enige pullup weerstand (dus zonder wat die poolse meneer beweert)
Tacho niet aangesloten,enkel 12V Gnd en functie generator op de PWM,en jawel de fan daait,enkel is het toerental bijna niet te regelen,bedoel ik klein toerental bereik,en wederom begint de elektronica in de fan af en toe te piepen.Dit waarschijnlijk omdat ik net iets te laag/hoog ga in de frequentie.
Lage frequentie is een hoog toerental.
Hoge frequentie is een laag toerental.

Fan kan niet supertraag en niet voluit,

Edit:

net ff pullup ertussen,maakt niet veel uit,fan gaat pas harder draaien,als ik onder de gespecificeerde frequentie ga (18Khz en vervolgens valt ie stil (15Khz) als ik nog verder daal,maar nog steeds draait ie niet helemaal voluit qua toerental.

Met of zonder pullup ertussen,maar geen zener,maakt niets uit.
Was dus de zener die het probleem was

Ik ga dus alsnog voor een simpele 2 draads oplossing,daarbij is het toerental beter te regelen

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Op 25 maart 2010 20:58:03 schreef Akino:
Ik ga dus alsnog voor een simpele 2 draads oplossing,daarbij is het toerental beter te regelen.

Ik weet uit ervaring dat de meeste ventilatoren niet (goed) met PWM regelbaar zijn via de normale 2-draads aansluiting.
Op het werk doen we dit ook en ik heb er maar 2 gevonden (dit zijn 24V uitvoeringen) die tussen de 12 en 24V regelbaar zijn, lager wil dus niet.

Nu heb ik daar al een enkele ventilator die toch de geest heeft gegeven na een tijdje.
Je helpt de ventilator op die manier om zeep.
Vandaar dat ik / wij nu op zoek zijn naar een 4-draads ventilator.
Aangezien de 24V uitvoering moeilijker verkrijgbaar is dan een 12V gaan we nu voor een 12V uitvoering, moet hoervoor zelfs de besturing gaan aanpassen als het werkt.

Edit:
ik wil morgen de datasheet van de sunon wel posten, deze is niet via die site van sunon te halen (via vertegenwoordiger in NL gekregen)
En nee samples kom je niet zomaar aan.

[Bericht gewijzigd door lampje25 op donderdag 25 maart 2010 21:15:25 (10%)

Delta 3 pins zijn prima regelbaar,kan ook volgens de specs,enkel heb ik daar geen 3 draads 92x92x38 meer van liggen.

http://www.delta.com.tw/product/cp/dcfans/download/pdf/general_info.pd…

pagina 7 en 8

Van 30Hz tot 30 Khz

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Zo hierbij de datasheet van een sunon ventilator

datasheet sunon

Zie pagina 10 voor de info over PWM.

Lammert

[Bericht gewijzigd door lampje25 op vrijdag 26 maart 2010 22:05:28 (11%)

bedankt voor het posten van de datasheet.

Pagina 10 vertelt weer het verhaal van 22-28Khz PWM 5V TTl etc,dat wat ik al had gevonden.
Pagina 11 verklaart voor mij een hoop meer,waarom er maar zo'n klein bereik qua toerental is.
Er zit geen verschil tussen 10 t.e.m 30% duty cycle qua toerental.
40% is 900 R.P.M en 50% is al gelijk 1500 R.P.M
Dit gegeven had ik nog nergens gevonden.Dus ga ik er gemakshalve maar van uit dat andere merken ook zo'n verhouding hebben.

Als ik zo nieuwsgierig mag zijn,in wat voor toepassing komt de door jou uitgezochte fan/wat voor bedrijf werk je?

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Op 26 maart 2010 22:31:48 schreef Akino:

Als ik zo nieuwsgierig mag zijn,in wat voor toepassing komt de door jou uitgezochte fan/wat voor bedrijf werk je?

Ik werk bij Animo, koffie en theezetapparatuur.
Dit soort ventilatoren kunnen in 1 van onze automaten zitten

Dat is nu echt het laatste waar ik aan zou denken.
Ik had nog nooit van het merk gehoord.
Net even rondgekeken op de website,ziet er allemaal netjes strak uit,en ik houd persoonlijk wel van de RVS look.Julie hebben ten minste ook RVS kannen,en niet zoals het merk beginnende met een B,glazen kannen,waarvan de vervangers duur worden verkocht.

[Bericht gewijzigd door Akino op zaterdag 27 maart 2010 12:28:15 (59%)

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Op 26 maart 2010 22:31:48 schreef Akino:
Dit gegeven had ik nog nergens gevonden.Dus ga ik er gemakshalve maar van uit dat andere merken ook zo'n verhouding hebben.

Dat wist ik wel al. Dat staat namelijk in de SPEC, die onze TS, Akino gepost had.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 maart 2010 09:33:04 schreef rew:
[...]
Dat wist ik wel al. Dat staat namelijk in de SPEC, die onze TS, Akino gepost had.

ik begrijp uw reactie niet zo goed,ik heb nog eens gekeken in m'n eigen startpost,

In het artikel "Bron en specificaties voor 4 pins fan stuuring" is enkel te lezen dat (zoals ik het opvat) in één voorbeeldgrafiek dat; 0 t.e.m 20% duty cycle is "Undetermined" Minimum specified RPM must be 30% or less (This example shows a minimum RPM of 20%).(figuur 3 pagina 14)
Less is minder,dus kon,naar mijn weten ook wel vanaf 10% zijn.
Meer kon ik er niet in en over vinden,totdat Lampje25 de moeite nam de datasheet hier met me te delen.
Er dus blind op vertrouwen,dat dus bij andere fabrikanten de eerst 30% ook geen verschil maakt,is misschien niet helemaal juist,maar wel een richtlijn,voor mij dan.
Ik had me nog nooit verdiept in deze materie,en ik heb lievere meerdere bronnen om informatie uit te halen,dan dat ik m'n informatie uit een bron haal.
Ik ben verder zo iemand die al doende leert,ik doe m'n best droge theorie te snappen,maar in combinatie met wat praktijk gaat het bevatten bij mij stukken beter.Ik was in het begin veel te moeilijk aan het denken om het aan de praat te krijgen.Nu het werkt,zie ik dat ook in.
Ik leer het beste van m'n fouten,en zal me er ook nooit voor schamen om toe te geven dat ik het verkeerd begreep.
Ik wil u verder niet aanvallen o.i.d. en waarschijnlijk begrijpen ik u reactie gewoonweg verkeerd.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas