15A Voeding nakijken

Hallo,

Ik heb een schema gemaakt van een voeding. Deze voeding moet voor de
+30/-30V naar twee eindversterkers van max +3,5A én -3,5A per stuk.
+15V/-15V naar de nog te ontwerpen voorversterker
+5V naar een uC + LCD. Omdat voorheen altijd een labvoeding voor handen heb gehad heb ik nooit een schakeling rechtstreeks op het net aangesloten. Daarom lijkt het mij verstandig om deze toch eerst te posten.

Mijn idee was dat de +30V/-30V beiden 7 á 7,5A moeten leveren
+15/-15V beiden 300mA
+5V 100mA

Ik heb een trafo genomen van 230V/22V 500VA. Want 15A na de gelijkrichting dus ongeveer 20A na de Trafo.

Gelijkrichter B40 25A moet het houden denk ik.

De weerstanden van 0,25Ohm 5W zijn voor het dempen van de laadstroompiek.

De LM317K en LM317T zullen respectievelijk op +30V, -30V gezet worden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/voedingsprintkl.png

Zal bij inschakeling de zekering niet eruit vliegen? Is het beter om een zekering van zo'n 3A voor de transformator te zetten?

Zijn de weerstanden van 0,25Ohm 5W afdoende (branden ze ook niet door)?

Zullen er wel de verwachtte spanningen en stroombegrenzingen komen bij 15V en 5V?

Hoe maak ik dit schema kortsluitvast?

Waar zal ik de stroom begrenzen tot 7,5A bij +30V én 7,5A bij -30V? Een vermogensweerstand van 4Ohm 10W voor de parallel geplaatste weerstanden van 0,25 Ohm?

En natuurlijk... deugt het schema verder?

I hang with my reet on the prikkeldreed
Hugo Welther

Moderator

Om met het laatste te beginnen. Nee.
Met een enkele 3055 - 2955 stook je geen 7,5A weg. Dat is meer dan 210W!! 150W is max voor een 3055 en dan nog met een oneindige koeling.

De voeding voor een eindversterker stabiliseer je niet.
Trafo, dikke brugcel en veel capaciteit. De 20.000µF die je tekent is prima.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 15 juni 2010 22:23:06 schreef Hugo Welther:
De voeding voor een eindversterker stabiliseer je niet.

Dat dacht ik ook al direct te antwoorden, maar we kennen de argumenten van TS niet. Misschien kunnen er op deze manier eindtorren gebruikt worden met lagere max. spanning? Zet in dat geval maar een SNELLE crowbar tussen voeding en eindversterker!
Als het dan toch echt moet om de eindtrappen te voeden vanuit een gestabiliseerde voeding, dan zou ik toch zeker
-) een aparte stabilisatie per eindtrap opzetten, zo kun je beter het vermogen kwijt want dat is inderdaad niet min
-) overwegen om aparte trafo's te gebruiken voor enerzijds de voortrappen plus microcontroller, anderszijds de eindtrappen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

25A voor je gelijkrichter is erg krap voor een 20A trafo. Een 35A brug heb je voor hetzelfde geld.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik had de stabilisator erop gezet voor de veiligheid en het geluid maar dit was blijkbaar een misvatting. Voor de 30V is dit dus niet nodig.

Voor de voorversterker en uC doe ik dit natuurlijk wél. Is het onveilig om op deze(zie eerdere schema) manier de trap naar 15V en 5V te maken?

Misschien is het handiger om beide eindversterkers appart te voeden? Dat scheelt de helft aan vermogen. Dus twee keer het schema. + natuurlijk nog de trap van 15 én 5V. (R13 moet 33 en R14 50 zijn, was ik vergeten te veranderen)

Verder vroeg ik me nog af om de stroom te begrenzen. Als ik twee printen maak hoeft er dus maximaal 2x 3,5A te lopen i.p.v. 2x7A.

http://www.uploadarchief.net/files/download/voedingsprint2.jpg

I hang with my reet on the prikkeldreed

ik dacht dat de 2n3055 maar max 115 watt was ? ik heb de truc met de lm317 wel toegepast vandaag met een lader bouwen voor de 12v ledvoeding , die zit met een pnp bd746 en werkt maar een paar volt weg op zijn max .

ik heb een weerstand van 3,3 ohm in de ingang van de lm317 gezet en de pnp tor eroverheen , emitter voor de weerstand en basis erachter en collector achter de lm317 , werkt prima zo .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hugo Welther

Moderator

@testman
Die 115W klopt. Was even uit mijn blote hoofd.
Het maakt echter niet uit. Het blijft teveel zoals de TS het wilde.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

jep , ze worden snel heet in de zomer en anders krijg je een koelblok van 3 kilo . toch heb ik de 2n3055 al vaak op het randje gehad met testen . dan liepen ze op naar 150 graden en ineens zie je de uitgangsspanning oplopen , als je hem dan uitzet en af laat koelen dan werkt zo'n tor weer gewoon daarna .
het is met fets eerder gedaan , vandaag al 2 stuk gegaan door de airco die afsloeg en de puls nekte ze ????

waar rook was, werkt nu iets niet meer

http://www.uploadarchief.net/files/download/voedingsprint.jpg

Ik heb nu een twee schema's gemaakt. Waarvan ik de bovenste twee keer zal maken.

1 voor het lage vermogen en zal met een 15VA 230/12V trafo gaan (welke mogelijk nog kleiner kan omdat een voorversterker van 600mA iets overkill is.)

1 voor +/-30V.

Wat wil ik nog? De +/-30V kortsluitvast maken. Ik weet dat er al meerdere topics over zijn maar ik kon nog geen bevredigend antwoord vinden.

Het is waarschijnlijk ook aan te raden om een inschakelvertraging te maken omdat de voorversterker en eindversterker nu gescheiden zijn, toch?

I hang with my reet on the prikkeldreed
Henry S.

Moderator

Op 16 juni 2010 00:12:01 schreef testman:
jep , ze worden snel heet in de zomer en anders krijg je een koelblok van 3 kilo . toch heb ik de 2n3055 al vaak op het randje gehad met testen . dan liepen ze op naar 150 graden en ineens zie je de uitgangsspanning oplopen , als je hem dan uitzet en af laat koelen dan werkt zo'n tor weer gewoon daarna .

Lijken ze gewoon te werken, maar ik heb gemerkt dat ze daarna toch wat anders zijn dan voorheen. Bijv dat ze nu heter worden tov parallel geplaatste nieuwe torren, ondanks emitterweerstanden.

Op 16 juni 2010 21:29:44 schreef Janos1:
Wat wil ik nog? De +/-30V kortsluitvast maken. Ik weet dat er al meerdere topics over zijn maar ik kon nog geen bevredigend antwoord vinden.

Overbodig, in elke voedingslijn een zekering. Verdere beveiligingen zijn wel raadzaam, maar dat is allemaal te combineren met de luidsprekerbeveiliging.

Die weerstanden kan je ook weglaten, eventueel een of twee NTC's aan de primaire kant van de trafo, maar de trafo kan wel zonder.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ok, zo kom ik er wel uit. Bedankt voor de reacties!

I hang with my reet on the prikkeldreed

klopt je schema wel?
Ik zie geen bolletjes die op een knooppunt duiden waar ze normaalgezien wel moeten zijn, bv de GND heeft er amper
(doe eens voor de lol een ERC (electrical Rule Check)
Wat je ook kan doen voor te kijken wat er allemaal verbonden is met een bepaald draadje is op Vieuw => show klikken; en dan de draad waarvan je wilt weten met wat ie zoal is verbonden.

Want volgens mij heb je met iets fout getekent gehad.
Tmoet met draw => net

e/: de ERC vind het ook niet leuk dat als je pinnetje van een component meteen en bocht van 90° maakt, eerst een stukje rechtdoor (een verloopje dus) en dan pas 90° draaien

Ik heb die bolletjes even toegevoegd om duidelijk te maken waar de lijnen een connectie hebben bij de trafo. Anders lijkt het net of ik de trafo direct kortsluit. Verder zit de rest natuurlijk ook vast bij de Gnd.

Alleen de GND van de beide schema's moet ook nog aan elkaar. Dit is ook niet gedaan omdat ik twee losse prints ga maken. Hetzelfde geldt voor de tweede +30/-30 welke samen met de eerste +30/-30 op de print komt.

I hang with my reet on the prikkeldreed

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/regelbare_voeding_schema_dia_versie.jpg
Welk van de 2 vind je het overzichtelijkst om te lezen? De jouwe of de mijne?
(tevens moet alles wel fatsoenlijk verbonden zijn als je het naar de board-editor wilt converteren)

Is dat een retorische vraag? ;)

Nu heb ik wel alle knooppunten aangegeven. Dit is inderdaad randvoorwaarde voordat je er 'n pcb lay-out van kunt maken. Ik zal bij de volgende posts wél alle knooppunten direct aangegeven, want het kan blijkbaar enige onduidelijkheid scheppen.

I hang with my reet on the prikkeldreed