Op zaterdag 19 oktober 2024 16:57:56 schreef MGP:
Door mijn leeftijd zal er hier geen warmtepomp meer binnenkomen, zelfs al gaat de gasprijs omhoog want ik kan die warmtepomp nooit terugverdienen en een batterij zie ik ook niet zitten.
dat denk je.
ik heb een GROOT huis, 237m².
groot bureau, badkamer, 2 toiletten, massagesalon met massagebad en infrarood sauna, grote keuken, grote woonkamer, cinemakamer, 2 speelkamers, 3 slaapkamers en een dressing.
wij doen ALLES electrisch. koken, verwarming met 3 warmtepompen (8kW beneden, 3,5kW in massagesalon en 3,5kW bovenverdieping). 2 warmwaterboilers, vaatwas, wasmachine en (warmtepomp)droogkast die dagelijks draaien. heb 24/24 3 servers draaien (raspberry) voor website , huis monitoring systemen en camerasysteem
ik betaal nu 100€/maand aan electriciteit. geen gas, geen stookolie.
huis van 1930, geen vloerisolatie, geen muur isolatie. muren zijn wel 3stenen dik (50cm). overal dubbelglas van 1970. de ramen in het massagesalon zijn nieuw HR++ glas omdat het daar tot 30° wordt verwarmd.
no way, en ik zeg no way dat je dat hier goedkoper krijgt met gas.
ik betaalde in 2020 305€/maand aan electriciteit door accumulatie verwarming (en een eindafrekening waar ik 400-500€ mocht opleggen). dat ging omhoog naar 540€/maand door de oekraine crisis en dure energie kosten. ik had toen al 4200€ betaald voor de 8kW warmtepomp.
in 2021 heb ik 7200Wp aan panelen gelegd, 8000€.
in 2022 had ik terugdraaiende teller, dus ALLES wat de zonnepanelen opbrachten is verbruikt geweest. sinds maart 23 heb ik digitale meter.
ipv 540€ betaal ik 100€. eindafrekening was 125€ betalen (11x 100€ + 125€ is dus mijn jaar verbruik).
ik bespaar 440€/maand.
46maand x 440€ is 20240€ bespaard op een investering van 12200€.
ik heb sinds dit jaar 2 warmtepompen bijgezet. kostprijs 3600€ en dat is een slecht geisoleerd huis van 1930 met een EPC waarde van 590 dacht ik 582.
hoog in klasse F, kan bijna niet slechter. wordt totaal afgeraden om een slecht geisoleerd huis te voorzien met WP, en toch hé.
die accu komt er. ze is gekoppeld aan een zonnepaneel omvormer die terug levert. de energiebeheerder kan dus NIKS zeggen want die omvormer is conform de wetgeving. kunnen mij niks maken dat er ook een accu aan kan of niet