Op bovenstaande link staan enkele foto's van een counter welke deze week in mijn bezit is gekomen...
Wie herkent het en weet waar documentatie te begaan?
Golden Member
Op bovenstaande link staan enkele foto's van een counter welke deze week in mijn bezit is gekomen...
Wie herkent het en weet waar documentatie te begaan?
Ik zou zeggen die van Radio Bulletin jan77 maar die is 8 digit en gemultiplext.
Wat zit er rechts onder de grote printplaat? de reeks ic's op een langwerpig print.
En welk ic staat er op dat printje links.
Ik heb die toen ook deels nagemaakt met 6 display's , en ipv te multiplexen heb ik ook gebruik gemaakt van 7447 drivers.
Overleden
Dat lijkt een TTL counter. (7447, 7490 etc.)
Plaats een duidelijke foto van de IC's.
Golden Member
Rechts is een deler die van 1 MHz deelt naar 1 Hertz.
De 10 en 1 Hertz uitgang worden gebruikt op de tellerprint.
Na enig klooien geeft het ding redelijk betrouwbaar aan (op 10 Hertz geschakeld) van ongeveer 80 KHz tot 10 MHz met 2 V tt.
Hoger kan ik even niet gecontroleerd meten.
Boven de 1 MHz geeft hij ook betrouwbaar aan op 1 V tt.
Printje links heb ik even niet naar gekeken, is de ingang welke het ingangssignaal naar de tellerprint doorzet.
Waarschijnlijk een voorversterker denk ik.
Er zitten twee diodes antiparallel over de ingang als bescherming...
Er is wel wat werk aan, de gelijkstroom is ongeveer 1.6 A.
Daar de spanning van de trafo waarschijnlijk iets te hoog leek naar idee vd oorspronkelijke bouwer heeft hij een trein van voorschakelweerstanden in serie met de primaire gezet zodat de trafo ongeveer 180 a 185 V ziet, afhankelijk van het stroomgebruik.
Het zaakje moet 5 volt hebben, en door de te dunne draadjes en andere constructiefouten blijft er ongeveer 4.75 V over aan de printen.
Daar gaan we wel eens iets aan doen...
Zal eens foto's maken vd IC's vanmiddag....
Honourable Member
Op je foto's zijn een aantal oude TTL ICs te zien. Kijk ook eens even in dit oude draadje: http://www.circuitsonline.net/forum/view/87328 wellicht dat je wat herkent (Elektuur).
Moderator
Uit die tijd stammen 100-den ontwerpen met TTL-IC's van tellers, klokken, etc. Allemaal recht toe recht aan, 7490, 7475 en een 7447 o.i.d. voor de displays. Bij de klok kon de 7475 (latch) vervallen.
Lijkt op een RB ontwerp van een klok welke later werd omgebouwd tot freq. teller. Ik meen inderdaad 1976 en/of 1977. Zal eens zoeken.
Bij de officiële ombouwprint waren hoekprintjes verkrijgbaar voor de displays.
Als het goed is, moet ik die nog ergens hebben.
Golden Member
Komt mij ook heel bekend voor, en bouwde het zelf ook zo met die groene en rode IC voeten (14-16pin TTL)
Ingang kan laag of hoogohmig zijn (TTL). Meestal zat er dan een FET in de voortrap (Hi); Elektuur brouwde zoiets dergelijks, (303 of 302 schakelingen boekje even navlooien). Maar een scherpe macro van de input print geeft uitsluitsel, zoveel schakelingen waren er niet in die tijd. De diehards bouwden er een pre-scaler bij om hoger te kunnen meten. TTL kwam niet hoger dan 27 MHz en dan moest je er een paar uitzoeken in de eerste TTL telpoort.
De 7474 kwam het hoogst!!
Btw. Radio Bulletin had een zelfbouwontwerp waar ook printjes voor verkrijgbaar waren. Dat zal rond 1971-73 zijn geweest.
OT/ mijn eerste frequentieteller stamt uit 1971 met Nixies (5 1/2 digit) De print was los te koop en gemaakt door Transfet in Den Haag /OT
edit
http://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/inhoudsopgave_1973.pdf
Digitmaster 3 Een meter waarvoor de printen te koop waren. (glasvezel-epoxy ZEER modern, these days)
Oeps, kwam ik mezelf nog tegen in een oude 70-er RB, herinner met het forse(not) honorarium <G>
Golden Member
Vanwege Gourmetten met het gezin is het van een macrofoto nog niet gekomen....
Komt nog dus...
Moderator
Op 6 december 2014 18:18:08 schreef RAAF12:
...Oeps, kwam ik mezelf nog tegen in een oude 70-er RB, herinner met het forse(not) honorarium <G>
Vertel verder, kan ik het nog eens lezen. RB vanaf 1942 aanwezig tot de ondergang.
Golden Member
Verder geen aanwijzing, want dan is mijn nick waardeloos geworden.
'Je geeft ze een vinger en ze willen de hele hand' <smile>
Na enig klooien geeft het ding redelijk betrouwbaar aan (op 10 Hertz geschakeld) van ongeveer 80 KHz tot 10 MHz met 2 V tt.
Hoger kan ik even niet gecontroleerd meten.
Boven de 1 MHz geeft hij ook betrouwbaar aan op 1 V tt.
Een goed meetversterkertje is een must voor een teller. Zoiets bv: http://www.qsl.net/zl1bpu/MICRO/COUNTER/K95A.gif
Golden Member
De kans bestaat inderdaad dat dat een beetje het wrakke punt is...
Nog geen foto's gemaakt overigens...
Golden Member
Jammer, want dan gaat CSI in de benen om het vermaledijde ontwerp te zoeken!
edit: zo te zien zit er een keramisch en een plastic IC op de input print.
Kan je even kijken wat voor nummers daarop staan?
Die keramische (met streep) zou bijv. een 74F*** kunnen zijn....
Overleden
Als er zo'n versterker komt, dan zet er minimaal een omschakelbare 1:1 en 1:10 verzwakker voor.
Golden Member
Yep dat had ik over het hoofd gezien, hoewel oude R&S en HP wel aan autoranging deden.
edit
Dat deden amateurs ook! coax relais ofzo?
Ik ben nu bij 1971 aanbeland, wellicht dat iemand ook zin heeft mee te zoeken?
http://www.electronicsandbooks.com/eab1/manual/Magazine/E/Elektuur/Maa…
Leuk, dat oude werk, veel aha erlebnis!
Overleden
Een redelijk, prijs en prestatie, klein signaalrelais haalt min of meer een honderd MHz. Een 50 ohm RF relais Panasonic ARS144H
haalt 3GHz...
Golden Member
Doet me meer denken aan Elektuur dan aan RB.
Begin jaren 70 lijkt mij ook een beetje vroeg (niet dat er toen zulke counters niet waren,maar dat was toen nog zeer duur voor de doorsnee hobbyist.
Edit\Heb me inmiddels ook vastgebeten in dit topic,zit hier Elektuurs door te spitten (pdf's)
Het zou ook nog een ontwerp uit Electron of CQ-PA kunnen zijn (Nog meer zoekwerk
Golden Member
5 digit 18 MHz http://www.slideshare.net/kitsumato/elektor-1975-11
Schiet niet op <G>
Laatste deeplink, i.v.m eventuele moppers van het mod team.
edit
Maar even wachten tot Jinny klaar is met gourmetten en de IC's in de input
gedetermineerd zijn.
Moderator
In NL het mei nummer van 1975.
Dit is niet de counter van de foto's van TS.
De uitlezing in dat artikel bevat per uitlezing de logica. Op de de foto's alles op één print.
De ingang/meetversterker staat in het september nummer van 1975.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 7 december 2014 19:53:50 (17%)
Golden Member
Foto's zijn voor het merendeel gemaakt door mijn 'PA0 loep'
Loep erboven en met de camera door de loep dus...
Oja, FB foto's
Eerste IC
Derde IC
Occilator 1 MHz
Deler
Rommeltje om de spanning naar beneden te brengen
Eerste ic's op de counterprint
Volgende op de tellerprint
Overleden
Zit er nu ijzervijlsel op die trimmer? en die zwarte pootjes op de IC belooft niet veel goeds, zeker niet als dit nar binnen is getrokken.
Pootjes en socket eerst weer blank zien te krijgen. en dan maar hopen dat er geen wiskers in het IC zitten.
Mooie foto?
Moderator
Geen Elektuur printen zo te zien, tenzij je een goede foto van de onderkant van de printen kan maken. RB en Elektuur hebben hun eigen signatuur qua print lay-out, vormfactor, pads e.d.
Het X-tal treintje doet wel erg RB aan, evenals de ingangstrap met het pre-scaler combo met opgeplakte koelrib. Die IC's heb ik nog wel ergens liggen.
e.e.a. lijkt ook sterk op het mainboard van de SPI freq. counter. SPI = Small Practice Innovations uit IJmuiden. Maar ik kan het mis hebben.
NB. De hoofdprint is dubbelzijdig? Dat hadden beide nog niet in die tijd. SPI wel dacht ik.
Golden Member
Nu ik het hele topic doorlees bedenk ik dat ik zelf een jaartje of 35 geleden ook zo'n counter gebouwd heb.
Om de kosten laag te houden had ik de uitlezing beperkt tot slechts 4 displays.
Volgens mij was het ontwerp gebaseerd op het elektor ontwerp van de link van RAAF12
Eens kijken of ik het ding nog kan vinden en zal er ook wat foto's van posten.
(zullen niet zo fraai zijn al die van Jinny )