Wij hebben ook het dynamisch gedrag van de 3 voedingen bekeken.
Door de te leveren stroom van een voeding met een stap te veranderen kunnen we zien hoe de regeling daarop reageert.
Ditmaal heb ik niet precies de grootte van alle spanningspieken zitten meten. Het gaat hier meer om het regelgedrag. De snelheid en nauwkeurigheid waarmee de regeling corrigeert. Wel heb ik de uitgangsimpedantie uitgerekend.
Ik zal eerst de Delta's laten zien, dan kunnen we daarna daar de Rek mee vergelijken.
Als eerste de Delta Elektronika E030-1:
Hier schakel ik de stroom met een frequentie van 1,2kHz tussen 200mA en 800mA.
Er is aanvankelijk een overshoot, maar de Delta regelt snel bij, zonder uitslingeringen.
Uit het verschil tussen de belaste en minder belaste spanning is de uitgangsimpedantie te berekenen.
Die is hier net wat lager dan de vorige keer dat ik deze meting met deze Delta deed. Dat komt omdat wij, prutsend aan de bananenbussen, toch wat verschil opmerkten. Dus hier zijn voor de stroomvoerende verbindingen vorkjes onder de apparaatklemmen gebruikt. Wat dus een paar mΩ minder weerstand oplevert.... (Verder zijn deze Ri metingen meer een indicatie, alleen al door schatten & trace dikte kun je er hier zo 20% naast zitten)
We hebben ook bij 120kHz schakelfrequentie gekeken:
Dat ziet er netjes uit. De regeltijd zien we nu uitvergroot, en het gedrag wordt nu ook meer door de uitgangselco bepaalt.
En dan de Delta Elektronika E030-3
We beginnen weer met het 1,2kHz schakeltijd plaatje:
Als je dit vergelijkt met het 1,2kHz plaatje van de E030-1, dan zijn er wel verschillen.
De regeling is wat strakker, en na een sprong net wat sneller weer terug. Het resultaat van het wat grotere gain-bandwith product.
Laten we eens kijken hoe dat er bij 120kHz schakelfrequentie er uit ziet:
Dat ziet er dan weer een stuk minder strak uit dan bij z'n kleinere broertje.....
Het resultaat van die kleinere compensatie C is dus óók dat de stabiliteit wat minder is geworden.
Dit is een mooi voorbeeld dat bij analoog ontwerp de meeste dingen een trade-off zijn. En dat je moet uitkijken om niet te optimaliseren op basis van 1 meting, omdat het dan waarschijnlijk is dat op een ander gebied (dat je niet gemeten hebt) je iets verslechterd. Het gaat om de optimale balans....
Het kan ook zijn dat de uitgangselco van deze voeding z'n beste tijd gehad heeft....
En dan nu de Rek RKS3005D, hoe doet een schakelende voeding dit?
Eerst maar weer bij 1,2kHz:
Dat ziet er anders uit.
Wat meteen opvalt zijn de ruiserige grassprietjes die op de uitgangsspanning gesuperponeerd zijn. Restanten van de 70kHz schakelfrequentie.
De overshoot op het moment van se stroomsprong lijkt minder. De Ri is hoger, dat wisten we al.
Maar wat is die merkwaardige schuine helling die daarna komt? Dat zou toch weer naar horizontaal geregeld moeten worden....
Laten we maar eens over een langere tijd kijken, schakelfrequentie 200Hz;
En inderdaad, de regeling was nog lang niet uitgeregeld! daar is wel zo'n 4...5mSec voor nodig..... Dat is wel een andere orde van grootte dan bij de Delta's.
De voeding maakt bij een ΔI van 600mA een spanningslinger van bijna 1V 100mV, op 12V voedingspannning. Ik had dit achteraf wel bij grotere stromen willen testen...
Als ik naar de frequentie van die uitslingering kijk dan kom ik op zo'n 2mSec, oftewel 500Hz. Precies de frequentie waarop de impedantiecurve, en het ruisspectrum een bult hadden....
Benieuwd hoe de Rek het doet met 120kHz schakelfrequentie:
Dat ziet er dan weer niet verkeerd uit. Het zijn nu de condensatoren van het uitgangsfilter die het gedrag bepalen. Wel is hier de Y schaal voor de spanning 2x zo grof (100mV/div, bij de Delta;s was dat 50mV/div)
Helaas vloog de meetmiddag om, en was er voor meer metingen geen tijd meer. Toch denk ik hiermee een aardig beeld te hebben hoe deze 3 voedingen zich gedragen en verhouden.
En ik heb meer respect gekregen voor dat kleine, lichte, maar toch stil en koel een flink vermogen er uitgooiende Rek voedinkje.
Ik kan me verschillende toepassingen voorstellen waar die Rek meer op z'n plek is dan mijn lineaire voedingen. (maar op m'n bench zou ik me zorgen maken over ongemerkte beïnvloeding van gevoelige metingen)
Als ik naar het gedrag van de thyristor voorregeling kijk, dan is mijn voorkeur toch om de trafowikkelingen om te schakelen. Dan heb je een flink deel van de voordelen, en niet de nadelen, zoals meer harmonischen op je output (en mechanische trafo ratel).
Een echte conclusie zit er niet in. Het is "Horses for courses".
"Elk voordeel heb ze nadeel" geldt ook hier
groet, Gertjan.