Hahaha!
Ja precies!
Maar drie dagen is lang...pffff.
Goed weekend!!!
Op 30 januari 2021 14:44:29 schreef Sens:
Bijgaand de metingen.Ik heb de variabele weerstand R5/R7 nog wat beter afgesteld, waardoor de metingen nog wat beter zijn geworden.
Met R1 = 220 ohm tussen de elco-C en de GND zie ik eigenlijk weinig verschil optreden.
Verder vergroten van deze weerstand heeft tot gevolg dat de sluiter bij 4 sec. niet meer sluit.
De stroom blijft dan lopen.
je sluit die laagohmige weerstand toch goed aan? (in serie en tussen de ground aansluiting van de condensator) Hoedanook kan die weerstand er niet voor zorgen dat de 4 sec stand niet meer zou werken.(dat kan wel door een te kritische afstelling van R5/R7)
nog wat vraagjes : hoe wordt de schakeling gevoed? heb je tussen je onderdelen ook een diode op reserve?
Golden Member
Op 30 januari 2021 16:23:56 schreef kris van damme:
[...]je sluit die laagohmige weerstand toch goed aan? (in serie en tussen de ground aansluiting van de condensator) Hoedanook kan die weerstand er niet voor zorgen dat de 4 sec stand niet meer zou werken.(dat kan wel door een te kritische afstelling van R5/R7)
nog wat vraagjes : hoe wordt de schakeling gevoed? heb je tussen je onderdelen ook een diode op reserve?
Ik denk dat de weerstand goed zit.
Het is R1 in onderstaand schema; 220 Ohm.
Het klopt dat de R5/R7 stand van invloed is op de 4 sec.
Dus als R1 groter wordt moet ik dat met R5/R7 corrigeren, zodat de sluiter bij 4 sec. weer sluit.
De schakeling wordt op het breedbordje gevoed door een 6V batterij in de camera.
Ook de GND is aangesloten op de camera. Half indrukken van de ontspanknop geeft spanning op het circuit; verder indrukken haalt het aardepunt tussen de eico en var. weerstand los.
Geen diodes op dit moment opgenomen in het circuit; ik heb er zat, dus ik kan wel wat plaatsen!
verhogen van die 220 Ohm weerstand heeft niet veel zin.
door de darlington zit je met een extra spanningsval van 0,7 volt, en daardoor gaan de snelste tijden wat trager worden.
een diode schuif dit niveau terug op. Dat kan op verscheidenen plaatsen, maar tussen basis T2 is waarschijnlijk het makkelijkst. (zie aangepast schema. Je mag ook twee diodes in serie plaatsen. prbeer even.
betreffende de camera batterij, is dat een héél kleintje? kan zijn dat de spanning bij de snelle sluitertijden dan wat inzakt. ook dat maakt de korte tijden langer.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 30 januari 2021 17:08:49 (18%)
Golden Member
Ik heb het geprobeerd met een 1N4007; dat werkte niet.
Met een 1N 5819 wel, maar er was geen verschil in de tijden; werden zelfs langer dacht ik.
Ik heb ook de darlington weer even weggehaald om te kijken of dat beter werd.
Niet echt. Dus maar weer terug plaatsen.
De batterij is op zich groot. dia ca. 1 cm en2 cm lang.
Een halve AA zeg maar. 6V
Op 30 januari 2021 18:26:13 schreef Sens:
Ik heb het geprobeerd met een 1N4007; dat werkte niet.De batterij is op zich groot. dia ca. 1 cm en2 cm lang.
Een halve AA zeg maar. 6V
ok, geen knoopcel. deze kan het verbruik wel aan
hoe bedoel je? ik bedoel, wat werkte het niet? Als de trimmer al kritisch stond, dan gaat die met diode overkritisch staan, en moet die wat de andere kant op. als de diode ompgepoold wordt (per ongeluk) dan wordt het sluitergordijn niet meer geactiveerd.
btw
de 1N 5819 is een schottky diode, die hebben een hele lage spanningsval en dus ga je met die diode geen verschil merken. bedoeling is 0,7 v extra spanningsval. Hierdoor moet CT 0,7 volt minder opladen alvorens het gordijn lost en wordt de tijd dus korter.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 30 januari 2021 19:32:17 (19%)
Golden Member
Op 30 januari 2021 19:28:44 schreef kris van damme:
[...]hoe bedoel je? ik bedoel, wat werkte het niet? Als de trimmer al kritisch stond, dan gaat die met diode overkritisch staan, en moet die wat de andere kant op. als de diode ompgepoold wordt (per ongeluk) dan wordt het sluitergordijn niet meer geactiveerd.
btw
de 1N 5819 is een schottky diode, die hebben een hele lage spanningsval en dus ga je met die diode geen verschil merken. bedoeling is 0,7 v extra spanningsval. Hierdoor moet CT 0,7 volt minder opladen alvorens het gordijn lost en wordt de tijd dus korter.
Klopt, ik was wat te snel met mijn conclusie dat de 1N4007 niet werkte.
Het werkt wel als je de trimmer opnieuw afstelt. Ook met 2 diodes in serie.
Ik meet alleen nog geen kortere tijden met de diodes. Ik ga verder met experimenteren met andere diodes.
Tegelijkertijd kwam ook de schakeling van MGP binnen volgens het eerder schema op basis van de LM393.
En EUREKA!!!!!!!!!
Het werkt verbluffend goed! Alle tijden zitten goed in de buurt. Circuit op de camera aangesloten en met lichtgevoelige diode de tijden direct achter de sluiter gemeten gemeten. Dus de werkelijke situatie!
Het is in ieder geval fantastisch nieuws dat er een "moderne" oplossing" is.
@MGP: enorm bedankt voor alle ondersteuning!
@Kris: veel dank, veel geleerd en ik ga door tot ook de jaren "70" oplossing werkt!!!
Daarna posten op de Bronica Users Group waar reikhalzend naar de oplossing uitgekeken wordt.
Nogmaals veel dank. Dat is wel een donatie aan CO waard!
Heel blij dat het werkt.
Aan de cijfers te zien zou je wel nog iets beter kunnen afregelen, maar als jij tevreden bent dan ik ook
Ik weet niet hoeveel plaats je hebt in dat toestel maar misschien zou je SMD onderdelen kunnen gebruiken maar daarvoor moet je iemand hebben die printjes kan tekenen.
Golden Member
Blij ben ik zeker!
Met afregelen bedoelt u de trimmer zeker; of zijn er ook andere plaatsen waar het zin heeft om een trimmer te plaatsen?
En ruimte is er in overvloed! Dat gaat zeker lukken!
Ja een beetje aan de trimmer draaien dat verlengt of verkort de tijd.
Hoe je moet draaien ben ik vergeten maar als je afregelt altijd op dezelfde sluiterstand afregelen zodat je weet wat je doet.
O, tijdelijk verslagen door een combinatie oud/ moderne oplossing .
vreemd dat de diode geen invloed heeft. dat zou moeten, dus het loopt elrgens anders vertraging op (letterlijk). even nadenken..
Golden Member
Haha, het is geen wedstrijd! Maar een razend interessant onderzoek naar een mooie oplossing voor een oldtimer...
Op 31 januari 2021 00:06:38 schreef kris van damme:
..... even nadenken..
Als je de schakeling maakt kom je er vlug achter dat je eigenlijk niks van belasting of extra stroom door R6 mag laten lopen dan deze van T1.
Anders wordt de laadkurve van de C verstoord.
Je hebt dan 2 mogelijkheden, ofwel een comparator gebruiken ofwel een hoogohmige Schmidt-trigger met transistoren, in beide gevallen zo weinig mogelijk belasting aan R6 leggen.
Golden Member
Ik heb vandaag de schakeling op basis van de LM 393 nog eens doorgemeten.
De 1/1000 sec is nog wat aan de langzame kant (ca 1/700) , maar de rest is behoorlijk goed!
Bij verder verstellen van de trimmer worden de andere tijden te kort.
Zou het hier zin hebben om onder de 2,2 uF weer die 220 ohm te plaatsten.
Ik ga de losse componenten bestellen en dan eens op het bordje uitproberen.
Maar dit is echt al heel goed voor een camera uit de 70-er jaren!
het is wat merkwaardig dat beide schakeling een afwijking vertonen op de kortste tijden. Er is waarschijnlijk een externe factor die aan onze aandacht ontsnapt. één factor kan het wat inzakken zijn van de voeding bij de belasting van 200 Ohm.
Ook kan het zijn dat de gordijnmagneet niet de volle spanning/ stroom behoeft. Je zou om dit te testen eens een weerstandje in serie kunnen zetten (bvb 47 à 100 Ohm) met de gordijnspoel en dan even meten of de snelste tijd sneller wordt.
ook kan het gordijn wat lui geworden zijn en met verkeerde snelheid volgen (te traag dus). dit kan je meten door links en rechts op de sluiter te meten. beide tijden moeten gelijk zijn, anders loopt het gordijn te traag. (overigens, das een typische ouderdomsziekte van gordijnsluiters)
verder, je bent zeker van je sensor? (bvb door test in een goede camera)
De cijfers zien er echt goed uit maar heb je al eens gemeten op een toestel dat nog in originele staat is?
Iets veranderen aan de schakeling zal grote invloed hebben op alle andere bereiken maar je kunt proberen en gebruik een trimmer van 500Ω
Kun je niets afregelen aan dat kontakt? het zou mij verwonderen dat dit niet kan gezien de grote spreiding in capaciteit van die elko's.
Golden Member
Dank voor jullie reactie heren!
@Kris:
De batterij is goed, want de spoel houdt de sluiter ook bij 4 sec. nog goed vast.
Ik zal morgen eens proberen met een R in serie met de spoel; kijken wat er gebeurt. De sensor is wel goed, want die gebruik ik voor andere camera's ook.
Ik heb 1 originele EC met originele circuit erin; daar zijde de sluitertijden heel precies, gemeten met dezelfde sensor.
Een "lui" gordijn kun je inderdaad met een veer bijspannen.
Maar ZONDER batterij volgt gordijn 2 DIRECT (zonder vertraging) op gordijn 1, zonder dat er licht doorkomt. De spoel wordt dan immers niet vastgehouden. Dat betekent dat de gordijn-spanning OK is.
@ MGP
Ga ik morgen proberen met een ander trimmertje van 500 OHM; geen grote stap van 10.000 naar 500??
Ik draai liever niet te veel aan de hardware, omdat zoals boven beschreven de gordijnen zelf goed, krachtig en op tijd sluiten. Deze Bronica's hebben de luidruchtigste sluiters ooit gebouwd; in dit geval zelf met een spiegel die deels naar beneden en deels naar boven wegklapt.
Op 1 februari 2021 23:31:41 schreef Sens:
@ MGP
Ga ik morgen proberen met een ander trimmertje van 500 OHM; geen grote stap van 10.000 naar 500??.
No no no niet doen, ik bedoelde de 200Ω weerstand die je onder de elco ging plaatsen.
Die 10k trimmer mag je niet vervangen.
Misschien ga ik morgen ook eens proberen...
Op 1 februari 2021 23:31:41 schreef Sens:
Ik draai liever niet te veel aan de hardware, omdat zoals boven beschreven de gordijnen zelf goed, krachtig en op tijd sluiten. Deze Bronica's hebben de luidruchtigste sluiters ooit gebouwd; in dit geval zelf met een spiegel die deels naar beneden en deels naar boven wegklapt.
als de gordijnen met zekerheid op snelheid lopen.. niet aankomen voor mijn info : Lopen de gordijnen op 1/30 of 1/60 sec van de ene naar de andere kant?
ter info : tijdens mijn studententijd had ik een lucratieve hobby en dat was fototoestellen herstellen. Heb dus erg veel sluiters onder handen gehad . Omdat gordijnen toch wel zorgenkindjes waren heb ik toen een snelheidsmeter gemaakt die op twee plaatsen meette (links en rechts) om zo snelheidsverschillen te zien. Ook die schakeling was met enkele transistoren (appjes waren er toen nog niet) . heeft toen heel goede diensten bewezen!
Ik herinner me dat een model bronica zwakke tandwielen had.. (maar die waren toen al "oud")
Golden Member
@ MGP
OK, helder! Oef... ik ga het proberen.
@Kris.
Leuk hè prutsen aan oude fototoestellen. Horloges is ook een hobby van mij. Ook leuk!
De gordijnsnelheid moet ik even nazoeken; heb ik wel ergens gelezen.
1 model Bronica had idd messing tandwielen; dat was slijt-gevoeliger.
Die van mij hardstaal en dat ziet er nog als nieuw uit.
Ik heb het getest en ik volgens de metingen mag de weerstand zeker niet hoger zijn dan 125Ω en dan nog afhankelijk van de 10k instelling.
Misschien een 100Ω weerstand proberen onder de 2.2µF en nog eens meten.
Golden Member
Dat ik zo gelukkig zou kunnen worden van een klein, nietig weerstandje van 100 Ohm.
Een kinderhand is snel gevuld, maar ja...
Het effect is verbluffend! Kijk maar eens!
Alle tijden dik binnen de toleranties! En ook nog reproduceerbaar.
Paar keer de zelfde tijd achter elkaar geeft bijna de zelfde meting!
Aan mijn Bronica broeders ga ik adviseren de sluiter af te regelen met de 10k trimmer en 100 ohm vast te kiezen.
Hebben ze daar geen mogelijkheid voor dan geef ik alvast de waarden van de 2 vaste weerstanden op.
Heren extreem veel dank voor jullie hulp!
Deze prachtige samenwerking gaf de perfecte schakeling. Combinatie vintage/modern; combinatie België/Nederland, wat wil je nog meer!
Inderdaad mooie cijfers maar hoe die Japanners dat vroeger voor elkaar kregen met enkel(?) transistoren zou ik wel eens willen weten.
En nu maar klik klik klikken