Voor een middengolf zender, werkend in klasse D heb ik een uitgangs filter/impedantie aanpassing ontworpen welke ik ook in de praktijk getest heb.
De resultaten waren goed, zo op het eerste gezicht komt er een schone en onvervormde sinus spanning uit en vermogens overdracht is goed.
Op de ingang van dit filter staat een blokspanning, terwijl op het schema een sinus is getekend voor de bron.
Voor alle condensators koos ik een reactantie van 50 ohm.
Spoel L2 heeft een reactantie van 100 ohm, later kies ik voor de fijn afregeling een aftakking op de spoel waarbij de stroom door de eindtrap niet al te groot is.
In feite dient deze spoel als een "loading spoel" waar bij "te veel aan windingen" de eindtrap ook te veel aan stroom trekt en het uitgangs vermogen ook te hoog is als wat er nominaal afgegeven moet worden.
Spoel L1 is de "tuning spoel"; hiervoor gebruikte ik een spoel met een reactantie van 100 ohm, door simpel het aantal windingen op de spoel te veranderen, komt de serie kring L1, C1 in resonantie.
Spoel L3 heeft ook een reactantie van 100 ohm, deze spoel is het minst kritisch in de afregeling en wordt als laatste afgeregeld.
Omdat ik niet in het bezit ben van bruikbare meetapparatuur kan ik ook niet verder beoordelen wat dit filter voor eigenschappen heeft.
Daarom post ik mijn ontwerp hier en hoop jullie mening te lezen.