Het onleefbaar zijn is doorgaans de schuld van de (vorige) eigenaar die het jarenlang leeg heeft laten staan. Een monumentaal pand op de Wallen in Amsterdam heeft decennia leeggestaan voordat het gekraakt werd.
Pas daarna werd eindelijk de eigenaar in gang getrapt om er wat aan te doen.
De krakers hebben eerst een centimeter aan duivenschijt er uitgeschept. Een minimum aan spulletjes werd er in gezet.
De eigenaar van de benedenverdieping (een restaurant) had op eigen initiatief zijn afzuigkap afvoerbuis gewoon door de vloeren geprikt en het dak uit laten steken.
Het is dat het pand originele delen uit de jaren 1600 had, anders was het al lang met de grond gelijk gemaakt.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat er gewoon gewerkt wordt alsof het een 'stenen kampeertent' is. Inderdaad, vaak geen elektriciteit maar zoals je op de foto ziet een paar zonnepaneeltjes voor LED verlichting en het laden van telefoons e.d.
Koken op gasflessen. 's Winters is het koud, tenzij er elektriciteit is omdat er maar een deel van het pand gekraakt is en de elektriciteit niet als geheel kan worden afgesloten. Kraken doe je niet voor de lol, maar omdat je anders dakloos bent, ofwel als pressiemiddel tegen leegstand (wat ook niet voor de lol is).
Water werkt soms wel nog omdat als je eenmaal huisvrede hebt, water een recht is. M.a.w. het toilet werkt dan ook nog gewoon.
Als je aan 'n sloot woont is water voor het doorspoelen ook geen probleem.
Vlakbij mij is een oud postkantoortje (reeds 10 jaar leeg) gekraakt en daar is een weggeefwinkeltje van gemaakt.
Het is vochtig (want geen gas/elektra) maar verder is het er niet rommeliger dan eenderwelke andere kringloopwinkel die niet bij een winkelketen hoort.
Pand is verder optisch nog in prima staat. Het is in ieder geval niet achteruit gegaan, buiten vochtschade hier en daar.
In ieder geval in het pand op de Wallen was er een nieuw toilet ingebouwd en aangesloten op de afvoer. Geen idee door wie, kan zijn dat de gemeente daarbij betrokken is (een huis vol schijt, daar profiteert niemand van, dus effe een toilet plaatsen is dan voordelig voor de eigenaar, de gemeente, en de bewoners).
In het postkantoor durf ik het niet te zeggen, maar grote kans dat daar gewoon water is, ik heb er geen grote watertanks zien staan.
Een luxe vrijstaande villa (Oostzijde/Rosmolenbuurt Zaandam) is door de eigenaar dusdanig lang verwaarloosd dat renovatie geen optie meer was. Daar heeft nog een jaar een paar mensen in gezeten, voordat de sloopplannen eindelijk rond waren en de boel gesloopt kon worden. Hier geldt wederom dat het pand al slooprijp was vóórdat de krakers er in kwamen.
Twee sfeerplaatjes van het pand op de wallen. Met ongeveer 60 jaar leegstand was al het pleisterwerk lang en breed verdwenen. Dak lek, eigenaar deed er niets aan, totdat het gekraakt werd en dat vond de gemeente niet zo leuk en nu is het een (dure...) gerenoveerde, niet lekkende huurwoning geworden
Kortom, maak je borst maar nat. In een aanzienlijk deel van de gevallen waarbij krakers er in zijn gaan wonen, gaat het om panden die al ten dode op zijn geschreven.
Ik verwacht, zeker gezien er dus al meerdere kwekerijen in hebben gezeten, dat jouw pand in die categorie valt en dat je de boel ofwel uitvoerig moet restaureren (geval geweest op de wallen, de waarde daarvan was hoog genoeg om dat te doen) ofwel met de grond gelijk moet maken (geval villa Oostzijde, de lap grond was waardevoller dan het pand)
Op 18 juni 2022 09:49:15 schreef Lambiek:
En die krakers wordt dat nog een probleem? Vaak heb je die er niet zomaar uit.
Verzet zal er altijd zijn, je maakt immers mensen dakloos. Maar in principe, als jij je sloop of renovatieplannen op papier hebt, komt de politie dat gewoon voor je oplossen.
Als je alleen maar vage plannen hebt, dan niet. Je moet binnen X maanden beginnen met je renovatie/sloop.
Best is wel om gewoon even zelf een briefje in te gooien bij die mensen met de data waarop je dat gaat doen. Krakers zijn mensen en daar kun je ook gewoon zaken mee bespreken.
Ik ken in mijn stad geen 'low profile' kraakpanden die met geweld ontruimd moesten worden. Om leegstaande speculatiepanden die van bekende pandjesbazen zijn in Amsterdam, wordt soms wat lastiger gedaan
Als je wil, kan je ze ook een officieel huurcontract aanbieden. Dat is gedaan met diverse panden in Amsterdam (Vrankrijk, Occii, drukkerij Tetterode, de Vondelbunker en waarschijnlijk nog meer die ik niet ken). Vrankrijk is uiteindelijk ondergebracht in een verhuurstichting na aankoop. Het Slangepand er tegenover probeerde men te kopen na 25 jaar kraak, maar de eigenaar ging helaas voor andere huurders.
Maar of je wil gaan verhuren? Dan heb je huurders, die krijg je er nog lastiger uit en hebben meer rechten
Al kan je tegenwoordig ook tijdelijke huurcontracten en bruikleenovereenkomsten aanbieden
Overigens, dit zijn mijn ervaringen met krakers die zich lid voelen van de landelijke kraakbeweging en enigszins politiek geëngageerd zijn.
Er zijn ook andere 'soorten'. Denk daarbij aan een paar individuele daklozen die zonder planning een pand binnentrekken, koper stelen voor de verkoop of voor het onderhouden van een verslaving enzovoorts. Zij zetten zich niet in om huisvrede te krijgen, maar gaan ergens zitten, en zien dan wel hoe lang het duurt. Of dat nu dagen of weken zijn. Dat 'type' zal de woning beslist slechter achter laten dan dat ie werd aangetrokken.
De politieke krakers laten 'm meestal beter (doch rommelig) achter omdat het toch een woning voor meerdere maanden is.
De tijd van jarenlang kraken is voorbij.
De dakloze asielzoekers die zich bij een groep aansluiten, zijn meestal ook netjes. Maar die vind je vooral in leegstaande kantoorpanden die staatseigendom zijn.
Je kan vrij veel info vinden op Facebook over de verschillende groepen.