[BE] 230-400V transformator aansluiten

De motor is wel degelijk een ster/driehoek motor. Ik heb er mij in verdiept en weet ondertussen hoe de ster/driehoek schakeling zou moeten werken,probleem is dat ik geen aansluitschema heb van deze oude schakeling. Denk dat ik is ga rondkijken en naar een iets modernere schakeling op zoek ga. Heb er op marktplaats een paar gezien. Iedereen toch al bedankt voor de info! Word vervolgd!

revado

Honourable Member

Bij die oude magneetschakelaars staat de spanning op de spoel meestal.
Dat kan je zien aan de zijkant onder de schoefjes, dat is open.

Als ik de hoofd contactor manueel indruk blijft deze aangetrokken.
Als ik dan op de stop knop druk schakelt de hoofdcontactor uit.

Fout in startkring, startknop mss?

Als ik dan de ster of driehoek contactor manueel indruk draait de compressor,laat ik deze los stopt hij.

Probleem met tijdrelais of vergrendeling ster/driehoek?

Ik heb er mij in verdiept en weet ondertussen hoe de ster/driehoek schakeling zou moeten werken,probleem is dat ik geen aansluitschema heb van deze oude schakeling.

Zelf het schema optekenen zodat je niet met de natte vinger moet foutzoeken.

Denk dat ik is ga rondkijken en naar een iets modernere schakeling op zoek ga.

Als dat ding 188h op de teller heeft mss een haalbaar nostalgisch project om mss enkel de bedrading te vernieuwen na het opstellen van een schema.

iets modernere schakeling op zoek ga. Heb er op marktplaats een paar gezien.

Anderzijds is een 2dehands sterdriehoek, FO, softstart, ... ook wel leuk.

Iedereen toch al bedankt voor de info!

Graag gedaan...

Waar is de nul allemaal mee verbonden? Als dat alleen de uren teller is, kan de sturing 380 Volt zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

Op woensdag 2 oktober 2024 12:56:20 schreef Hunebedbouwer:
Waar is de nul allemaal mee verbonden? Als dat alleen de uren teller is, kan de sturing 380 Volt zijn.

Vandaar mijn vraag eerst op de spoelen te kijken van de magneetschakelaars.
Of er een paar foto's van te maken.

Ik heb het geheel aan de praat gekregen. Er bleek een draad afgebroken van de sturing. Nu heb ik wel het probleem dat de compressor na een kleine 10 min draaien afslaat omdat de automaat afspringt. De automaat is 20 ampere. Ik heb de stroom gemeten voor de transformator met de stroomtang en het is op het randje. Ik meet 18,6A als de compressor op druk is en dus volbelast. Dat zou normaal toch nog net moeten gaan niet? Automaat te gevoelig?

Ik heb de stroom gemeten voor de transformator

Ik zou na de automaat meten.
Hangt er nog wat meer op de automaat?
Na 10min zou betekenen dat je rond 1,2xIn zit of 24A.
De motor op vollast trekt 12A, dat wordt primair minstens 12 x 1,73 = 20,7A

Ik meet na de automaat. Op de automaat staat alleen de compressor. Mijn ampere tang is van fluke dus zou normaal wel vrij correct moeten zijn.

Als je pech hebt dat de automaat een behoorlijke afwijking heeft helpt vervangen maar het blijft flirten met de grens.
Als je geluk hebt is de kabel 4mm2 en dan mag je de automaat vervangen door een C25.

Denk dat dit inderdaad de beste oplossing zal zijn. Ik ga de bedrading vervangen naar 4,en een zwaardere zekering installeren. Zal volgens mij anders problemen blijven geven.