Opdrukken op Philipslampen

Ha Marcel,
Bedankt voor de foto's dat maakt het verhaal weer completer

@maartenbakker:
Kan jij zeggen wat die L45 en L47 betekenen? Is dat een jaartal? Dan zou mijn uitspraak dat ze van voor WOII zijn niet kloppen. Bij mij staat er trouwens 'K39' op. Dat zou dan inderdaad toch vóór WO-II zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

het is iig serieus oud spul, ik heb dergelijke armaturen van hout met stoffen draad nog niet gezien. mn pa heeft het wel eens over die starters gehad, maar ook niet zelf gezien. installatie materiaal uit de jaren 30 vaak zat gezien, ook nog in gebruik op diverse plaatsen maar verlichting was indertijd vaak nog een gloeilamp met porcelein houder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Tidak Ada: ik had je foto's ontvangen maar nog niet aan toe gekomen verder. In elk geval bedankt!

Ik weet niet of dit datumcodes zijn, maar het zou zeker kunnen. De letter zou dan bijvoorbeeld de maand kunnen zijn zoals later ook bij Lighting. Afhankelijk van of men de I oversloeg zoals later bij Lighting, telt men dan door tot L of M.

Het zou me niet verbazen als men in 1947 nog vooroorlogse ontwerpen produceerde. De ontwikkeling had toch een paar jaar stilgelegen in de tussentijd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 17 oktober 2024 21:04:35 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Ik heb weer wat uit den ouden doos gevonden :)

Eerste is een buislampje met E27 fitting, ongeveer zo groot als een duim.

De 2e een insectenlampje, in het holletje moest een of ander chemisch goedje tegen de muggen...

Beide NOS in het originele golfkarton met papieren wikkeltje.

Aan Maarten uiteraard de vraag: bouwjaren ?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Op donderdag 7 november 2024 22:34:46 schreef Ledlover:
In het insectenlampje moest volgens mij lindaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Lindane

Ja, nu je dat zegt klinkt dat bekend.

Edit: in het "uit de oude doos topic, pagina 10, ko t het hele apparaat voorbij.
Inderdaad lindaan tabletjes.
Lekker spul trouwens... ;(

[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 7 november 2024 23:55:43 (23%)

Dankuwel bouwmarkt!

8 stuks TL-S. 7 warmwit 29, eentje Osram koudwit 20 (33)

Ze lijken geheel ongebruikt.

En de wikkels zijn nog in zeer aardige staat.

Wie weet hoe oud ze zijn? De wikkel doet denken aan de jaren '80.

Ik heb natuurlijk geen doel voor 8 snelstart TL's. Twee (edit: ik behoud me even het recht voor om 4 zelf te houden, e.e.a. hangt af van of ik er twee in serie met een Stabiluxlamp kan laten werken - of dat ik een manier kan vinden om er één met lamp kan laten werken, want dan heb ik maar één reserve nodig) philipsen houd ik zelf, de rest mag weg.
Ik heb ze dan ook alleen maar uit de bak gevist uit historische overwegingen. Wie wil? Als niemand wil, is het wat voor het spoorwegmuseum, aangezien dit type bij mijn weten ook in ouwe treintjes zat, of LED'ificeren zij alles?

Lampen gereserveerd voor:
Revado: 1 in kleur 29 (warm)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bonuslampjes:

Een 13w TL Mini waarvan ik het armatuur leuker vind dan hetgeen ik al heb, met een made in china buisje dat er versleten uitziet maar nog wel werkt.
Generic modern 13w slimline armatuurtje gaat de oudijzerbak in tenzij iemand 'm nog wil. Is niets bijzonders, doorlusbaar ding voor meubelverlichting (niet op de foto).

Het 4w koelwitte lampje, made in japan (zie ik opvallend vaak met de 4 en 8w buisjes)

En het 8w buisje, Polen

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 8 november 2024 19:14:39 (20%)

revado

Honourable Member

revado

Honourable Member

Die 4 watt buisjes zitten in (oeroude) nood-uit bordjes.

Lucky Luke

Golden Member

Misschien had je ze al bij V&A gezien:

https://www.circuitsonline.net/aanbod/33439/overige/nos-philips-ecoton… (Spaarlampen, helaas geen nummers op de foto in de advertentie)

https://www.circuitsonline.net/aanbod/33440/overige/nos-philips-25w-24… (verkeerslichtlampjes, foto met nummers hier ook bijgevoegd maar adverteerder heeft misschien een hogere resolutie).

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op vrijdag 8 november 2024 20:46:13 schreef revado:
Die 4 watt buisjes zitten in (oeroude) nood-uit bordjes.

de echte oeroude nv bakjes hebben nog 2,4V gloeilampjes. of 24V 5W buislampen met centrale natte NiCd accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op maandag 11 november 2024 23:28:24 schreef testman:
[...]

de echte oeroude nv bakjes hebben nog 2,4V gloeilampjes. of 24V 5W buislampen met centrale natte NiCd accu.

Klopt, die zijn nog "oerouder" die hadden wij in de flat ook lang geleden.
5 watt 24 volt buislampjes en dan UIT er op.
En zo'n grijze hamerslag kast van kagenaar met een kwikschakelaar als netwachter,

revado

Honourable Member

Op maandag 11 november 2024 23:10:45 schreef Lucky Luke:
Misschien had je ze al bij V&A gezien:

https://www.circuitsonline.net/aanbod/33439/overige/nos-philips-ecoton… (Spaarlampen, helaas geen nummers op de foto in de advertentie)

https://www.circuitsonline.net/aanbod/33440/overige/nos-philips-25w-24… (verkeerslichtlampjes, foto met nummers hier ook bijgevoegd maar adverteerder heeft misschien een hogere resolutie).

[bijlage]

Die advertentie had ik niet gezien ( van de verkeerslichtlampen) meteen een mail gestuurd :)
Dank je voor de tip!

Lucky Luke

Golden Member

:) Ik doelde eigenlijk op de nummertjes/opdrukken voor Maartenbakker, maar, als jij toevallig een verkeerslichtlamp zocht… ook mooi.

Kun/wil je de nummertjes / opdrukken fotograferen voor MB? :P

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
revado

Honourable Member

Op dinsdag 12 november 2024 11:35:55 schreef Lucky Luke:
:) Ik doelde eigenlijk op de nummertjes/opdrukken voor Maartenbakker, maar, als jij toevallig een verkeerslichtlamp zocht… ook mooi.

Kun/wil je de nummertjes / opdrukken fotograferen voor MB? :P

Zodra ik ze heb zal ik dat zeker doen :)

revado

Honourable Member

Ik heb ze gehaald, het blijkt maar een paar straten bij mij vandaan :)

Leuke lampjes en voor Maarten de foto.