Oproep aan de Belgen alhier!
In de eetkamer hebben we een dubbele wisselschakelaar waarvan één sinds een tijdje vonkt bij schakelen.
Het betreft een schakelaar van de oudere (jaren '90) PR85 serie van Niko.
Uitblazen/spuiten heeft niets geholpen dus in de lokale bouwmarkt (duur!) een Niko vervangschakelaar gaan halen.
Natuurlijk betreft dit de nu gangbare Niko Original/Pure/Intense serie waardoor ik het bijpassende afdekplaatje (Original crèmekleur) er verplicht bij moest nemen.
Bij de oude PR85 serie klik je m.b.v. een plat schroevendraaiertje de knop(pen) eruit waarna twee schroeven bereikbaar worden om het afdekplaatje te verwijderen.
Daarna een fluitje van een cent natuurlijk om de span/aansluitschroeven te bereiken.
Bij de nieuwe schakelaar vind ik geen mogelijkheid om de knoppen los te klikken/verwijderen dus zodoende geen toegang tot beide spanschroeven noch de verschillende aansluitschroeven.
Ik heb met gepaste kracht geprobeerd de knoppen los te wippen met de schroevendraaier (zoals bij de PR85 serie), zonder resultaat tot zelfs gevaar iets te breken.
Ik heb ondertussen begrepen dat de knoppen samen met de vierkante zwarte support eronder in één stuk dienen verwijderd te worden waarna alle benodigde schroeven bereikbaar zijn (internet was hierbij van 0% nut, alleen oudere series).
Het is met zekerheid een kliksysteem maar ik zie het maar niet...
Vooraleer een 26€ (!) schakelaar om zeep te helpen vraag ik hier dus tips om de vervanging tot een goed einde te berngen (met de PR85 serie had ik er al minstens 5 vervangen... ).