Demonteren Niko Original lichtschakelaar

Turbokeu

Golden Member

Oproep aan de Belgen alhier!

In de eetkamer hebben we een dubbele wisselschakelaar waarvan één sinds een tijdje vonkt bij schakelen.
Het betreft een schakelaar van de oudere (jaren '90) PR85 serie van Niko.
Uitblazen/spuiten heeft niets geholpen dus in de lokale bouwmarkt (duur!) een Niko vervangschakelaar gaan halen.
Natuurlijk betreft dit de nu gangbare Niko Original/Pure/Intense serie waardoor ik het bijpassende afdekplaatje (Original crèmekleur) er verplicht bij moest nemen.

Bij de oude PR85 serie klik je m.b.v. een plat schroevendraaiertje de knop(pen) eruit waarna twee schroeven bereikbaar worden om het afdekplaatje te verwijderen.
Daarna een fluitje van een cent natuurlijk om de span/aansluitschroeven te bereiken.
Bij de nieuwe schakelaar vind ik geen mogelijkheid om de knoppen los te klikken/verwijderen dus zodoende geen toegang tot beide spanschroeven noch de verschillende aansluitschroeven.
Ik heb met gepaste kracht geprobeerd de knoppen los te wippen met de schroevendraaier (zoals bij de PR85 serie), zonder resultaat tot zelfs gevaar iets te breken.

Ik heb ondertussen begrepen dat de knoppen samen met de vierkante zwarte support eronder in één stuk dienen verwijderd te worden waarna alle benodigde schroeven bereikbaar zijn (internet was hierbij van 0% nut, alleen oudere series).
Het is met zekerheid een kliksysteem maar ik zie het maar niet...

Vooraleer een 26€ (!) schakelaar om zeep te helpen vraag ik hier dus tips om de vervanging tot een goed einde te berngen (met de PR85 serie had ik er al minstens 5 vervangen... |:().

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Met een platte schroevendraaier tussen het zwarte gedeelte en metalen deel wrikken... deze dingen kunnen zoals je merkt zeer vast zitten.

revado

Honourable Member

De wippers zitten er compleet met dat zwarte onderplaatjs op geklikt.
Maar waarom zou dat er af moeten?
Er zitten insteekklemmen aan de onderzijde voor de draden en geen schroeven meer.

Is niet altijd met insteek, dat hangt er vanaf. Laatst nog één met schroeven gemonteerd

in BE wil men nog steeds de versie met schroeven hebben. knoppen omsteken met vele jaren ( decennia ) tussen productie is bij veel merken lang mogelijk geweest, maar nu is oa gira er ook al er vanaf gestapt en hebben de huidige st55 een ander binnenwerk. de oude knoppen zijn nog wel te bekomen ,maar de binnenwerken niet meer. bij niko is het zwarte plaatje eruit wippen met de knoppen erop de truc idd.

knoppen die vonken is een vaak voorkomend iets nu met ledverlichting. een wisselschakelaar die enkelpolig word gebruikt kun je vaak de draad op het andere contact steken en het ding werkt weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Toevallig heb ik nog een vergelijkbare schakelaar liggen van toen ik 15 jaar geleden de elektriciteit vernieuwd heb.

Je moet inderdaad met een schroevendraaier tussen het metaal en het zwarte plaatje wrikken om de knoppen los te maken en dat kan inderdaad lastig zijn.
Dubbele schakelaars heb ik niet, dus geen specifieke ervaring daarmee maar het kan goed zijn dat die nog vervelender zijn.

Hier een foto van mijn gedemonteerde schakelaar:

Het lijkt me dat alleen de knoppen vastklikken in het schakelaardeel en dat het zwarte deel niet vastklikt in het metalen frame.

Persoonlijk vind ik die schroefverbindingen niet meer van de tijd en ik snap niet waarom men in België daar zo blijft aan vast houden :S

ik snap niet waarom men in België daar zo blijft aan vast houden :S

https://www.niko.eu/nl-be/producten/schakelmateriaal-en-stopcontacten/…

Is gewoon een indruk (vooroordeel) die geen enkele waarde treft, die insteek bestaan en worden gebruikt. Enkel de juiste bestellen.

McAwesome

Golden Member

Ik weet dat je de twee versies kan bestellen o.a. bij de groothandel, maar de meeste bouwmarkten in België hebben alleen die met schroefaansluitingen in het assortiment.

Persoonlijk vind ik het ouder schakelmateriaal van Niko beter, met deze serie heb ik soms geknetter in de schakelaar als ik niet snel genoeg op de knop druk. Blijkbaar kan je zo de contacten traag doen bewegen terwijl dat met de oudere modellen minder makkelijk was en die een duidelijke "klik" hadden.

Dat er in de bouwmarkten ingezet wordt op de schroefversie zou inderdaad wel kunnen. De oudere versie was jaren na productie stop ook nog verkrijgbaar in diverse bouwmarkten. Misschien iets te maken met inkoop in grote getale... (ik zeg zo maar iets)...

Op donderdag 17 oktober 2024 23:53:06 schreef McAwesome:
met deze serie heb ik soms geknetter in de schakelaar als ik niet snel genoeg op de knop druk. Blijkbaar kan je zo de contacten traag doen bewegen

Ik heb precies hetzelfde hier.

Turbokeu

Golden Member

Op donderdag 17 oktober 2024 17:35:59 schreef revado:
De wippers zitten er compleet met dat zwarte onderplaatjs op geklikt.
Maar waarom zou dat er af moeten?
Er zitten insteekklemmen aan de onderzijde voor de draden en geen schroeven meer.

Dat zwarte onderplaatje + knop(pen) moet er af om:
- Toegang te hebben tot de twee spanschroeven die de schakelaar via twee klauwen in de muurdoos klemmen.
- Toegang te hebben tot de aansluitklemmen:

Wat betreft insteekklemmen in BE:
Met mijn 68 jaar moet ik, persoonlijk, nog steeds mijn eerste Niko schakelmateriaal tegenkomen met insteekklemmen, zelfs nog niet gezien/in handen gehad...

Wat betreft spanklauwen:
Naar mijn weten worden in BE meestal standaard plastieken inbouwdozen zonder schroefdraad gebruikt.
(Ronde oranje) Inbouwdozen met schroefdraad ken ik ook maar heb ik vooral gezien in holle wanden.
Niko materiaal is standaard voorzien voor beide bevestigingen (sleutelgatsleuven voor schroefbevestiging, (verwijderbare) spanklauwen voor klembevestiging).

Op donderdag 17 oktober 2024 18:31:52 schreef testman:
[...]
knoppen die vonken is een vaak voorkomend iets nu met ledverlichting. een wisselschakelaar die enkelpolig word gebruikt kun je vaak de draad op het andere contact steken en het ding werkt weer.

In mijn geval is het gruis/stof van gips door het 4 jaar geleden stuccen/schuren van betreffende muur.

In elk geval bedankt voor alle reacties, ik zal het er maar op wagen en hopen dat er niets afbreekt...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

In mijn geval is het gruis/stof van gips door het 4 jaar geleden stuccen/schuren van betreffende muur.

ooit ongeveer hetzelfde meegemaakt bij een verbouwing. Ik had alle schakelaars al gemonteerd zonder de afdekplaatjes in afwachting van de schilder die nog moest komen. Wat ik niet wist is dat er eerst een houten trap zou gezandstraald worden met alle gevolgen van dien voor de schakelaars in betreffende ruimte.

revado

Honourable Member

Op vrijdag 18 oktober 2024 10:20:52 schreef Turbokeu:
[...]Dat zwarte onderplaatje + knop(pen) moet er af om:
- Toegang te hebben tot de twee spanschroeven die de schakelaar via twee klauwen in de muurdoos klemmen.
- Toegang te hebben tot de aansluitklemmen:

Met mijn 68 jaar moet ik, persoonlijk, nog steeds mijn eerste Niko schakelmateriaal tegenkomen met insteekklemmen, zelfs nog niet gezien/in handen gehad...

Wel apart dat het zoveel scheelt tussen BE en NL.
Wij hebben eigenlijk alleen nog maar insteekcontacten.
Zelfs de C form zijn met insteek al is er nog wel schroef te koop natuurlijk.
Het heeft beide voor en nadelen.

Die spanklemmen zitten hier ook vaak aan schakelmateriaal maar de inbouwdozen in NL, meestal grijs of blauw, hebben eigenlijk altijd ook schoefjes.

Zo zie je maar, ieder land zijn regeltjes en voorkeuren.

Wat betreft spanklauwen:
Naar mijn weten worden in BE meestal standaard plastieken inbouwdozen zonder schroefdraad gebruikt.
(Ronde oranje) Inbouwdozen met schroefdraad ken ik ook maar heb ik vooral gezien in holle wanden.
Niko materiaal is standaard voorzien voor beide bevestigingen (sleutelgatsleuven voor schroefbevestiging, (verwijderbare) spanklauwen voor klembevestiging).

De niko's met insteekklemmen zijn nochtans wel algemeen verkrijgbaar. Wat ik wel heb gemerkt is dat bouwmarkten vaak de hele set (knop + schakelaar) in een doos verkopen terwijl groothandels alles los hebben. Misschien is die combinatie niet te koop met insteekklemmen dat weet ik niet.

Ik vind wel dat de klauwen van de oude niko's veel beter zijn. De nieuwe zijn een pak korter en trekken de schakelaar niet meer naar binnen. Bovendien blijven ze niet zo goed zitten. Als de draden (bij mij thuis veel 2,5 mm2 wegens gemengde kringen, in combinatie met best veel kruisschakelaars) dan wat tegen werken krijg je alles moeilijk op zijn plek.

buckfast_beekeeper

Golden Member

[...]
).

[...]

Zijn nochtans gewoon in de Gamma verkrijgbaar. Ook in de IP55 serie. De laatste jaren geen met schroeven geplaatst.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
McAwesome

Golden Member

Ik heb wel al IP55 stopcontacten van Legrand gezien in de bouwmarkt met insteekklemmen. Materiaal van Niko met insteekklemmen heb ik nog nooit in een bouwmarkt gezien maar ik zal er speciaal eens op letten.

Wat ik hier nog had liggen dateert van 2007 (productiedatum), aangekocht begin 2010 in kartonnen dozen van 10 stuks. Ik vermoed dat er toen nog geen materiaal met insteekklemmen bestond.

Turbokeu

Golden Member

Op vrijdag 18 oktober 2024 12:45:20 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Zijn nochtans gewoon in de Gamma verkrijgbaar. Ook in de IP55 serie.

Tja, Gamma (net als Hubo) is niet mijn favoriete winkel, eens binnengeweest en direct weer buitengewandeld...

Op vrijdag 18 oktober 2024 12:34:26 schreef Harrie729:
[...]
De niko's met insteekklemmen zijn nochtans wel algemeen verkrijgbaar. Wat ik wel heb gemerkt is dat bouwmarkten vaak de hele set (knop + schakelaar) in een doos verkopen terwijl groothandels alles los hebben. Misschien is die combinatie niet te koop met insteekklemmen dat weet ik niet.

Het klopt dat bouwmarkten hele sets verkopen t.o.v. groothandels.

Indertijd kocht ik al mijn elektrisch materiaal voor renovaties/verbouwingen bij DMlights in Heist-Op-Den-Berg (dikwijls voor 100-en tot 1000-en Euro), aan zeer goede prijzen en zelfs thuisgeleverd.
Ik heb daar nog soepele VOBs draad in alle mogelijke kleuren en meerdere secties (0.75, 1.5 en 2.5mm2) aan de lopende meter per lengtes van 5-10-20 meter gekocht voor mijn elektronicaprojecten (achteraf was per meter niet meer mogelijk).

DMlights is ondertussen veranderd van naam in Peeq en de laatste feedback in mijn omgeving is niet zo rooskleurig meer.
In mijn omgeving ken ik slechts één groothandel (Laruelle in Hannut) die nog aan particulieren verkoopt maar bij hem moet je niet afkomen voor één schakelaartje...

PS:
Toen onze pergola achter het huis opgebouwd werdt heb ik verplicht de twee lichtlantarens verwijderd (stonden in de weg van het gebinte).
Eén aansluiting hiervan dient nog voor de voeding van een PIR LEDspot in de doorgang tussen ons huis en dat van de buurvrouw, de andere is verwijderd.
De twee lichtlantarens werden bediend vanaf twee wisselschakelaars (in de eetkamer en washok) en hebben nu totaal geen nut meer.
Ik zou nu graag deze schakelaars vervangen door twee blindplaten (Niko PR85 serie, ref. 12769) zodat de PIR LEDspot niet ongewild uitgeschakeld wordt.
Natuurlijk onvindbaar of uitverkocht...
Anybody?

Ik weet niet zeker of ze die dingen in het program hebben, maar je zou eens kunnen proberen bij https://www.elektramat.nl/.
Die verkopen zelfs kabel per meter.
Pas wel op dat je allen van bekende merken koop. Ze hebben ook een 'goedkope(?) China lijn', die je zo mogelijk moet mijden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
McAwesome

Golden Member

Op vrijdag 18 oktober 2024 22:12:10 schreef Turbokeu:
Ik zou nu graag deze schakelaars vervangen door twee blindplaten (Niko PR85 serie, ref. 12769) zodat de PIR LEDspot niet ongewild uitgeschakeld wordt.
Natuurlijk onvindbaar of uitverkocht...
Anybody?

Hier eventueel: https://www.gunstigkoopje.be/product-category/elektriciteit/niko/niko-…
Ik heb wel geen idee of deze website betrouwbaar is of niet.

Turbokeu

Golden Member

Thanks Ilse!

Spijtig genoeg uitverkocht of niet compleet (enkel plaatje).
Zullen dus volledige sets uit het actuele Niko gamma worden.

Indertijd hield ik een stock (recuperatie) van ouder Niko materiaal (PR20, PR80, PR85) dat nu goed van pas zou gekomen zijn (weggekieperd bij een grote opkuis), alleen de PR80 Hydro WCD's met hun opbouwdozen (waaronder dubbele vertikale en dubbele horizontale) heb ik bijgehouden.
Deze dienen nu ter uitbreiding in de garage en op het terras.

Wat betreft de dubbele wisselschakelaar:
Een buurman op bezoek heeft het zwarte onderplaatje met knoppen losgekregen (weet zelf niet meer hoe), dus de vervanging is zonder verdere incidenten gelukt.

Bedankt allen!

Op zondag 20 oktober 2024 17:55:53 schreef Turbokeu:
Thanks Ilse!

Spijtig genoeg uitverkocht of niet compleet (enkel plaatje).
Zullen dus volledige sets uit het actuele Niko gamma worden.

Indertijd hield ik een stock (recuperatie) van ouder Niko materiaal (PR20, PR80, PR85) dat nu goed van pas zou gekomen zijn (weggekieperd bij een grote opkuis), alleen de PR80 Hydro WCD's met hun opbouwdozen (waaronder dubbele vertikale en dubbele horizontale) heb ik bijgehouden.
Deze dienen nu ter uitbreiding in de garage en op het terras.

Wat betreft de dubbele wisselschakelaar:
Een buurman op bezoek heeft het zwarte onderplaatje met knoppen losgekregen (weet zelf niet meer hoe), dus de vervanging is zonder verdere incidenten gelukt.

Bedankt allen!

pr80 hydro? klinkt als het oude hydro, dat is er ook al jaren niet meer. new hydro is ook een stuk beter eigenlijk. op t werk was busch ocean standaard, maar dat is echt zooi vergeleken met new hydro, en nog duurder ook. daarmee gestopt en overgegaan op new hydro. schakelaars vol puin is me bekend, behang afsteken zonder plaatjes op schakelaars is ook een leuke hiervoor. doorgaans even schakelaar op zn kop houden, rammelen, schakelen en het ding werkt weer.

Op donderdag 17 oktober 2024 19:16:11 schreef McAwesome:
Persoonlijk vind ik die schroefverbindingen niet meer van de tijd en ik snap niet waarom men in België daar zo blijft aan vast houden :S

Het ligt misschien aan mij, maar ik heb altijd moeite om erachter te komen hoe ik een draad weer los moet krijgen uit een insteekklem... (verschilt ook weer per merk?)
Met een schroef is het 100% duidelijk voor mij ;-)
En het omgekeerde: als ik eens een schakelaar moet vervangen in een doos die erg vol zit met dikke stugge draden, moet er wel eens flinke kracht worden gebruikt om alle draden weer goed terug te buigen. Tijdens dat proces wordt er dan ook wel eens getrokken aan de draden. Al wel meegemaakt dat er dan een draad loskomt uit een insteekklem, voordat de schakelaar helemaal op zijn plaats zit... Met een schroefverbinding daar nooit last mee gehad.
Maar misschien doe ik dit type installatiewerk niet vaak genoeg, dat is ook mogelijk.

McAwesome

Golden Member

Schroefklemmen kunnen dan op termijn weer loskomen en eigenlijk zou je die met een momentsleutel met de juiste kracht moeten aandraaien.

Nu heb ik op zich niks tegen schroefklemmen, maar je zou de keuze moeten hebben en in België heb ik nauwelijks wat anders gezien dan schroefklemmen.

Ook die spanklauwen in België zijn soms een ergernis. In een volle doos durft zo'n klauw al eens de isolatie van een draad te beschadigen als je niet oplet. En ze zijn niet allemaal even stevig. In een ander topic had iemand geschreven dat er in veel huizen in België ergens wel een stopcontact uit de muur hangt en dat klopt nog aardig ook.

Op maandag 21 oktober 2024 00:12:12 schreef McAwesome:

Ook die spanklauwen in België zijn soms een ergernis. In een volle doos durft zo'n klauw al eens de isolatie van een draad te beschadigen als je niet oplet. En ze zijn niet allemaal even stevig. In een ander topic had iemand geschreven dat er in veel huizen in België ergens wel een stopcontact uit de muur hangt en dat klopt nog aardig ook.

die schroefkrallen, dat is ellende idd. BE heeft van die vierkante inbouwdozen zonder schroeven dus heb je die krallen wel nodig. maar een lompe stekker erin steken en je hebt de boel zo los. die krallen is leuk voor een blindplaat oid maar voor een wcd niet echt.

Op zondag 20 oktober 2024 22:16:59 schreef Roland11:
Maar misschien doe ik dit type installatiewerk niet vaak genoeg, dat is ook mogelijk.

Toch niet, Insteekklemmen zijn ook geen wondermiddel. Bij schakelaars of dimmers zijn insteekklemmen ok, maar bij stopcontacten zie ik toch liever schroefklemmen, wat men hier ook beweert.

Oorzaak van losgekomen stopcontacten is quasi altijd slecht ingebouwde dozen. Ofwel zitten ze scheef of te diep ofwel heeft men geen rekening gehouden met de tegeldikte in de keuken of badkamer. Je kan die klauwen vervangen door langere in zo’n geval, maar dikwijls gebeurt dat niet of werkt dat zelfs niet eens omdat de tegel te ver over de doos heen zit.

Als die doos zo zit, komt zo’n stopcontact echt niet los. Maar vaak zie je iets dat er helemaal anders uitziet natuurlijk

[Bericht gewijzigd door New Beetle op maandag 21 oktober 2024 06:55:19 (11%)