[NL]Vraag over vereffenen en aarden

In de badkamer moet alles vereffend worden via het CAP. Hier heb ik een paar vragen over.
1. Mag je met 4mm² blanke draad doorlussen, bijvoorbeeld van leiding naar leiding, of moet alles afzonderlijk op het CAP?
2. Begrijp ik goed dat er 2 manieren zijn om de wasmachine te vereffenen: via WCD direct naar het CAP of via WCD naar de centraaldoos, welke weer met een aardedraad naar het CAP gaat.
3. Geldt dit ook voor alle eventueel andere aparte groepen in de badkamer? Moet de aarde van de lasdoos dan naar het CAP, of mag deze ook naar de centraaldoos als dat beter uit komt?
4. Moet voor punt 2 en 3 dan ook 4mm² blanke draad gebruikt worden, of moet er 2,5mm² groen-geel gebruikt worden?
5. Moeten keukenkranen en wc kranen ook geaard worden als ze met een koperen leiding aangesloten zijn? (Volgens mij praten we in deze situatie niet meer over vereffenen).
6. De inkomende leidingen in de meterkast van het gas en water worden op de HAR aangesloten, uit nieuwgierigheid, is dit om de leidingen te aarden of te vereffenen? Als het zou zijn om te vereffenen zou je toch ook een aardingsmat in de vloer moeten hebben, anders kan er nog steeds spanningsverschil zijn?

Bedankt alvast.

Jinny

Golden Member

In principe is het alles wat van metaal is en spanning kan voeren via een eigen leiding naar het CAP.
Ook de centraaldoos is via een aardedraad (geelgroen 2,5 qmm) met de CAP verbonden.
Het gaat om vereffenen.

3] Omdat de aangesloten spullenboel op de extra groep al met een 4qmm op de CAP zijn aangesloten gaan deze niet nog eens extra aangesloten worden.
5] Ja kranen moeten ook worden vereffend.
Om zaken als Boxtel te voorkomen.
6] Dat is aarding..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

3] Omdat de aangesloten spullenboel op de extra groep al met een 4qmm op de CAP zijn aangesloten gaan deze niet nog eens extra aangesloten worden.

Ja alle wcd's op de centraaldoos zijn vereffend via het CAP.
Maar als je nu bijvoorbeeld een aparte groep hebt voor bepaalde wcd's in de badkamer, moet deze wcd's dan ook met 4mm² blank aangesloten worden op het CAP? Of mag je met 2,5mm² groengeel naar de centraaldoos, welke ook weer aangesloten is op het CAP?

Jinny

Golden Member

Op woensdag 6 november 2024 12:47:47 schreef InHogereSferen:
[...]
Ja alle wcd's op de centraaldoos zijn vereffend via het CAP.
Maar als je nu bijvoorbeeld een aparte groep hebt voor bepaalde wcd's in de badkamer, moet deze wcd's dan ook met 4mm² blank aangesloten worden op het CAP? Of mag je met 2,5mm² groengeel naar de centraaldoos, welke ook weer aangesloten is op het CAP?

Waar ben ik onduidelijk?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

WCD's altijd met 2,5mm2 naar de groepenkast en daar op de rails aarden. Vanaf de groepenkast een enkele draad naar het CAP.

Aarde vanaf het CAP in de badkamer naar de WCD's heb ik thuis niet. Maar hier is het sowieso vreemd want op mijn CAP in de meterkast zit de badkamer van de bovenburen en die van mijn badkamer gaat naar de meterkast van mijn onderbuur.

Is dit trouwens NL of BE of ? Ik heb in NL nooit blanke draden vanaf een CAP naar WCD's in een badkamer gezien. Nou moet ik zeggen dat ik ook niet heel veel in badkamers met huisinstallaties bezig ben geweest.

[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 6 november 2024 13:19:06 (23%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Paulinha_B

Honourable Member

Ik denk dat het over Nederland gaat, want in Vlaanderen zijn zowel de term als het begrip CAP onbekend. Vochtige ruimtes worden er geaard zoals alle andere, wel moeten ze gevoed worden via een 30 mA differentieel.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1: Doorlussen mag van Aanvoer CV naar retour CV of Warm en Koud water, zolang ze maar vlak bij elkaar zitten.
Van de CV naar de waterleiding doorlussen mag niet.
Elk afzonderderlijk onderdeel moet afzonderlijk vereffend zijn, en controleerbaar (moet dus losgenomen kunnen worden in het CAP).
Voor de aardingsmat in de vloer bestaat een aparte meetmethode, kun je vinden achterin de NEN1010
2,3 en 4 is afhankelijk van de het bouwjaar van de installatie.
Het hoeft nooit blanke draad te zijn, mag altijd ook geïsoleerd zijn, maar dan wel groen-geel.
5 Ja en het is aanvullende potentiaalvereffening, dus vereffenen.
Daarbij is het belangrijker dat de onderdelen goed elektrisch met elkaar verbonden zijn dan een goede aarding met moeder aarde.
6 Vereffenen.

Je aardmat in de douche is een onderdeel van de aanvullende potentiaalvereffening.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Uit interesse:

Hoe aarden (vereffenen) jullie douchekranen in bijvoorbeeld betegelde doucheruimte (praktisch)? Bij ons worden kranen niet geaard en al zeker niet bij het gebruik van Alpex, vandaar de vraag.

Het hoeft nooit blanke draad te zijn, mag altijd ook geïsoleerd zijn, maar dan wel groen-geel.

Maar ik lees hier ergens op certificering-keuring.nl:
"Voor een functionele vereffeningsleiding wordt vaak een groen/gele draad gebruikt. Dit mag echter niet volgens de NEN 1010."
Volgens deze site mag het wel geisoleerd, maar juist GEEN groen-geel?

5 Ja en het is aanvullende potentiaalvereffening, dus vereffenen.
Daarbij is het belangrijker dat de onderdelen goed elektrisch met elkaar verbonden zijn dan een goede aarding met moeder aarde.

Voor zover ik kon vinden moest dit alleen in de badkamer. Omdat hier kleine spanningsverschillen al gevaarlijk kunnen zijn moet alles op hetzelfde potentiaal gebracht worden.
Maar volgens jou moet er dus in de keuken en toiler ook een CAP aanwezig zijn? Want het CAP van de badkamer mag je hier niet voor gebruiken?
En je zegt het gaat hier om vereffenen, niet aarden, maar als het om vereffenen gaat, dan zou er toch ook een aardmat in de keuken en toilet moeten zijn? Het vereffenen moet toch centraal gebeuren, per ruimte?

6 Vereffenen

En voor deze dezelfde vraag, als dit is om te vereffenen, dan zou er toch geen spanningverschil mogen zijn tussen de vloer bij de meterkast en de leiding? Dus dan zou ook hier een aardmat moeten zitten toch? Anders kan er toch nog steeds een kleine spanningsverschil tussen leiding en vloer zijn? Oftewel, het is toch gewoon om de leidingen te aarden zoals Jinny ook zei?

Uit interesse:

Hoe aarden (vereffenen) jullie douchekranen in bijvoorbeeld betegelde doucheruimte (praktisch)? Bij ons worden kranen niet geaard en al zeker niet bij het gebruik van Alpex, vandaar de vraag.

Voor zover ik kon vinden hoeft dat in Nederland niet als er kunststof leidingen gebruikt worden.
Worden er metalen leidingen gebruikt, dan aan de leiding. Tenminste, zo zit dat hier.

benleentje

Golden Member

Op woensdag 6 november 2024 16:29:19 schreef InHogereSferen:
Maar ik lees hier ergens op certificering-keuring.nl:
"Voor een functionele vereffeningsleiding wordt vaak een groen/gele draad gebruikt. Dit mag echter niet volgens de NEN 1010."
Volgens deze site mag het wel geisoleerd, maar juist GEEN groen-geel?

Aarding of vereffening is altijd groen geel.
Geïsoleerd zal denk ik wel mogen maar dan moet het vaak dikker zijn. Geïsoleerd voegt hier enkel maar dikte toe en dan past het moeilijker in een buis.

Waarom moet geïsoleerd vaak dikker. Dit komt omdat de geïsoleerde draad maar maximaal 70 of 90 graden mag worden en ongeïsoleerd mag zelfs 250 graden worden. Echter dat is hier niet van toepassing omdat het om verrefening gaat er er geen stroom loopt. Bovendien moet een draad die 250 graden kan worden aan de muur oid en niet in een buis.

Anders kan er toch nog steeds een kleine spanningsverschil tussen leiding en vloer zijn?

Vereffenen is dat je alle metalen delen op gelijk potentiaal zet maar erg mag wel een spanningsverschil met de bv de vloer zijn. Aarden is verbinden met de aarde en dan kan een eventuele lekstroom ook weg. Maar door een lekstroom krijg je juist spanningsverschillen dus daarom is het beter om de cap met een eigen draad aan de centrale aarde te verbinden.
Maar kleine spanning verschillen zijn er altijd wel en dat geeft ook niet zolang die spanning maar niet te hoog kan worden.

HVinduction

Special Member

Vroeger ging je vanaf de aardrail in de groepenkast of hoofdaarde met 6mm2 blank naar de badkamer, tegenwoordig ga je via de centraaldoos van de badkamer van de 2,5mm2 groengeel naar een aardrail waar de 6mm2 blank op zit, je hebt dus niet meer een aparte leiding met 6mm2 vanaf de meterkast nodig.

Dit wordt het centraal aardpunt genoemd, het is normaal gesproken een centraaldoos die vaak onder de wastafel zit. Hier zit eigenlijk altijd een aardmat in de douchevloer op aangesloten en een aardklem op de badkamer radiator.

De draad vanaf de aardpen heeft een dikte van 16 of 25 mm2. Vereffenen doe je om potentiaalverschillen op te heffen, vandaar de naam. Op de 25mm2 draad zit een blokje op of het is gesoldeerd met 6mm2 blanke draad wat naar de groepenkast gaat. Aarde mag alleen groengeel of blank zijn, je mag die draad ook absoluut nergens anders voor gebruiken!

De aarde is juist om ervoor te zorgen dat gevaarlijke spanning afgevoerd wordt zodat het niet via je lichaam kan lopen en je dus geen schok kan krijgen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het vereffenen is (in woonhuizen) normaal alleen van toepassing in de badkamer.
Keuken en toilet? Daar heb je mij niet over gehoord.
Die hoeven (onder normale omstandigheden) niet vereffend te zijn.

Denk aan de omstandigheden in de badkamer.
Je bent volledig naakt, ook niets aan je voeten.
De meeste materialen rondom je zijn redelijk geleidend.
Tegelvloer, radiator van de CV, en de kranen.
En dan ben je meestal ook nog nat.

Waarbij men normaal van 50 Volt uitgaat van een gevaarlijke situatie geld dit voor een badkamer NIET. Daar kan 24 Volt al dodelijk zijn!
Ik dacht dat er een max van 12 Volt is aangehouden.

Vereffenen doe je per ruimte.
Het gaat erom dat er tussen de verschillende installatiedelen etc geen spanningsverschil kan optreden.
Dus elke ruimte (als je meerdere badkamers hebt) op een eigen CAP.
Het vereffeningspunt (CAP) verbind je met de aarde. In nieuwbouwhuizen mag de aarding van je E installatie meestal max 166 Ohm zijn.

Hieraan kun je dus ook zien dat je vereffening de onderlinge laagohmige verbinding veel belangrijker is de de aarding van de E installatie.
Als je vereffend dan MOET je de vereffening aarden, maar de maximale waarde van je aarding staat verder nergens in de voorschriften.

Ik dacht (ben er al jaren uit, en heb eigenlijk nooit woningbouw gedaan)
dat je bij gebruik van meerlaags kunststof buizen voor je CV en of water je de leidingen toch moet vereffenen!
Alleen bij volledig kunststof leidingen kan dit achterwege blijven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Keuken en toilet? Daar heb je mij niet over gehoord.
Die hoeven (onder normale omstandigheden) niet vereffend te zijn.

Je zei "Ja" bij punt 5, vandaar.

Ik weet het verschil tussen aarden en vereffenen qua veiligheid, maar ik snap niet dat je bijvoorbeeld de stalen nutsleidingen "vereffend" waar ze binnenkomen. Je vereffend ze dan toch met de aarde... oftewel je "aardt" ze dan toch gewoon? Net zoals je bij de behuizingen van een elektrisch apparaat doet?
Of vereffen je ze tenopzichte van elkaar?
Stel ik trek toch een aardedraad naar mijn keukenkraan, omdat er bijvoorbeeld een stukje kunststof tussen is gezet ergens, heb ik mijn keukenkraan dan geaard of vereffend?
Als ik hem vereffend heb, met welk ander iets heb ik hem dan vereffend? :9

benleentje

Golden Member

oftewel je "aardt" ze dan toch gewoon?

Nee toch niet.
Stel ik aard een kraan in de badkamer via de groep van de koelkast en een aarde van 167 ohm
De andere kraan via een andere groep geaard en ook nog eens via een andere aardpen.

Nu zal er bij een defect in de koelkast er een lekstroom kunnen lopen. Stel nu ook eens dat je aarde 167 ohm is. De spanning op de aarde mag maximaal oplopen tot 50V. Stel dat gebeurt ook.
Dan staat er dus op 1 kraan 50V en de andere is ook nog gewoon ca 0V.

IK weet het een hoop gekke dingen maar het zou kunnen. Dat is dus het verschil tussen aarden en vereffenen. Als er vereffend was dan stond alles op 50V en ook de stalen mat in de vloer en ook de vloer zelf staat op 50V. En omdat alles dus op gelijke hoogte staat kan er geen stroom door je lichaam lopen.

Bij werken aan hoogspanningsleidingen via een helikopter doen ze ook eerst via een stang naar de hsp leiding eerst de boel vereffenen. De hsp staat wel uit maar de helikopter zelf genereert statische elektriciteit.

Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel, of misschien ben ik te onduidelijk.
Het is mij volgens mij wel duidelijk wat het verschil is tussen aarden en vereffenen:
Iets aarden is een pad bieden met een zo klein mogelijke weerstand naar de aarde zodat de spanningsval bij een lek minimaal is.
Vereffenen is zorgen dat als er een lek is, alles wat je aan kan raken, inclusief de grond (via aardingsmat) op hetzelfde potentiaal is. Dus ook al is het potentiaal ten opzichte van de aarde dan bijvoorbeeld 50V, ten opzichte van alles wat je aan kan raken zal dit richting de 0V zijn. Zodat het minder gevaarlijk wordt als je nat bent.

Maar mij vraag is:
De leidingen die je huis binnenkomen in de meterkast van de nutsbedrijven, worden direct achter de meter aangesloten op de HAR (Hoofdaardrail).
Heb ik de leidingen nu vereffend, of geaard?
Dit noem je toch gewoon aarden? Het doel is in deze situatie toch gewoon een pad naar de aarde bieden?
Pas in de badkamer vereffen je alles onderling toch aan elkaar via het CAP?

Jinny

Golden Member

Je vergeet dat de leiding in de meterkast welliswaar aan de aarde hangt, maar dat ie niet perse noodzakelijk in de badkamer nog steeds een aan nul ohm gelijkende verbinding heeft.
Daartussen kan van alles mis gaan, daarom in de badkamer vereffenen.

benleentje

Golden Member

direct achter de meter aangesloten op de HAR (Hoofdaardrail).

Dat is geaard.

Dat je ze beide op dezelfde HAR hebt aangesloten dan heb je ze ook nog vereffend.

Het is dus beide. Door het vereffenen breng je alles op hetzelfde potentiaal maar pas als je aan de HAR hangt is het geaard.

Op het terrein van shell is echt alles met een 35mm2 aarde draad verbonden. En met alles zijn dat ook alle stalen balken maar ook motor frames, tanken enz. Dit is in eerste instantie vereffening zodat er zo min mogelijk statische elektriciteit is. Daarnaast zitten er ook enkel 100den (of 1000+ ) aardpennen in de grond waarmee dan de 35mm2 is verbonden.

Een lasdoos is dan geaard door een 230V kabel en daarnaast zit het dan ook nog eens aan de vereffening. Dit omdat er bv 2 lasdozen naast elkaar kunnen zitten met elke hun eigen aarde naar elk een eigen aardpen maar die kabels daar kunnen wel 400 meter lang zijn. En dan word dus alles ook nog eens vereffend wat weer naar een eigen aardpen gaat.

Daartussen kan van alles mis gaan,

Het is dan beter dan alles in de badkamer vereffend is want dan kan een defect aarde een stuk minder kwaad. Maar alles apart aarden kan daarom wel meer kwaad als er dan 1 aarde niet meer goed is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 6 november 2024 19:22:11 (11%)

Nee dat vergeet ik niet:

Vereffenen is zorgen dat als er een lek is, alles wat je aan kan raken, inclusief de grond (via aardingsmat) op hetzelfde potentiaal is. Dus ook al is het potentiaal ten opzichte van de aarde dan bijvoorbeeld 50V, ten opzichte van alles wat je aan kan raken zal dit richting de 0V zijn. Zodat het minder gevaarlijk wordt als je nat bent.

Mijn laatste vraag was heel simpel:

Maar mij vraag is:
De leidingen die je huis binnenkomen in de meterkast van de nutsbedrijven, worden direct achter de meter aangesloten op de HAR (Hoofdaardrail).
Heb ik de leidingen nu vereffend, of geaard?

Het gaat mij erom hoe je dit noemt, bij de HAR in de meterkast waar de leidingen binnenkomen.
Zelf noem ik dit "aarden", maar ik heb hier nu 2 verschillende antwoorden gehad:

6 Vereffenen.

6] Dat is aarding..

Dus blijkbaar is niet iedereen het hier over eens. :)

benleentje

Golden Member

Volgens mij heb je mijn laatste bericht nog niet gelezen. Daar leg ik je laatste vraag in uit. Als dat nog niet duidelijk is hoor ik het wel.

Maar vereffen is zorgen dat alles gelijk is. Zodat het veilig is ook als de aarde niet goed werkt of als je aarde 167 ohm is.

HVinduction

Special Member

De weg naar de aarde en de overkoepelende term wordt in de volksmond aarde genoemd. Het enige verschil met aarde en vereffenen en aarde is dat bij vereffenen het spanningsverschil tussen metalen delen is, zoals badkamer radiator en kraan of de delen van een brug.

Bij aarden is dat door middel van een geschikte aardpen het spanningsverschil tussen metalen delen of apparaten en de aarde wordt opgeheven.

In beide gevallen zorgt het ervoor dat er geen spanningsverschil is want dat is gevaarlijk. Als de spanning hoog genoeg is kan echt alles stroom geleiden. De stroomsterkte zorgt voor de verwoestende kracht.

In de praktijk worden de termen door elkaar gebruikt, omdat het bijna hetzelfde is, met beide als doel om juist spanningsverschillen op te heffen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is ;)

Paulinha_B

Honourable Member

Dankje, ik dacht wel dat het zo zat maar nu is het helemaal bevestigd.

Ik kan niet laten het toch maar een raar idee te vinden... Want als men een enkel circuit heeft voor de badkamer, dan gaat dat normaliter logischerwijs toch van de zekeringenkast naar de eerste afnemer, en van daar doorgelust naar alle volgende? Zodat, als men dan ook aarde laat meekomen vanuit de kast, en ook mee doorlust, zowel vereffening als aarding verzekerd zijn?

Met mijn taalfascinatie - beschouw dat maar als een soort van handicap ;) - kan ik niet laten om te stellen "dus vereffening is een soortement van aarding zonder aarde?" :o

Volgens mij heb je mijn laatste bericht nog niet gelezen. Daar leg ik je laatste vraag in uit. Als dat nog niet duidelijk is hoor ik het wel.

Klopt, dat ging net langs elkaar heen.
Maar betreft de leidingen in de meterksast aan de HAR... dit is dus aarden én vereffenen?

In de praktijk worden de termen door elkaar gebruikt, omdat het bijna hetzelfde is, met beide als doel om juist spanningsverschillen op te heffen.

Nou precies dat, ik lees en hoor soms discussies over hoe je het noemt als je de leidingen in de meterkast aan de HAR verbind.
Mijn mening was dat je dit doet om te aarden, en dat alle geleidende delen in de badkamer je vereffend met elkaar met het CAP, welke weer dan ook weer geaard is tegenwoordig via de centraaldoos van de groep van de badkamer.

Maar, volgens mij zijn jullie het er dus allemaal over eens dat je de nuts leidingen in de meterkast dus aardt en ook vereffend?

Ik kan niet laten het toch maar een raar idee te vinden... Want als men een enkel circuit heeft voor de badkamer, dan gaat dat normaliter logischerwijs toch van de zekeringenkast naar de eerste afnemer, en van daar doorgelust naar alle volgende? Zodat, als men dan ook aarde laat meekomen vanuit de kast, en ook mee doorlust, zowel vereffening als aarding verzekerd zijn?

Hier heb ik toch ook nog een vraag over. Op de afbeelding van mijn eerste post... daar zie je dat de aarde van de wcd van de wasmachine ook op het CAP zit, logisch want anders is hij niet vereffend met de rest van de metalen delen in die ruimte. Maar blijbaar mag hij ook gewoon via de centraaldoos vereffend worden (stippellijntje).
1. Mag dit dan gewoon met 2,5mm², of moet dit ook met 4mm²?
2. Onder aan de tekeningen zie je "aansluitpunt afzondelijke groepen in de badkamer". De vereffening hiervan zit alleen op het CAP aangesloten, mag je bij deze aansluitpunt dan niet de vereffening op de centraaldoos van de badkamer aansluiten?? Aangezien hier geen stippellijntje staat.

[Bericht gewijzigd door InHogereSferen op woensdag 6 november 2024 21:12:40 (36%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

lastig alle namen, ik ken ze (helaas) ook niet allemaal

Op de HAR, (Hoofd Aard Rail) doorgaans onderin de meterkast sluit je aan:
a: je eigen aarde (hulpaarde of veiligheisaarde) OF
de aarde die je van je netbeheerder krijgt, bij een TN stelsel. Soms moet daar nog een aanvullende aarding (soms 3 meter, soms ringaarde) bij allemaal afhankelijk van de eisen van je energiebedrijf.
b: aarddraad naar je aardrail IN je verdeelinrichting. Dus voor de aarding van je Elektra installatie

EN je maak vanaf de HAR een (of meer) vereffeningsleidingen naar de Gasleiding, EN Waterleiding, en Betonbewapening of metalen bouwconstructie (spanten) (niet altijd).
Het kan mogelijk zijn dat je nog meer moet vereffenen, bv leidingen van een warmtenet. Allemaal helemaal afhankelijk van je situatie.

benleentje

Golden Member

Maar betreft de leidingen in de meterksast aan de HAR... dit is dus aarden én vereffenen?

Ja precies.

Op woensdag 6 november 2024 16:54:05 schreef Toeternietoe:
Hieraan kun je dus ook zien dat je vereffening de onderlinge laagohmige verbinding veel belangrijker is de de aarding van de E installatie.
Als je vereffend dan MOET je de vereffening aarden, maar de maximale waarde van je aarding staat verder nergens in de voorschriften.

Wat Toeternietoe hier zegt is dat het belangrijker is dat in de badkamer alles eerst met dikke aarding met elkaar verbind dus dat je vereffend. Maar de werkelijk aansluiting naar de Har is minder belangrijk en mag dunner.

Dus die 2 leiding heb je in hoofdzaak gewoon geaard. Maar daardoor zijn ook bijna gelijk in potentiaal en dus vereffend.

Oke dat is me nu duidelijk, bedankt.

Dan ben ik alleen nog benieuwd naar deze 2 vragen:

Hier heb ik toch ook nog een vraag over. Op de afbeelding van mijn eerste post... daar zie je dat de aarde van de wcd van de wasmachine ook op het CAP zit, logisch want anders is hij niet vereffend met de rest van de metalen delen in die ruimte. Maar blijbaar mag hij ook gewoon via de centraaldoos vereffend worden (stippellijntje).
1. Mag dit dan gewoon met 2,5mm², of moet dit ook met 4mm²?
2. Onder aan de tekeningen zie je "aansluitpunt afzondelijke groepen in de badkamer". De vereffening hiervan zit alleen op het CAP aangesloten, mag je bij deze aansluitpunt dan niet de vereffening op de centraaldoos van de badkamer aansluiten?? Aangezien hier geen stippellijntje staat.