Heb m'n spectrometer getest. De Little Garden, een quasi-hobbyproject van een chinese meneer: https://nl.aliexpress.com/item/1005007241834839.html en https://www.youtube.com/watch?v=LxQmaJYMOAk
Bovenstaand plaatje is van een TL kleur 29 (530). Warmwit, met lage CRI van ergens tussen de 50 en 60. Ziet er precies uit zoals in de datasheet.
En dit is het lampje van Maartenbakker. Het lampje is zwak, en in eerste instantie pikte de spectrometer de neonpaaltjes niet goed op. Maar na wat rommelen met de auto exposure, kreeg ik er heel wat beters uit.
De kwikdamp-lijnen zijn sterk dominant, mogelijk clippen de sterkste paaltjes hier al (die in het infrarood). Op auto-exposure is het fosfor continuum namelijk niet zichtbaar en je ziet alleen wat neon-lijntjes in het infraroodgebied.
Ik moet nog uitvinden wanneer je spurieuze paaltjes krijgt. Het spectrum begint "verderop" in theorie namelijk opnieuw.
Typisch is dat je ook een hint van 365nm ziet hier! Die straling is beter onderdrukt bij gewone TL's. Maar het is zo weinig dat je geen fluorescentie-effecten zult zien met dit lampje.
Mijn ongecoate kwikdamplamp staat nu op te warmen, dan kan ik zien of de spectrometer nog enigzins gevoelig is op 365nm - door de relatieve sterkte tussen de kwikdamplijnen te bekijken.
Edit: en dat geeft deze plaatjes. Achtereenvolgens met een UV filter van raamfolie, zonder filterfolie, en zonder verstrooipapiertje (de lamp is een puntbron, je hebt echter een egale verlichting van de spleet in het apparaat nodig). Dit is een Eye H50 hogedruk kwikdamplamp zónder fosforcoating met een ballon van normaal glas. UVB en UVC worden dus onderdrukt. 365nm is nog duidelijk herkenbaar, doch mogelijk zwakker dan dat ie eigenlijk zou moeten zijn.
Met UV filter is duidelijk te zien dat 365 geheel ontbreekt en 405 verzwakt wordt.
Zonder filter zijn die golflengtes duidelijk te zien.
En zonder het verstrooipapiertje wordt het spectrum rommelig, en het papier heeft ogenschijnlijk geen invloed op de demping van bepaalde golflengtes.
Ten slotte is hier volgens mij zichtbaar dat bij ca. 800nm de 'omgekeerde echo' van het gewenste spectrum ontstaat. Dus alles onder de 800nm mag je bij deze spectrometer sowieso negeren. EDIT dat begint bij 700nm al, dat zag ik bij de test hieronder.
Ofja, ten slotte... Ik moet nog ergens een 8w gezichtsbruiner UVB lampje hebben. Dan gaan we zien tot hoe ver in het uvb spectrum ie reikt.