Op woensdag 11 december 2024 10:29:42 schreef Boudie:
Uit mijn dagelijkse praktijk. Een laadcurve bij hoge vermogens is niet lineair. In elk geval niet constant.
Bij hogere vermogens (waar dat vermogen dan ook vandaan mag komen) is de laadcurve niet lineair.
Dat heeft twee oorzaken.
1) Als je een hoog vermogen in een lithium accu probeert te duwen is ie vrij snel aan de max spanning (4.2V/cel) en dan kan je niet meer "constant current" laden, maar moet je "constant voltage" laden en gaat de stroom vanzelf teruglopen.
2) Als je een hoog vermogen in een acccu stopt wordt er vanalles warm en heet door de hoge stromen die her en der door "net dik genoeg" kabels lopen. Ook de cellen worden warm. Zodra dat bepaalde grenzen bereikt, moet je de stroom gaan reduceren om her en der de "max temp" niet te overschrijden. Bij een simpele loodaccu is dat samengevat in een "max laadstroom C/4", bij een autoaccu kan je voldoende extra sensoren opnemen om pas te gaan dimmen als de boel ook echt te warm dreigt te worden.
Dit alles is irrelevant voor het onderhavige probleem. TS wil efficienter worden door met DC te laden en de AC tussenstap te omzeilen.
Als je met 150kW een auto-accu probeert te laden, dan zit je binnen 5 minuten aan de CV laad strategie. Op dat moment zit je extern op de cel met 4.2V te laden terwijl de energie van de lader op 3.7V wordt opgeslagen. Die 0.5V op 4.2V is gewoon 12% direct verlies.
Dat is veel meer dan de verliezen in zonneomvormers of ACDC omvormers.
Kortom, een realistische niche waar je het voordeel oplevert is wanneer het om lage vermogens gaat direct vanaf de zonnepanelen.
En dan is de laadcurve vrijwel vlak. Je gaat vrijwel direct van "CC" laden naar "laden is klaar" heel weinig CV laden waarbij de stroom langzaam afneemt.