Op zondag 29 december 2024 19:56:20 schreef klaasy:
[...]
heb even zitten googelen , en kom jaartallen tegen van 2005 tot 2008 voor de eerste tv met led backlight.
de eerste was van sony .
net als ik al gezegd had , ccfl had het transport niet overleeft en zouden inmiddels zover opgebrand zijn dat geen helder beeld meer mogelijk is of zelfs uitval van buisjes .
toen het ding naar kameroen ging had de lg tv nog steeds een prima helder beeld op zeg 60% , dus kan het niet anders dan led zijn.
Ik vind helaas geen keiharde gegevens over de LG 55" van 2005, maar gezien de stand van de industrie heb ik m'n twijfels.
Samsung had in 2005:
- grootste LCD: 57" (januari)
- grootste LCD: 82" (september)
- grootste plasma: 102" (kennelijk geen productie want LG claimde in 2006 nog dat zij met 71" de grootste hadden)
- eerste RGBLED-backlit LCD: 40-46"
- prototype OLED: 40"
LG had in 2005:
- grootste LCD: 55" (de jouwe)
- grootste plasma: 71" (januari)
Sony had in 2005:
- RGBLED-backlit LCD: 46"
Gezien de zeer specifieke vermelding van de LED in de andere modellen, verwacht ik niet dat de LG 55" LED backlight had. Dat zou 2 nieuwe technieken in 1 toestel zijn, en ik denk niet dat er dan alleen maar over de afmetingen geschreven zou worden.
Ik verwacht dat CCFL of EEFL buisjes het transport in een zeecontainer kunnen overleven, en 50.000 branduren zeker moeten kunnen halen. Vooral EEFL wat LG toen waarschijnlijk gebruikte.
Is wel erg leerzaam zo'n zoektocht en er is nog veel te lezen, maar dat gaat me nu even teveel tijd kosten.
Misschien nog een manier om een aanwijzing te vinden van wat erin zat. Als je het toestel aanzette en het beeld kwam op, stelde de kleurtint zich dan nog zichtbaar bij?