Samsung led tv, betere leds plaatsen?

Op maandag 23 december 2024 19:36:58 schreef smd:
Dan een Panasonic of LG nemen, OLED en helderheid reduceren, kan je er lang plezier van hebben!

Eventjes een beetje offtopic: Over Panasonic ben ik ook niet helemaal meer zeker.
De mid en low end toestellen hebben vandaag een Vestel binnenwerk. Mid end draait op Android, maar zijn vergeleken met Philips en Sony opvallend traag en instabiel.
High end heeft dan Fire tv, blijkbaar nog echte Panasonic elektronica, maar zou volgens diverse reviews ook een opmerkelijk trage UI hebben. Die laatste nog niet zelf getest.

In het verleden met Vestel al de nodige issues gehad. Om dan nog Panasonic aan te prijzen? Ik weet het niet hoor.

Bij sommige mensen thuis staat helderheid helemaal open, verschrikkelijk je hebt bijna een zonnebril nodig! Zo uit de doos en kijken maar, handleiding niet lezen en niets regelen. Vraag je dan de handleiding eens, is die niet te vinden... :(

En dan verbaast dat ie snel stuk gaat die TV, wat een slecht merk is dat...
Mijn Samsung led TV is nu al 20 jaar oud en speelt nog op de slaapkamer. Helderheid op 50 procent sedert aankoop.

Nog nooit iets moeten herstellen eraan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

mmm, 20 jaar oud gaat een tikje overdreven zijn denk ik. In 2004 waren we nog met plasma's en beeldbuizen aan het sjouwen 8)7
Een jaartje of 10 dan?

Op vrijdag 27 december 2024 19:38:06 schreef CrossFireX:
Bij sommige mensen thuis staat helderheid helemaal open, verschrikkelijk je hebt bijna een zonnebril nodig! Zo uit de doos en kijken maar, handleiding niet lezen en niets regelen. Vraag je dan de handleiding eens, is die niet te vinden... :(

En dan verbaast dat ie snel stuk gaat die TV, wat een slecht merk is dat...
Mijn Samsung led TV is nu al 20 jaar oud en speelt nog op de slaapkamer. Helderheid op 50 procent sedert aankoop.

Nog nooit iets moeten herstellen eraan.

Ik denk dat de mensen verwachten dat de helderheid van de leds ontwetende gebruiker proof is. En er netjes ruim voor, "ik wordt te warm of overstuurd" begrenst is. Mogelijk verwacht ik dan teveel van Samsung, en hierdoor heb ik nu een tv met paarse leds.
Diezelfde gebruiker heeft ook een electrische fiets waarbij hij de celspanningen niet hoeft te becontroleren en bij 4.2 volt de lader af te koppelen.
Ik weet het, het is heel naïef, de fabrikanten zijn tegenwoordig totaal niet meer te vertrouwen. Accu's worden maximaal uitgewrongen, automotoren geturboot, uit een melkpak hetzelfde halen als een 6 liter en dan heb ik het niet over bose 8)7 op de boekenplank. Of een distributie riem die in de in de olie oplost in een stelantis motor.
Het is gewoon knullig bouwen, door kosten te willen verlagen of door ruimte gebrek, dat motorcompartiment moet natuurlijk ook steeds kleiner.

Het is gewoon botte pech, de tv staat nu ergens anders waar het daglicht minder invloed heeft en de automatische helderheid staat uit!
Naar mijn mening blijft het een ontwerpfout.

Turbokeu

Golden Member

Op vrijdag 27 december 2024 20:44:28 schreef Beeldbuisje:
mmm, 20 jaar oud gaat een tikje overdreven zijn denk ik. In 2004 waren we nog met plasma's en beeldbuizen aan het sjouwen 8)7
Een jaartje of 10 dan?

Mijne Samsung (UE32B7020, nu op de slaapkamer) is van juli 2009, toch +15 jaar oud. Was de eerste Samsung met LED backlight (2.99cm dik).
Ik heb speciaal langer moeten wachten op de levering omdat ik niet de standaard 7000 met bruine omlijsting wou maar de 7020 met transparante omlijsting.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Dat is bij mijn weten de allereerste generatie LED, in elk geval zal het niet veel schelen.

@tuxie:

Blauwe LED's zijn een constructiefout van de toeleverancier denk ik. Daar is het stukgaan onvermijdelijk, al zal het op hoge stromen wat sneller gaan.

Andere LED-fouten zijn meer een ontwerpkeuze. Wegbezuinigd aluminium en hoge helderheden voor in het marketingmateriaal.

Overigens zijn die riemen in olie al eerder door Ford ingevoerd in de motor die ondanks de meeste distributiewijzigingen door de jaren heen altijd een brekebeen bleef. Maar inderdaad een goed voorbeeld van een prutsontwerp. Misschien vergelijkbaar met strips zonder aluminium.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik begin op fora nogal gekend te zijn als Loewe fan. Persoonlijk vind ik het mooie toestellen, die vlieger zal wel op gaan voor de meeste mensen. De laatste jaren vind ik ze technisch ook erg interessant.
Jaar en dag gebruiken ze al printen uit de HiSense fabrieken.
Het bedrijf waar ik werk verkoopt nu ook enkele jaren Loewe, we doen zelf ook de naservice en het valt me op hoe weinig problemen je met die toestellen hebt.
Nu dacht ik altijd dat HiSense ook goed spul levert. Ondanks je ziet dat het printmateriaal uit dezelfde fabriek komt is er toch een groot kwaliteitsverschil. Andere componenten, betere koeling enz.

In deze LED topic vond ik in de Loewe stal ook iets interessants...
Hun laatste nieuwe, de Stellar, kan met zijn LG MLA paneel 3000 nits peak geven. In bvb de OLED909 serie van Philips zit dat paneel ook, ook die staat bij ons in de winkel, en die brandt bijna je ogen uit je kassen. Diens lichtsterkte zou ik in mijn woonkamer direct terugdraaien natuurlijk. Hoe snel zou dat scherm op die manier degraderen...
Bij de voorstelling van die Loewe Stellar vermeldden ze dat het paneel softwarematig begrensd is op 2000 nits. Zeker nog fel genoeg en dat komt de levensduur ten goede.
Waren maar meer fabrikanten zo _/-\o_

Beeldbuisje, Ik heb wel een high end Panasonic en is zeker een topding! Draait al weer 3 jaar probleemloos. Loewe is ook niet meer wat het geweest is, en kan onmogelijk in de goedkopere lijn ook nog ouderwetse Loewe zijn. De laatste generatie Loewes die ik hersteld was waren top gebouwd, de LCDs, veel te zwaar ontwerp. Donder ze nu weg, te oud. Zo nu en dan een latere generatie van plm 2016 was de laatste generatie, scherm was Samsung ( SLCD) en helaas gans versleten, ook de schroothoop op

Op vrijdag 27 december 2024 20:44:28 schreef Beeldbuisje:
Een jaartje of 10 dan?

toch kan het , wij hadden de eerste 55 inch lcd van lg uit 2004 of 2005 , ding staat nu in kameroen en doet het nog steeds , nooit geen problemen mee gehad

maartenbakker

Golden Member

Dat zal een apparaat met CCFL of EEFL buisjes zijn geweest, niet met LED backlight zoals het toestel van CrossFireX. In 2004/2005 waren er geen LED backlight toestellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op vrijdag 27 december 2024 18:52:33 schreef smd:
Dat is zeker waar Re-atari! jou LED strips waren zeker heel warm geweest..

Ik heb na reparatie van de 43inch monitor de helderheid van de backlight in de instellingen naar 15% teruggeschroefd, er was vrijwel geen verschil te zien met de standaard fabrieksinstelling (die is als ik het me goed herinner 80%). De leds worden in die fabrieksinstelling dus zowat 'plankgas' aangestuurd, met navenant gevolg voor hun levensduur.

We gaan het zien wat de levensduur van de nieuwe ledstrips met die lagere helderheid gaat worden. Hopelijk weer minstens 7 jaar. Ik heb inmiddels al wat handigheid gekregen in het compleet (de-)monteren van het beeldpaneel, maar wil dat klusje voorlopig toch liever niet weer doen. Slechts 1 klein foutje, en het is einde oefening.

Btw, voor geinteresseerden in reparatie van LCD tv's kan ik de YT kanalen van Allen Fleckney en Michael Dranfield aanraden. Laatstgenoemde richt zich bij tijd en wijle ook op old school tv's met beeldbuizen.

Op zaterdag 28 december 2024 21:50:47 schreef maartenbakker:
Dat zal een apparaat met CCFL of EEFL buisjes zijn geweest, niet met LED backlight zoals het toestel van CrossFireX. In 2004/2005 waren er geen LED backlight toestellen.

onwaarschijnlijk die hadden nooit het transport naar kameroen overleeft, ga er maar vanuit dat die gewoon led backlight heeft , ccfl buisjes waren allang opgebrand na zeg 20 jaar .

[Bericht gewijzigd door klaasy op zaterdag 28 december 2024 23:48:32 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Nouja, ergens rammelt het in elk geval, maar ook bij mij. Ik dacht de introductie van LED ergens rond 2008/2009 te plaatsen, maar kennelijk was het eerste of een van de eerste modellen in onze regio de Samsung LE40M91 van 2006 (Sony deed iets met RGB-LED in 2004 maar niet betaalbaar en niet hier). Lijkt er wel op dat het pas rond 2008/2009 een beetje in opkomst kwam, wat verklaart dat ik ernaast zat.

Een LG 55" uit 2005 was het topmodel destijds, zou de 55LP1D kunnen zijn geweest, weinig andere mogelijkheden. De meeste toestellen groter dan 50" waren toen nog plasma.

EDIT: ook in 2005 in Amerika aangekondigd een Samsung 57" LCD tegelijk met de LG 55", en al te zien een Samsung 46" met RGB-LED. Waarschijnlijk op basis van de technologie waar Sony in 2004 mee begonnen was (ze hadden samen een panelenfabriek waar voornamelijk 40" en 46" vandaan kwam). De ontwikkeling ging in die jaren snel, maar ik betwijfel of die 55" in 2005 al LED's had. In 2004 bestond die maat kennelijk nog niet eens.

Op zondag 29 december 2024 01:41:06 schreef maartenbakker:
Nouja, ergens rammelt het in elk geval, maar ook bij mij. Ik dacht de introductie van LED ergens rond 2008/2009 te plaatsen, maar kennelijk was het eerste of een van de eerste modellen in onze regio de Samsung LE40M91 van 2006 (Sony deed iets met RGB-LED in 2004 maar niet betaalbaar en niet hier). Lijkt er wel op dat het pas rond 2008/2009 een beetje in opkomst kwam, wat verklaart dat ik ernaast zat.

Een LG 55" uit 2005 was het topmodel destijds, zou de 55LP1D kunnen zijn geweest, weinig andere mogelijkheden. De meeste toestellen groter dan 50" waren toen nog plasma.

EDIT: ook in 2005 in Amerika aangekondigd een Samsung 57" LCD tegelijk met de LG 55", en al te zien een Samsung 46" met RGB-LED. Waarschijnlijk op basis van de technologie waar Sony in 2004 mee begonnen was (ze hadden samen een panelenfabriek waar voornamelijk 40" en 46" vandaan kwam). De ontwikkeling ging in die jaren snel, maar ik betwijfel of die 55" in 2005 al LED's had. In 2004 bestond die maat kennelijk nog niet eens.

ik meen dat het in het jaar het was dat lg toen het record van grootste tv had , dat ding heeft een tijd gestaan bij de ik dacht de mediamarkt in alphen , ik weet nog goed dat ik tegen mijun vrouw zei dat ze mocht kiezen tussen die en de 55 inch :P .
ik heb vrouwtje even gevraagd wanneer dat was. die dacht aan 2006 of 2007.
dus zo heel ver zat je er niet naast .
dan nog een mooie leeftijd voor die tv en hij doet het nog steeds , dus wie weet hou oud hij word .
alleen de ab is een keer vervangen , hond dacht dat het en bot was :)

Ik spreek bij Panasonic over de laatste twee jaar. Min of meer vanaf het moment dat ze met Google TV begonnen zijn. Dat zijn die Vestels.
Is het trouwens ook die periode niet dat hun toestellen in elkaar geschroefd worden bij TCL?

Op vlak van LED's zijn ook zij niet zonder zonde. Rond 2014 De TX-42AS en zoveel reeks. Daar vallen de leds ook bij bosjes om. Rood ledje knippert 1x en hop.
Het ergste is dan nog dat je ze ergens op Ebay moet gaan zoeken, want Pana levert ze niet los.

maartenbakker

Golden Member

TCL heb ik niet gezien, wel langer dan 2 jaar geleden dat ze bij TPV vandaan kwamen. Misschien voordat ze op Vestel overstapten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 december 2024 18:15:58 (88%)

Yup, ik denk ook niet dat de 55"van Klaasy een LED is, (haast) onmogelijk.. eerste rond 2010.. Dus plasma of CCFL, ben benieuwd naar het type TV

Yep, de series van Panasonic hebben ook de nukken van slechte LEDs, maar minder met kapotte mainboarden. Gister nog FF bij kennis langs geweest die onze Plasma van panasonic heeft en ja, doet het nog steeds! Ouwetje van 2008!

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 29 december 2024 19:04:07 (44%)

Op zondag 29 december 2024 19:02:43 schreef smd:
Yup, ik denk ook niet dat de 55"van Klaasy een LED is, (haast) onmogelijk.. eerste rond 2010.. Dus plasma of CCFL, ben benieuwd naar het type TV

Yep, de series van Panasonic hebben ook de nukken van slechte LEDs, maar minder met kapotte mainboarden. Gister nog FF bij kennis langs geweest die onze Plasma van panasonic heeft en ja, doet het nog steeds! Ouwetje van 2008!

heb even zitten googelen , en kom jaartallen tegen van 2005 tot 2008 voor de eerste tv met led backlight.
de eerste was van sony .
net als ik al gezegd had , ccfl had het transport niet overleeft en zouden inmiddels zover opgebrand zijn dat geen helder beeld meer mogelijk is of zelfs uitval van buisjes .
toen het ding naar kameroen ging had de lg tv nog steeds een prima helder beeld op zeg 60% , dus kan het niet anders dan led zijn.

Hoeben

Golden Member

Op dinsdag 18 juni 2024 15:51:56 schreef fred101:
[...]
Lijkt me sterk dat ultra goedkope strips van Ali beter zijn dan wat Samsung gebruikt. Zou me niet verbazen als sommige verkopers daar gebruikte strips als nieuw verkopen. Dat doen ze tenslotte ook met IC's en halfgeleiders.

Het kunnen echter ook gewoon originele zijn. Soms van de "nachtploeg". O.a. HP laptop ventilators heb ik zo meerdere keren gekocht, waren gewoon originele (lees: de originele die HP erin had zitten waren ook slecht).

Wat ook kan is dat ze op dat die strip nieuwe leds hebben gesoldeerd.

maartenbakker

Golden Member

In mijn ervaring zijn het nieuwe strips. Oude strips recyclen is waarschijnlijk te arbeidsintensief, ten eerste al om ze netjes uit het panel te krijgen. Bij sommige panels gaat dat perfect, bij andere panels kost het moeite.

maartenbakker

Golden Member

Op zondag 29 december 2024 19:56:20 schreef klaasy:
[...]
heb even zitten googelen , en kom jaartallen tegen van 2005 tot 2008 voor de eerste tv met led backlight.
de eerste was van sony .
net als ik al gezegd had , ccfl had het transport niet overleeft en zouden inmiddels zover opgebrand zijn dat geen helder beeld meer mogelijk is of zelfs uitval van buisjes .
toen het ding naar kameroen ging had de lg tv nog steeds een prima helder beeld op zeg 60% , dus kan het niet anders dan led zijn.

Ik vind helaas geen keiharde gegevens over de LG 55" van 2005, maar gezien de stand van de industrie heb ik m'n twijfels.

Samsung had in 2005:
- grootste LCD: 57" (januari)
- grootste LCD: 82" (september)
- grootste plasma: 102" (kennelijk geen productie want LG claimde in 2006 nog dat zij met 71" de grootste hadden)
- eerste RGBLED-backlit LCD: 40-46"
- prototype OLED: 40"

LG had in 2005:
- grootste LCD: 55" (de jouwe)
- grootste plasma: 71" (januari)

Sony had in 2005:
- RGBLED-backlit LCD: 46"

Gezien de zeer specifieke vermelding van de LED in de andere modellen, verwacht ik niet dat de LG 55" LED backlight had. Dat zou 2 nieuwe technieken in 1 toestel zijn, en ik denk niet dat er dan alleen maar over de afmetingen geschreven zou worden.

Ik verwacht dat CCFL of EEFL buisjes het transport in een zeecontainer kunnen overleven, en 50.000 branduren zeker moeten kunnen halen. Vooral EEFL wat LG toen waarschijnlijk gebruikte.

Is wel erg leerzaam zo'n zoektocht en er is nog veel te lezen, maar dat gaat me nu even teveel tijd kosten.

Misschien nog een manier om een aanwijzing te vinden van wat erin zat. Als je het toestel aanzette en het beeld kwam op, stelde de kleurtint zich dan nog zichtbaar bij?

Op zondag 29 december 2024 23:18:19 schreef maartenbakker:
[...]
Ik vind helaas geen keiharde gegevens over de LG 55" van 2005, maar gezien de stand van de industrie heb ik m'n twijfels.

Samsung had in 2005:
- grootste LCD: 57" (januari)
- grootste LCD: 82" (september)
- grootste plasma: 102" (kennelijk geen productie want LG claimde in 2006 nog dat zij met 71" de grootste hadden)
- eerste RGBLED-backlit LCD: 40-46"
- prototype OLED: 40"

LG had in 2005:
- grootste LCD: 55" (de jouwe)
- grootste plasma: 71" (januari)

Sony had in 2005:
- RGBLED-backlit LCD: 46"

Gezien de zeer specifieke vermelding van de LED in de andere modellen, verwacht ik niet dat de LG 55" LED backlight had. Dat zou 2 nieuwe technieken in 1 toestel zijn, en ik denk niet dat er dan alleen maar over de afmetingen geschreven zou worden.

Ik verwacht dat CCFL of EEFL buisjes het transport in een zeecontainer kunnen overleven, en 50.000 branduren zeker moeten kunnen halen. Vooral EEFL wat LG toen waarschijnlijk gebruikte.

Is wel erg leerzaam zo'n zoektocht en er is nog veel te lezen, maar dat gaat me nu even teveel tijd kosten.

Misschien nog een manier om een aanwijzing te vinden van wat erin zat. Als je het toestel aanzette en het beeld kwam op, stelde de kleurtint zich dan nog zichtbaar bij?

nee het beeld is gewoon meteen goed , net als mijn huidige samsung , geluid trouwens ook , nooit behoefte gehad aan een soundbar bij de lg , met de samsung van nu zit ik er regelmatig aan te denken .

RAAF12

Golden Member

Of gewone luidsprekers (zuilen) er naast zetten in de bekende stereo opstelling? Niet iedereen zal het mooi vinden, maar qua luisterervaring is het een prima oplossing!

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Graag een foto van typesticker TV, ff kijken wat voor techniek ze in huis hadden destijds maar CCFL overleeft alles, zelfs een grote val!! Ze zitten veel in houders gedrukt dus kan geen kant op.. En CCFL is gebouwd voor 100.000 uren en ze met gemak halen ( sommige Sharps niet..)

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 30 december 2024 18:55:53 (18%)

Op maandag 30 december 2024 18:54:26 schreef smd:
Graag een foto van typesticker TV, ff kijken wat voor techniek ze in huis hadden destijds maar CCFL overleeft alles, zelfs een grote val!! Ze zitten veel in houders gedrukt dus kan geen kant op.. En CCFL is gebouwd voor 100.000 uren en ze met gemak halen ( sommige Sharps niet..)

ja ik ga ff naar kameroen voor een type sticker foto , om te kijken welke backlight er in zit . zo belangerijk vind ik de uitkomst niet om daar tijd aan te besteden