Op dinsdag 31 december 2024 19:15:29 schreef rew:
Volgens mij kan een boormachine "dubbelgeisoleerd" zijn en dan "geen aarde" op de stekker hebben. Terwijl er toch "aanraakbare metalen delen zijn" (de boorkop).
Er mogen aanraakbare metalen delen zijn, alleen dan moeten daar dus twee lagen bescherming tussen de netspanningvoerende delen en de boorkop zijn. Dan kan dus gewoon, al lijkt het me tricky.
Ik heb ongeveer 30 jaar geleden bij de hema "lichtsnoer" gekocht. Dat was enkelgeisoleerd: gewoon wat PVC omde aders en klaar. Ik heb dat spul al een hele tijd niet meer gezien. Ik denk dat "wijs geworden" men dat niet meer toestaat. Bij het minste geringste "er gaat iets mis" staat er ineens spanning op een aanraakbaar metalen ding.
Dat is dat tweelingsnoer dat ik eerder noemde, dat mag al een tijdje niet meer. Ik weet niet wanneer die regelgeving is ingevoerd ook, in de jaren '90 was het al in elk geval, maar daar zal in de tussentijd ook wel wat revisiewerk aan zijn geweest.
Op dinsdag 31 december 2024 17:11:13 schreef maartenbakker:
Dubbele isolatie hinkt op 2 benen. Een enkele Y2 condensator is ook al voldoende om als dubbelgeïsoleerd te tellen, dat hoeven er geen 2 in serie te zijn. Ook in een netgevoed apparaat is intern 5mm kruipafstand voldoende.
Ik denk dat het letterlijke stukje "dubbel" vooral geldt voor snoeren en dergelijke. Bij plastic behuizingen telt de lucht ook gewoon als 1 laag voor zover ik na kan gaan.
Inderdaad, ik denk dat we het eens zijn.
Vraag is alleen of de TS het überhaupt over regelgeving had of niet. Het is wat mij betreft niet nodig om een zelfgebouwd apparaat dubbelgeïsoleerd te maken, maar een handige richtlijn om je apparaat veilig te maken. Ik zit er niet mee als er netspanningvoerende delen aan een apparaat zitten als ik de enige ben die er in de buurt kan komen. Ik bouw projectjes ook nog wel op een houten plank, maar ja, ik gebruik ze ook alleen voor mezelf. Ik verkoop die dingen niet in deze vorm.
[Bericht gewijzigd door
Kruimel
op dinsdag 31 december 2024 19:24:39
(13%)