Zonneboiler Heliotub geeft bruisend water af dat verdwijnt.

Dag iedereen,
ik heb een probleem met mijn zonneboiler en de installateur van die zonneboiler en chauffage is failliet.Ik heb ondertussen een supergoeie nieuwe chauffagist gevonden. Maar ook hij moet nog informeren aan wat het eventueel zou kunnen zijn.

ik weet niet als ik in de juiste 'sectie' vertoef, maar ik heb een probleem met mijn zonneboiler, dat bij het aftappen van warm water (gebruikt voor mijn bad en lavabo alleen in de badkamer)sinds een 4-tal dagen begint met fel bruisend wit water, dat als ik het laat staan, na een tijdje terug helder water wordt.

Het maakt een bruisend geluid en is een wit schuim. Het riekt niet , het wordt terug helder water,maar waar kan dit eventueel aan liggen? Ik heb enkele video's gemaakt om die 'bruisende water-toestand' aan jullie te tonen. (in bijlage)

De installatie is van 2014, en 2 X is de 'glycol'(vloeistof) om de 5 jaar vervangen.

De zonneboiler (ketel) is : " Heliotub 200 liter - inox ss316 zonnebolier 250 liter" wat op mijn factuur vermeldt staat. De solar controller is een type "CONT 602" (zie foto).

Er zijn 2 panelen op het dak geplaatst : Heliotechnicx Vlakk plaat FP-1200" volgens mijn factuur.

De 'magnesium-staven zijn echter nog nooit vervangen. Kan dit de oorzaak zijn?
Of zou er een'lek' onstaan zijn in de boiler ,aan de glycol-leiding ?
De druk blijft nu wel reeds 4 dagen op '2,8 bar(?)' staan.(zie foto)

Mijn nieuwe chauffagist is ook op zoek van waar dit zou kunnen komen en gaat informeren in een privee-forum.

Is er iemand die dit ook reeds voorgehad heeft aub?

mvg

Guido Monstrey
Varsenare

https://youtube.com/shorts/1ZHpr8SjpoU

https://youtube.com/shorts/pOrsptsVMDM?feature=share

https://youtube.com/shorts/VS9rZ2amgy4

Paulinha_B

Honourable Member

Dag Guido,
Mijn compliment voor uw duidelijk omschreven vraag, en met ruime illustratie! Wel heeft de vraag - strikt genomen - niets met elektronica te maken, ik vraag reeds lang om een rubriek "zachte energie" maar dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn.

Als er luchtbellen uit uw warmwaterleiding komen dan kan dat alleen betekenen dat er ergens lucht in komt. Maar dat komt dan weer niet overeen met het constant blijven van de druk. Wel vind ik 2,8 bar aan de hoge kant, ik heb een vergelijkbare installatie en die staat zeer constant op 2,4 bar. Zoveel verschil is dat natuurlijk niet.

Op uw foto's zie ik nergens een expansievat, er is toch zo'n ding aanwezig? Hebt ge de druk al eens nagekeken? Die dingen zijn meestal aan te sluiten zoals een autoband. Maar als de druk echt constant blijft dan is er wel eentje, en doet ook zijn werk.

Paulinha_B

Honourable Member

PS: in de eerste foto zie ik een stekkerdoos op de grond liggen, dat is niet echt een goed idee. Zeker niet in deze waterrijke omgeving: de eerste keer dat er iets lekt is het op de slag grote kermis!

PS2: wat is precies de doos "Niville" in uw vierde foto? Iets dat met gas of electriciteit het water in de boiler verwarmt als de zon niet volstaat?

PS3: [na het bekijken - nu pas - van uw filmkes] : het lijkt me niet abnormaal dat het wat broebelt, het neervallende water trekt immers een beetje lucht mee in zijn val en die komt dan weer terug boven. Heel normaal, helemaal correct. Maar als het vroeger niet was en nu wel dan is er wel iets veranderd, jazeker.

als de boiler lek naar de glycol leiding zou zijn, krijg je waterdruk op het glycol systeem. als die druk normaal geen 4 bar is dan is er zeker iets aan de hand. de anodestaven dienen vervangen te worden als die op zijn. doorgaans is de ketel niet meer van koper of rvs zoals vroeger, de anodestaaf zorgt dat de emaille ( of soort van ) laag in het boilervat niet slijt en het vat in no time wegrot, want vaak is het staal. bij gasboilers heb ik dat al heel vaak gezien. en dat duurt soms 5 jaar en bij anderen 18 jaar, onderhoud scheelt in levensduur..

anders is er iets zeker niet goed, na 14 jaar wit bruisend water. tenzij je een andere water bron hebt recent oid. ik neem aan dat het vat wel geregeld over de 65 graden word gestookt? dit om legionella tegen te gaan.

en wat hierboven word gezegd idd, wat meer wcd's maken mag wel, dubbelstekker weer naar stekkerblok is niet echt goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is er vlak voor dit begon ; een waterontharder geplaatst?
;de leiding druk verhoogd?
; een niewe kraan met een fijnere zeef

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Paulinha_B

Honourable Member

[ topickaap ]
Zoals gezegd heb ik een gelijkaardige installatie. Maar ik had nog nooit gehoord van magnesium, in deze context.
Wat doen die magnesiumstaven en wanneer zijn ze te vervangen? Valt de levensduur te meten of op te volgen?

Dat groen op de koperen leiding bij het T-stuk duidt op lekkage. Ik ben niet weg van die persverbindingen, doe mij maar ouderwets hardsolderen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Wat doen die magnesiumstaven

Sacrificial anode, i.e. kathodische bescherming om te voorkomen dat de ketel e.d. aangetast worden door galvanische corrosie. Het meest onedele element (magnesium) gaat in oplossing en offert zo zichzelf op als bescherming van de ketel/verwarmingselement/etc.

Staat in de handleiding van de installatie niet wanneer ze periodiek vervangen moeten worden? Anders periodiek inspecteren en vervangen wanneer ze ver opgelost zijn.

(In de watersport worden magnesium 'zinkanodes' gebruikt op zoet water, terwijl normale zink-anodes worden gebruikt op zout water, en aluminium op zoet en brak water.)

set SCE to AUX.
Paulinha_B

Honourable Member

@nonius: welbedankt, het klinkt zowel logisch als verstaanbaar, niet vanzelfsprekend anno 2025 :) !

Op zaterdag 22 februari 2025 18:18:49 schreef Paulinha_B:
@nonius: welbedankt, het klinkt zowel logisch als verstaanbaar, niet vanzelfsprekend anno 2025 :) !

meen dat de water hardheid ook meetelt aan de slijtage van die staven, ook het warm watergebruik. heb vaker gezien hoe monteurs die staven uit een boiler trokken van 300 liter, dan kwamen er alleen nog 2 draden uit, rest was al vergaan. doorgaans was dat 3 jaar na plaatsing van de staven, dat was al te laat in deze gevallen.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 22 februari 2025 20:18:48 (21%)

Paulinha_B

Honourable Member

jij ook kennen Nederlands? Soms gebruiken hoofdletters, bijvoorbeeld. Persoonlijke voornaamwoorden misschien wel wat moeilijk voor u, ma saan aru

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 22 februari 2025 19:20:31 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op zaterdag 22 februari 2025 19:12:40 schreef Paulinha_B:
jij ook kennen Nederlands? Soms gebruiken hoofdletters, bijvoorbeeld. Persoonlijke voornaamwoorden misschien wel wat moeilijk voor u, ma saan aru

alsof je vorige post alle leestekens bevat, dat gemiep over een hoofdletter..

EricP

mét CE

Een beetje fatsoenlijk schrijven kan geen kwaad. Maar anno 2025 is het wel vaak te veel gevraagd.

Het verschil is minimaal...

Grammar is the difference between knowing your shit and knowing you're shit.

joopv

Golden Member

Onnodig zure reacties op iemand die al bijna 20 jaar een zeer aktief lid is van dit forum, en heel leesbare bijdragen levert.

@Paulinha_B en @ErikP:
Leesvoer om eens mee bij jezelf te rade te gaan:
https://www.desteven.nl/persoonlijke-ontwikkeling/kernkwaliteiten/accu…

EricP

mét CE

@joopv: als jij niet de moeite neemt om een forumnaam correct te schrijven, dan neem ik niet de moeite om op een link te klikken. Deal!

joopv

Golden Member

Precies de reactie die ik verwachtte... Bedankt voor de bevestiging van een PH=0

Laat me raden: je hebt vast en zeker een screenshot gemaakt want je weet dat ik dit onzichtbaar had kunnen corrigeren.

EricP

mét CE

Wat een onzin, joopv. Als iemand nou niet eens de moeite wil nemen om fatsoenlijke text te schrijven... Dan moet het maar geaccepteerd worden? Je hoort hier niemand over lokaal taalgebruik - behalve vraag om uitleg. Dat hoeft lang niet altijd correct Nederlands te zijn.
Maar een woordenbrij zonder normale zinsopbouw of enige interpunctie en 'zoek het maar uit' slaat helemaal nergens op. En daar mag best wat van gezegd worden. Daar is niks zuurs aan. Al zie jij dat blijkbaar anders... Zelfs jouw forumnaam wordt correct geschreven, ondanks dat in het Nederlands eigennamen met HOOFDLETTERS beginnen. Maar ja, jij neemt de moeite niet om een naam correct te schrijven. Nou, dan laat je het. En dan vind je mensen maar zuur. Jouw PH schrijf je trouwens als pH, maar dat terzijde.

Ondertussen levert je text de topic starter ongeveer net zoveel op als een woordenbrij: helemaal niks. En het zorgt er ook niet voor dat die woordenbrij leesbaar gemaakt wordt, waar Paulinha_B op doelde. Jammer hoor.

En nu ff wachten op een mod die het topic opruimt en de boel weer op de rit probeert te trekken. Of er wellicht een slotje op zet door het gebrek aan een relatie met electronica. :)

Gezien het topic niet elektrisch of elektronisch gerelateerd is kunnen evengoed verder gaan dit medisch te analyseren?

1. Ik lees ook regelmatig reacties van @testman maar kan mij niet herinneren ergens over onleesbaarheid gestruikeld te zijn. Zelf schrijf ik ook niet altijd even juist. Soms kijk je er al eens over(het blijft 4inch), ga je wat overhaast te werk, heb je een "whatever" moment of tracht je de balans inspanning/tijdbesteding te optimaliseren. Dus ik heb begrip wanneer de inhoud kwaliteitsvol is. Onderliggend gaat er waarschijnlijk tijdsdruk of onverschilligheid naar onbelangrijke details vooraf.
2. Iemand wijzen op onbeduidende fouten kan en mag maar de wijze waarop reflecteert ook naar de wijzer toe. Je laat zo in je ingesteldheidskaarten kijken. Frustratie bijvoorbeeld of andere aandoeningen die in de eerdere link zijn aangereikt.

Benieuwd of enige contemplatie tot een analyse kunnen lijden.

On topic: bruisend water kan komen van organische of anorganische polluenten. Is de boiler steeds heet genoeg geweest of is er door winterse toestanden mogelijks langere tijd een lagere temperatuur geweest? Mss door de hoogte vd boiler enkel onderaan wat uiteraard door circulatie zich vermengd.
Edit: ik vermoed dat het warm water slechts door een spiraal met beperkte waterinhoud door de boiler gaat. Dan zou een vervuiling snel moeten uitgespoeld zijn.

EricP

mét CE

analyse kunnen lijden.

Het lijden is er bij joopv geloof ik al :+

Maar goed... terug on topic... Ik heb het ook wel eens gezien bij een nogal verkalkte perlator. Geen idee hoe dat 'bruisen' precies kan veroorzaken, waarschijnlijk zoveel wervelingen dat er wat lucht in zulke kleine belletjes in het water wordt gebracht dat het niet gelijk opstijgt.

Haha, you got me there ;-)
Een geval van beperkt verstandelijk vermogen. Die stond nog niet in mijn persoonlijke lijst hoewel ik het vermoeden heb dat dat al geweten was.

Wat de perlator betreft: ik zie in de 2 filmpjes 2 verschillende kranen. Bad en lavabo. Dan moeten ze gelijk hetzelfde euvel gekregen hebben?

Edit: hoe zit het met het koud water? Zelfde kraan....

EricP

mét CE

:)
Het was te makkelijk...

Wat de perlator betreft: ik zie in de 2 filmpjes 2 verschillende kranen. Bad en lavabo. Dan moeten ze gelijk hetzelfde euvel gekregen hebben?

Daar heb jij een punt. Dat schiet inderdaad niet zo op. Alhoewel het best zou kunnen als het geleidelijk ontstaan is en nu pas de 'irritatiegrens' bereikt heeft. Dan is het dus niet 'gelijktijdig' opgetreden zeg maar.

Al met al lijkt het me toch gewoon lucht in het water. Het is er echt in een paar seconden uit. Als testje inderdaad koud water of een perlator eruit schroeven en dan eens kijken wat er in de wasbak komt. Waterdruk serieus anders dan voorheen (dat zul je wel niet zo makkelijk kunnen vaststellen; er zullen niet zoveel huishoudens zijn die voorzien zijn van een manometer op de waterleiding) en dan toch de perlator?

Misschien was de wasbak al langer bruisend maar is de kritische test pas gebeurd na de badwater invraagstelling?
Het is inderdaad maar even maar tegelijk ook langer dan normaal.
Microluchtbellen vorming?
Uitgaande watertemperatuur afwijkend?
Water samenstelling veranderd (maatschappij)?
Misschien dat de koudwater test wat meer licht schept?

Hopelijk houden we aan dit waterig topic geen natte droom over.

Op zondag 23 februari 2025 00:10:13 schreef EricN:
Een geval van beperkt verstandelijk vermogen. Die stond nog niet in mijn persoonlijke lijst hoewel ik het vermoeden heb dat dat al geweten was.

Edit: hoe zit het met het koud water? Zelfde kraan....

inderdaad dezelfde kraan zowel op de lavabo (kraan warm-koud) en de badkraan (warm-koud). Het probleem is op hetzelfde moment zowel bij het bad als de lavabo ontstaan.

Je schijft in je openingsspeech dat het het warm water betreft. Mijn vraag is of je het ook hebt bij gebruik van enkel het koud water. Dat zou willen zeggen dat het geen verband heeft met je ganse warmwater installatie.