Het FET cool topic

Moduleer de trafo eens met zowel een serie modulator als een eindversterker.
Let op fasegelijkheid! Dit geeft leuke resultaten
Bij gebruik van alleen de positive helft van het audio signaal (serie modulator) dan lijkt dit aardig op een regulated AM modulator.

[Bericht gewijzigd door Dre123 op vrijdag 11 augustus 2006 11:30:14

Ha jongens,
Ik had even een weekje geen HF omhanden.
Ik heb een nieuwe electronika-hoek moeten bouwen.
Maar dit is nu zo goed als klaar,dus ik kan weer gaan bouwen.
Als geroepen bacht de postbode vanmiddag deze clockoscillator.
http://www.ak-modul-bus.de/cgi-bin/iboshop.cgi?showd610!0,429451615133…
Nu heb ik een vraag aan de TTL-goeroes.
Uit deze clock komt een blokspanning van 3.2V
Als ik dit aan een 74HC240 aan zou bieden,zou er de spanning dan 3.2 blijven of zou hij naar de 5V getilt worden?
Het is echt belangrijk om de 5V voor de ingang van de fet te behouden.

Zet er een Schmitt-trigger achter!

Henry S.

Moderator

Welkom terug ;)

3,2V... Moet je even in de HC specs kijken wat de minmale spanning voor een hi-level moet zijn.
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/various/HCT_FAM…
Bij 25 graden zit je op het randje, maar de driver wordt warm... oeps.

Pull-up weerstandje dan maar?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Complementaire driver? En dan gevoed uit 10V, krijg je die fet zeker open en dicht...

Just my two cents

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 11 augustus 2006 23:10:05

Ah...dat is snel..bedankt!!

Maar ik zal zien of ik er even een 74HC14 schmitt trigger tussen krijg.
Maar even proberen of die heel blijft op 8V.

Serie+Trafo/Modulator
Hou de spanning op de Fet in de gaten!

http://www.uploadarchief.net/files/download/SerieTrafomod.jpg

Zo zie je maar weer de wereld draait gewoon door.
en ook Fet cool ... zit hier fet Heet op Kreta 30 graden en veel lekkers om te drinken.Radio is ook mee maar op 48 mtr niets te horen ook de 49 mtr is dicht hier.
Het begint op de 9 Mhz een beetje en RN wereld omroep op 13.700 knalt er uit. De groeten en ehhh ik blijf lekker 2 weken weg hahah .. Mooi printje bert hok al klaar tot later. Van af Kreta Agio`s Nicolaios MRF-Technoligy...

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 12 augustus 2006 02:18:55 schreef Dre123:
Serie+Trafo/Modulator
[...]

@Dre123; het signaal ziet er zeer netjes uit, dit is typisch een mooie combinatie en 'the best of both worlds'.

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

Op 11 augustus 2006 23:03:02 schreef Henry S.:
Welkom terug ;)

3,2V... Moet je even in de HC specs kijken wat de minmale spanning voor een hi-level moet zijn.
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/various/HCT_FAM…
Bij 25 graden zit je op het randje, maar de driver wordt warm... oeps.

Pull-up weerstandje dan maar?

Nou, da's kantje boord met de directe drive van de CY27EE16 naar de 74HC240. Met een HCT240 gaat het zeer zeker niet. Pull-up werkt in dit geval ook niet (de CY27EE16 heeft o.a. geen open collector output's).
...of een AHCT poortje gebruiken welke je op 5 Volt zet.
Anders, even Google'en (je beste vriend!) op 'level shifter' levert aardige (bruikbare) resultaten op.

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

@Lorian, Henry S.

Heb dit gepropeerd omdat ik te weinig spanning had voor de serie modulator (max 16V)en uiteraard na het stukje waar MRF-Technoligy mee bezig is.

Het werkt boven verwachting goed je ziet bij moduleren (op de scoop) dat de trafo meegaat met de seriemodulator( let op gelijke fase ook ik ging hier in de fout). Bij moduleren zie je op de powermeter dat het vermogen mee omhoog gaat (+30% bij mij). Ik vermoed dat het bij een hogere spanning op de serie modulator en met meer vermogen in de trafo nog beter werkt. Het is uiteraard nog experimenteel maar ik ga er gezien de resultaten zeker mee verder.

Wil je hier ook mee aan de slag dan heb ik nog wel wat extra info en aandachtspunten voor je.

Henry S.

Moderator

je hebt nu minder audiovermogen nodig of niet?

@Lorian: Ja idd niet echt een succes, de HCT is wat dat betreft nog kritischer heb ik gemerkt met m'n VFO.

De CY27EE16 geen OC? Helaas, jammer, komt er wel weinig signaal uit, of heeft die geen digitale uitgang?

Voor een PLL heb ik een levelshifter met een torretje gebruikt, pull-up van 470Ω, zit je ook weer terug in de SPI PLL.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 13 augustus 2006 21:26:16

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Yessssssssss......het is me gelukt!!!!!!

Geen kristallen voor mij meer!!
Ik heb vanmiddag de layout aangepast met een Schmitt-Trigger er tussen,en heb met succes de 3,5V blok op kunnen kietelen naar 8V.
De 74HC14 heb ik er voor gebruikt en deze gevoed met 5V.
Met een simpel progje kan ik nu heel snel switchen met stappen vam 10kHz.
Hij klingt volledig schoon en geen enkele faseruis te horen.
En met gemak weer 15Watt op 13V.
Er is nog andere programmatuur,dan kan ik elke gewenste frequentie maken,maar daar heb ik nog geen tijd aan besteed.
De blok blijft perfect,zelf nog mooier dan met een kristal.
Ik heb nu de beschikking over een sturing van 1-100Mhz
100Mhz is wat overdreven maar het kan hahahaha.
Nu ben ik van plan om een versie te maken met 3 eind-secties.
Hij is dan schakelbaar voor MG,76Mtr en 48Mtr.
Hier nog even een foto van het ding.
http://home.wanadoo.nl/bertnijholt/48%20clock%201.jpg

Op 13 augustus 2006 22:31:33 schreef Transmitter:
[...]
Ik heb vanmiddag de layout aangepast met een Schmitt-Trigger er tussen,en heb met succes de 3,5V blok op kunnen kietelen naar 8V.
De 74HC14 heb ik er voor gebruikt en deze gevoed met 5V.
[...]

@Bert; mooi dat het werkt. Maar ik begrijp iets niet. Je voedt de 74HC14 met 5 Volt, hoe kom je dan in hemelsnaam op 8 Volt uit?
Ik neem aan dat je de 3,3 Volt blokgolf uit de CY27EE16 in 1 poortje 2 poortjes (anders zou de clock geinverteerd zijn) van de 74HC14 stuurt die op 5 Volt staat en de de uitgang van de 74HC14 naar de ingang van de 74HC240? Ben ik correct?
Dan kan de uitgang van de 74HC14 toch never 8 Volt zijn? ...of zie ik wat over het hoofd?
Lorian

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

Op 13 augustus 2006 21:22:11 schreef Henry S.:
[...]

@Lorian: Ja idd niet echt een succes, de HCT is wat dat betreft nog kritischer heb ik gemerkt met m'n VFO.
De CY27EE16 geen OC? Helaas, jammer, komt er wel weinig signaal uit, of heeft die geen digitale uitgang?
Voor een PLL heb ik een levelshifter met een torretje gebruikt, pull-up van 470Ω, zit je ook weer terug in de SPI PLL.

@Henry; voor over ik het begrepen heb is de amplitude van de CY27EE16's blokgolf 3,3 Volt en volgens mij zijn het 'totempole' uitgangen. (Cypress is hier niet zo duidelijk in.)
Lorian

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

@lorian

Wat jij denk is correct.
3,3V uit de clock
5V blok uit de Schmitt-trigger die op 5V draait.
Deze gaat de 74HC240 in die op 8V draait.
Onbelast geeft deze weer 8V blok uit,en blok is nog steeds heel mooi van vorm.
Kan er niet aan doen,mijn scoop liegt niet haha.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@Henry S.

Ja maar....., bij dezelfde hoeveelheid lf op de trafo krijgt je hiermee meer modulatiediepte en ... hf vermogen. De spanning van de trafo wordt opgeteld met de seriemodulator hierdoor staat er bij moduleren een hogere spanning op de FET.
Bij geen modulatie heb ik 10V, gemoduleerd in de piek meet ik 34V, (trafo 20Vtt, aangepaste seriemodulator gaat van 10 tot 14V).

Ik weet niet tot hoe ver je hiermee door kan gaan voordat de FET defect raakt. (daar zal ik binnenkort wel achter komen vrees ik)

@Transmitter
ziet er mooi uit

Henry S.

Moderator

Uds maximaal 100V.

Helaas ben ik de vorie keer tijdens het 100% moduleren vergeten Uds te meten.
Een voedingsspanning van 25V wordt ongeveer tot die 100Vtt opgeslingerd.
Ik heb zelf een keer 90Vtt gemeten, ongemoduleerd, voeding op 20V. Output 15W.

Ik zal het eens meten als er weer mee verder ga.

Ik quote ook nog even mijn eigen post over 100% modulatie via de serietrafo:

Op 29 juli 2006 20:08:31 schreef Henry S.:
Ok, het is hier FET warm, en kick dit topic omdat ik wat ben gaan meten en rekenen :)

Situatie: VFO/HCT240 en een IRF530.

Ongemoduleerd:

90Vtt op de dummy, 20.25W over 50Ω
Idc 1.61A, Udc na modtrafo 16V
Opname: 25,76W

Gemoduleerd:

100% mod met toonfiets op 1kHz
150Vtt op de dummy, 56.25W over 50Ω

Idc 1.43A, Udc na modtrafo 16V
Opname: 22.88W

Verschil: 56.25-20.25=36W ruim 1.5 keer zoveel modulatievermogen als draaggolfvermogen.

Plop, zekering van m'n amp (2AT in de speakerleiding) vond het wel even welletjes [afbeelding]

Hierin zie je ook dat het opgenomen uit de voeding ongeveer hetzelfde blijft.

Nog een paar kanttekeningen:
-Als ik m'n FET aanzet levert deze eerst ruim 10W, binnen 30sec zie je de meter oplopen naar ruim 20W en wordt de FET ook een stuk warmer.
-Tussen de gate en source heb ik een 1N4148 in sper. Zonder deze diode is het uitgangsvermogen een stuk lager.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ongemoduleerd:

54Vtt op de dummy, 7.28W over 50 Ohm
Idc 1.A, Udc na modtrafo 10V
Opname: 10W

Gemoduleerd:

100% mod met toonfiets op 1kHz
120Vtt op de dummy, 35.98W over 50 Ohm

Idc 1A, Udc na modtrafo 14V
Opname: 14W

Verschil: 35.98-7.28=28.7W ruim 4.94 keer zoveel modulatievermogen als draaggolfvermogen.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 13 augustus 2006 22:31:33 schreef Transmitter:
Nu ben ik van plan om een versie te maken met 3 eind-secties.
Hij is dan schakelbaar voor MG,76Mtr en 48Mtr.

Waarom ook niet gelijk voor de 19Mtr.? Alfa Lima, Borderhunter, maar ook andere piraten experimenteren ergens op de 15,...Mhz. (exakte frequentie is mij onschoten) en dat schijnt een hele goede DX-frequentie te zijn om de Atlantische Oceaan eens over te steken. In Nederland is de ontvangst daarentegen niet echt denderend, maar op afstand is deze frequentie een stuk interessanter dan b.v. 48Mtr. Met 15 watt moet dat kunnen en je hebt gelijk een leuk stukje reklame, dus...
Meer info over deze DX-frequentie kun je ongetwijfeld opvragen bij Alfred (Alfa Lima).
PS: Maarre... je hebt die kristallen dus niet langer meer nodig, Bert? Verkopen dan maar?

HF-junk, verslaafd aan ether.

Ha die Hans,

Nee dat doosje kristallen doe ik niet weg,al is het alleen voor decoratie in mijn nieuwe shack.
Maar ik was van plan om een schakelbare 3 bander te maken,maar heb nu wat anders bedacht.
Ik ga een basisprint maken,bijna hetzelfde als ik nu heb.
Alleen gaat de achterkant er af en daar komt iets op met een soort printstekkers.
Hier kan dan elk gewenst Matching/eindfilter op gezet worden,met een klein los printje wat daar precies in past.
Dat lijkt mij veel beter.
Dan kan ik voor elke band een steekveldje maken.
Zit nog wat te zoeken naar een goede en betrouwbare stekker-verbinding.

Och en stomme sukkel dat ik ben....
Ik zie nu pas dat ik wel met 5khz steps kan schakelen ipv de 10 die ik dacht.
Nou des te beter.

[Bericht gewijzigd door Transmitter op dinsdag 15 augustus 2006 23:14:37