Het FET cool topic

Op 24 augustus 2006 20:08:55 schreef Transmitter:
@Lorian

Ja hij zat op 12V hoor,maar het is gewoon in-uit voor de spanning.
Zelfs nog wat lager uit door de diodes die in de torren zitten.
Heb net een 7407 gevonden in de junk in het printplaat-kerkhof.
Zal daar eens wat mee knoeien.
Hier staat wel een voorbeeldje.
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-937.pdf#search=%22driver…

Maar eehh......foto's Lorian...zijn we gek op.
Als je geen camera hebt,kan een snapshot van je webcam ook natuurlijk ;-)

Bert; in die .pdf staat het precies uitgelegd (zelfs het gebruik van opamps!), wat is het hele probleem dan?
Knoeien is uit den boze, kost geld en je verprutst daar kostbare tijd mee leert de ervaring. Zeker weten is het devies!

...'zijn we gek op', spreek jij altijd in de meervoud? ;-)
Ik ben erg terughoudend met foto's gezien de recente (negatieve) ontwikkelingen, dat moge ook jou bekend zijn... :'(

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

Inderdaad Lorian, ik ben ook benieuwd naar je setup wat voor eind fet gebruik je?

Ik heb de clock-oscillator voor het volgende project ook binnen.
Deze heb ik zo los al even getest en hij is instelbaar op elke frequentie voor de KG.
Ook heeft deze een USB aansluiting,en is dus tegenwoordig wat praktischer dan die RS-232 versie.
Deze heb ik rechtstreeks bij Cypress gekocht en kost maar ongeveer 24 dollar inclusief verzendkosten.
Als je een kristal laat slijpen ben je dat ook al kwijt.
Ook ga ik in het bestaande irf510 conceptje de T50-2 vervangen door T68-2 kerntjes.
Ik heb het gevoel dat er nog iets meer uit te halen is op de toppieken.
http://home.wanadoo.nl/bertnijholt/Peppermint.jpg

Henry S.

Moderator

"Peppermint - Collect all flavors" :+

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Hoe stel je deze op frequentie?
Met een PC? Als je los haalt blijf ie dan staan?
Van hoeveel tot hoeveel KHZ....MHZ?

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

volgens mij was hij van 1 tot 100 mhz, dus noot meer kristal problemen. als het goed is kan je je frequentie vastleggen in het eprometje. dus werkt hij als de usb kabel er niet meer in zit gewoon op de laatst geprogrameerde frequentie.

ik zit er ook aan te denken aan zoiets dit maakt dingen wel makkelijker.

Handig die Peppermint, maar is dat signaal een beetje schoon?
Dat vraag ik mij af.

Volgens Bert wel, hij heeft hem aan de scope gehad.
het is een programeerbare ocsilator dus je hebt niet de noise van een PLL.

[Bericht gewijzigd door Weazel op vrijdag 25 augustus 2006 19:42:56

Die Cypress chipjes zijn toch PLL's met ingebouwde VCO?
Beter is het om die Peppermint op b.v. 10 MHz in te stellen en dan via een goede verzwakker op een ontvanger luisteren naar fluitjes.

Volgens mij geven ze een Clock signaal af met een amplitude van zo`n 3,5 volt op de ingestelde freq. hierna gaat het signaal door nog wat TTL poortjes en wordt dan aan de 74hct240 aan geboden. mochten er wat rare piepjes ( Birdy`s ) bij zitten dan reageren de TTL poortjes hier toch niet op omdat de amplitude hiervan te laag is om de poortjes ( flip-flopjes ) te activeren. Wat overblijft is een schoon klokje die de Fet aanstuurt.Gevolgd door een LP op 6300 Khz met > -60Db onderdrukking op F2 ,F3 enz...

Geen probleem lijkt me.

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Ik dacht meer aan FM zijband componenten rond de draaggolf door jitter en dergelijke Marcel, maar misschien valt het mee. Ik ben gewoon benieuwd.

73 Eat

Schijnt enorm mee te vallen Eat..

73`s

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

De datasheet(s) van de gebruikte clock/pll chip op het Peppermint (CY22393 Candy-board) en het board zelf zijn hier;
http://www.uploadarchief.net/files/download/CY22393.22394.22395.pdf
en
http://www.uploadarchief.net/files/download/Peppermint%20Board%20(CY22…
...al met al een leuk stukje elektronica.
Lorian

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

@Allen over de Peppermint

Ja intern zit er natuurlijk ook een pll in.
Ik heb deze nog niet in een zender gezet,maar die is volgend weekend wel klaar.
Wel heb ik die vorige met de RS-232 getest,en die deed het voortreffelijk.
Die deed het het al tot boven de 100Mhz.
Maar voor ons is natuurlijk alleen van 1-30 van belang.
Ik was zelf ook zeer benieuwd naar de FM of nog meer de fase-ruis.
Maar ik hoor absoluut helemaal niets aan rateltjes of andere stuurpulsen.
Ik heb ergens in de de datasheet gelezen,dat je rekening moet gaan houden met faseruis boven de 40Mhz.
Wel heb ik gemerkt dat als ik de USB trek,het signaal ook weg is.
Er zit en aansluiting op voor 5V,maar hij ook gewoon op de 5V vande USB.
Voor mijzelf is het geen probleem,want ik heb de PC er toch altijd aan,maar ik zal nog even zien of ik de eeprom kan vullen.
Ik heb er nog niet veel tijd aan besteed.
Ik zal morgen even een foto plaatsen van het scherm van de software.
Ik moet de PCB nog aanpassen voor deze versie,maar dat is niet veel werk.
Als hij klaar is post ik het hier volgende week wel.
Als je dan belangstelling hebt voor de PCB moet je maar even mailen.
Het eindfilter/matching komt er los op om hem heel gemakkelijk voor andere banden te gebruiken.
Ik heb even zitten denken over de stekkerverbindingen,maar het worden toch normale 2,54mm printpennetjes.
Omdat ik niet zeker weet of deze door de HF-stroom ook door zullen branden,ga ik er een aantal parallel zetten.
Op deze manier zit de print ook mechanisch goed op zijn plek,en zijn er geen dure verbindingen nodig(bv SMA)

Henry S.

Moderator

Dit laagfrequente gedoe wil zelfs met krokedillebekjes ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 26 augustus 2006 01:05:09 schreef Transmitter:
@Allen over de Peppermint
[...]
Wel heb ik gemerkt dat als ik de USB trek,het signaal ook weg is.
Er zit en aansluiting op voor 5V,maar hij ook gewoon op de 5V vande USB.
[...]

@Bert; voor de duidelijkheid, je kan hem dan toch gewoon voeden vanaf je zender-pcb met 5 Volt? Zonder de externe voeding krijgt het board zijn voedingsspanning via de USB-connector, dus als die los is werkt het board idd niet meer.

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

Het gaat er om dat hij de laatst geprogrameerde frequentie onthoud.zal wel ergens een knopje in de software zitten.

hmm

Da alle Einstellungen im EEPROM ablegen werden können, ist es nicht notwendig, den Baustein nach Trennen von der Versorgungsspannung neu zu programmieren, falls die Frequenzen nicht verändert werden sollen.

[Bericht gewijzigd door Weazel op zaterdag 26 augustus 2006 12:25:56

Ben net weer druk bezig geweest met het Peppermint board.
Het blijkt dat ik de freq. niet vast in de eeprom kan zetten.
Er zitten een aantal vast geprogrammerde frequenties in,deze zijn niet te veranderen.
Wel met de software natuurlijk,maar na opstarten komt de vaste weer terug.
Ook werkt hij op de spanning van de PC.
Er zit wel een 5V aansluiting op,maar die moet je niet gebruiken,anders kan de PC of het board defect raken.
Kortom leuk dingetje,maar de pc moet er aan blijven.
Ik ga er wel even een zendertje van maken.

De volgende wordt de Bleuberry-board.
Deze eeprom is wel te overschrijven volgens de datasheet en kan stand-alone werken.
Hier zit dezelfde clock-chip in als de RS-232 versie die ik had.
Die deed het ook prima standalone.
Tot zover eerst maar weer.

Op 26 augustus 2006 23:19:13 schreef Transmitter:
[...]
De volgende wordt de Bleuberry-board.
Deze eeprom is wel te overschrijven volgens de datasheet en kan stand-alone werken.
Hier zit dezelfde clock-chip in als de RS-232 versie die ik had.
Die deed het ook prima standalone.
Tot zover eerst maar weer.

Bert, geef even een seintje wanneer je het Blueberry board gaat regelen. :-)

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

Ik heb e-mail van de maker van het classe e programma waar ik het eerder over had.

Hello,
The formula you have used is the Ohm law but it don't adapt to this calculus of R. In E class is much more complex and it is the first work of the program.
Once the program made all calculus, now the consumption direct current can be calculate with the Ohm law.
Enter in the program working IRF in E class:

ex:
80 m 40 m

Volt: 56 56
Watt: 250 250
Mhz: 3.8 8.2
Mhz: 3.2 6
PF: 750 750

then -> q=5 q=3.2

this parameters can change within limits.
Now yes! the drain's current will be calculate with the Ohm law:
I=(watt/volts)
(250/60)=4.1Amp

Good luck and qrv!!

Daniel

Op 24 augustus 2006 21:25:14 schreef Weazel:
Inderdaad Lorian, ik ben ook benieuwd naar je setup wat voor eind fet gebruik je?

Hmm, DDS (AD9951/PIC16F877)->Low-side driver->arf448A
In principe kan ik nu alle mosfet's aansturen op de gate met een (peak) sinkcurrent van 4A, Ciss <=2000pF en max. 15Volt van de fet, dus het maakt eigenlijk niet meer uit wat voor (eind) mosfet je gebruikt, dat is nu slechts afhankelijk geworden van je gebruikte voedingsspanning, gewenst uitgangsvermogen en het matching-, lpf netwerk.
Als Bert het Blueberry-board heeft wordt het nog simpeler, dan kan de DDS eruit omdat deze voor hobbygebruik toch wel wat te complex en kostbaar is.

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

en Lorian je gebrukt dan ook steeds dezelfde input matching trafo? 4:1 of 6:1 ? en doe je met behulp van dit programmatje?

Mijn Regulated AM modulator moduleert nu wel maar ben er nog niet echt tevreden over.Ik denk dat dit veroorzaakt wordt door de wat krappe voeding 24 volt paar amp. Dus ik weet wat me te doen staat zal eens een andere voeding op zetten.

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Op 27 augustus 2006 23:30:47 schreef Weazel:
en Lorian je gebrukt dan ook steeds dezelfde input matching trafo? 4:1 of 6:1 ? en doe je met behulp van dit programmatje?

Nee, geen in-, of output matching trafo's. Kan natuurlijk wel, maar hier wordt de fet gewoon rechtoe rechtaan gestuurd.

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.