Een probeerseltje van mijn kant ...
Ik heb van de week bij een klant een oude copier de kelder uit mogen slepen, en daarbij haal je natuurlijk alles wat hem lichter maakt er uit, zodat je hem met twee man ietwat redelijk de trap op kunt zeulen.
Een van die onderdelen was de fuser, en die heb ik nog maar eens bewaard ... een fuser is een metalen verwarmde teflon gecoate rol met daar onder een hitte bestendige rubber aandruk rol, het originele doel is het toner poeder in het papier smelten, maar ik had er een ietwat andere toepassing voor.
Deze fuser wordt verwarmd met een 230V halogeenlamp op 100V, met een dikke diode er tussen kan dat prima op 220
Na de originele temperatuur sensor vervangen te hebben door een pt100 en een temp regelaar er aan gebakken te hebben kon ik de temperatuur weer mooi instellen ( de originele elektronica lag immers op het stort ) als je een wat oude printer of copier sloopt kun je de regelaar misschien redden.
Daarna maak je een frontplaat ontwerp voor het apparaat waar je mee bezig bent ( Als test heb ik er eentje van het net geplukt, met een lichtgrijze achtergrond ... eigenlijk helemaal niet zo geschikt dus )
Die print je met je laser printer zo donker mogelijk ( alle toner besparende instellingen uit ) en in spiegelbeeld op fotopapier ! ( ik gebruik daarvoor het goedkoopste fotopapier wat ik bij nedis kon vinden )
Daar leg je de alu frontplaat bovenop en dat haal je een aantal keer door de fuser heen die je heet stookt tot een +- 200oC
Pas op de vingers !
Dat laat je afkoelen en daarna week je het papier van de frontplaat af.
Er komt bij dit fotopapier nog wat meer papier mee dan de bedoeling is, maar met een sponsje en wat water is dat er zo vanaf
Het resultaat :
Voor een eerste testje zeker niet slecht dacht ik.
Het is redelijk krasvast, maar voor een echt panel zou ik er een paar lagen blanke lak overheen doen.