[ISRA-aansluiting] Welk aderpaar voor ADSL

Hoi,

Mijn zus heeft internet + bellen bestelt via Tele2. Ze was voorheen aangesloten via de kabel bij Ziggo/@Home.
Ze vroeg of ik de modem "even" wou aansluiten voor haar. Ik vol goede moed, halverwege deze maand naar haar toegegaan. Tot mijn verbazing blijkt het een stuk minder eenvoudig te zijn. Wat is het geval ?

Het ISRA-punt, blijkt uit niet meer te bestaan dan uit een loden buisje, met daaruit 4 roodgelakte koperen draadjes. Ik ben meteen gaan meten met een multimeter, om te kijken of er prik op stond. Nee, niets. Vandaar dat ik het loden buisje ietwat heb ingekort, om zo een soort van kleurencodering tegen te komen. Toen bleek dat elk van de draadjes zijn gewikkeld in een soort papier met olie. Ze hebben de volgende kleurcoderingen :

1) Rood papier
2) Wit papier met een rode streep
3) Wit papiermet een blauwe (of groene) streep
4) Wit papier(kan ook geel zijn, de kleur is in ieder geval verdwenen)

Enfin, ik heb de rode lak van elk kabeltje geschraapt om met een multimeter eens de spanning te meten onderling. Ik heb echt alle mogelijke verbindingen tussen 2 willekeurige draden gemeten en kom tot spanningen van maximaal een paar honderd milliVolts.
Conclusie : niet aangesloten. Ik met Tele2 bellen. Die zeggen dat KPN er aan moet meten. KPN gebeld : Tele2 moet dat zelf doen. Tsja, al met al geen vooruitgang. Wel kreeg ik van KPN te horen dat de lijn daadwerkelijk was opgeleverd.

Inmiddels ben ik nogmaals in de kast gedoken. Door stom toeval mat ik tussen de loden buis en de rood/witte koperdraad iets van -20 V.
Vervolgens ben ik de andere draden op dezelfde wijze gaan meten. Ook de blauw/witte draad eenzelfde resultaat. De overige 2 draden leverden niets op.

Ik heb vervoglens de rood/witte en de blauw/witte draad gebruik om op het modem aan te sluiten. Zero, noppes, nada. Mijn zwager heeft inmiddels nogmaals de technische dienst gesproken, maar ook zij komen er niet meer uit. Kortom, ik kan (inmiddels) voor de 5e keer komen opdraven bij mijn zus en aan de telefoon hangen met Tele2.

Maar, ik zou nog meer geholpen zijn, indien iemand me wat meer over die vervelende kleurcoderingen kan vertellen. Als ik daarmee de juiste aansluiting kan vinden, dan ben ik al een hoop geholpen.

Kortom, wie kan me wat meer vertellen over tips en truukjes om te meten welk aderpaar ik moet gebruiken voor de ADSL-aansluiting.

P.S. Ik had bij KPN al voorgesteld om eens een modernere aansluiting te regelen. Want wat er nu ligt is -met alle respect- gewoon ver antiek te noemen. Het repliek : "dat kan inderdaad, maar de klant dient wel rekening te houden met het kostenplaatje van enkele honderden EURI."

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Helaas, Tele2 heeft wel zo'n enorme slecht service, succes daarmee..

Als je alleen een ADSL signaal hebt zul je met je multimeter, afaik, geen spanning meten..

Mocht rood/w blauw/w het niet doen op je adsl modem kun je nog eens proberen deze om te draaien. En anders gewoon alle aderparen proberen, in alle volgordes...

Succes ermee

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Op 29 januari 2009 13:56:40 schreef RoelA:
En anders gewoon alle aderparen proberen, in alle volgordes...

Vergeten te melden : dat had ik ook al geprobeerd. Zonder resultaat overigens, waardoor ik besloot om eens hier te gaan posten.......

Als ik de juiste aansluitingen alvast te pakken heb, dan kan ik van daaruit een stukje verder werken. Ook bij Tele2..

[Bericht gewijzigd door oxurane op donderdag 29 januari 2009 13:59:03 (17%)

High met Henk

Special Member

Op 29 januari 2009 13:56:40 schreef RoelA:
Helaas, Tele2 heeft wel zo'n enorme slecht service, succes daarmee..

[...]

hoezo slechte service?? ik kan je mededelen dat ik die ervaring niet met je deel.......

tele2 heeft gewoon helemaal GEEN service!!!!!!

mijn ouders (met bedrijf) hadden een tele2 abonnement en waren regelmatig onbereikbaar tot zij zelf ook op bepaalde tijdstippen niet meer uitgaand konden bellen. toen kregen ze gewoon de mededeling "sorry, alle lijnen zijn bezet, probeer het later nog eens"

WTF???? tele 2 had gewoon te weinig lijnen ingekocht en zelf bleven ze dat maar ontkennen. Terug naar KPN en geen problemen meer...

als je even opgeeft waar je ergens zit. Misschien weet ik wel iemand voor je om je even te helpen: is goedkoper als 100én pleuro's wegpleuren.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zie mijn signature...

Overigens is een kabel uit een loden buisje geen ISRA punt. Dat ding hoort op z'n minst afgemonteerd te zitten. Denk dat dat toch KPN z'n probleem is, al zien die dat vast anders.

Voor de rest... Sterkte.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 29 januari 2009 14:06:28 schreef High met Henk:
[...]
tele2 heeft gewoon helemaal GEEN service!!!!!!

*Gniffel*
Laat ik je vertellen dat als ze mij met hun Ziggo-abbo belden, het klonk alsof ik met een schaap stond te praten.
Ik verwacht niet (en zij helemaal niet) dat ze diezelfde kwaliteit zullen hebben bij Tele2.
Maar je schrikt me wel af met jouw ervaringen.

als je even opgeeft waar je ergens zit. Misschien weet ik wel iemand voor je om je even te helpen: is goedkoper als 100én pleuro's wegpleuren.

Nou, ze zitten in het hoge Noorden. Daarnaast hebben ze niet eens het geld om een dergelijke operatie uit te laten voeren. Het is niet voor niets dat ze mij vroegen om het te installeren, in plaats van een installateur. (Laat dat een indicatie zijn)
Daarnaast heb ik het echt over een aansluiting van de straat af naar het huis toe. Ik ben persoonlijk van mening dat KPN zelf die leiding -op hun kosten- wel ens mogen trekken. Ik bedoel, je betaalde toch ook vaste maandelijks aansluitkosten bij een KPN-abbo. Nou, een koperdraadje met papieren afscherming... dat is toch echt wel menig 10-tallen jaren oud. En al die jaren is er dus wel betaald voor die maandelijkse vaste aansluiting. Daar kon geen vernieuwing van af ?

Op 29 januari 2009 14:16:15 schreef Marco69:
Zie mijn signature...

Overigens is een kabel uit een loden buisje geen ISRA punt. Dat ding hoort op z'n minst afgemonteerd te zitten. Denk dat dat toch KPN z'n probleem is, al zien die dat vast anders.

Marco, er zat inderdaad nog een grijs plastic rond buisje overheen. Maar dat was alleen ter vermomming van de telefoonaansluiting, zal ik maar zeggen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 29 januari 2009 18:40:40 (15%)

Anoniem

Als haar telefoonaansluiting opgezegd was zul je niets meten. De lijn is dan dood.

Ikzelf had al jaren geen vaste telefoon meer. Toen ik bij Telfort internet bestelde hebben zij gezorgd dat de lijn weer actief werd. Ging snel en naar tevredenheid.

Als je via Tele2 een abonnement sluit dient Tele2 te zorgen dat dat abonnement uitvoerbaar wordt. Zij dienen KPN opdracht te geven te zorgen voor signaal in huis. Maar dat is meer een juridisch dan een elektronisch verhaal.
Tele2....oh de gruwel.....

Zo te lezen is het een oude loodmof de voorloper van de pvc lasdop.

Je moet de 'Witte' draad (A) en de 'Rode' draad (B) waarschijnlijk hebben want dat is het eerste aderpaar.

@oxurane, dus nummer 4 en 1 van het lijstje in je eerste post.

/edit: las te laat dat het wel een pvc lasdop is.
Wel voorzichtig zijn met het papier er af te halen anders trek je het helemaal van het begin los en dan moet je de kabel weer opnieuw aanpellen wat geen prettig werkje is.

[Bericht gewijzigd door VanDee op donderdag 29 januari 2009 15:02:27 (23%)

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Op 29 januari 2009 14:21:51 schreef oxurane:
[...]
Marco, er zat inderdaad nog een grijs plastic rond buisje overheen. Maar dat was alleen ter vermomming van de telefoonaansluiting, zal ik maar zeggen.

Dat is nog steeds niet afgemonteerd. Op een WCD of evt. LSA strip oid. snap ik. Maar gewoon een los touw 'ISRA' punt noemen?
Feit blijft natuurlijk dat de makkelijkste oplossing waarschijnlijk is om het zelf uit te vogelen.
Nog een tip: incasso van Tele2 terug boeken tot alles werkt. Mijn ervaring is dat dat de enige manier is om enige beweging in die tent te krijgen. In het ergste geval dreigen ze met afsluiten, nou, da's mooi, het werkte toch al niet :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

@Vandee : Aha, had ik dus precies het verkeerde aangesloten. Nou ja, vanavond nogmaals een keertje proberen dan. Toch heel erg bedankt voor die info.
Wat betreft dat papier, ja, het is me al een paar keer gebeurd dat het papier er zeer eenvoudig afviel. Ik heb de buis al 2 keer met 1 centimeter in moeten korten.

@jarrefan : Van KPN kreeg ik te horen dat het opgeleverd was. Ik kreeg er zelfs een "service-ID" bij. Dat was het bewijs dat hun kabeltje in huis aan de centrale was vastgeknoopt. Dat ik niets mat, was een ander verhaal.
verder staat me namelijk bij dat als een aansluiting aangesloten is, er een spanning op zou staan.
Toen ik Tele2 dan ook belde dat ik de telefoon niet kon activeren omdat de lijn dood was : Ja, u moet dan ook eerst de telefoon aansluiten op de modem.
Ik : Ja, maar op welk aderpaar moet ik de modem aansluiten ?
Tele2 : Ik kan u niet helpen, als u niet eerst de modem aansluit op de lijn, want ik kan geen meting uitvoeren voor u.....
Je snapt mijn vervolgvraag en vervolgantwoord van de helpdesk (hint : herhalende vragen en antwoorden)

Duh,.. da's zoiets als : indien u telefoon het niet doet, kunt u bellen met ....

Dat je met een multimeter niets meet, zegt niks over de werking. Ik heb hier bijv adsl only, dus geen pots signaal meer op de lijn, en een multimeter blijft keurig op 0 volt staan, zelfs als ik de lijn in gebruik heb.

Ben je de eerste bewoner van dit pand?

Het wil ook nog wel eens gebeuren dat er ooit wel een gemonteerd aansluitpunt heeft gezeten, maar dat een vorige bewoner oid het gewoon heeft verwijderd... bijvoorbeeld omdat het op een plek in het zicht zat.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Incasso inderdaad NU terugboeken nu het nog kan. En KPN heeft met jou niks te maken omdat je klant bent van Tele2, niet van hen. (Doch, ze moeten voor Tele2 de fysieke lijn in orde maken, hetgeen zonder fatsoenlijk ISRA-punt dus niet het geval is, lijkt me.)

In een eerder soortgelijk topic bleek er niet persé iets meetbaars op de aderparen te hoeven staan in geval van 'kaal ADSL' (met eventueel VoIP voor de telefonie).

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 29 januari 2009 15:19:34 (18%)

If you want to succeed, double your failure rate.
joopv

Golden Member

Een ADSL lijn waar geen modem op is aangesloten voert inderdaad geen spanning. Pas als het modem op het juiste aderpaar is aangesloten worden de ADSL signalen heen en weer gestuurd, waarbij het modem aan de gebruikerskant de onderhandelingen begint.

De signalen die vervolgens op het aderpaar staan zitten in het frekwentiebereik van 25kHz tot 134kHz (upstream dus gebruiker naar centrale) en 140kHz-1.1MHz (downstream).

Het is dus maar de vraag of jij dat ziet met je multimeter.

Ik zit ineens te denken of je wat impedantie verschillen zou kunnen meten, in plaats van een spanning..

If you want to succeed, double your failure rate.

Hier heeft tele2 een prima service. Ze belden zelfs nog even op om te vragen of de telefoon het al weer deed:+

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Inmiddels heb ik even gebeld naar mijn zus, voor aanwijzingen om de rode en de gele aan te sluiten. Inmiddels is dat gebeurd, met hetzelfde resultaat : niets.

De Technische Dienst heeft toegezegd om vanavond tussen 20:00 en 22:00 uur even te bellen. Ik heb dus al weer een avondje ingepland bij m'n zus.

Waar het mij nu om ging is dat in ieder geval de juiste aderpaar is aangesloten. Dan kunnen ze eventueel ook de nodige metingen uitvoeren op afstand.... En ik neem mijn scoop, multimeter en nog wat spulletjes mee. Ik hoop dat het vanavond dan echt geklaard wordt, want per 1 februari heeft mijn zus geen abbo meer bij Ziggo.

[EDIT]
Het zal wel kaal ADSL zijn, want de telefoon moet inderdaad op de modem aangesloten worden. Wat mij doet vermoeden dat er sprake is van VOIP.

Wel de lak er goed af gehaald?
Wit (is geen Geel, komt door de olie) en Rood is echt het eerste aderpaar.
Vaak is het tweede aderpaar niet eens doorgelast in de grondkabel of kabelhuisje.
Vroegah toen KPN nog PTT was, deed men niet zo moeilijk.
Ik laste meestal alle 2 de paren door op een aansluitdoosje, maar ja, dat was voor de privatisering (1989).
Tegenwoordig kost een service afdeling teveel geld en krijg je dat getouwtrek om wie nou verantwoordelijk is.
In het ergste geval MOET KPN een degelijk ISRA (lees: aansluitdoos) opleveren al zullen ze dat niet graag erkennen/doen.

/Edit: Is er al eens ooit een vaste telefoon-aansluiting geweest?

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Henry S.

Moderator

Op 29 januari 2009 14:59:27 schreef Marco69:
[...]Dat is nog steeds niet afgemonteerd. Op een WCD of evt. LSA strip oid. snap ik. Maar gewoon een los touw 'ISRA' punt noemen?

Dat is idd het oude ISRA-punt.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 29 januari 2009 17:15:33 schreef VanDee:
Wel de lak er goed af gehaald?
Wit (is geen Geel, komt door de olie) en Rood is echt het eerste aderpaar.

Ik ga er zometeen naartoe. De lak heb ik er zelf ook al afgekrast met een mesje. Ik zal dadelijk het voor de zekerheid nalopen.

[edit]
Edit: Is er al eens ooit een vaste telefoon-aansluiting geweest?

Ja, dat denk ik wel, want ik kan me niet voorstellen dat het daar al 50 jaar werkloos in de kast heeft gezeten. 'T zou toch wel raar zijn om nog oude koperen draden met papieren afscherming te gebruiken, en dat er ook een plastic afdekhulsje om zit. Dan hadden ze namelijk ook wel de gangbare bekabeling (met plastic) gebruikt, denk ik zo... Of ze hadden dat afdekhulsje van papier maché moeten maken.

Ik zit nu bij mn zus. Tele2 maar even gebeld, en prompt werden we gebeld door de TD. Enfin, ook deze keer mocht ik alle mogelijke combinaties van aansluitingen proberen.
Wat me opviel, was dat de keurige meid aan de andere kant van de lijn vertelde dat ze geen meting kon uitvoeren, omdat het hier om een 4 MB-lijntje ging.
[EDIT]
"Was het namelijk een sneller lijntje geweest, dan kon ze er een meting over uitvoeren": zei ze.
[/EDIT]

Maar goed, on-topic. Veel geprobeerd, modem telkens gereset (voedingadapter eraf, 10 seconden wachten en vervolgens er weer inprikken).
Einde van het verhaal : Er komt een monteur van KPNM de wijkcentrale inspecteren en als het daar niet gevonden kan worden, dan komen ze hier aan huis. Nou KPN, maak je borst maar nat, want wat hier als ÏSRA-punt" wordt aangegeven,. da's huilen met de pet op.

Kortom,. het verhaal wordt nog vervolgd. Binnen 3 werkdagen (*) zou de monteur van KPN er zijn.

(*) Of was het nou, ná 3 werkdagen ? Ik weet het niet meer, maar vind het erg sneu dat ze nu zeker vanaf zondag geen telefoon meer hebben, en waarschijnlijk pas dinsdag iemand met het KPN-logo langs zien komen.

joopv

Golden Member

Weet je (zus) zeker dat er niet op een andere plek in het pand een telefoonkabel binnenkomt?

Of ooit binnengekomen is, en het doosje weggehaald is omdat men toch via de kabel belde en die rommel niet meer nodig was? Voordat men via @home belde, werd er toch via KPN gebeld neem ik aan?

Ik zou toch echt nog eens in de hoek waar de kabel binnenkomt in het behang gaan prikken. En je zus of de vorige bewoner nog eens goed laten nadenken. De kabel waar je nu aan hebt zitten testen kan best een hele oude en niet meer in gebruik zijnde telefoonkabel zijn. Ik heb hier in de flat ook 2 telefoonkabels liggen waarvan er 1 niet meer aangesloten is in de centrale.

Wat mij betreft is een ISRA punt een kastje waar je met schroefverbindingen dingen aan kunt maken, niet losse kabeltjes. Tot en MET het ISRA punt is 100% verantwoordelijkheid KPN. Of zo. Jij moet het op het ISRA punt aansluiten, en zolang dat er niet is, is de boel niet opgeleverd, en moet KPN een monteur jou kant op sturen.

Zodra de isra is opgeleverd, moet je waarschijnlijk het linker aderpaar hebben, tenminste dat is het bij mij...

(als jij een "alleen-tele2" abonnement hebt genomen, doe jij eigenlijk zaken met tele2, Dus eigenlijk moet je zeggen tegen tele2: Ik heb een contract met jullie, ik wil best 1 of twee keer met de KPN bellen, maar eigenlijk doe ik zaken met jullie. Dus jullie moeten om te beginnen een ISRA punt opleveren.....)

(Heel vroeger leverde PTT tot en met je telefoon. Toen werd het aangesloten zoals de monteur zin had en het werkte. Vervolgens moesten ze van je huis-kabeltjes afblijven, en is het idee ISRA geboren. Iedere keer dat een monteur in jou huis is, moet ie, zodra hij ziet dat er nog geen fysieke ISRA is, de boel afmonteren op een ISRA, en roepen dat alles voorbij dat punt niet zijn pakkie jan is.)

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 30 januari 2009 01:10:55 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het "ISRA-punt" zou de loden buis moeten zijn die in de meterkast de grond uit komt. Er zat namelijk een grijs plastic buisje bovenop om de losse wirwar in te verbergen. Ik ben er bijna helemaal van overtuigd dat er nergens anders in huis een telefoonkabeltje de grond uitkomt.
In de handleiding van Tele2 staat ook inderdaad een dergelijk grijs plastic buisje afgebeeld. Het enige verschil is dat er op de tekening ook een kabeltje weer uit zou moeten komen. Van dat laatste is hier in de praktijk geen sprake.

Helaas, zus moet het waarschijnlijk even een paar dagen zonder telefoon doen. Het is wachten op de monteur van KPN.

Trouwens, ik heb geen 2e ISRA-punt kunnen ontdekken in het huis. En als ie verborgen is, dan zit ie zo goed verstopt dat het de bedoeling is dat de bewoner het ook niet kan vinden :+

En tot slot : ik heb de "witte" en de rode aderpaar maar weer aangesloten, zoals VanDee (ex-KPN'er) het al opmerkte.

[EDIT]
A propos, kan het zijn dat er door de losse draadjes in die grijze koker, er een continue kortsluiting ontstaat, doordat ze per ongeluk elkaar raken. En dat er een soort beveiliging in de wijkcentrale zit, die dan domweg de verbinding eruit knikkert / eraf haalt ? (En dat het dan weer handmatig ge-reset of verbonden moet worden ?)

[Bericht gewijzigd door oxurane op vrijdag 30 januari 2009 02:09:48 (17%)

Op 29 januari 2009 22:24:53 schreef joopv:
Of ooit binnengekomen is, en het doosje weggehaald is omdat men toch via de kabel belde en die rommel niet meer nodig was? Voordat men via @home belde, werd er toch via KPN gebeld neem ik aan?

Dat zou inderdaad ook nog kunnen, als ze bijv vanwege een defect in de lijn gewoon een keer een nieuwe hebben aangesloten.

Maar het is wel een kastje-muur gedoe hoor, zeker als je ergens diensten afneemt en niets bij kpn. Die provider huurt dan in feite de lijn van kpn, maar of die laatste zo enthousiast zijn een probleem ermee op te lossen is twijfelachtig - veel omzet missen ze er niet aan als je er helemaal vanaf ziet ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
joopv

Golden Member

KPN is wettelijk verplicht om een werkende telefoonlijn (of in ieder geval een werkend koperen aderpaartje) te leveren van een centrale naar iedere woning in Nederland.

De huur van dat kale koper is 9 euro per maand als er verder geen diensten van KPN worden afgenomen.

.