Hoi,
Mijn zus heeft internet + bellen bestelt via Tele2. Ze was voorheen aangesloten via de kabel bij Ziggo/@Home.
Ze vroeg of ik de modem "even" wou aansluiten voor haar. Ik vol goede moed, halverwege deze maand naar haar toegegaan. Tot mijn verbazing blijkt het een stuk minder eenvoudig te zijn. Wat is het geval ?
Het ISRA-punt, blijkt uit niet meer te bestaan dan uit een loden buisje, met daaruit 4 roodgelakte koperen draadjes. Ik ben meteen gaan meten met een multimeter, om te kijken of er prik op stond. Nee, niets. Vandaar dat ik het loden buisje ietwat heb ingekort, om zo een soort van kleurencodering tegen te komen. Toen bleek dat elk van de draadjes zijn gewikkeld in een soort papier met olie. Ze hebben de volgende kleurcoderingen :
1) Rood papier
2) Wit papier met een rode streep
3) Wit papiermet een blauwe (of groene) streep
4) Wit papier(kan ook geel zijn, de kleur is in ieder geval verdwenen)
Enfin, ik heb de rode lak van elk kabeltje geschraapt om met een multimeter eens de spanning te meten onderling. Ik heb echt alle mogelijke verbindingen tussen 2 willekeurige draden gemeten en kom tot spanningen van maximaal een paar honderd milliVolts.
Conclusie : niet aangesloten. Ik met Tele2 bellen. Die zeggen dat KPN er aan moet meten. KPN gebeld : Tele2 moet dat zelf doen. Tsja, al met al geen vooruitgang. Wel kreeg ik van KPN te horen dat de lijn daadwerkelijk was opgeleverd.
Inmiddels ben ik nogmaals in de kast gedoken. Door stom toeval mat ik tussen de loden buis en de rood/witte koperdraad iets van -20 V.
Vervolgens ben ik de andere draden op dezelfde wijze gaan meten. Ook de blauw/witte draad eenzelfde resultaat. De overige 2 draden leverden niets op.
Ik heb vervoglens de rood/witte en de blauw/witte draad gebruik om op het modem aan te sluiten. Zero, noppes, nada. Mijn zwager heeft inmiddels nogmaals de technische dienst gesproken, maar ook zij komen er niet meer uit. Kortom, ik kan (inmiddels) voor de 5e keer komen opdraven bij mijn zus en aan de telefoon hangen met Tele2.
Maar, ik zou nog meer geholpen zijn, indien iemand me wat meer over die vervelende kleurcoderingen kan vertellen. Als ik daarmee de juiste aansluiting kan vinden, dan ben ik al een hoop geholpen.
Kortom, wie kan me wat meer vertellen over tips en truukjes om te meten welk aderpaar ik moet gebruiken voor de ADSL-aansluiting.
P.S. Ik had bij KPN al voorgesteld om eens een modernere aansluiting te regelen. Want wat er nu ligt is -met alle respect- gewoon ver antiek te noemen. Het repliek : "dat kan inderdaad, maar de klant dient wel rekening te houden met het kostenplaatje van enkele honderden EURI."